KTM 790/890 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Onko 790 kone ylävireinen vai pitkät välitykset?

T7:ssa 6 vaihde on käyttökelpoinen ajovaihde 70 vauhdissa ilman nikottelua, välillä tullut kuuttakymppiä ajeltua kun en ole jaksanut vaihtaa pienemmälle ja siitä pintakaasulla nopeudet ylös. Pykälää isommalla eturattaalla se onkin sitten yli kahdeksankympin vaihde.
Kylätason kurapyöräilijä.
Tase
Viestit: 2629
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Tase »

Oikeastaan välitysten puolesta se tuntuu kuten isoveljet ja 690. Eli 6 vaihde on käyttökelpoinen 80 km/h ylöspäin.
Tyypillinen KTM. Siksihän niitä vaihteita on että voi valita tilanteen mukaan.
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tase kirjoitti:Siksihän niitä vaihteita on että voi valita tilanteen mukaan.
Aika yllättävää ja erikoista... :lol:
Kylätason kurapyöräilijä.
Tase
Viestit: 2629
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Tase »

Koheltaja kirjoitti:
Tase kirjoitti:Siksihän niitä vaihteita on että voi valita tilanteen mukaan.
Aika yllättävää ja erikoista... :lol:
Yrittävät nykyään ujuttaa automaatteja yms jotta tuokin ilo poistuisi...
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ja toisiin ne ujuttaa apulaitteita ettei tarvii edes kytkintä käyttää vaihtaessa, kaikkee ne keksiikin ajamisen helpottamiseksi... :mrgreen:
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 178
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Mopo

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

790 Dukessa luistonesto ja ainakin taka-abs pitää laittaa pois päältä kun poistuu asfaltilta. Oikeastaan sama asfaltillakin jos ei aivan perusperus arkiajosta ole kyse. Jos koittaa vaikka lähtä liikkeelle jostain pehmeästä niin luistonesto käytännössä sammuttaa moottorin.
mikkoyli
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 1:36 pm
Pyörä: KTM

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja mikkoyli »

Joo jotenkin yllätti se stumppaaminen kun muuten on niin mahtava moottori. Ei rynkytä koskaan ja välitykset aika optimit. Aivan toista kuin 1290 Adventuret, jotka on pilattu loikkarikuutosella. Kulutuskin on hämmästyttävän pieni.
Ehkä se jotenkin liittyy luistonestoon sittenkin.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
Avatar
KN76
Viestit: 1415
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Pakko kysyä että miten se loikkari kuutonen pilaa pyörän? Siis tuon 1290:pin?
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1465
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

mikkoyli kirjoitti:Joo jotenkin yllätti se stumppaaminen kun muuten on niin mahtava moottori.
Olen lähtökohtaisesti sen verran huono kuski että saan pyörän kuin pyörän helposti stumppaamaan, mutta mielestäni ainakaan tuolla R versiolla ei voi sanoa tuollaista taipumusta olevan.
Mika TA-91
RiiMi
Viestit: 1444
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

KN76 kirjoitti:Pakko kysyä että miten se loikkari kuutonen pilaa pyörän? Siis tuon 1290:pin?
No onhan se kutosvaihde melko pitkä Suomen teille mutta kun vaihtaa 16 piikkisen eturattaan niin ei loikkarikaan enää "pilaa" pyörää.
Mun tuli vaihdettua 1190 advr:n 17 piikkinen eturatas piikkiä pienempään jo uutena . Alkuperäisen 17-piikkisen tälläsin paikkaansa euroopan turneelle pyörän ollessa 3 vuotias ja siinä hommassa se 17 piikkinen taas oli oikein passeli , ku pari kertaa Italiassa tuli poiketua autostradalle ja Saksassa autobahn:lle.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
mikkoyli
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 1:36 pm
Pyörä: KTM

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja mikkoyli »

1190R:ssä vm. 2014 oli vielä ”normaali” lyhyempi 6-vaihde ja sillä oli hyvä ajaa matkaa. Vaihdoin sitten 1290T:n enkä tottunut ollenkaan isoon tankkiin enkä pitkään kuutoseen. Väli viitoseen on liian iso, viitosella huutaa ja kuutosella rynkyttää. Pari Gessua oli välillä ja sitten 2017 1290R. Mahtava moottori voiman suhteen, mutta minun mielestä se pitkä kuutonen ei sovi ollenkaan pyörän luonteeseen. Varsinkaan jos meinaa sakoitta ajella. Rynkytys lieveni kun laitoin donglet. Lopuksi laitoin sitten vielä 16 hampin ja onhan se sillä parempi, mutta pikkuvaihteita joutuu vaihtamaan enemmän. Ajattelin kyllä pitää 1290R:n 790 ohella, mutta tuli sitten myytyä se kuitenkin. 790 on miellyttävämpi matkapyörä kun pleksihommat saa kuntoon. Rallyn alusta on uskomaton myös matka-ajossa huonoilla teillä.
Jos jotain voisi 790 parantaa niin nokkaketjun ääni saisi olla pienempi. Muuten jos kestää eikä tule vikoja niin on kyllä hyvä pyörä.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
Avatar
Sauli
Viestit: 735
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Koheltaja kirjoitti:Onko 790 kone ylävireinen vai pitkät välitykset?

T7:ssa 6 vaihde on käyttökelpoinen ajovaihde 70 vauhdissa ilman nikottelua, välillä tullut kuuttakymppiä ajeltua kun en ole jaksanut vaihtaa pienemmälle ja siitä pintakaasulla nopeudet ylös. Pykälää isommalla eturattaalla se onkin sitten yli kahdeksankympin vaihde.
Tämä keskustelu mielessä testasin viikolla käytännössä miten 790:llä pystyy ajamaan kuutosvaihteella.
Mulla ei ole eculle tehty mitään. Vain pestävä suodatin ja virtaavampi vaimennin. Mittarinopeudella 65 pystyi vielä ajamaan kuutosvaihteella ihan ok, ja siitä voi kiihdytellä kevyesti nopeutta sen aiheuttamatta mitään draamaa. Myös välitykset on vakiot. Mittarilukema vajaa 22tkm.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23> >26>
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei tuo ylipitkältä loikkarilta kuulosta jos pystyy noinkin hiljaa ajamaan kuutosella ilman koneen rykimistä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
mico
Viestit: 1344
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja mico »

Nyt on mennyt puurot ja vellit sekaisin.
Viuh
Viestit: 1744
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: CRF1100L, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Kyllä :)


Itse en ole 1290:issä osannut pitkästä kutosesta tehdä ongelmaa. Kahdeksankympin alueella ja siitä ylöspäin kutonen sisään.
Muitakin vaihteita pyörässä on ja ei ole stumppailuun taipuvainen lainkaan.
Vastaa Viestiin