KTM 790/890 Adventure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Koheltaja
- Viestit: 8075
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 790 Adventure
Onko 790 kone ylävireinen vai pitkät välitykset?
T7:ssa 6 vaihde on käyttökelpoinen ajovaihde 70 vauhdissa ilman nikottelua, välillä tullut kuuttakymppiä ajeltua kun en ole jaksanut vaihtaa pienemmälle ja siitä pintakaasulla nopeudet ylös. Pykälää isommalla eturattaalla se onkin sitten yli kahdeksankympin vaihde.
T7:ssa 6 vaihde on käyttökelpoinen ajovaihde 70 vauhdissa ilman nikottelua, välillä tullut kuuttakymppiä ajeltua kun en ole jaksanut vaihtaa pienemmälle ja siitä pintakaasulla nopeudet ylös. Pykälää isommalla eturattaalla se onkin sitten yli kahdeksankympin vaihde.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
Tase
- Viestit: 2629
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: KTM 790 Adventure
Oikeastaan välitysten puolesta se tuntuu kuten isoveljet ja 690. Eli 6 vaihde on käyttökelpoinen 80 km/h ylöspäin.
Tyypillinen KTM. Siksihän niitä vaihteita on että voi valita tilanteen mukaan.
Tyypillinen KTM. Siksihän niitä vaihteita on että voi valita tilanteen mukaan.
-
Koheltaja
- Viestit: 8075
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 790 Adventure
Aika yllättävää ja erikoista...Tase kirjoitti:Siksihän niitä vaihteita on että voi valita tilanteen mukaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
Tase
- Viestit: 2629
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: KTM 790 Adventure
Yrittävät nykyään ujuttaa automaatteja yms jotta tuokin ilo poistuisi...Koheltaja kirjoitti:Aika yllättävää ja erikoista...Tase kirjoitti:Siksihän niitä vaihteita on että voi valita tilanteen mukaan.
-
Koheltaja
- Viestit: 8075
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 790 Adventure
Ja toisiin ne ujuttaa apulaitteita ettei tarvii edes kytkintä käyttää vaihtaessa, kaikkee ne keksiikin ajamisen helpottamiseksi... 
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: KTM 790 Adventure
790 Dukessa luistonesto ja ainakin taka-abs pitää laittaa pois päältä kun poistuu asfaltilta. Oikeastaan sama asfaltillakin jos ei aivan perusperus arkiajosta ole kyse. Jos koittaa vaikka lähtä liikkeelle jostain pehmeästä niin luistonesto käytännössä sammuttaa moottorin.
Re: KTM 790 Adventure
Joo jotenkin yllätti se stumppaaminen kun muuten on niin mahtava moottori. Ei rynkytä koskaan ja välitykset aika optimit. Aivan toista kuin 1290 Adventuret, jotka on pilattu loikkarikuutosella. Kulutuskin on hämmästyttävän pieni.
Ehkä se jotenkin liittyy luistonestoon sittenkin.
Ehkä se jotenkin liittyy luistonestoon sittenkin.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
Re: KTM 790 Adventure
Pakko kysyä että miten se loikkari kuutonen pilaa pyörän? Siis tuon 1290:pin?
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
- Mika TA-91
- Viestit: 1465
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: KTM 790 Adventure
Olen lähtökohtaisesti sen verran huono kuski että saan pyörän kuin pyörän helposti stumppaamaan, mutta mielestäni ainakaan tuolla R versiolla ei voi sanoa tuollaista taipumusta olevan.mikkoyli kirjoitti:Joo jotenkin yllätti se stumppaaminen kun muuten on niin mahtava moottori.
Mika TA-91
Re: KTM 790 Adventure
No onhan se kutosvaihde melko pitkä Suomen teille mutta kun vaihtaa 16 piikkisen eturattaan niin ei loikkarikaan enää "pilaa" pyörää.KN76 kirjoitti:Pakko kysyä että miten se loikkari kuutonen pilaa pyörän? Siis tuon 1290:pin?
Mun tuli vaihdettua 1190 advr:n 17 piikkinen eturatas piikkiä pienempään jo uutena . Alkuperäisen 17-piikkisen tälläsin paikkaansa euroopan turneelle pyörän ollessa 3 vuotias ja siinä hommassa se 17 piikkinen taas oli oikein passeli , ku pari kertaa Italiassa tuli poiketua autostradalle ja Saksassa autobahn:lle.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
How much fun did you have doing it
Re: KTM 790 Adventure
1190R:ssä vm. 2014 oli vielä ”normaali” lyhyempi 6-vaihde ja sillä oli hyvä ajaa matkaa. Vaihdoin sitten 1290T:n enkä tottunut ollenkaan isoon tankkiin enkä pitkään kuutoseen. Väli viitoseen on liian iso, viitosella huutaa ja kuutosella rynkyttää. Pari Gessua oli välillä ja sitten 2017 1290R. Mahtava moottori voiman suhteen, mutta minun mielestä se pitkä kuutonen ei sovi ollenkaan pyörän luonteeseen. Varsinkaan jos meinaa sakoitta ajella. Rynkytys lieveni kun laitoin donglet. Lopuksi laitoin sitten vielä 16 hampin ja onhan se sillä parempi, mutta pikkuvaihteita joutuu vaihtamaan enemmän. Ajattelin kyllä pitää 1290R:n 790 ohella, mutta tuli sitten myytyä se kuitenkin. 790 on miellyttävämpi matkapyörä kun pleksihommat saa kuntoon. Rallyn alusta on uskomaton myös matka-ajossa huonoilla teillä.
Jos jotain voisi 790 parantaa niin nokkaketjun ääni saisi olla pienempi. Muuten jos kestää eikä tule vikoja niin on kyllä hyvä pyörä.
Jos jotain voisi 790 parantaa niin nokkaketjun ääni saisi olla pienempi. Muuten jos kestää eikä tule vikoja niin on kyllä hyvä pyörä.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
Re: KTM 790 Adventure
Tämä keskustelu mielessä testasin viikolla käytännössä miten 790:llä pystyy ajamaan kuutosvaihteella.Koheltaja kirjoitti:Onko 790 kone ylävireinen vai pitkät välitykset?
T7:ssa 6 vaihde on käyttökelpoinen ajovaihde 70 vauhdissa ilman nikottelua, välillä tullut kuuttakymppiä ajeltua kun en ole jaksanut vaihtaa pienemmälle ja siitä pintakaasulla nopeudet ylös. Pykälää isommalla eturattaalla se onkin sitten yli kahdeksankympin vaihde.
Mulla ei ole eculle tehty mitään. Vain pestävä suodatin ja virtaavampi vaimennin. Mittarinopeudella 65 pystyi vielä ajamaan kuutosvaihteella ihan ok, ja siitä voi kiihdytellä kevyesti nopeutta sen aiheuttamatta mitään draamaa. Myös välitykset on vakiot. Mittarilukema vajaa 22tkm.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23> >26>
-
Koheltaja
- Viestit: 8075
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 790 Adventure
Ei tuo ylipitkältä loikkarilta kuulosta jos pystyy noinkin hiljaa ajamaan kuutosella ilman koneen rykimistä.
Kylätason kurapyöräilijä.
- mico
- Viestit: 1344
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black
- Paikkakunta: Pori
Re: KTM 790 Adventure
Nyt on mennyt puurot ja vellit sekaisin.
Re: KTM 790 Adventure
Kyllä 
Itse en ole 1290:issä osannut pitkästä kutosesta tehdä ongelmaa. Kahdeksankympin alueella ja siitä ylöspäin kutonen sisään.
Muitakin vaihteita pyörässä on ja ei ole stumppailuun taipuvainen lainkaan.
Itse en ole 1290:issä osannut pitkästä kutosesta tehdä ongelmaa. Kahdeksankympin alueella ja siitä ylöspäin kutonen sisään.
Muitakin vaihteita pyörässä on ja ei ole stumppailuun taipuvainen lainkaan.