Mulla on kanssa XS 3600...
Lainaus:
Niin itse asiassa kaveri kertoi, että paketissa pitäisi tulla kaksi "vaihtopäätä" liittimin. Eli hauenleuat satunnaiseen lataukseen sekä reikäliittimet pysyvämpään käyttöön. Ajattelin asentaa tuon reikäliittimin varustetun pään kiinteästi pyörään ja tyhjän liittimen suojattuna johonkin sopivaan paikkaan tarjolle. Voi sitten heittää lyhyenkin seisonnan ajaksi akun helposti laturiin ilman, että tarvitsee purkaa pyörään yhtään.
Juuri noin on...pistin itelle renkulapiuhan tohtoriin, tosi vaivaton ladata akkua...hauenleuoilla lataan kaikki akut moposta, ruohonleikkurin akusta traktorin yli 120Ah akkuun asti...sille ilmotetaan max latausvirta jotain 3,6 mutta tulee vähän yli 4amp...
Itsellä on vastaavan tapainen laturi, värkkäsin siihen tupakansytytin plugin. tökkään sen paikoilleen kun mopo seisoskelee pidempiä aikoja. Tupakansytytin pistoke on siitä hiukan kelju, että sekä + & - ovat näkösällä ja kohtuu helposti oikosulussa, mikäli plugin lähtiessä nakkaa jonkin työkalu / varaosa kasan päälle. tosin laturissa on oikosulku suojaus, eli tuskin kovin vakava tulipaloriski, mutta kannataa silti katsoa miten plugia säilöö mikäli laturin töpseli on paikoillaan.
Syy moiseen viritykseen? Laturin johdossa (ainakin minun mallissa) on perus poweriliitin, joita esim. vanhemmat PC:t ovat pullollaan. Hyviä, luotettavia ja edullisia liittimiä, mutta parhaillakin tämän tyypin poweri liittimillä suurin suositeltu kytkentäkertojen määrä on luokkaa 30 kpl, jotkut, todella harvat tyypit saattavat yltää jopa 50kpl kytkentöjä.
Tämä on siis valmistajan suositus ja hyvissä olosuhteissa (esim huoneenlämpöinen autotalli) päästään varmasti 2 x suositeltu, mutta sen jälkeen liitin on taatusti tohjona.
Tupakansytytinliitin lienee edullisin tapa saavuttaa useita satoja kytkentäkertoja ilman erikoiskomponentteja.
-AKM-