D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Rässi66
Viestit: 1047
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
Pyörä: Honda CR250R
Paikkakunta: Lempäälä

D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Mätänetissä 120€ renkaanvaihtoteline, totta sen nyt halavemmallakin saa?

Ja liikkeelle:

Kuva
Pöytään reikä ja reiän taakse kierretangon jatkopala (= juluman pitkä mutteri). Lujasti hitsillä kiinni.

Kuva
Sitten tehdään tämmönen. 12mm rosterikankea, käypänen pultti alapäähän ja joku prikantapainen hieman ylemmäs.
Pää pyöristetään ja kieli keskellä suuta (omaa) veistellään rälläkällä 10mm avaimelle ote.

Kuva
Sitten vaan 15" Compomotive naama alaspäin tiskiin ja kiristetään pultti.

Kuva
Aivan hyvä tuli, omituista? 15" käy mainiosti 18" ja ylöspäin, 17 tuumasilla ajavat joutuu käymään vääntämässä vanteen naapurin 626:sesta.


Poonuskuva: työläinen ahtaalla :boss:
THA
Viestit: 3707
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja THA »

Jamppa kopioinu mun pukin, paitti adapteri 10-14" puuttuu :roll:
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
Rässi66
Viestit: 1047
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
Pyörä: Honda CR250R
Paikkakunta: Lempäälä

Re: D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Ite oot pukki! Eiku... ööh...

Emmie vissiin kopsannu, en ainakkaan tietoisesti? :lol:
skuikka
Viestit: 2245
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Näillehän pitää järjestää kohta kokoontumisajot. Sen verran pitää kyllä brassailla, että minulla on vakiovarusteena oikein kumipehmuste pinnoja vasten. Sleeper-lookia puolestaan on haettu käyttämällä Volvon peltivannetta. Mitä nuo 10'-14' on? Jarrulevyjäkö:)
Salsa
Viestit: 232
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 10:41 pm
Pyörä: itämainen

Re: D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Eikö se pehmuste tulis iisisti tuumaa tai kahta pienemmästä renkaasta, mitä on tuo häköstimen vanne. Leikkais pehmusterenkaan pöytää vasten tulevalle puolelle viillon/viiltoja, että sais sen pehmustekumin mulijahtaan paikalleen. Tällöin yläpuolelle jäävä pehmusterenkaan reuna jäis häköstinvanteen reunan päälle.

Häh ja heh.
TransUralisti
KKO
Viestit: 409
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 10:28 pm
Pyörä: -----
Paikkakunta: JKL

Re: D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja KKO »

skuikka kirjoitti:Näillehän pitää järjestää kohta kokoontumisajot.
Juu, mulla on volkkarin peltivanne tuossa samassa hommassa ja sitten pehmustimena halkaistua puutarhaletkua. Tämä kaikki kiinni toimistotuolissa, josta on istuinosa poistettu mutta korkeussäätö jätetty, jotta voi oikein korkeuden avulla ergonomiaa passailla. Meinaa kyllä kaatua joskus kun oikein innostuu vääntelemään rengasraudoilla.

:P
Kari

"Try not. Do or do not. There is no try." --Yoda
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 914
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Mulla on pukkina 12" Datsunin vanne ja halkaistu puutarhaletku reunanauhana. Porasin reikiä vanteen reunaan ja nippusiteillä kiinnitin letkun. Pukin keskiakselina on M16 kierretanko joka on kiinitetty vanteen keskireiästä kahta käytettyä TransAlpin eturatasta kiinnityslaippoina käyttäen. Myin lipputangon pois, jotta sain renkaanvaihtopukin kiinnitettyä tarpeeksi tukevaan alustaan. Isolla prikalla ja mutterilla kiristän pyörän vanteen pukkia vasten, jotta se ei pääse pyörimään.
Eurovulkilta tilasin sellaisen muovisen palikan, jolla renkaan saa vanteelle tai vanteelta pois. Varren työkaluun tein itse. Varressa on reikä, josta sen saa keskiakselille. Akselin reiän ja muovipalikan välissä on varressa pituussäätö, jotta työkalu sopii kaiken kokoisille vanteille.
12" tuuman pukin päälle mahtuu vielä 17" pyörän vannekin. Pukin sisäpuolen halkaisija on ihan muutamasta millin kymmenesosata kiinni, että kotarin 320mm etujarrulevykin mahtuisi pukin sisään. Nyt mun pitää tuon moton eturengas vaihtaa jarrulevy ylöspäin. Sujuu se niinkin, mutta olisi hieman helpompaa, jos jarrulevy olisi alaspäin.

Ainoa huono puoli tuossa on ainoastaan se, että eilenkin vaihtelin kaverin nastarenkaat käsin rautojen kanssa, koska se lipputanko oli aikoinaan ulkona ja siellä sen jalusta on vieläkin ja sen vuoksi myös renkaanvaihtopukki.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Avatar
Rässi66
Viestit: 1047
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
Pyörä: Honda CR250R
Paikkakunta: Lempäälä

Re: D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Mie mietin sitä reunapehmustetta kans, mutta 20v enskapärrän teräspuolassa ei taida hirveesti varottavaa.
Sen verran annoin asialle periksi että käytin pehmoista köykämiiniivannesta, enkä ilkeän kovaa teräspyörää. :lol:
Tuo oma häköstin on kiinni parimetriä pitkässä 50x100 RHS-palkista nikkaroidussa pöydässä.
THA
Viestit: 3707
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja THA »

Joskus ihmiset vaan keksii soveltaa samanlaista kappaletta samaan tarpeeseen täysin toisistaan riippumatta... oletinkin ettet oo mun pukkia edes nähny kun sä oot ollunna keskittyny puhkoon sisusgummei :lol:
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 914
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Rässi66 kirjoitti:Mie mietin sitä reunapehmustetta kans, mutta 20v enskapärrän teräspuolassa ei taida hirveesti varottavaa.
Sen verran annoin asialle periksi että käytin pehmoista köykämiiniivannesta, enkä ilkeän kovaa teräspyörää. :lol:
Tuo oma häköstin on kiinni parimetriä pitkässä 50x100 RHS-palkista nikkaroidussa pöydässä.
Mulla letkun ideana on, että ei tarvitse niin kovaa mutterilla puristaa vannetta telinettä vasten. Käytössä kun on sellainen tehdastekoinen renkaanvaihtopää, niin vanne ei saa pyöriä pukin päällä, kun sen ympäri kävelee. Pehmeää letkua vasten puristamalla kitkaa rittää vähemmälläkin.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Avatar
Rässi66
Viestit: 1047
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
Pyörä: Honda CR250R
Paikkakunta: Lempäälä

Re: D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Ahaa, ok. BTW: Mie ostin Biltemasta ne mollukkapäiset raudat ja tutulta huoltsikalta rengasrasvaa :arrow: kisakiree Trelle meni pikku puhinalla vanteelle.
gff-3
Viestit: 662
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa

Re: D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja gff-3 »

Timo Tasakaasu kirjoitti:Mulla letkun ideana on, että ei tarvitse niin kovaa mutterilla puristaa vannetta telinettä vasten. Käytössä kun on sellainen tehdastekoinen renkaanvaihtopää, niin vanne ei saa pyöriä pukin päällä, kun sen ympäri kävelee. Pehmeää letkua vasten puristamalla kitkaa rittää vähemmälläkin.
Minkäs näkönen tämmönen renkaanvaihtopää on ja mistä niitä saa?
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2175
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

gff-3 kirjoitti:
Timo Tasakaasu kirjoitti:Mulla letkun ideana on, että ei tarvitse niin kovaa mutterilla puristaa vannetta telinettä vasten. Käytössä kun on sellainen tehdastekoinen renkaanvaihtopää, niin vanne ei saa pyöriä pukin päällä, kun sen ympäri kävelee. Pehmeää letkua vasten puristamalla kitkaa rittää vähemmälläkin.
Minkäs näkönen tämmönen renkaanvaihtopää on ja mistä niitä saa?
Tuolta löytyy juttuu ja linkki videoon:
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... 12#p173712
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
SP41B
Viestit: 190
Liittynyt: La Joulu 04, 2004 3:38 am
Pyörä: Rossipyörä
Paikkakunta: Teisko

Re: D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja SP41B »

Timo Tasakaasu kirjoitti:Ainoa huono puoli tuossa on ainoastaan se, että eilenkin vaihtelin kaverin nastarenkaat käsin rautojen kanssa, koska se lipputanko oli aikoinaan ulkona ja siellä sen jalusta on vieläkin ja sen vuoksi myös renkaanvaihtopukki.

Täytyykin muistaa lipputangon hankintaa suunnitellessa laittaa se sisätiloihin...
My way is not the highway...
Avatar
Hilppa
Viestit: 333
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 2:23 pm
Pyörä: CRF1000 DCT
Paikkakunta: Nousiainen

Re: D-I-Y: Renkaanvaihtosettitelinehäköstin

Viesti Kirjoittaja Hilppa »

Timo Tasakaasu kirjoitti:Mulla on pukkina 12" Datsunin vanne ja halkaistu puutarhaletku reunanauhana. Porasin reikiä vanteen reunaan ja nippusiteillä kiinnitin letkun. Pukin keskiakselina on M16 kierretanko joka on kiinitetty vanteen keskireiästä kahta käytettyä TransAlpin eturatasta kiinnityslaippoina käyttäen. Myin lipputangon pois, jotta sain renkaanvaihtopukin kiinnitettyä tarpeeksi tukevaan alustaan. Isolla prikalla ja mutterilla kiristän pyörän vanteen pukkia vasten, jotta se ei pääse pyörimään.
Järjenjuoksu meikäläisellä pari vuotta sitten saman tyyppistä.
Pukkina 12" Fiat 127,n vanne, reunanauhana halkaistu puuterhaletku mutta ilman nippusiteitä, keskiakselina M16 kierretanko ja kiinnityslaippana vain yksi TransAlpin eturatas, joka hitsattu vanteeseen.

Mut mulla kun lipputangossa ei ole kunnollista alustaa niin hitsasin vanteeseen kolme jalkaa, kolme jalkaa oli pitkän harkinnan tulos, yhdellä ja kahdella ei pysynyt pystyssä ja neljällä ja sitä useammalla jalalla aina joku jalka "klonkkas" :roll:
Vastaa Viestiin