Teneren yskiminen

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Anssi

Teneren yskiminen

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Moro,

Sen verran olen ehtinyt tutustumaan kolmen päivän takaiseen hankintaan, että epäilisin kaasarissa olevan paskaa. Kuudessa tonnissa veto hetken yskähtää ja loppuu sitten kuin seinään ja siitähän vasta alkaa punainen! Kiihdytyksissä pitää vaihtaa vaihteita aika tiheään tämän takia. Peli on Tenere 660 -94.

En saanut tuontipyörän mukana minkäänlaista manuaalia - kaasari löytyy kai muovien alta sylinerin takaa? Pitääkö koko kaasari purkaa vai riittääkö joku pienempi operaatio? Tartteeko uusia tiivisteitä jos avaa varovasti? Kaikki vinkit tervetulleita kun en ole mopojen kanssa touhunnut kuin joskus pikkunaskalina, ja silloinkin sain enemmänkin vahinkoa ihan pikku korjauksella..

Jos jollakin on ylimääräinen käsikirja tai jopa korjausopas niin ostaisin mielelläni..

Toinen pikku yllätys on koneen pomppiva käytös alle 3000 kierroksilla - kuuluukohan asiaan? Jotenkin tuntuu oudolta että kierrosten pitäisi olla aina yli kolmen tonnin kun muki on kuitenkin 660 cm3...
Tomi
Pyörä: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Tomi »

No en kyllä kehottas rykimään sinne punaselle alueelle ollenkaa jos meinaat pitää koneen kasassa. :!:
Siellähän ne sylinterin takana kumpiki kaasari lymyää. Edellisestä XT:stä purin kaasarit ja kasasin vanhoilla tiivistellä, ja hyvin toimi. Jos siellä kaasareissa on oikeesti paskaa ni kyllä ne on syytä purkaa kokonaan.
Vieläköhän "kirpulla" olis tietokoneella se minun "agentti kuvaama" owners manuaalin? Mulla sitä ei enää ole koneella...
No se kenguru ongelma alle 3000 kierroksen poistu minun pyörästä ku vaihoin vapaammin virtaavan vaimentimen. Taitaa olla vakion ominaisuus.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jos kaasarissa on paskaa niin oireita aiheutuu muullakin kuin punarajan tuntumaan. Mulle tuo kuulostaa pikemminkin liian pienelle pääsuuttimelle. Monellako kierroksella suurimman tehon kuuluisi olla?
Tomi

Eli punaraja on 7000 rpm ja huipputeho 6250rpm.
JOS!!! siis JOS pyörä on vakio ja räpeltämätön, ni kyllä ne jammun tehtaalla on siihen sopivat suuttimet asentanu. Eli kaasarit auki, putsinkia ja tarkastus että kaikki on kunnossa ja vakiota. Kakkoskaasarin kalvo myös tarkkaan syyniin.
Tomi

Räjäytyskuva kaasareista
Liitteet
Kaasarit.TIF
(11.18 KiB) Tiedosto ladattu 296 kertaa
Anssi

Mikä putki

Tomi kirjoitti: No se kenguru ongelma alle 3000 kierroksen poistu minun pyörästä ku vaihoin vapaammin virtaavan vaimentimen. Taitaa olla vakion ominaisuus.
Mikä putki? En ole vielä törmännyt netissä XT660:n tehoputkeen..

Riittääkö pelkkä äänenvaimentimen vaihto avarampaan vai pitikö käyräkin uusia.
Tomi

Laserin ProDuro vaimennin ja hengenahistus ei vaivaa enää. Miinuksena aika huimat äänet. Alkukäyrä on vakio.
Anssi

Kerro lisää

Osaatko eritellä ääniä tarkemmin? En halua koko kylää herättää mutta jos se pomppimista vähentäisi niin voisin kovemmatkin äänet sallia..

Olen vähän etsiskellyt netistä mutta en ole löytänyt suomalaista edustusta Laserin putkille, paitsi autoänkkäreille..

Niin ja suurkiitos kaikille keskusteluun osallistuneille! Tosi hyvä tämä palsta näin aloittelijalle, kerta kaikkiaan :)
savimarko
Pyörä: KTM 390 Adventure

Re: Kerro lisää

Viesti Kirjoittaja savimarko »

Anssi kirjoitti:Olen vähän etsiskellyt netistä mutta en ole löytänyt suomalaista edustusta Laserin putkille, paitsi autoänkkäreille..
Muistaakseni allrightin valikoimista löytyy noita laserin pönttöjä.
Tomi

Juu "oolraitista" löytyy Laseria. Tyhjäkäynnillä poksuttelee nätisti, mutta ku vääntää vaijerin kirreelle ni äänet on jotain helvetillisen ja infernaalisen väliltä. Eli 100db menee rikki :shock:
TPK
Pyörä: KTM 1290 Super Adventure R

TENERESTÄ

Viesti Kirjoittaja TPK »

Omakohtaisia kokemuksia:

1) Omassa pyörässä oli myös havaittavissa nykimistä 3000 kierroksen paikkeilla. Kun vaihdoin rattaat ja ketjut, nykiminen loppui. Sillä kertaa ei siis johtunut kaasarista.

2) Ilmiön toistuessa myöhemmin lopulta ryyppy hirtti kiinni, eli kierrokset kävivät "tyhjäkäynnillä" korkealla palautuen pikkuhiljaa normaalille tasolle. Poistin ryypyn vaijerin kaasaripäästä ja puhdistelin paikat. Vaijerinkin vaihdoin, mikä ehkä oli jo liioittelua. Ja taas nykiminen loppui.

Teneressä 6000 kierrosta alkaa ehkä olla jo kattolukemat kierrosten suhteen, silloin viimeistään voi ruveta harkitsemaan isomman vaihteen valitsemista. Minulla kierrokset eivät paljon sen korkeammalle juuri nouse, mutta myöskään kuvaamaasi ilmiötä ei kyllä ole tapahtunut.

Kun kerran kysyit tankin irroittamisesta: Jos tosiaan haluaa tehdä kaasarille muutakin, kuin katsoa tai säätää tyhjäkäyntiä, on tankki irroitettava, kuten myös istuin ja istuimen allaolevat sivusuojat (akun ja ilmansuodattimen kotelon viereiset kopat). Varovasti kun tekee, niin etukatetta ja sivukoppia (syylärin molemmin puolin) ei tarvitse irroittaa. Hankalaa, mutta hauskaa. Istuin on kiinni kahdella pultilla ja tankki yhteensä kuudella pultilla rungossa. Kate on neljällä ruuvilla kiinni tankissa. Ja muistettava on myös tietysti bensaletkun irroittaminen. Tämä tietysti koskee omanlaista vuosimallia, 94:ssa taitaakin olla jo reilummat sivukatteet?
Anssi

vielä taudinkuvasta

Kokeilin eilen varovaista kiihdytystä, sillai narraten, niin jo otti Jammu 7000 rpm ennen kuin alkoi rykimään. Ja siihen perään nopea kiihdytys niin siinä kuudessa tonnisssa veto hyytyy jälleen totaalisesti..

Eilen testailin hiekkatiellä voimia ja ei olis yhtään haittaa vaikka pystyisi ainakin sinne seitsemään tonnin asti vedättämään kun kunnon veto alkaa jossain neljän tonnin kieppeillä..

En ole ehtinyt paneutumaan siihen kaasarinavaukseen vielä, taitaapi jäädä talven ratoksi..

Tää hyppää aiheesta kolmanteen, noviisi kun olen, mutta liittyykö huono käynnistyvyys mahdollisesti samaan kaasariongelmaan? Kylmänä pitää startata ainakin viisi sekuntia ennenkuin hörähtää. Oon kokeillut ryypyllä ja ilman, kaasulla ja ilman ja parhaiten toimiva tapa tuntuu olevan ryyppy puolessa välissä ja kaasua hieman pumpaten mutta siinäkin tuntuu akku jo antavan viimeisiään.. kuuluuko tän olla näin vaikeata? Tyhjäkäyntiä säädin vähän isommalle, mutta se ei auta kylmään koneeseen.
Tomi

Käynnistys ongelmista löytyy juttua tuolta viewtopic.php?t=587&highlight=

Mulla käynnistyy kylmänä hienosti. Vetäsen "imun" päälle ja starttaan,käynistyy heti. Annan paukuttaa hetken aikaa ja vähennän imua pikkuhiljaa. Kaasuun ei tarvi koskea.
Oletkos muuten tarkastanu tulpan kunnon?
Wesihiisi
Pyörä: KTM LC4 640

Viesti Kirjoittaja Wesihiisi »

Omassa ostoksessa oli myöskin kaasarit tukossa. Laite on tosin tuo riisutumpi versio, jossa kierrokset pitää päätellä tärinästä...Mutta ilmeisesti tuo voimanlähde on jossain määrin samansukuinen?

Tuolta löytyy räjäytyskuvia, jotka saattaa auttaa 660:n kin kanssa
http://www.xt600.de/xt_werkstatt/%2Btec ... /index.htm

Tuo on hyvä saitti muutenkin, jos osaa saksaa. Jotain apua olen löytänyt itsekin, vaikka joutuu käyttämään hakukoneen (huonoa) englannin käännöstä. Esim kaasareista löytää "der vegaser" linkin alta aika yksityiskohtaisen sepustuksen.

Niin, omassa hököttimessä oli neulaventtiilin takana oleva sihti tukossa, jolloin kaasariin tuli bensaa niin hitaasti, ettei täydellä kaasulla voinut vetää kuin hetken.
Alle satasen vauhdilla saattoi ajaa niin pitkään kuin jaksoi. Tuo oli tod näk hyvä asia kun oli ollut lähes 20v ajamatta :shock:
kirppu
Pyörä: NN.

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Mulla kans käynnistäminen tapahtuu samalla tavalla ongelmitta kuin Tomi:llakin. 30 asteen kesähelteillä kun pyörä seisoi päivän auringossa ilmeni pientä ryypyn päälle jäämistä kun vaijerinkuori ja kaasarille menevä vähän revennyt "kumitutti" pehmenivät liiaksi kuumuudesta. Tuokin ongelma poistui kun ajoviima viilensi vaijeria.
ex. KTM 690R -09
ex. KTM 640 Adventure -04
ex. Yamaha 660 Tenere -94
Vastaa Viestiin