Moottorilohkon kierteen korjaus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

NiKu
Pyörä: EiOo vielä..
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiKu »

Itse menisin kyll hitsauttaa tota reikää.

Jos jtn. kemiallista metallia laittaisin, niin ainaki yrittäisin "raudoittaa" reijän ympäri, niinkun täällä jo joku ehdotti. En oikein luota noihin litkuihin jos pitää jtn. pysyvää korjata. :?
Ei mopoilla tänäkää vuonna..
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Mees muuten mikkora tohoon jokiyhtymä oy,hyyn kattoo,turun linnan vastapäätä.
Mull oli vuosia sitten mercruiserin perävetolaite siin hitsattavana,entinen omistaja oli vetänyt pohjaan ja urakalla,ei ollut paljon propelleriaxelin sen "tuubin" alapuolella evästä enää,ja sen tuubin jenkatkin ne teki puolet uusiks ettei saumaa nähnyt vaikka ettis :D
Ne "sulatti/hitsas" uutta alumiinia sinne mitä ne sitten hios ja kaikkea muutakin et oli ihan uuden näköinen,ja hyvää tuli ja halvalla!!!

Tää oli markka aikana ja silloin oli muistaakseni hinta 180 markkaa tunti,ei muuta,mun perävetolaitteen korjaus kustansi yhteensä 90 markkaa ja hiottuna maalit pois koko alaosast + iso kasa uutta alumiinia jenkoineen ym ym,eli puolessa tunnissa vissin ne sen teki laskun mukaan :shock: :D :D :D
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ongelma taitaa olla siinä että tuo hitsattava kohta on kokonaisessa mopossa kiinni?

Hitsari varmaankin tekisi homman mieluummin irtonaiseen ja puhtaaseen lohkonpuoliskoon...
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Jarno kirjoitti:Ongelma taitaa olla siinä että tuo hitsattava kohta on kokonaisessa mopossa kiinni?

Hitsari varmaankin tekisi homman mieluummin irtonaiseen ja puhtaaseen lohkonpuoliskoon...
Kyll mä luulen et tostakin sais laitettu,mopo kyljelle vaan :wink:
Ja eihän sitä tiedä joss ei kysyy :wink:
Mikkora

Viesti Kirjoittaja Mikkora »

Tootaaaa...
Luulen ettei kovin moni (terve) hitsari hitsaa kappaletta jossa on sisällä öljyä. Käsittääkseni ei pitäisi hitsata mitään "säiliötä".
No sehän on tietenkin hitsarin murhe, pitänee kysyä kun kesä tulee. Nyt teen varmaan tuon helicoil / pastik padding paikkauksen.
Mikko
Vääräkoski
Pyörä: Yamaha XT

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Mikkora kirjoitti:Tootaaaa...
Luulen ettei kovin moni (terve) hitsari hitsaa kappaletta jossa on sisällä öljyä. Käsittääkseni ei pitäisi hitsata mitään "säiliötä".
No sehän on tietenkin hitsarin murhe, pitänee kysyä kun kesä tulee. Nyt teen varmaan tuon helicoil / pastik padding paikkauksen.
Miksei hitsaisi?
Moto
Pyörä: DR-Z 400

Viesti Kirjoittaja Moto »

Mikkora kirjoitti:Tootaaaa...

Mistäs noita kyseisiä aineita saa ostettua. Onnistuin Vetämään kierteet muusiks porkkanamopon pohjapropun ympäriltä. :(
JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

Moto kirjoitti: Mistäs noita kyseisiä aineita saa ostettua. Onnistuin Vetämään kierteet muusiks porkkanamopon pohjapropun ympäriltä. :(
Mulla kävi taannoin samalla lailla. Koskapa tuho oli riittävän suuri porasin reiän nimim. Misen ohjeistuksesta pykälää isommaksi ja laitoin helicoilin. Ja tottakai erinäisen käteilyn seurauksena meni tietenkin juuri sen verran vinoon, että tiputteli öljyä pisaran silloin tällöin joten Mise myöhemmin vielä sorvasi messingistä uuden propun jossa on O-rengas tiivisteenä. Hyvin on pitänyt sen jälkeen.
Mikkora

Tuossa operaatiossa tapahtui jotain kummallista... helicoil jousi oli ihan jämpti ja tiukka kun kikkailin sen kanssa, ennen plastik paddingia. kiersin jengan pulttiin joka oli kiinni suojassa. Ja suoja vielä kiinni muissa kiinnityksissä. Näin sain kierteen paikan oikeaan paikkaan. Laitoin täyteainetta jousen päälle, sitten kiinni suojaan ja suoja kiinni mopoon. Kun eka kerros kemiallista metallia oli jähmettynyt kiersin ruuvin irti, ja täytin huonot kohdat uudelleen. Kun otin pultin irti juuri tekemästäni maailmanparhaasta uusiokierteestä, tuntui pultti väljältä? Luulisi sen nyt ainakin kevät kauden pysyvän.

Ihmettelin tarkemmin tuota hitsaus mahdollisuutta. Huomasin että kierteen vieressä olevat vahvike olakkeet on parhaimmillaan noin 2 sentin päässä itse lohkosta. Joten siihen ainakin voi jonkinmoiden heftin vetää. Luulisi siihen saavan ainakin jonkun alumiiniplootun kiinni, jossa olisi reikä semmoista prässimutteria* varten.
*= ei aavistustakaan oikeasta nimestä

Helicoil jousen ja plastik paddingin ostin "Mega Etrasta", entinen teollisuus Etola. Kaipa noita saa lähesmistä tahansa. Huoltoasemat, motonet, biltema yms honkkarit...
Mikko
Mika_Tz
Pyörä: KTM 990 Adventure -08

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Mikkora kirjoitti:PS.
Kummallista kun mopo alkaa pian olla ajokunnossa (kova usko) ja kelit senkuin huononee.
No älä muuta viserrä :roll:
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Gospelrider kirjoitti:
Kummallista kun mopo alkaa pian olla ajokunnossa (kova usko) ja kelit senkuin huononee.
Ai kuinka niin huononee? Nythän vasta ainakin länsisuomessa alkaa lunta olemaan. Vaikkakin taas lupailivat lämpimämpää. :cry:

Tuohon itse ongelmaan mä sorvaisin pari milliä suuremman teräsholkin, joka olisi päältä vinosti pyälletty ja sisällä olisi alkuperäisen kokoinen jenka. alumiiniin porattaisiin reikä, johon holkki istuu tiukasti kun se naputellaan sinne holkkiin kierretyn ruuvin avulla. tuohon puuttuvan palan kohtaan voi holkin ympärille hitsata alumiinia vaikka puikolla aina välillä lohkoa jäähdyttäen. Näin hitsaten ei tarvitsisi täyttää koko reikää (lämpiää vähemmän), kuten olisi pakko tehdä jos tuon korjaa vaikka tigillä ja sitten tekee uuden jengan. Holkin pohjaan voisi vielä miettiä jotain kiila-ankkurin tyyppistä ratkaisua, joka levittäisi holkin pohjan kun se naputellaan sinne. Pitäisi tietysti pystyä arvioimaan kuinka kestävä reijän pohja on jos tällaista kiilajuttua ajattelee.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
mylly
Pyörä: TransAlp-98

Viesti Kirjoittaja mylly »

Meillä kävi työmaalla joku aika sitte Certaniumin kaupparatsu esittelemäs sellaista alumiinijuotoslankaa joka olis just tähän sopivaa.pystyy juottamaan tavallisella kaasujuottimella ja varmasti kestää.voit juottaa sinne lohkoon vaikka mutterin tai jonku kierreholkin.
Mika_Tz

mopopoitsu kirjoitti:
Gospelrider kirjoitti:
Ai kuinka niin huononee? Nythän vasta ainakin länsisuomessa alkaa lunta olemaan. Vaikkakin taas lupailivat lämpimämpää. :cry:

.
Niin no, kunnon talvikelit olisivat minun puolestani voineet olla marras-helmikuun välillä. Siinä mielessä siis kelit näyttivät huononevan, kun en harrasta jääpiikkiajelua. Pidän kunnon talvikeleistä, mutta silloin kun niiden aika todellisuudessa on. Nyt odottelen jo sulia teitä, että pääsisi ajamaan. Lunta en enää tähän talveen kaipaa.
Mikkora

Kelit tai ei, huomenna ajossa. Jos ei muuta niin mopon kotiin.

Rattaan suoja on paikalla, ja tuolla kuvittelen pärjääväni kesään asti. Pitää kysyä siltä Jonkon suosittelemalta hitsarilta mielipidettä ja hintaa.
Mikko
Mika_Tz

Joo, kuulinkin Jarnolta, että olitte jo käyneet ajelemassa:).
Vastaa Viestiin