Pleksi
Valvoja: Moderaattorit
Pleksi
Kyselenpä vielä pleksistä. Oletteko löytäneet BMW F650GS Dakariin mistään käypäistä pleksiä, jossa tuuli ei raastaisi niin kovasti kuin alkuperäisessä, vai jääkö omatekemä ainoaksi vaihtoehdoksi?
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Viesti:
Itsekin otan pleksin myös kokonaan pois kunhan nyt ajot taas alkaa. Se meteli minkä se aiheuttaa on ihan karmea verrattuna siihen mietoon suhinaan mikä kuuluu ilman sitä. Kokeiltu siis jo on.
Kyllähän se satasen vauhdissa tuulee rintaan aika kovasti ilman. Joku ihan pieni "sportti" pleksi olisi varmaan mukava mutta en minä semmoisesta satasia ala maksamaan. Ehkä löytyy joku pleksinikkari vielä joka tekis huokealla. Vai väänteliskö itse vaikka pellistä...
Niin, ja dakar tuntuu paljon hauskemmalta laitteelta ilman sitä pleksiä. Ero fiiliksessä on melkoinen!
Kyllähän se satasen vauhdissa tuulee rintaan aika kovasti ilman. Joku ihan pieni "sportti" pleksi olisi varmaan mukava mutta en minä semmoisesta satasia ala maksamaan. Ehkä löytyy joku pleksinikkari vielä joka tekis huokealla. Vai väänteliskö itse vaikka pellistä...
Niin, ja dakar tuntuu paljon hauskemmalta laitteelta ilman sitä pleksiä. Ero fiiliksessä on melkoinen!
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viesti:
Matala pleksi ihan paras. Kuuluu vaan ilmavirran suhina kypärässä + kypärän tuuletus toimii hienosti + sateella vesi lentää visiiristä (jos potassa sellainen on) + kurapolulla näkee esteettä.
On mulla ollu sellainen korkeakin. Ei tullu kypärään sitä paukuttavaa ääntä kun oli se seinä siinä edessä, joten suht hiljaista oli kyyti. Visiiri tosin huurtui sateella heti, joten pakko oli ajaa visiiri raollaan. Tuuletuskaan ei pelannu kunnolla. Jos eksyi sivupoluille, niin seisaaltaan ajaessa yläreuna heilui siinä kurkun lähimaastossa
. Näiden kokemusten jälkeen pleksi on makoillu hyllyllä ja matala pleksi ollu paikallaan.
Käytännössä pleksin pitää joko heittää (pyörre)ilmavirta kypärän yli tai ohjata se kypärän ali. Muuten jänkhällä jytisee... Ja jos heittää yli, niin kannattaa miettiä, millaisella potalla ajelee.
On mulla ollu sellainen korkeakin. Ei tullu kypärään sitä paukuttavaa ääntä kun oli se seinä siinä edessä, joten suht hiljaista oli kyyti. Visiiri tosin huurtui sateella heti, joten pakko oli ajaa visiiri raollaan. Tuuletuskaan ei pelannu kunnolla. Jos eksyi sivupoluille, niin seisaaltaan ajaessa yläreuna heilui siinä kurkun lähimaastossa
Käytännössä pleksin pitää joko heittää (pyörre)ilmavirta kypärän yli tai ohjata se kypärän ali. Muuten jänkhällä jytisee... Ja jos heittää yli, niin kannattaa miettiä, millaisella potalla ajelee.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Minusta pyörän kuin pyörän ulkonäkö kärsii touring-pleksistä, samoin kuin yleensä muistakin katteista (muovipyörä vs nakupyörä). Makukysymyksiähän nämä. Itse en suuremmin rakasta noita ralliteippauksiakaan, saapa nähdä tuleeko ne kustomoitua tässä vielä kun sattuu lähipiirikin olemaan täynnä taiteilijaa ja graafikkoa...
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viesti:
Markun sivuilla http://www.kauhajoki.fi/~mahaapam/tuntsa2007.html näkyy muutama kuva 2 silmäisestä harmaasta sammakosta, jossa tuota pleksiä ei ole. Sateella ehkä heittää enemmän vettä syliin, mutta noilla valoilla kuivattaa edessä ajavan selänRobocop kirjoitti:Kyllähän sellaisen pienen ja nätin voisi polykarbonaattimuovista vääntää, jos se ilmanpaine niin alkaa häiritsemään. Eri asia sitten onko sellaisesta pienestä lärpyttimestä mitään hyötyä. Eihän niitä tosin ollut ennen vanhaankaan. Kärsiikö ulkonäkö kovin, kun sen ottaa irti?
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viesti:
Juu, ei se ruusu oo, mutta kukkiihan se perunakinRobocop kirjoitti:Nuo kaksisilmäiset ilman pleksiä oli mielestäni tosi hirveän näköisiä (makuasia). Taidan vääntää itse sellaisen matalan, ellei valmista löydy.
Oikeastaan miksi jouduin etuvalot muuttamaan johtui siitä että lapin reissuilla vakio valoilla ei nähnyt yhtään mitään (lyhyt näytti liian lähelle, pitkä puiden latvoihin).
Minusta tuo kaksisilmäinen pleksitön dakar on taas karuudessaan niin kaunis, että kun siitä tuli kuva ekan kerran vastaan otin kuvat omalle koneelle talteen ja lähettelin yksityisviestiä omistajalle. Tinkimätöntä saksalaista estetiikkaa käytännön ehdoilla. 

Olisiko muuten hyviä vinkkejä miten alkaa nollatilanteesta opettelemaan pleksi / lasikuituhommia? Alkanu kiinnostaa ihan älyttömästi nämä modaushommelit ja eilen sain viimeisen kipinän kun lääkintävahtimestari kieputti synteettisestä lasikuidusta mulle kipsin jalkaan. Vähän kävi näppärästi! Onneksi ei ole kesä.

Olisiko muuten hyviä vinkkejä miten alkaa nollatilanteesta opettelemaan pleksi / lasikuituhommia? Alkanu kiinnostaa ihan älyttömästi nämä modaushommelit ja eilen sain viimeisen kipinän kun lääkintävahtimestari kieputti synteettisestä lasikuidusta mulle kipsin jalkaan. Vähän kävi näppärästi! Onneksi ei ole kesä.
Tuossa aamusella kävin suunnittelemassa sitä pleksin muutosta ja laitoin 50mm:n teipin pleksin yläreunasta kiertämään puolelta toiselle. Siitä kun leikkaa niin lähtee se eteenpäin törröttävä lipake kokonaan pois ja saattaapi tulla ihan nätti (taas makuasia)... ja kyllähän se johonkin ilmavirtaa suuntaa.
- Sottapytty
- Pyörä: BMW G650XChallenge
Lassi kirjoitti: Olisiko muuten hyviä vinkkejä miten alkaa nollatilanteesta opettelemaan pleksi / lasikuituhommia? Alkanu kiinnostaa ihan älyttömästi nämä modaushommelit ja eilen sain viimeisen kipinän kun lääkintävahtimestari kieputti synteettisestä lasikuidusta mulle kipsin jalkaan. Vähän kävi näppärästi! Onneksi ei ole kesä.
Rohkeasti vaan kokeilemaan!
Hauskaa, haisevaa ja sotkuista, niin kuin kurapyöräilykin
Lasikuituverkkoa, jota nestemäisellä kaksikomponentti-hartsilla kostutetaan halpahallipensseleitä apuna käyttäen, on sellaista jäykkää ja halvempaa ja sitten sellaista kangasmaista, taipuisaa ja kalliimpaa. Materiaalit löytyy esim. Biltemasta.
Hartsit taitavat olla aina sellaisia valuvia liruja, jotta kuidut kostuisivat läpeensä. Itse sekoittelin vanhalla ruuvimeisselillä hartsia pienissä erissä peltisessä säilyketölkissä ja sitten jämähtäneiden jämien päälle sekoittelin aina uudet satsit.
Pyri minimoimaan pakkelin käyttö.
Tuolta autohifi puolelta löytyy aika kivat evästykset.
http://www.autosound.fi/tietoa_lasikuitu.htm
Kiitoksia opastuksesta... täytyy alkaa kokeilemaan.
Meinasin alkaa kyselemään vielä ohjeita pleksin tekemiseen jos jonkun pikkulipan koittas värkätä itse, mutta googlettamalla löytyikin juttua muualta: http://www.motot.net/forum/viewtopic.ph ... 20&t=67408
Pleksiä saanee k-raudasta, ja kuumailmapuhallin on varmaan pakollinen värkki tuohon?
Meinasin alkaa kyselemään vielä ohjeita pleksin tekemiseen jos jonkun pikkulipan koittas värkätä itse, mutta googlettamalla löytyikin juttua muualta: http://www.motot.net/forum/viewtopic.ph ... 20&t=67408
Pleksiä saanee k-raudasta, ja kuumailmapuhallin on varmaan pakollinen värkki tuohon?