Terve?!

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Terve?!

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Olen tässä viime kesästä lähtien miettinyt tuota motoristien tapaa tervehtiä. Tai nykyään lähinnä sen puuttumista. Kertokaapa minulle, aktiiviset ja kokeneet motoristit, onko nykyisin joitakin tervehtimissääntöjä, joita täytyy älytä noudattaa? Omat "sääntöni" perustan parikymmentä vuotta sitten opittuihin tapoihin, jolloin moikattiin kaikkia vastaan tulevia motoristeja. Paitsi Turun seudulla, jossa ollaan muutenkin aikamoisen jäykkiä ja tympeitä vieraille...

Minulla kun on tapana nostaa tassua kun mopo tulee vastaan, paitsi yleensä motarilla tai kaupungilla ajaessa. Mutta missä menee raja? Tarkoitan siis sitä, että milloinkas ei sitten "saa" tervehtiä ja milloinka se on "sallittua", kun itse asiassa minua ottaa pannuun kun porukka ajelee vaan niska jäykkänä vastaan eikä morjesta.
Onkos se niin että vain matka-ajossa voidaan tervehtiä? Eikö harrikkamiehiä saa morjestaa kun itsellä on vain japsipyörä? Onko korkealokariset enskapyöräilijät niin sikakastia katuhemmojen mielestä ettei niitä tarvitse tuntea?

Vai eikö se vain kuulu nuorempien mopoilijoiden "tyyliin"...?

Taidan olla vanhakantainen juntti?
Taas menossa jonnekin...
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Ainaskin täällä Oulussa porukka morjestaa.
Itse morjenstan kaikkia kaksi pyöräisiä (no en ehkä polkupyöriä ja mopoja... :D), enduropyöräilijöille käsi ehkä nousee vielä aavistuksen korkeammalle.

Jos vastaantulija ei moikkaa, niin eipäs voi mitään. Ehkä tuossa tilanteessa on hartialukko päällä tai sitten pyörä tärisee niin paljon ettei uskalla kättä irroittaa ohjaustangosta tai ...

Tyylejä näyttää olevan monenlaisia teräsmiestyyliä (käsi eteenpäin), rennosti sivulle, vähän sormien kohotusta jne...
Ylimatti

Mullakin vähän tyyli vaihtelee. Yleensä on hanska sivulla sen verran, että joku voi luulla mun näyttävän suuntamerkkiä vasemmalle :wink:

Ei siinä mitään, en moisen takia jaksa käämiä käryttää - kunhan olen miettinyt mikä on nykyisin tapana.

DR:ä tärisee tietyissä vauhdeissa sen verran että pehmeistä kahvakumeista huolimatta irrotan mielelläni käteni siitä välillä. Vasemman siis.
Taas menossa jonnekin...
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Juu, itsellä tapana heilauttaa vasenta kättä kahvalta sivulle.
Nuo kootut havainnot eri tyyleistä on vastaantulijoilta bongattuja tyylejä.
Tänä kesänä oon eka kertaa nähnyt tuon teräsmies tyylin, elikkäs vasen käsi nyrkkiin ja suoraan eteen :shock:
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

TomiKoo kirjoitti:Liittyneekö tämä nykypäivän fighter-muotiin...?

Mulla tuli viikko sitten vastaan kaveri, joka heitti oikeaoppisen Hitler-tervehdyksen vanhalla sotilas museopyörällä! Sopi ainakin tyyliin... :shock:
Saattaa olla... Muistaakseni tervehdyksen tekijä ajoi korkea peräisellä, korkea kierroksisella ja korkean muovimäärän omaavalla pyörällä mattamusta hävittäjätyylinen kypärä päässä :shock: 8)
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Kaikkia moikataan, ja harvoja poikkeuksia lukuunottamatta kaikki ruukaavat vastata, mukaanlukien harrikkakuskit ja poliisit.

Porukan jakaminen eri kasteihin pyörätyypin perusteella ei ole oikein viksua, sillä samasta harrastuksesta on kaikilla kysymys.

Make & Laku
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Kun itse aloittelin prätkäilyä, josta ei ole kuin 16 vuotta, niin silloin jokainen vastaantulija tervehti jopa piikillä ajavaa. Tietenkään en pyörinyt etelän isojen kaupunkien tienoilla, niistä ei kokemusta onneksi olekaan. Mutta ainakin täällä pohjoisessa homma meni noin.

Luulen että tervehtimättömyys (= suomenkieli, ah...) johtuu pitkälti siitä, että 90-luvulla prätkiä oli vajaat 80 tuhatta, ja nyt niitä on vajaat 150 tuhatta.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
ScB
Pyörä: EXC 450

Viesti Kirjoittaja ScB »

Itse moikkaan pääsääntöisesti Kaikkia kevytmoottoripyöristä ylöspäin. Mopoja tulee harvoin moikattua, koska ne ajavat 70-80km/h jalkakäytävällä. Custom-pyörille käsi nousee hiljasesti, koska sieltä ei yleensä tule mitään takaisin.
prospec
Pyörä: SXC, K-650

Viesti Kirjoittaja prospec »

Täällä Tornion perillä nuo ruåttalaiset ei näytä osaavan nostaa kättä, suomalaiset kyllä morjestaa mopottimen mallista riippumatta.
Ja polkupyöräilevät pikkupoijjaat nostaa useasti kättä, niitähän häätyy sitte morjestaa vähän leveämmästi, näyttävät kyllä ikionnellisilta :-)
Ylimatti

Juu, kaikkein iloisimmat ilmeet ja reippaimmat vastaukset saa kadun varressa katseleville pikkupojille morjestaessa! Tuntuuhan se pollealta kun motskarimies morjestaa just MINUA! :D

Johtuisikohan tuo kromikiitureiden jäykkyys siitä kun niitä tuntuvat enimmäkseen nykyisin ajelevan nuo viidenkympin ylittäneet, vasta unelmamopon hankkineet uusharrastajat, jotka autoiluun tottuneena ja uudesta elämästä hurmaantuneena eivät huomaa tervehtiä muita?

En tiedä, mutta minusta se vain tuntuu mukavalta vinkata vastaantulijalle. Käytännön syistä se ei kaupunkiajossa ole yleensä aiheellista. Joskus pitäisi olla vasen käsi koko ajan irti tangosta...
Taas menossa jonnekin...
KTP
Pyörä: KTM 625SXC

Viesti Kirjoittaja KTP »

Juu, kaikkein iloisimmat ilmeet ja reippaimmat vastaukset saa kadun varressa katseleville pikkupojille morjestaessa! Tuntuuhan se pollealta kun motskarimies morjestaa just MINUA!
Noita pikkutenavia on suurin ilo moikata, kun seuraavat ajamista silmät suurina ympyröinä. Heille aina iloinen vilkutus kädellä, kun se on mahdollista. Joskus paha mutka saattaa estää, kun on pakko roikkua kytkimessä :(

Kaikkia moikkaan ja ellei kytkinkäsi ole irrotettavissa "nostan leukaa" .
Jotkut muuten heilauttavat jalkaa.
Ainaski perässä pysytään :)
MrB
Pyörä: CB
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrB »

KTP kirjoitti: Kaikkia moikkaan ja ellei kytkinkäsi ole irrotettavissa "nostan leukaa" .
Jotkut muuten heilauttavat jalkaa.
Tuota jalalla morjestamista pohdittiin .org'ssa ja lopputulema taisi olla että se on passeli metodi ohittaessa motoristia - kyseessä ei siis ole kehoitus potkia lisää vauhtia =) Ei ole kyllä ittelle koskaan sattunu kohdalle ja itte ei tule juurikaan ohiteltua motoristeja...

Yleensä yritän kyllä huitoa kaikille vastaantulijoille (sen verran jo juurtunu tapa, että kotilon ratissakin meinaa välillä lapa heilahtaa =) Melkein kaikki tuntuu kyllä vastaavan tervehdykseen alalajista riippumatta - setä sinisestä ei oo kokemusta, väittävät hitaaksi morjestajiksi.
-- Backman
kuvagalleria
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

MrB kirjoitti:setä sinisestä ei oo kokemusta, väittävät hitaaksi morjestajiksi.
Vaihtelevalla menestyksellä noi mp-poliisit moikkailee, mutta kyllä sieltäkin päin on lapanen heilahtanut.
Ei varmaan kannata hirmusti niille jalkoja heilutella tai tulevat pian puhalluttamaan :D

EDIT: eihän tuosta puhallutuksesta tietenkään mitään vaaraa oo kun ei humalassa ajeleskella, mutta saattavat pian napista kuraisesta rekkarista ja tehoputkista :roll:
HeikkiL
Pyörä: Kaik' o mänt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

Marko Hemmilä kirjoitti:Vaihtelevalla menestyksellä noi mp-poliisit moikkailee, mutta kyllä sieltäkin päin on lapanen heilahtanut.
Eilen viimeksi morjensteltiin poliisi-mp:n kanssa Säynätsalossa ja viikonloppuna Iisalmessa. Hyvin nuo näyttävät vastaavan, kun ei satu olemaan ohjelmassa kiireellisempiä napinpainotalkoita.

Lapanen kyllä nousee kaikille piikkikuskeista "ylöspäin" (ja joskus mopoillekin, kun nuo nykyajan enskamopot on niin rotevia ettei tien päällä piikistä meinaa erottaa...) ja jos yleistää pitäisi, niin kyykkykuskeilla se evä vähiten värähtää (tai sitten niillä ei käsi nouse ylös ajoasennon kamaluudesta johtuen...). Muutenkin omapahan on asiansa jos eivät älyä / halua vastata tervehdykseen - ei se minulta ole pois.
Ylimatti

Heh, tuli mieleen, että itsekin olen joskus monoa heilutellut... :)

Varmaan se on vähän hankalampaa nostaa hanskaa ylös sieltä kyykystä kun muuten tulee nojattua toiseen tangonpuoliskoon liikaa. Tai sitten joutuu ikävästi jännittämään selkää. Luulisi taas pystyselkäisten customitankoisten moikkaavan helpommin?

No en minäkään paineita ota tästä asiasta - halusin vain kuulla mitä mieltä te muut olette. Mutta sen takaan että jos vastaan ajatte niin morjestan! Jos en nuku :wink:
Taas menossa jonnekin...
Vastaa Viestiin