Asetus matkaenduron nastarenkaista
Valvoja: Moderaattorit
Asetus matkaenduron nastarenkaista
Ensilumet valahtivat tänne eteläsuomeenkin ja ensimmäiset kirmailut pikku Hondan kulahtaneilla puolienduro renkailla oli muutoin hyvinkin hauskaa mutta vaihteita sai nyppiä kdellä kun ei uskaltanut jalkoja nostaa edes tapeille. Lumi on aika liukasta ja luistavaa.
Siispä huomenna nastat alle vaikka on vasta marraskuu. Samalla halusin selvittää onko itse paukuttani nastarenkaat lainvoimaiset ja kelvolliset ajoradalle. Kyllä ne ovat.
Tässä linkki nastoitukseen.
http://www.saunalahti.fi/power/moto/ren ... oitus.html
Mottoripyörien myös matkaenduroiden nastarenkaisiin sovelletaan asetusta henkilöautojen nastarenkaista. Uusien nastojen ulkonema saa olla 1.2 mm ja nastojen tulee olla hyväksyttyä mallia. Moottoripyörässä saa nastoja olla myös keskellä toisin kuin autoissa. Nastojen määrä on 15 tuuman ja siitä yli olevassa autonrenkaassa rajoitettu 150 kpl.
Tässä on liitettynä koko asetus jonka lopulta viimein helposti löysin kolmessa tunnissa OFFROADPron: sivulta. Lainaus on vuodelta 1992 ja se voi olla jo vanhaa korimallia joten jos päivityksiä löytyy niin tänne vaan.
++++++++++++
No 1256/ 1992
Annettu Helsingissä 4 päivänä joulukuuta 1992
Asetus
ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista 106 §
Nastat
Moottoripyörän ja L5-luokan ajoneuvon nastarenkaiden nastojen ulkonemaan, pistovoimaan, massaan ja hyväksymiseen sovelletaan, mitä henkilöautonrenkaan nastoista 37 ja 38 §:ssä säädetään. Moottoripyörän renkaassa saa nastoja kuitenkin olla renkaan kulutuspinnan keskimmäisen kolmanneksen alueella.
37 §
Nastojen lukumäärä ja asennus
1. Auton nastarenkaassa, jonka vanteen halkaisija on enintään 13", saa olla enintään 90 nastaa, renkaassa, jonka vanteen halkaisija on enintään 15", enintään 110 nastaa ja suuremmalle vanteelle asennettavassarenkaassa enintään 150 nastaa.
2. Nastat on kiinnitettävä renkaaseen siten, että kulutuspinnan keskelle jää vähintään kolmasosa pinnan leveydestä nastattomaksi.
3. Nastojen kärkien ulkonemien keskiarvo saa uudessa nastarenkaassa tai kiinnitettäessä käytettyyn renkaaseen uusia nastoja olla enintään 1,2 mm.
38 §
Nastojen hyväksyminen
1. Auton nastarenkaassa käytettävien nastojen tulee olla hyväksyttyä tyyppiä. Nastassa saa olla vain yksi kärki eikä se saa olla terävä eikä putkimainen. Nastan tyyppihyväksymistä haetaan Autorekisterikeskuksen ajoneuvohallinnon yksiköltä.
2. Nastan tyyppihyväksymisen ehtona on, että henkilöautonrenkaassa nastan staattinen pistovoima 1,2 mm:n ulkonemalla mitattuna on enintään120 N ja että nastan massa on enintään 1,1 g tai, jos edellä tarkoitettu pistovoima on enintään 100 N, 1,4 g. Kevyessä kuorma-autonrenkaassa nastan edellä tarkoitettu pistovoima saa olla enintään 180 N ja massa enintään 2,3 g sekä kuorma-autonrenkaassa vastaavasti 340 N ja 3,0g. Autorekisterikeskuksen ajoneuvohallinnon yksikkö voi myös hyväksyä muun kuin tässä tarkoitetuilla nastoilla varustetun nastarenkaan ehdolla, että sen aiheuttama tienpäällysteen kuluminen ei ole tämän momentin vaatimukset täyttävällä nastalla varustetun nastarenkaan aiheuttamaa kulumista suurempi.
3. Ministeriö antaa tarkemmat määräykset nastan pistovoiman mittaamisesta.
+++++++++++++++++++
Siispä huomenna nastat alle vaikka on vasta marraskuu. Samalla halusin selvittää onko itse paukuttani nastarenkaat lainvoimaiset ja kelvolliset ajoradalle. Kyllä ne ovat.
Tässä linkki nastoitukseen.
http://www.saunalahti.fi/power/moto/ren ... oitus.html
Mottoripyörien myös matkaenduroiden nastarenkaisiin sovelletaan asetusta henkilöautojen nastarenkaista. Uusien nastojen ulkonema saa olla 1.2 mm ja nastojen tulee olla hyväksyttyä mallia. Moottoripyörässä saa nastoja olla myös keskellä toisin kuin autoissa. Nastojen määrä on 15 tuuman ja siitä yli olevassa autonrenkaassa rajoitettu 150 kpl.
Tässä on liitettynä koko asetus jonka lopulta viimein helposti löysin kolmessa tunnissa OFFROADPron: sivulta. Lainaus on vuodelta 1992 ja se voi olla jo vanhaa korimallia joten jos päivityksiä löytyy niin tänne vaan.
++++++++++++
No 1256/ 1992
Annettu Helsingissä 4 päivänä joulukuuta 1992
Asetus
ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista 106 §
Nastat
Moottoripyörän ja L5-luokan ajoneuvon nastarenkaiden nastojen ulkonemaan, pistovoimaan, massaan ja hyväksymiseen sovelletaan, mitä henkilöautonrenkaan nastoista 37 ja 38 §:ssä säädetään. Moottoripyörän renkaassa saa nastoja kuitenkin olla renkaan kulutuspinnan keskimmäisen kolmanneksen alueella.
37 §
Nastojen lukumäärä ja asennus
1. Auton nastarenkaassa, jonka vanteen halkaisija on enintään 13", saa olla enintään 90 nastaa, renkaassa, jonka vanteen halkaisija on enintään 15", enintään 110 nastaa ja suuremmalle vanteelle asennettavassarenkaassa enintään 150 nastaa.
2. Nastat on kiinnitettävä renkaaseen siten, että kulutuspinnan keskelle jää vähintään kolmasosa pinnan leveydestä nastattomaksi.
3. Nastojen kärkien ulkonemien keskiarvo saa uudessa nastarenkaassa tai kiinnitettäessä käytettyyn renkaaseen uusia nastoja olla enintään 1,2 mm.
38 §
Nastojen hyväksyminen
1. Auton nastarenkaassa käytettävien nastojen tulee olla hyväksyttyä tyyppiä. Nastassa saa olla vain yksi kärki eikä se saa olla terävä eikä putkimainen. Nastan tyyppihyväksymistä haetaan Autorekisterikeskuksen ajoneuvohallinnon yksiköltä.
2. Nastan tyyppihyväksymisen ehtona on, että henkilöautonrenkaassa nastan staattinen pistovoima 1,2 mm:n ulkonemalla mitattuna on enintään120 N ja että nastan massa on enintään 1,1 g tai, jos edellä tarkoitettu pistovoima on enintään 100 N, 1,4 g. Kevyessä kuorma-autonrenkaassa nastan edellä tarkoitettu pistovoima saa olla enintään 180 N ja massa enintään 2,3 g sekä kuorma-autonrenkaassa vastaavasti 340 N ja 3,0g. Autorekisterikeskuksen ajoneuvohallinnon yksikkö voi myös hyväksyä muun kuin tässä tarkoitetuilla nastoilla varustetun nastarenkaan ehdolla, että sen aiheuttama tienpäällysteen kuluminen ei ole tämän momentin vaatimukset täyttävällä nastalla varustetun nastarenkaan aiheuttamaa kulumista suurempi.
3. Ministeriö antaa tarkemmat määräykset nastan pistovoiman mittaamisesta.
+++++++++++++++++++
Kaizu BMW F650GS -06
Vaativa kurankäsittely
Vaativa kurankäsittely
-
DR Markku
- Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
Olen samaa mieltä. Tuo autojen talvirenkaitten kehitys on kulkenut huimasti eteenpäin joka on mahdollistanut nastojen pienentämisen ja lukumäärän vähentämisen. Nastattomanakin niissä on kohtuullinen pito. Moottoripyöriin ei ole edes kehitetty talvirengasta vaan niissä käytetään nastoitettuja kesärenkaita jossa kumin ja kuvion ominaisuudet eivät ole parhaimmillaan. Minä ainakin katson että turvallisuus menee edelle tuosta olemattomasta asfaltinkulutuksesta jota moottoripyörä aiheuttaa. Nastoja on renkaissa sen verran että pysyy jäällä ja karhunurissa pystyssä.Pasi kirjoitti:Eli jos hommaa tirektiivin mukaiset nastarenkaat moottoripyörään niin niillä ei voi ajaa jos on liukasta.
150 kpl henkilöauton nastoja 1,2mm ulkonemalla on yhtä tyhjän kanssa.
Terve
Tätä katunasta asiaa täällä on vatvottu useampaan otteeseen ja loppupäätelmä on aina ollut ettei direktiivin mukaisilla nastoilla pysy pystyssä. Ja se että poliisi on aika ymmärtäväinen enskanastojen käyttöön tieliikenteessä kunhan tieolosuhteet niitä edellyttävät.
Se on kaksi eri asiaa rallatella enskakummeilla Mannerheimintietä ja Ivalon keskustaa.
Riku
Tätä katunasta asiaa täällä on vatvottu useampaan otteeseen ja loppupäätelmä on aina ollut ettei direktiivin mukaisilla nastoilla pysy pystyssä. Ja se että poliisi on aika ymmärtäväinen enskanastojen käyttöön tieliikenteessä kunhan tieolosuhteet niitä edellyttävät.
Se on kaksi eri asiaa rallatella enskakummeilla Mannerheimintietä ja Ivalon keskustaa.
Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Re: Asetus matkaenduron nastarenkaista
Eikös tämä kohta avaa jo mahdollisuudet enduro nastojen käytölle sikäli kun joku valmistaja hyväksyttäisi oman tuotteensa ajoneuvohallinnossa. Ei näillä mopoilla niin paljoa talvella ajeta, että tien kulumista voisi verrata henkilöauto- ja raskaan liikenteen aiheuttamaan kulumiseen.Kaizu kirjoitti: Autorekisterikeskuksen ajoneuvohallinnon yksikkö voi myös hyväksyä muun kuin tässä tarkoitetuilla nastoilla varustetun nastarenkaan ehdolla, että sen aiheuttama tienpäällysteen kuluminen ei ole tämän momentin vaatimukset täyttävällä nastalla varustetun nastarenkaan aiheuttamaa kulumista suurempi.
Tuskin kukaan lähtee hyväksyttämään renkaita tuolla jo suht. pienten markkinoidenkin takia, joten olisi parasta jos poliisi käyttäisi maalaisjärkeä tuon lain tulkinnassa, niinkuin varmasti usein tekeekin.
Tavattoman kaunista !
Maailma näyttää erilaiselta endurokuskin silmin. Olo on ollut vaikee.Tosi vaikee. Melkein viikko ilman moottoripyörää. Pakkaset tuli, tiet jäätyi ja jouduin kulkeman töissä autolla. En ollut tehokkaana aamusta iltaan eikä mikään auttanut jaksamaaan. Sellosta ei löytynyt parkkipaikkaa, koira löntysteli aamulenkillä ja koko ajan oli kiire .. johonkin.
Vieroitusoireet paheni pahenemistaan. Salminen diskattiin enduron sixdaysissä ja Busse ryssi maailmanmestaruuden omiin nimiinsä. Nyyh.
Mutta sitten. Ilon päivä.
Ehdin tänään laittamaan pikkuruiseen Dominaattoriin nastarenkaat alle.

Pimeä kerkesi jo tulla ennen kuin pyörä oli vahattu ja renkaat vaihdettu vaan eipä hätää. Huurtumattomat ajolasit ja fleesekalsarit olin jo kaivanut hyvissä ajoin valmiiksi joten pelottomasti pimeyteen ajamaan nastoja sisään. Upea tunne. Pitoa mukavasti, 4 astetta pakkasta ja maailma ajolasien takaa katsottuna silkkaa lupausta tulevasta. Tavattoman kaunista.
Nyt on pyörä asian mukaisesti laiturissa ja me molemmat odotamme hartaana auringon nousemista. Pyörä ja minä. Eikä haittaa vaikka sataisi huomenna. Lisää oikein märkää, paksua ja liukasta lunta.

Maailma näyttää erilaiselta endurokuskin silmin. Olo on ollut vaikee.Tosi vaikee. Melkein viikko ilman moottoripyörää. Pakkaset tuli, tiet jäätyi ja jouduin kulkeman töissä autolla. En ollut tehokkaana aamusta iltaan eikä mikään auttanut jaksamaaan. Sellosta ei löytynyt parkkipaikkaa, koira löntysteli aamulenkillä ja koko ajan oli kiire .. johonkin.
Vieroitusoireet paheni pahenemistaan. Salminen diskattiin enduron sixdaysissä ja Busse ryssi maailmanmestaruuden omiin nimiinsä. Nyyh.
Mutta sitten. Ilon päivä.
Ehdin tänään laittamaan pikkuruiseen Dominaattoriin nastarenkaat alle.

Pimeä kerkesi jo tulla ennen kuin pyörä oli vahattu ja renkaat vaihdettu vaan eipä hätää. Huurtumattomat ajolasit ja fleesekalsarit olin jo kaivanut hyvissä ajoin valmiiksi joten pelottomasti pimeyteen ajamaan nastoja sisään. Upea tunne. Pitoa mukavasti, 4 astetta pakkasta ja maailma ajolasien takaa katsottuna silkkaa lupausta tulevasta. Tavattoman kaunista.
Nyt on pyörä asian mukaisesti laiturissa ja me molemmat odotamme hartaana auringon nousemista. Pyörä ja minä. Eikä haittaa vaikka sataisi huomenna. Lisää oikein märkää, paksua ja liukasta lunta.

Kaizu BMW F650GS -06
Vaativa kurankäsittely
Vaativa kurankäsittely
Nasta-asetus
Tässä linkki ajantasaiseen lainsäädäntöön ja sen nasta-asetukseen. Sieltä pääsee tarvittaessa myös pistovoima-asetukseen jne. (Viitetiedot). Asetus on siis vuodelta 2003 eli on jo ainakin pari kertaa muuttunut ton ensimmäisen kommentin ajoista.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030408
En ehdi nyt kommentoimaan sisältöä/asiaa sen kummemmin, mutta laitoinpahan tänne, jotta viimeisin tieto on käytössä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030408
En ehdi nyt kommentoimaan sisältöä/asiaa sen kummemmin, mutta laitoinpahan tänne, jotta viimeisin tieto on käytössä.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
- nevis
- Pyörä: KTM lc4 640 Adventure
- Viesti:
Ei antanut luonto periksi alku viikosta, kun olin morjestamassa pyörääni.. niin orvon näköinen kun syksyn ravat vieläkin päällä.
alko armoton käyntiin hankaaminen .. 2 pyörän varaakkua sai imeä tyhjäksi ennen ku heräs, mut kuitenkin heräs. Kamppeet päälle ja 12km mittariin
Aika helvatan mukavaa touhua ja viel ku sais nastat alle niin olis varmaan vielä mukavampaa
ps: lumihangelle on muuten paljon mukavampi kaatua ku sepelille
alko armoton käyntiin hankaaminen .. 2 pyörän varaakkua sai imeä tyhjäksi ennen ku heräs, mut kuitenkin heräs. Kamppeet päälle ja 12km mittariin
Aika helvatan mukavaa touhua ja viel ku sais nastat alle niin olis varmaan vielä mukavampaa
ps: lumihangelle on muuten paljon mukavampi kaatua ku sepelille
---enskan se olla pitää---
Honda monkey Z50j>Suzuki PV50>Suzuki DR 800>KTM 640 adventure
Honda monkey Z50j>Suzuki PV50>Suzuki DR 800>KTM 640 adventure
Minä olen tässä nasta-asiassa ottanut sellaisen asenteen, että asetukset ja määräyset eivät minua koske. Suosittelen muillekin talviajosta kiinnostuneille. Tietysti kannattaa ensin miettiä myös sitä, että missä sitä arvelee ajelevansa. Jos ajo on enimmäkseen paljailla asfalttiteillä ja -kaduilla, ei "laittomia" enskanastarenkaita kannata hommata jo ajettavuudenkaan vuoksi. Jos sen sijaan viihtyy maastossa, jäällä ja ylipäätänsä paljaiden asfalttiteiden tuolla puolen, ei enskanastarenkaille ole vaihtoehtoa, sellaisiksi luen myös monien käyttämät ralliauton nastoilla tehdyt renkaat, jotka varmaankaan eivät myöskään ole "asetusten" mukaiset.
Terve asenne. Tuollaista pitäisi nykyajan nössönuorisossa olla enemmän.Ande749 kirjoitti:Minä olen tässä nasta-asiassa ottanut sellaisen asenteen, että asetukset ja määräyset eivät minua koske.
.
Samoin poliiseissa sitä joustoa jota olen onnekseni tavannut.
Taannoin tulin yöllä tuolta ala-pääkaupungista, lumikelissä pitkäpiikkirenkailla. Toijalassa poliisi pidätti. Kuski teki sen näyttävästi amerikan malliin, melkein kylkeen ajaen. Uhkas kaikella mahdollisella. Hyvä ettei niitä kumeja samantien takavarikoinut. Jammussani oli muutakin "vikaa". Omasta mielestäni se oli huippuvireessä.
Repsikka oli rikoksieni vakavuudesta toista mieltä. Loiventeli kaikin tavoin.
Tais olla motoristi itsekin. Mukava tyyppi ainakin.
Autossa vallinnut arvovaltataistelu päättyi tulokseen, jossa sain ainoastaan
ylinopeussakon. Jammu piti kilpensä ja kuminsa.
Toinen hassu tapaus tuli eteen viime talvena. Poikain kanssa poikettiin Kurun matkahuollolla aamukaffeella. Pakkasta oli enää 28-astetta. Maija ajoi vierelle. Ikkuna aukesi ja ennekuin konstaapeli sai suunsa auki, menin kotarin eteen peitoksi ja sanoin että "tuutte kuitenkin taas sakottaan meitä näiden piikkien takia, mä oon tässä edessä niin ette näe niitä"
Oli huumorimies ratissa, alkoi puhumaan säistä.
Mekin ollaan ikinuoria ja puolivallattomia vaikka minullakin on mittarissa jo 48 vuotta. Meillä hiukan varttuneemmilla ja kypsään ikään ehtineillä nuorukaisilla on tyypillisesti tätä raskasta kalustoa. Transalppia, Africcalaista ja Bmweetä ym. jotka painaa pienen lentotukialuksen verran. Näihin ei tohdi enduronastoja laitaa ellei ole oikein vihkiytynyt muuraamiseen ja upottamiseen joissain suomen lukemattomissa soissa. Me papat ajetaan yleensä kovalla pinnalla. Ainakin minä. Jos mä pysäköin Transun nurmikolle sateella on se kohta napoja myöten uponnut.
Niinpä niin. No minä tein viime vuonna Transalppiin nastarenkaat ja tänä vuonna tarkistin saako niillä ajaa laillisesti. Melkein saa. Minua kun ei ole siunattu laskupäällä niin naputin nastat kaikkiin nappuloihin. Kerkesin rapistella niillä ehkä 1000 km viime talvena. Surkean vähän jos vertaa Tuffen ajomääriin seiskapuolikkaalla. Nostan Tuffelle hattua.
Nyt minulla on myös tuo pikkuinen NX jolla saan kuroa Tuffea kiinni, Transuun laitan nastat alle vasta kun on lumi maassa koska huolimatta pienistä nastoista kumpikaan pyörä ei ole hyviä ajaa asfaltilla.
Osu ja Uppos eilen Ämmässuolla

Yhteenvetona minusta ha-nastat ja 1.2 mm rupulikumissa on riittävät kunhan niitä on lyöty joka ikiseen nappulaan. Silti niillä voi ajaa paljasta asfalttia kaupungista toiseen maksimissaan jopa huimaa 80-90 km nopeutta. Leijathan ne ovat eikä mutkissa kallistella, etujarrusta puhumattakaan, mutta on sen verran kevolliset että päivän verran istuskelee hyvinkin pyörän päällä oli sitten soraa tai asfalttia.
Eräs asia josta viskaan kiitoksen yläpihan ukolle. Nykyisten navigaattorien ansiosta ei tarvi juuri asfaltilla ajella.
Niinpä niin. No minä tein viime vuonna Transalppiin nastarenkaat ja tänä vuonna tarkistin saako niillä ajaa laillisesti. Melkein saa. Minua kun ei ole siunattu laskupäällä niin naputin nastat kaikkiin nappuloihin. Kerkesin rapistella niillä ehkä 1000 km viime talvena. Surkean vähän jos vertaa Tuffen ajomääriin seiskapuolikkaalla. Nostan Tuffelle hattua.
Nyt minulla on myös tuo pikkuinen NX jolla saan kuroa Tuffea kiinni, Transuun laitan nastat alle vasta kun on lumi maassa koska huolimatta pienistä nastoista kumpikaan pyörä ei ole hyviä ajaa asfaltilla.
Osu ja Uppos eilen Ämmässuolla

Yhteenvetona minusta ha-nastat ja 1.2 mm rupulikumissa on riittävät kunhan niitä on lyöty joka ikiseen nappulaan. Silti niillä voi ajaa paljasta asfalttia kaupungista toiseen maksimissaan jopa huimaa 80-90 km nopeutta. Leijathan ne ovat eikä mutkissa kallistella, etujarrusta puhumattakaan, mutta on sen verran kevolliset että päivän verran istuskelee hyvinkin pyörän päällä oli sitten soraa tai asfalttia.
Eräs asia josta viskaan kiitoksen yläpihan ukolle. Nykyisten navigaattorien ansiosta ei tarvi juuri asfaltilla ajella.
Viimeksi muokannut Kaizu, Ma Marras 19, 2007 11:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaizu BMW F650GS -06
Vaativa kurankäsittely
Vaativa kurankäsittely