Mammalle mopo, mutta mikä?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Å
Pyörä: Liian monta

Mammalle mopo, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja Å »

Pahoittelen otsikkoa, kun ei mainita pyörää :oops: . Sitä tässä vasta etsitään.

Olen tässä jo jonkin aikaa pehmittänyt vaimoa ryhtymään motoristiksi :D . Ajatuksena on ollut lähinnä yhteinen harrrastus ja päästäis koko perhe mopottimilla reissuamaan tai muuten vain ajelemaan. Kun ittellä on tuollainen norsukura, niin jotain "kuravempelettä" vaimollekin ajattelin, jotta hiekkateilläkin vois sitten joskus ajella.

Pituutta emännälle on kertynyt n. 165 cm, joten suht matalaa laitetta olen kaavaillut. Painaakaan ei sais kovin tuhottomasti. Ajatus on siis, että jalat yltää maahan ja jaksaa pitää pystyssä "paikallaan" käännellessä ja pysähtyessä. Suhteellisen vaivaton sais olla käsitellä, koska ajotaidot on about nolla tällä hetkellä. Ja täristäkään ei paljon tarvitsis, jotta orastava kipinä ei sammuis mukavuuden puutteeseen... :D

Katseeni ovat kohdistuneet tällä hetkellä Suzukin XF 650 Freewind ja BMF F 650 (Funduro) härveleihin (Bemarista kenties ST). Muista soveliaista vekottimista ei ole tietoa. Bemarissa tosin eräs pienehkö naisihminen valitteli satulan leveyttä (ei yltänyt räpylät maahan kunnolla), mutta se lienee muokattavissa.

Eli, raadilta toivoisin arvioita noiden sopivuudesta tähän tapaukseen ja kenties ehdotuksia muista vaihtoehdoista (ei ole pakko olla kuramopo). Olen lukenut jo noita muita topikkeja, mutta edelleen toivoisin lisää valaistusta.

Nyt on kirjotettu tarpeeksi tälle erää. Seuraavaksi afrikaanon öljynvaihto.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ruoste

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

Mulla vois olla kaupan tällanen -94 KLE kawa sopuhintaan.... http://oioi.fi/valokuvat/OIOI@73/6460/
oioi - valokuva - kle2 just laitoin takaboxin ja taakse michelin t63:sen.
HeikkiT

Viesti Kirjoittaja HeikkiT »

Jos Sulla on AT, voisko vaimolla olla TA madalletulla penkillä? Noista sun ajatelluista pyöristä mulla ei ole mitään kokemusta...
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Miten olis joku supermoto, niillä pärjää auttavasti sorallakin, esim DR-Z SM. Mun vaimo on vain aavistuksen pidempi ja hän pystyi korkeuden puolesta ajamaan 21/18 renkaisella dertsillä.
HooPee

Viesti Kirjoittaja HooPee »

En tiedä onko SM malli dertsistä huomattavasti matalampi, mutta mulla on mittaa sen 175cm eikä kummatkin kantapäät ylety samaan aikaan maahan (siis S-mallissa). Ei se mulle mikään haitta ole, mutta jos vasta alottee, niin on ehkä kivempi että saa kunnolla tukea maasta...
-HooPee-
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Minun vaimolla oli Funduro madallussarjalla ja ilman. Se on vähän raskas naisihmisen käsittelyyn. Nyt vaimo ajelee Honda NX250 ja tykkää kuin hullu puurosta. Painoa 118 kg kuivana ja tehoa 19 kW. Huiput 130 alamäessä. Suoravetokaasutin kiihdytyspumpulla joten ärhäkkyyttäkin löytyy. Ainoa huono puoli että niitä ei saa enää uutena. :cry:
Seppo Honkanen
Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Meidän mammalla on Suzuki DR350SE. Paino ja korkeus ovat kohtuulliset sekä mopo lähtee napista käyntiin. Ensi harjoittelupyöränä oli Honda XL250R, mutta siitä puuttui nappi ja polkemisesta ei meidän mamma tykännyt.

Emäntäsi pituuden huomioon ottaen toinen suositukseni on Honda NX250. Se on kaikin puolin helppo ensi mopoksi.

500- tai 650-kuutioiset ovat mielestäni liian tehokkaita ja painavia naisen ensiharjoittelupyöräksi

T. Sepi
hexi

Viesti Kirjoittaja hexi »

Naisihmisiltä kun on useasti jäänyt mopoilla räppäily teinivuosilta väliin, niin itse opetin ihan piikkisellä katuendurolla suzuki ts125x neitiä ajelemaan ja sekin kuulemma oli korkea. Lisäksi monkeyn jälkeen tehopiikki oli yllättävä asia. Sisko taasen sai suzukin rg 125 gamman paremmin liikkeelle kuin tm125wrx enduron ja kommenttina oli juuri jalkojen maahan riittäminen.

Sisko ja emäntä saa kumpikin pyörän tarvittaessa liikkeelle, mutta harrastukseksi asti ei homma edennyt. Emännällä mopovuosien pahahko kolari ymmärrettävästi vaikutti asiaan.

Nyt tulis juuri nuxu (nx250) tai jopa yamaha tw125/200 mieleen ihan vaan sillä perusteella että hiekka alustana ja korkea ja painava pyörä ei ole ehkä paras yhdistelmä. Tosin tuokin on kovasti yksilökohtaista, mutta miksi tehdä aloittamisesta liian vaikeaa.
MarkkuHoo
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Meillä on rouvan harjoitteluun tuo DR350SE, tosin meikäläinen sillä on enempi ajellut oston jälkeen, se kun on niin lysti kampe :oops: :lol:

Pikkutohtorin istumakorkeus voi olla rajoittava tekijä, veikkaan että on 165 senttiselle aloittelijalle liian korkea.

Mutta minä pistän suosittaen sorapyöräpuolelta myös tuota Honda NX250:stä, kevyt ja mukava, ja todennäköisesti riittävän matala.

Mutta. Jos rouva sattuisi oikeasti tykkäämään enempi asvaltilla harjoittelusta, niin helpoimmasta päästä olisi esim. Yamaha 535 Virago. Tosi matala ja helppo, V2 pehmeäkäyntinen. Kysele ja kuuntele mammasi toiveita :)
Juice
Pyörä: Helkama

Viesti Kirjoittaja Juice »

Samoilla linjoilla, 250cc nelitahti kuten nx250 voisi olla ideaalinen peli. Tai sitten 125cc varadero tai vastaava nelitahtikevari jos ajokokemusta ei ole. Kevarit on helppo myydä eteenpäin, 250 nelarit aavistuksen vaikeampia.

Jos taas ei ole pakko olla kuramopo, niin kawan er-5 on todellinen peruspyörä ja saa 25kW kuristuksillakin.
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Jos ei ole koskaan aikaisemmin ajanut kaksipyöräisellä niin luulisi että helpompi olisi eka vuosi vaan treenata asfaltilla pyörän pelkkiä hallintalaitteita. Mahdollisimman huonosti kaasuun ja jarruun reagoiva laite olisi varmaan hyvä. Mopo toimi itsellä hyvin.

NX 250 oma valintani, sillä pysyy ehken maantievauhdissakin perässä.

Parempi opetella korkealla kurapyörällä niin jatkossa voi todeta että korkeitahan ne on. Itsekkin treenannut bemari-tyyppistä vauhdissa loikkaamista/loikkaamista-pois (kun kukaan ei ole ollut näkemässä). Tärkeämpää Suomessa on opetella tekemään U-käännös tukkiautotiellä pyörän päällä (voihan sitä aina hypätä mopon päältä ja työnnellä se takaisinpäin suuntaan, mutta se on ärsyttävää/rasittavaa pitkän päälle).
Vauhti pois, tien oikeaan laitaan, yrittäen katsoa paikan jossa ei ole kiviä (joista pyörä kippaa hetkessä ympäri) takajarru lukkoon ja noin 90-asteen käännös. Sitten loppukäännös mopon pituuden levyisellä tiellä varpaanpäiden varassa kannatellen. Vit*umaisin tie on kun on syvät traktorin renkaan urat ja siinä kummaltakin puolelta vain varpaat haroo tyhjää (*VINK* Nopea kytkimen nosto ja olet taas kohdassa jossa varpaat osuu maahan). Joskus kun pyörä sattuu kääntymään yli 90-astetta niin loput voi kääntää, ainakin Adventurella, kaasulla.

Nimim: Mies 172cm, pyörä 92cm

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Ruoste

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

Seppo Honkanen kirjoitti:
500- tai 650-kuutioiset ovat mielestäni liian tehokkaita ja painavia naisen ensiharjoittelupyöräksi

T. Sepi
Noh minun vaimo(156cm) alotteli 1200:sella harrikalla, ei onkkelmia. Asennetta siitä "akasta" kyllä löytyy enemmän kuin monesta miehestä... :lol:
MTRO
Pyörä: 950SE, 525 EXC, 150TPI

Viesti Kirjoittaja MTRO »

Minua lähellä oleva naisimmeinen ajoi kortin kesällä ja pyöräksi hankittiin jo muutamaan kertaan mainittu NX 250. Aiempaa ajokokemusta ei ollut kuin minun entisellä DR 750:llä. Ko. ajokokemus kesti 22 sekuntia ja päätyi kyljelleen ja katkonaiseen kytkinkahvaan. Tykkää NX:stä kovasti, pituutta naaraalla on juurikin 165 cm ja jalat yltää maahan siten, ettei aina tarvitse säikähtää jos alkaa kallistumaan. (Superin puikkoihin en ihan vielä ole päästänyt, syynä ehkä se parikymmentä senttiä ilmaa jalkojen ja maan välissä.)

Viime viikolla se ajeli jo ennakkoluulottomasti perässä "tiellä", joka oli karttaan merkitty... Yhtäkkiä vaan huomasin peilistä, että nutullaanhan se siellä perässä on. Oli väistänyt kiveä hitaassa vauhdissa viettävässä kohdassa ja töppönen ei ollut enää maahan yltänytkään. Aiemmin testattiin, että jaksaa itse nostaa pyörän pystyyn maasta. Totesi, että olisi vaan pitänyt antaa enempi kaasua eikä jäädä hidastelemaan. :lol: Mitä pienempi tie, sitä vähemmän tarvitsee odotella.

Bensankulutus tuossa NX:ssa on varsin kivaa luokkaa, likimain kolme litraa sataselle, välillä allekin. Hankitulla yksilöllä on ajettu 60 tkm mikä hiukan arvelutti mutta ompa tähän asti hyvin toiminut. Takaiskari on onnettoman löysä. Satasta sillä ajelee juuri ja juuri matkavauhtina mutta 90 on jo sopiva.

Seuraavan pyörän hankinnasta on jo ollut vähän puhetta ensi kesänä mutta vaihtoehtoja pitänee miettiä aika tarkkaan. Asiaa toki helpottaa se, ettei montaa matalaa vaihtoehtoa ole.
Mika_Tz
Pyörä: KTM 990 Adventure -08

Tällainen on myynnissä MP-Salosella

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Stobe
Pyörä: Caballero 700,ZRX1200R, KLE 500

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Jos aikaisempi kaksipyöräkokemus puuttuu, eikä pyörän tarvitse olla enduro niin hyvä opettelupyörä on Yamaha Virago 250. Meillä emäntä ajeli semmoisella pari vuotta ennenkuin kortti antoi oikeuden tehokkaampaan.
Viime viikolla anoppi sai vastaavanlaisen pelin opettelupyöräksi.

Yli 125 cc matkaenduroista tuo NX250 taitaa olla paras vaihtoehto, lienee hitusen matalempi kuin 350 DR:t ja XT:t. Pikkubemu, KLE ja Transalp ovat myös matalia, mutta paino voi tuntua aloittelijasta suurelta. Siihenkin kyllä tottuu nopeasti.
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
Vastaa Viestiin