Africa Twin rattaiden välityssuhde 15/46 ja ketjut

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

skooppi

Africa Twin rattaiden välityssuhde 15/46 ja ketjut

Viesti Kirjoittaja skooppi »

Haluaisin metsäkäyttöön Africa Twin XRV750 RD07 :ään tiheämmän välityksen. Onko kokemuksia tai ajatuksia olisiko 15 piikkinen eturatas ja 46 piikkinen takaratas -yhdistelmä toimiva. Tai peräti 15 ja 47. Onko 124-lenkkinen ketju molemmille sopivan pituinen? Toimiiko myös asfaltilla ja matka-ajossa vai onko liian tiheä? Rasittaako pienempi eturatas liikaa ketjua tai kuluttaako laahainta tai onko muuta haittaa? Varmaankin pienempi eturatas kuluu hieman nopeammin. Momentti vaihteistolla samoilla kierroksilla lienee sama mutta momentti ketjulle ilmeisesti suurenee. Entä kokemuksia alkuperäisestä kumipäällysteisestä eturattaasta, onko paljonkin hiljaisempi ja onko muuta hyötyä? Mitä mieltä olette Nakkilan Pyörä ja Mopon EK-ketjuista verrattuna esim. D.I.D.-ketjuihin. Kiinnostaisi lähinnä EK525MVXZ X-Rengasketju super. Entä onko eroa rattaiden kestävyydellä peruslaatu ( C15 teräs) verrattuna alkuperäistä vastaava laatu (18NCD5) erikoisteräs. http://www.npm.fi/tuoteluettelo.htm
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Joo, sanokaas mistä värkistä rattaat kannattaisi tehdä. Jos joskus sattuisi iskemään tekemisen puute, niin voisi kokeilla vääntää itse. Johonkin ole joskus jotain tehnyt tavallisesta Fe52:sta joka sitten on pintakarkaistu. Onko pintakarkaisu tai joku muu jumalattoman kova aine hyvä vetoakselin kannalta, vai pitääkö ratas olla pehmeämpi kuin akseli?

Mun ongelmana on se kun AT:hin ei saa 17 eturatasta (ainakaan joka kaupasta)

Mikä merkitys rattaassa on sillä piikin ulommalla osalla, jolle ei kohdistu ainakaan teoriassa mitään rasitusta? Onko se vaan ohjaamassa kettinkiä?
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Sergei

Viesti Kirjoittaja Sergei »

Kyllä 17 hampaista löytyy hyvinkin, mulla on 17/40 välitykset Afrikkalaisessa.
-Sergei-
-Sergei-
mopopoitsu

Sergei kirjoitti:Kyllä 17 hampaista löytyy hyvinkin, mulla on 17/40 välitykset Afrikkalaisessa.
-Sergei-
On mullakin, mutta se on VT Shadowin ratas. Kuka myi nimenomaan afrikkalaisen rattaita 17 piikkisenä?
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
marttiar

Viesti Kirjoittaja marttiar »

mopopoitsu kirjoitti:
Sergei kirjoitti:Kyllä 17 hampaista löytyy hyvinkin, mulla on 17/40 välitykset Afrikkalaisessa.
-Sergei-
On mullakin, mutta se on VT Shadowin ratas. Kuka myi nimenomaan afrikkalaisen rattaita 17 piikkisenä?
Africa Twin Shop myi, jos olisi mitä myidä. Olen nyt kuukauden odottanut :cry:
mopopoitsu

marttiar kirjoitti:Africa Twin Shop myi
Mein got, vai että ritzeleitä germaaniasta asti. Minkälaisilla postikuluilla tuolta tavara tulee, voiko käyttää ihan jotain DHL:n kalkulaattoreita, vai maksaako se hunajaa?

Ookko muuten seurannu viestiketjua "E_P:n alueen kokoontumiset tai kerääntymiset", joku sellainen kumminkin? Täkäläiset on pruukannu ajella aina silloin tällöin. Pääasiassa torstaisin. Itte olen ehtinyt vain kerran mukaan.
marttiar

Viesti Kirjoittaja marttiar »

Rahti on 8 euroa, eli jos tilaa postiennakolla Suomessa niin taitaavat periä vähintään 7 euroa kuluja. Notta siinä mieles ei niin kovin kallista. Viimeksi tilasin jotain tulppia autoon Saksasta, niin viikon päästä kolahti postilaatikkoon paketti ja se oli siinä. Tänne Afrikkalaisen kauppaan pitäisi ilmeisesti ensin maksaa ja sitten laittavat postiin. En ole varma kun en päässyt niin pitkälle, kun ilmoittivat ettei ole varastossa.

Olen noita metsäpolkuja kiertänyt vähän enemmänkin, mutta pienemmällä pyörällä. Tällä AT:llä olen ajellut pääasiassa vähän isompia teitä, kun pitää ottaa tuo parempi puoliskokin aina mukaan.
Juonio
Pyörä: Tenere 700

Viesti Kirjoittaja Juonio »

Mulla on myös tuo Shadow:n 17-piikkinen ja olen ollut tyytyväinen, maantiellä mukavampi eikä pitempi välitys haittaa metsäteilläkään ajoa. Booreiltaan se sinne sattuu, ketjulinjassa on vain pieni ero. Sen saa samaksi kun laittaa pienet rikat lukituslevyn ja rattaan väliin. Hinta oli tarvikerattaalla 23 egee.
Vastaa Viestiin