Laihalla vai rikkaalla . . . mitens se nyt menikään?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Rampe
Pyörä: Tervatien kulkijoita

Laihalla vai rikkaalla . . . mitens se nyt menikään?

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Olikos se niin, että kone käy laihalla jos kaasusta päästettäessä alkaa jatkuva paukutus putkessa.

Minulla oli pieni sähkövika, kun laturilta regulaattorille menevät johdot (kolme) ja liittimet alkoi sulaa. Ilmeisesti johtojen suojakuoret oli ajan kanssa nirhautuneet rikki ja sit alko vetään oikkaria. Joka tapauksessa, kun sain johdot uusittua niin koneen käynti tuntu paranevan :roll: niin, että tyhjäkäynti nousi noin 300-500 kierrosta eli tonne 2000 tienoille. No, tyhjäkäyntiä olin sitten säätävinäni reilusti alemmas ja tais olla 1200 tienoilla, kun ajossa alko alussa mainitsemani paukutus.
Pyörässä on itse modattu avarampi putki noise killereineen, mutta muuten alkuperäinen säätöjensä osalta. Aiemmin ei tuollaista pitänyt, ainakaan noin pahasti.

Niin, että kuulostaako laihalta vai rikkaalta . . . enkä tarkoita itteäni :P
lamppis
Pyörä: KTM 950 Adventure -03

Viesti Kirjoittaja lamppis »

laihalla, ainakin meitsin ttr:ä kävi rikkaalla ei paukuttanut yhtään ja nyt kun laskin neulaa niin alko paukuttaa-> eli säätely jatkuu :?
Viimeksi muokannut lamppis, To Elo 02, 2007 1:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Harrastus maksaa, mutta hyvästä harrastuksesta ei voi koskaan maksaa liikaa...!
-Pohjolan Kurapyöräilijälle tie alkaa vasta siitä, mihin se useimpien mielestä päättyy...;)
Roiske
Pyörä: DR800, DR-Z400

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Jos olet säätänyt tyhjäkäyntiä reilusti pienemmälle, niin se on mennyt sen takia laihemmalle alapäästä, kun ei saa enää korvaavaa seosta pääsuutin piirin kautta. Voit kokeilla jättää moottorijarrutuksessa ihan pikkusen kaasua, jolloin paukkumisen pitäisi loppua.

Korjaavana toimenpiteenä olisi seos ruuvin aukaisu hieman lisää, jos ei auta, niin isompi tyhjäkäynti suutin.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Re: Laihalla vai rikkaalla . . . mitens se nyt menikään?

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Rampe kirjoitti:Olikos se niin, että kone käy laihalla jos kaasusta päästettäessä alkaa jatkuva paukutus putkessa.
Juuei. On täysin luonnollista ja hyväksyttävää että paukkuu moottorijarrutuksessa. On tarpeetonta säätää tk-piiriä niin rikkaaksi että seos olisi sopiva myös moottorijarrutuksen aikana, tk-seos pitää olla oikein veto päällä.
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

Pasi kirjoitti:
Rampe kirjoitti:Olikos se niin, että kone käy laihalla jos kaasusta päästettäessä alkaa jatkuva paukutus putkessa.
Juuei. On täysin luonnollista ja hyväksyttävää että paukkuu moottorijarrutuksessa. On tarpeetonta säätää tk-piiriä niin rikkaaksi että seos olisi sopiva myös moottorijarrutuksen aikana, tk-seos pitää olla oikein veto päällä.
Noin se menee. Oikea säätö alakierroksille haetaan tietyin ehdoin.
Kaasujen palaminen HILLITYSTI paukkumalla KUUMASSA putkessa kovilla (moottorijarrutus-)kierroksilla luistin/läpän ollessa tyhjäkäyntiasenossa on vain ominaisuus ja kertoo tk-seoksen olevan oikealla hehtaarilla.
Ääni SAATTAA tulla kylkiäisenä haettaessa hyvää vetoa ja herkkyyttä vääntöajoon.
Pauke vähenee ruuvaamalla tyhjäkäyntiä isommalle(käyttökelpoinen raja) tai asentamalla parempi äänenvaimennin (suomeksi; orkkispönttö).
Sottapytty
Pyörä: BMW G650XChallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Poksuttaa pakaria tuo minunkin mopo, hillitysti.
Rampe
Pyörä: Tervatien kulkijoita

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Mikä minusta on hillittyä saattaa naapurista olla hirvittävää :D

Kyllä se aiemminkin paukutti putkessa, mutta se oli sellaista hillittyä, jota kuullessa joutu arvuuttelemaan, että kuuliko omiaan vai paukkuuko tämä (ite ajan jatkuvasti earit korvissa). Nyt ei tarvi arvuutella. Toisaalta, ei tuosta äänestä haittaa ole varsinkaan varuskunta-alueella. Eilenkin päästin ajamisen tuskaa pois maastossa ja siellä sitten paukuttiin yhdessä minä ja varusmiehet (taisin täräyttää keskelle harjoitusta :shock: ). Omasta mielestä minulla oli kivempaa, vaikka ei mennyt kuin hetki, niin minäkin hain ilmasuojaa :oops: se on niin liukasta toi vettynyt hiekka . . . oho, nyt rönsyilee aiheesta.
Sottapytty
Pyörä: BMW G650XChallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Mulla tuo poksumisen "hillittyvolyymi" on samaa tai hiljaisempaa tasoa, kuin mitä kaasua kääntämällä saa aikaiseksi (korvakuulolla arvioitu, vain kypärä päässä).

Poksumisen volyymit ei mulla ole tosiaan mitään kovapanospakoputkilatauksia.
Tämän vehkeen mikälie EU-katalysaattoriäänenvaimentaja on todella äänenvaimentaja, ehkä vähän liikaakin.
Roiske

Pasi kirjoitti:
Ei sen seoksen tarvitsekaan sopiva olla moottorijarrutuksessa, tottakai se laihenee silloin, kunhan ei niin paljoa että alkaa paukkua.

Lähinnä tuo on ihan häveliäisyys syistä ollu mulla tapana, varsinkin suorempi vaimennin tarjoaa sikäli huomiota herättävää pauketta, ettei paljo huvita kylän tuntumassa ajella.

Kammiovaimennin on sitten se toinen vaihtoehto jolla loppuu pauke.
Pasi

Roiske kirjoitti:kunhan ei niin paljoa että alkaa paukkua.
Eli tästä me ollaan siis eri mieltä. Mun mielestä pieni paukkuminen on OK.

edit: tarkoitan tässä hillittyä pauketta. Jos on kammiovaimentimet+earit niin saattaa hyvinkin käydä ettei sitä edes kuule.
Roiske

Pasi kirjoitti:
Roiske kirjoitti:kunhan ei niin paljoa että alkaa paukkua.
Eli tästä me ollaan siis eri mieltä. Mun mielestä pieni paukkuminen on OK.

edit: tarkoitan tässä hillittyä pauketta. Jos on kammiovaimentimet+earit niin saattaa hyvinkin käydä ettei sitä edes kuule.
Tarkoittanet tuolla paukkeella lähinnä sellaista pientä poksahtelua mitä esim. vakio SE antaa ilmoille, se ei häiritse ketään ja kuulostaa jopa ihan mukavan persoonalliselle :lol: Kyseessä siis tulkinnallinen erimielisyys.
Lep-1
Pyörä: XL1000 Varadero

Viesti Kirjoittaja Lep-1 »

Mulla on myös tuollaista RK:lla ammuskelun tyylistsä pauketta...
Välillä kun ajelee tasaista nopeutta 100kmh yhtäkkiä alkaa pätkiä ja
ei paukauta vaan Räjäyttää putkessa. Voi melkeen tuntea liekit
persauksissa. En tiiä mikä voi olla. Pikku kierroksila/kaupungissa
toimii ihan asiallisesti, mutta kun pitäisi mennä vähän päästelemään
mutka pätkille(kaasu pohjassa) ihmeelistä pauketta ja hyytymistä esiintyy välillä.

Pyörä ktm 620 '96 Dellorto phm40 pää205 tk50
Voisko neula tai neulaputki olla niin kulunut että tärisee jotenkin
kovalla kaasulla ajettaessa....
mikaj

Viesti Kirjoittaja mikaj »

Ehkä se onkin tämä eikä dr-z/fcr39-threadi jossa pitää kysäistä tästä... Tomin korvakuulolta ja perstuntumalta säätämä fcr toimii ihan käsittämättömän hyvin dertsissäni, huomaa että olet jonkun kerran niitä ruuveja väännellyt. Viimeinen kiusa on tuo pauke moottorijarrutuksella, mutta olisko tämän luettuani todettava että paukkukoon, tai paikkaillaan vähän edellisen omistajan vaimentimen sisuksiin poraamia reikiä?

Ensimmäisessä säädössä tosiaan heti kaasua höllätessä pamahti niin että metsä kaikui hyvän aikaa, lähinnä kuulosti joltain kevyehköltä haulikon kiekkopanokselta. Kun samalla käry vaikutti siltä että kone kävisi kumminkin veto päällä hieman rikkaalla, vaihdoin siihen pienemmän pääsuuttimen ja pauke pieneni radikaalisti. Tyhjäkäynnin asetuksiin ei koskettu, myöhemmin sitä pohjan "fuel ruuvia" avattiin vähän. Saattoi auttaa vielä hieman. Mielenkiintoisia nuo säätöjen ja oireiden yhteydet. Jotta kannattaako vielä jotain vaihtaa tai ruuvata?

Niin saasteetkos oli syynä ettei näitä kaasareita vakiona laiteta katumalleihin? Mulla ainakin tuolla ajaessa on suu niin leveässä virneessä että varmaan tulee keuhkojen kautta suodatettua enemmän myrkkyjä ilmasta pois kuin tuollainen pössyttelee...

Mika
Pasi

mikaj kirjoitti:Niin saasteetkos oli syynä ettei näitä kaasareita vakiona laiteta katumalleihin? Mulla ainakin tuolla ajaessa on suu niin leveässä virneessä että varmaan tulee keuhkojen kautta suodatettua enemmän myrkkyjä ilmasta pois kuin tuollainen pössyttelee...

Mika
Saasteet ja hinta on mun veikkaus.
Pasi

Eiköhän se PAIR nyt ole pois laskuista jos kerran letku on tulpattu. Varmuuden vuoksi voisi tietenkin vielä irrottaa töpselin.

Pikku röpellys moottorijarrutuksessa viittaa mun mielestä sopivaan tyhjäkäyntiseokseen.
Vastaa Viestiin