Häiritsevä jolina/ulina Afrikaanossa..

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Syke
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona

Häiritsevä jolina/ulina Afrikaanossa..

Viesti Kirjoittaja Syke »

Jepjep eli kolmos- ja vitosvaihteella kuuluu vaikeasti kuvailtavaa
ääntä.Ihan niinkun joku pumppu pyörisi kuivana,semmonen kaikuva
ääni :shock: ..olipas selkeästi kuvattu :? ..jollakulla kokemusta vastaavasta?
molekyyli

Viesti Kirjoittaja molekyyli »

Selvisikö mistä ääni tulee?
Itselläni voisi olla kenties sama vaiva.
Nelosvaihteella pienillä kierroksilla, vedon ollessa päällä kuuluu semmoista
runksuttavaa jurnutusta.
Häviää pakoäänten sekaan kunnolla kiihdyttäessä.
Mistäköhän tuo voisi johtua?
Ääni ei kuulosta mitenkään "vaaralliselta", mutta ottaahan tuollainen nyt kuitenkin päähän.
Voisiko koneessa olevan öljyn laatu olla osasyy tuohon?
Vaihteet kytkeytyvät myös ehkä aavistuksen verran kolahtaen päälle.
Viimeksi muokannut molekyyli, To Syys 27, 2007 6:56 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jmka
Pyörä: EXC-F 450

Viesti Kirjoittaja jmka »

Olisko syy renkaissa :)
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Ketjupyöristä vois kuulua, etuhammasrattaasta. Tai jospa on liian vähän öljyä koneessa.
Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Rengasäänet luulisi kyllä erottavan eikä ne riipu käytettävästä vaihteesta. Mulla kolmosvaihde piti vähän ääntä twinissä, mutta en sitä jaksanut murehtia. Olen saanut sellaisen kuvan ettei vaihteiden pieni kolahtelukaan olisi mitenkään harvinaista Hondissa. Aja nyt sillä pari sataa tuhatta ensin ja katso tapahtuuko sinä aikana mitään, jos ei niin kait sillä sitten uskaltaa jatkaa :wink:
Hannu
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Vaihteiston hampaat kuluneet ?
molekyyli

Viesti Kirjoittaja molekyyli »

Mitä öljyä suosittelevat AT:n omistajat?
Ja miksi juuri sitä?
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Kurjiten mulla on toiminu Castrolin GPS. Hondan omaa oon käyttäny ja sitten Castrolin 10w40 mineraalia. Tuota Castrolia ei taida saada enään? No nyt surkeiden sattumusten summana on Motorexiä koneessa. Hyvin on pelannu, liekkö sitten menny nyt lopusta kuseksi kun on alkanu vähentyyn koneesta. Sehän selviäis kun vaihtais uudet kamat sisälle, ei vain innosta piha hommana moinen.
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

molekyyli kirjoitti:Mitä öljyä suosittelevat AT:n omistajat?
Ja miksi juuri sitä?
Oon ostanu hondakaupasta hondaöljyä kun ne sitä hondalla ilmeisesti sinne (hondaan) suosittelee. Voi olla taalan tai kaks kalliimpaa kun joku Nivalan öljysheikin Man-öljy, mutta so what, niinku jenkki tapais sanoa.

Toistaiseksi omat ajot mopolla 40 000 km, eikä mopon käynti ole tänä aikana muuttunu miksikään.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
av2
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997

Viesti Kirjoittaja av2 »

molekyyli kirjoitti:Mitä öljyä suosittelevat AT:n omistajat?
Ja miksi juuri sitä?
Mulla Hondan oma toimii täydellisesti, toisin kuin pari muuta merkkiä aikoinaan joilla pienet vaihteet kolahteli päälle pahasti. Nyt mittarissa n.61150km
XRV-97
vesku kans

ketjut/rattaat?

Viesti Kirjoittaja vesku kans »

Nimimerkki Molekyylin "runksuttava jurnutus" pienellä kaasulla tuo mieleen oman pyöräni ennen ketjujen ja rattaiden vaihtoa.

Äänen lähde löytyi, kun takapyörää pyöritti keskituella. Ketjut ja rattaat tarrasivat toisiinsa "kiinni", kuin joku piikki olisi ollut vino tai vastaavaa. Vauhtia 60 km/h ja sieltä kuuluu krunks-krunks-krunks...

Huollossa vaihdettiin ketju-ratassarja ja meno hiljeni.

Jonkin sortin ujellus voi kuulua renkaistakin. Ainakin oma etuseni ääntä sopivalla asfaltilla.
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Niin, viime syksynä oli enemmän kun likillä etten ruvennu tekemään koneremonttia kuluneen eturattaan/löysähköjen ketjujen takia. "vian" syyksi paljastui lopulta eturattaan jättöpuoli, jossa kettinki pääsi nousemaan siihen rattaan suojamuovin johonkin kiinnitysosaan kiinni.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
PilcQ
Pyörä: Honda XRV 750 -96
Viesti:

Re: ketjut/rattaat?

Viesti Kirjoittaja PilcQ »

vesku kans kirjoitti:Nimimerkki Molekyylin "runksuttava jurnutus" pienellä kaasulla tuo mieleen oman pyöräni ennen ketjujen ja rattaiden vaihtoa.
...ja omani about viikko sitten ennen ketjujen kiristämistä kun olin tulossa pitkältä pohjoisen lenkiltä. Just semmoinen ääni ja varsinkin pienillä kierroksilla, isommilla varmaan keskipakoisvoima piti systeemiä enemmän kireänä, eikä ketju/ratas päässyt jurnuttamaan... ...No, vaihtoon menee koko paketti tässä kohta, mutta kiristys itselleni toi ensiavun...
-
Jukka Talja & XRV750
Vastaa Viestiin