Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

XL250R
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Tuo mussutus on tuttua, mutta sitkeä korjaa potin.
Stefan Alakooli
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 04, 2017 8:45 am
Pyörä: CRF300Rally

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Stefan Alakooli »

Kokemuksia kaivattiin...
Vaihdoin talveksi yhtä hammasta pienemmän eturattaan. Vääntöalue muuttui hiukan mutta just sopivasti mun talviajoihin.
Sulanmaan kokemuksia ei vielä ole kertynyt.
LateK
Viestit: 297
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja LateK »

!
Viimeksi muokannut LateK, To Touko 05, 2022 10:24 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LateK
Viestit: 297
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja LateK »

Siirtymillä vakiovälityksillä kaasu pohjassa ei oikein ota kierroksia, yhden piikin pienempi eturatas on oikeastaan must päivitys.
Tää toinenkin on must :D
Öhläri asennettuna
Öhläri asennettuna
LateK
Viestit: 297
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja LateK »

Vanteen oikasusta. Mulla heittää vanteet myös, on ilmeisesti se yksi kohta jossa halvan pyörän ominaisuus tulee esille. Sen suoristaminen ”takuuna” ei ole ihan pikkujuttu, pyörä pukille viemään tila ”rahalla huollettavalta” pyörältä -> sit vanteet pois ja renkaat pois vanteilta (siis jos tämä tehdään kunnolla).
Joten ymmärrän kyllä ettei näitä takuuna halua kauppiaat suoristella, tuskin saavat tehtaalta mitään hyvitystä.
XL250R
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Ei vanteen suoruus tai myyjän virhevastuu korreloi mitenkään uuden pyörän hinnan kanssa.
Valitettavan usein vastuista yritetään venkoilla ellei asiakas ole riittävän sitkeä.

Eri merkeillä on omat sisäiset tuntiveloitusperiaatteet takuu- ja virhevastuukorjauksista, mutta niiden suuruus ei riipu myydyn tuotteen hinnasta, vaan suoritetusta työstä. Yleensä tuntiveloitukset ovat huomattavasti alhaisempia, kuin asiakkailta perittävä tuntiveloitus.
Siksi jotkut jälkimarkkinoinnin tärkeyttä ymmärtämättömät kauppiaat ja huoltopisteet yrittävät vierittää korjauksen asiakkaan maksettavaksi.

Ilmiö on valitettavan tuttu mm henkilöautopuolella.

Kannattaa muistaa, että virhevastuun alaisesta korjauksesta ei saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia ja sen täytyy tapahtua kohtuullisen ajan kuluessa, max noin kaksi viikkoa.
Mikäli myyjä/korjaamo alkaa mussuttaa, niin asiasta kannattaa muistuttaa. Myyjä vastaa jopa ostajan matkakuluista, jotka aiheutuvat virheen oikaisusta!
LateK
Viestit: 297
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja LateK »

XL250R
Olet ihan oikeassa kun noin kirjoitat, teoriassa asia on noin, muttei käytännössä kuitenkaan.

Teroria: Jos nyt huolto ottaisi pyöräsi tarkastukseen ja toteaisi että ”pinnasarja joka vanteeseesi pitää vaihtaa valmistetaan Ukrainassa tai Wuhanissa, jäätkö odottamaan”
Ottaisitko lakikirjan vai inhimillisyyden käyttöösi ?

Tiedätkö mikä on sallittu toleranssi, vanteen heitossa ?
Voitko todistaa että et ole kuormannut pyörää väärin, ajanut väärillä rengaspaineilla tai esim hypyttänyt pyörää crossiradalla.

Itse toimin näin: Otan selvää kuka on lähelläni ”vannetaituri” sovin ajan hänen kanssaan ja menen pelkkien vanteiden kanssa käymään, muutama kymppi menee mutta mieli pysyy mukavana meillä kaikilla. Ja vanteet kestää suorana varmasti pidempään.
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

LateK kirjoitti: Pe Touko 06, 2022 1:03 pmItse toimin näin: Otan selvää kuka on lähelläni ”vannetaituri” sovin ajan hänen kanssaan ja menen pelkkien vanteiden kanssa käymään, muutama kymppi menee mutta mieli pysyy mukavana meillä kaikilla. Ja vanteet kestää suorana varmasti pidempään.
Tuo on se pienemmän riesan tie ja tekisin saman ratkaisun, vaikka pyörässä olisi takuu, ja vaikka siitä joutuisi maksamaan.

Valitettavaa mutta monesti hermoja säästävämpi ratkaisu kun alkaa jälleenmyyjän ylikuormittuneen huollon kanssa vääntämään asiaa rautalangasta. Voi saada vanteen rihdattua mutta voi myös saada mielipahaa naarmutetusta vanteesta tms.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kairaaja
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2021 8:55 am
Pyörä: Honda CRF300l

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Kairaaja »

Onko Hondan vanteiden laatu normaalia, vaiko paskaa?. CRF300l toiset vanteet olisi kustantanut n.1500€, ja se on liikaa. Toivottavasti laatu vastaisi kuluttajalta pyydettyä hintaa.
Luulisi ensimmäisessä huollossa olevan vanteiden ja pinnojen tarkastus, tuskinpa tätä tekevät.
LateK
Viestit: 297
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja LateK »

Normaali eli ok on laatu, vanteiden kasauksessa pari työvaihetta vaan jätetty tekemättä -> säästetty.
Siis niiden rasitus/jännitteiden poisto ja sit suoruuden tarkastus.

Kysyin huollosta kun pyörää ostin, ei kuulu vanteiden/pinnojen tarkastus ensihuoltoon, ainekaan BikeWorldin mukaan.
XL250R
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja XL250R »

LateK kirjoitti: Pe Touko 06, 2022 1:03 pm XL250R
Olet ihan oikeassa kun noin kirjoitat, teoriassa asia on noin, muttei käytännössä kuitenkaan.

Teroria: Jos nyt huolto ottaisi pyöräsi tarkastukseen ja toteaisi että ”pinnasarja joka vanteeseesi pitää vaihtaa valmistetaan Ukrainassa tai Wuhanissa, jäätkö odottamaan”
Ottaisitko lakikirjan vai inhimillisyyden käyttöösi ?

Tiedätkö mikä on sallittu toleranssi, vanteen heitossa ?
Voitko todistaa että et ole kuormannut pyörää väärin, ajanut väärillä rengaspaineilla tai esim hypyttänyt pyörää crossiradalla.

Itse toimin näin: Otan selvää kuka on lähelläni ”vannetaituri” sovin ajan hänen kanssaan ja menen pelkkien vanteiden kanssa käymään, muutama kymppi menee mutta mieli pysyy mukavana meillä kaikilla. Ja vanteet kestää suorana varmasti pidempään.
Miksi minun pitäisi tietää vanteen sallitut toleranssit? Miksi minun pitäisi todistaa pyörän kuormaaminen, rengaspaineiden määrä tai hypytykset crossiradalla?
Mikäli takuuaikana pyörät vemputtavat, niin siinä on tarpeeksi tietoa.

Mikäli pyörässä on myyjän/maahantuojan/valmistajan antama takuu voimassa, kaikki näyttövelvollisuus väärästä käytöstä on takuunantajalla. Ja näytöksi ei riitä väite.

Mitä korjausaikaan tulee, niin mikäli vanteessa tai pinnoissa on senlaatuinen valmistusvirhe, että ajaminen on mahdotonta ( vrt "jäätkö odottamaan" ) ja merkkihuolto joutuu osat kaukomailta tilaamaan vian korjaamiseksi, ei paikallinen vannetaituri pysty sitä parilla kympillä korjaamaan oli sitten kyse yhdestä tai kahdesta vanteesta.
Mikäli pystyy, niin on vannetaikuri. :wink:

On tyhmää maksaa kahteen kertaan samasta asiasta; uuden pyörän hinnassa on jo laskennallinen osuus takuuvaatimuksille ( takuunalaisen vian ilmeneminen ei ole harvinaisuus, vaan tuotantotaloudellisen voitontavoittelun yksi elementti ) ja sitten mahdollisen takuuongelman kohdalla maksaa se toiseen kertaan.
Toki tuota jotkut jälkimarkkinointiorganisaatioihin kuuluvat yrittävät viimeiseen saakka ja ilmeisesti helpoimmin siihen taipuvat kuluttajat perustelevat myöntymistään "inhimillisyydellä"? :shock:

PS ei yhden jälleenmyyjän tai huoltopisteen asiakaspalvelijan mielipide ole mikään kiveenkirjoitettu totuus takuuvaatimuksen kohdalla.
Saman firmankin päällikkö, jopa myyntimies tai -vastaava, toisen liikkeen edustaja tai maahantuoja voi olla asiasta ihan eri mieltä.
Omalla kohdalla eri yhteyksissä mahdollisesti saatu kieltävä vastaus takuuvaatimukseen on kääntynyt n 99%:sti muuksi, kun on ottanut organisaatiossa yhteyttä riittävän moneen tahoon.
Mutta mikäli mieluummin kaivaa oman lompakon esille, kuin ottaa muutaman puhelun niin valinta on onneksi oma.
LateK
Viestit: 297
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja LateK »

XL250R ?
Kerrohan nyt meille muillekin mikä huoltoliike näitä suoristelee takuuna, niin voimme käydä siellä ?
XL250R
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja XL250R »

LateK kirjoitti: La Touko 07, 2022 2:26 pm XL250R ?
Kerrohan nyt meille muillekin mikä huoltoliike näitä suoristelee takuuna, niin voimme käydä siellä ?
Mikäli on kyse takuunalaisesta Honda-moottoripyörästä, jossa pyörät vatkaavat ajaessa tuotevirheen takia, niin mikä tahansa seuraavista valtuutetuista huoltopisteistä:

https://www.hondabikes.fi/jalleenmyynti-ja-huolto


Kuvitteletko oikeasti, että takuunalaisissa moottoripyörissä alkuperäisten vanteiden, pinnojen ja renkaiden mahdolliset valmistus/asennusvirheet ovat kuluttajan vastuulla? :shock:
Kairaaja
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2021 8:55 am
Pyörä: Honda CRF300l

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja Kairaaja »

Olisi kyllä hyvä taito osata korjata pinnavanteet. Pyöräilyaiheisia tubevideoita tekevä Velogi on tehnyt asiasta todella yksityiskohtaisia videoita, on kyllä lähes rakettitiedettä, tuskin oma maltti riittäisi opetella. Itse kun olen painava kuljettaja, niin varmasti jossain vaiheessa tulisi tarvetta osata pinnata. Saattaa useassa mp-huollossakin olla puutetta pinnavanteen ammattitaitoisesta korjaajasta. Saattaa polkupyörän huollosta löytyä ehkä ennemmin ammattitaitoa ja mp-vanne ja polkupyörän vanne on samanlaisia, toinen on vain lujempi, samat fysiikan lait niihin pätee. Pitää vain tietää pinnan kireydet.
LateK
Viestit: 297
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally

Viesti Kirjoittaja LateK »

”Kuvitteletko oikeasti, että takuunalaisissa moottoripyörissä alkuperäisten vanteiden, pinnojen ja renkaiden mahdolliset valmistus/asennusvirheet ovat kuluttajan vastuulla? :shock:


Tuolla ylempänä totesin että olet oikeassa tämän asian suhteen.
Kerroin vaan mielipiteeni siitä miten asian voisi myös hoitaa, tarkoitushan on korjata vika ja päästä ajamaan.
Vastaa Viestiin