En kyllä osaa sanoa.
Honda CRF 300L ja CRF 300 rally
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally
Ei käy 250 L tankit ainakaan helpolla kun runko ja muovit on erilaisia.
Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally
Alkaa olla ihan just ajettu sisään (470km.). Vähän jo kokeillut kunnolla männännousua. Teho alkaa n.7000rpm. ja taantuminen n.9000rpm. tämä vain muutaman kiihdytyksen otannalla, kapeahko tehoalue. Ei tarkoita kuitenkaan sitä, että olisi väännötön alemmilla kierroksilla. Ajotietokoneen kulutusmittari on optimistinen n.20%, merkityksetön, mutta ärsyttävää kuluttajan kusetusta, että menee ajoneuvo vähällä, tätä se on ajoneuvosta ja merkistä riippumatta. Autoista Volvo on omalla kohdallani ollut pahin, optimistisuudessa kulutukseen. Takaiskaria en ole saamattomuudessani vieläkään saanut säädettyä, eiköhän se tässä vielä lähipäivinä. Se on tässä sisäänajossa toiminut ihan tarpeeksi, ainut vaan, että perä maassa laahaa menemään. Ehkä sillä thaikkujen ECUlla ja kullan kilohinnalla hankittu putkisto korjaisi ongelmaa hiukan, vai miten se nyt olikaan. EU vehkeethän käy niin laihalla, kun vain se mitenkään edes toimii. En lähde hankkimaan mitään putkistoa, olen liian vanha siihen.
ABS:jarrut aiheutti hämmennystä. Ajoin kestohankea, ajo oli että sutimalla mentiin 1-2km. ABS-valo alkoi vilkkumaan, jarrut toimi kuitenkin oikein. ohjekirjasta löytyi selitys, että on ominaisuus joka poistuu, kun vauhtia tulee seuraavan kerran 30kmh. Näytön napit ovat todella jäykät, kesken ajon operointi lähes mahdotonta. Moottorin lämpömittari olisi ollut kiva lisä, sille on toki varoitusvalo.
Kaikinpuolin todella mieluisa laitos keski-ikää lähentyvälle ruhnikkaukolle, ei ehkä nuoruuden parhaita vuosia nauttivalle. Vielä tuli mieleen sellainen, että ehkä laitan takajousen linkkuihin rasvanipat jos alkaa väljyyttä tulemaan tulevina vuosina, eka laakeroinnin yhteydessä.
ABS:jarrut aiheutti hämmennystä. Ajoin kestohankea, ajo oli että sutimalla mentiin 1-2km. ABS-valo alkoi vilkkumaan, jarrut toimi kuitenkin oikein. ohjekirjasta löytyi selitys, että on ominaisuus joka poistuu, kun vauhtia tulee seuraavan kerran 30kmh. Näytön napit ovat todella jäykät, kesken ajon operointi lähes mahdotonta. Moottorin lämpömittari olisi ollut kiva lisä, sille on toki varoitusvalo.
Kaikinpuolin todella mieluisa laitos keski-ikää lähentyvälle ruhnikkaukolle, ei ehkä nuoruuden parhaita vuosia nauttivalle. Vielä tuli mieleen sellainen, että ehkä laitan takajousen linkkuihin rasvanipat jos alkaa väljyyttä tulemaan tulevina vuosina, eka laakeroinnin yhteydessä.
Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally
Thaikkuecu ei sitten sovi tähän EU malliin. Mulla on sellainen paperipainona. Ihan erikokoinen mokkula ja liitin täysin erilainen.
Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally
Olisi hienoa, jos muut omistajat myös osallistuisi tähän keskusteluun, omien havannointien lisäksi. Olenko edes oikeassa, oma havainnointi on vain tosiaan todella suppea.
Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally
300 kuutioisen ei-kisakoneen tehoalue on kapea, koska koneen pienuudesta jotuen runttua ei edes keskikierrosalueella voi olla paljoa ja yläpäätä rajoittaa kestävyys ( kisalaitteissa määräaikaishuoltoina männänvaihdot ), mutta riittävä moneen menoon nopeusalueella 0 - 80 km/t ( Satasen, puhumattakaan 120:n, matkanopeus on moottorin ja kuskin rääkkäämistä) oli sitten ECU tai putkisto ihan mitä vaan. Kyseisillä osien muokkaamisella saa aikaan marginaalisia vaikutuksia tehoon ja vääntöön, mutta rahaa saa palamaan ihan niin paljon kuin haluaa, vaikka enemmän, kuin väliraha suurempi moottoriseen olisi.Kairaaja kirjoitti: ↑Ma Touko 02, 2022 10:01 am Alkaa olla ihan just ajettu sisään (470km.). Vähän jo kokeillut kunnolla männännousua. Teho alkaa n.7000rpm. ja taantuminen n.9000rpm. tämä vain muutaman kiihdytyksen otannalla, kapeahko tehoalue. Ei tarkoita kuitenkaan sitä, että olisi väännötön alemmilla kierroksilla. Ajotietokoneen kulutusmittari on optimistinen n.20%, merkityksetön, mutta ärsyttävää kuluttajan kusetusta, että menee ajoneuvo vähällä, tätä se on ajoneuvosta ja merkistä riippumatta. Autoista Volvo on omalla kohdallani ollut pahin, optimistisuudessa kulutukseen. Takaiskaria en ole saamattomuudessani vieläkään saanut säädettyä, eiköhän se tässä vielä lähipäivinä. Se on tässä sisäänajossa toiminut ihan tarpeeksi, ainut vaan, että perä maassa laahaa menemään. Ehkä sillä thaikkujen ECUlla ja kullan kilohinnalla hankittu putkisto korjaisi ongelmaa hiukan, vai miten se nyt olikaan. EU vehkeethän käy niin laihalla, kun vain se mitenkään edes toimii. En lähde hankkimaan mitään putkistoa, olen liian vanha siihen.
Ainoa toimiva tapa saada oikeasti enemmän tehoa ja vääntöä on hankkia isompi pyörä.
Harrastuksena virittäminen on sitten eri asia ja silloin pienetkin erot voimassa ja suuret äänessä ovat urotekoja.
Jousitusta voi ja mikäli ajoa on huonolla alustalla vähänkään enempää, kannattavaa parantaa.
Joskus alkuperäinen jousitus on riittävän hyvä säätöjen hakemisella, vaimenninöljyn ja sen määrän säätämisellä ( etuhaarukka ), oikean preloadin säätämisellä ( mahdollisesti sisältää jousen vaihdon ) tai koko iskarin korvaamisella paremmalla.
Uuden iskarin ei siviilikäytössä tarvitse olla välttämättä sopiva Päijänteen ajon yleiskilpailun voittoon toimiakseen hyvin harrastekäytössä.
Esimerkkinä uudet YSS:n iskarit, joita saa hankittua lähes iskarin perushuollon hinnalla esimerkiksi ebay.it:n kautta.
Rasvanipat on hyvä idea, vakiona vanhemmissa malleissa.
Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally
Nyt on ensihuolto tehty, vähän alle 900km ajettuna ja olen kyllä ollut tyytyväinen pyörään. Vähän tullut ajettua sorallakin ja pikkasen pienemmilläkin metsäteillä muutama metri ja tykkään kyllä, että on suht kevyt pyörä näin sora-aloittelijalle.
Eturengas hieman pompottaa noin 60-70 km/h vauhdeissa. Tasapainottivat huollossa mutta silti jonkin verran, mitä nyt tuosta kotiin huollosta ajoin. Vähän sanoivat, että olisi renkaan ominaisuus, tiedä sitten?
Modeja tullut pari tehtyä ja hieman varusteita hankittua:
- Zumo XT:lle laturiteline
- USB-laturi, Motonetistä joku
- H2C:n tarakka
- Mosko Moton tankkilaukku
- Penkin remmin otin irti, tuntui olevan kokoajan väärässä paikassa ja kun on tuo tarakka niin siitä saa kivasti kiinni pyörää liikutellessä anyway
Todo:
- Mosko moton reckless 40 setti kiinni
- H2C tailtidy, pitää ehkä testata, että lentääkö kuraa ihan liikaa tällaisen kanssa vai pitäisikö pitää tuo vakio vain paikallaan
- Acerbis rally pro käsisuojat
Pähkäilen tässä noita Acerbiksiä, että pitäisikö isontaa vakiotangon M6 pultin reiät Acerbiksen M8 pulteille sopiviksi vai josko vain suoraan hommaisi uuden tangon ja pitäisi vakion koskemattomana. Mielipiteitä?
Jousitustakaan en ole vielä jaksanut säätää, pitäisi kyllä preloadia vääntää tiukemmalle kun kuitenkin yli 100kg kamojen kanssa...
Eturengas hieman pompottaa noin 60-70 km/h vauhdeissa. Tasapainottivat huollossa mutta silti jonkin verran, mitä nyt tuosta kotiin huollosta ajoin. Vähän sanoivat, että olisi renkaan ominaisuus, tiedä sitten?
Modeja tullut pari tehtyä ja hieman varusteita hankittua:
- Zumo XT:lle laturiteline
- USB-laturi, Motonetistä joku
- H2C:n tarakka
- Mosko Moton tankkilaukku
- Penkin remmin otin irti, tuntui olevan kokoajan väärässä paikassa ja kun on tuo tarakka niin siitä saa kivasti kiinni pyörää liikutellessä anyway
Todo:
- Mosko moton reckless 40 setti kiinni
- H2C tailtidy, pitää ehkä testata, että lentääkö kuraa ihan liikaa tällaisen kanssa vai pitäisikö pitää tuo vakio vain paikallaan
- Acerbis rally pro käsisuojat
Pähkäilen tässä noita Acerbiksiä, että pitäisikö isontaa vakiotangon M6 pultin reiät Acerbiksen M8 pulteille sopiviksi vai josko vain suoraan hommaisi uuden tangon ja pitäisi vakion koskemattomana. Mielipiteitä?
Jousitustakaan en ole vielä jaksanut säätää, pitäisi kyllä preloadia vääntää tiukemmalle kun kuitenkin yli 100kg kamojen kanssa...
Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally
Iselläni on pyörä ollut nyt vajaan vuoden. Valittamista ei ole oikeastaan kuin alustasta. Perä on selvästi liian pehmeä ja jää töyssyn jälkeen pompottamaan. Tälle kesää ajattelin korjata tilanteen ja tilasin Rally Raidin iskarin. Toivottavasti tulee hyvä. Muuten olen tykännyt. Kevyt ja näppärä käsitellä varsinkin jos sattuu eksymään poluille ja metsäteille. Hyvin meni useamman tuhannen kilomertin reissu pitkin poikin Lappia viime kesänä. Tehojen puuttumisen olen korjannut ajamalla pienempiä teitä 
Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally
Eturenkaasta: Olen ulkomaisilla foorumeilla törmännyt juttuihin, joissa omistajat kertoo, että etuvanteessa on tehtaalta usein heittoa sekä sivu että pystysuunnassa. Ihmettelin omaani viikonloppuna kun väänsin kumin alle. Ei se tosiaan mullakaan ihan luotisuora ole. Luulisi, ettei ainakaan helpota pompottamista. Tiedä sitten voisiko sen suoristaa takuuseen. Tuskin.
M8 pulteista: ne tangossa oleva sisäpalat saa kohtuullisen helposti poiskin jos haluaa. (https://honda250rally.wordpress.com/202 ... crf-300-l/)
M8 pulteista: ne tangossa oleva sisäpalat saa kohtuullisen helposti poiskin jos haluaa. (https://honda250rally.wordpress.com/202 ... crf-300-l/)
Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally
Mulla vanteet on hyvin suorat, ainakin silmin katsottuna ja ei pompota.JMN kirjoitti: ↑Ti Touko 03, 2022 8:18 am Eturenkaasta: Olen ulkomaisilla foorumeilla törmännyt juttuihin, joissa omistajat kertoo, että etuvanteessa on tehtaalta usein heittoa sekä sivu että pystysuunnassa. Ihmettelin omaani viikonloppuna kun väänsin kumin alle. Ei se tosiaan mullakaan ihan luotisuora ole. Luulisi, ettei ainakaan helpota pompottamista. Tiedä sitten voisiko sen suoristaa takuuseen. Tuskin.
M8 pulteista: ne tangossa oleva sisäpalat saa kohtuullisen helposti poiskin jos haluaa. (https://honda250rally.wordpress.com/202 ... crf-300-l/)
Eilen tuli pikkaisen vajaa 200km. Viileä keli, mutta mukavaa oli. Vihanti-Pyhäjoki väli oli ensimmäistä kertaa elämässäni mukava ajaa, n.20km. soratietä. Huoltoon pitää alkaa varaamaan aikaa.
Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally
Pompottava etupyörä johtuu viallisesta vanteesta, renkaasta, tasapainotuksesta tai renkaan asennuksesta vanteelle, eikä ole mikään ominaisuus.
Kuuluu takuunalaisen pyörän takuunantajan vastuuseen tai myyjän virhevastuuseen, vaikka kuinka yrittäisivät tarinoida "ominaisuudesta".
Kuuluu takuunalaisen pyörän takuunantajan vastuuseen tai myyjän virhevastuuseen, vaikka kuinka yrittäisivät tarinoida "ominaisuudesta".
Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally
Huoltoon menee kesäkuun 2. Nyt ajettu 650km. Luulen, että menee mahdollisesti hiukan yli kilometrit, mutta samantekevää. Onneksi huolto on kilometrin päässä kotoa, samoin myyjäliike.
Ärsyttää uusien vehkeiden pakotettu käyttö huollossa, joka on vain öljynvaihto ja valohoito. No säännöt pitää olla ja näillä mennään.
Ärsyttää uusien vehkeiden pakotettu käyttö huollossa, joka on vain öljynvaihto ja valohoito. No säännöt pitää olla ja näillä mennään.
Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally
Joo, varmasti kuuluu takuuseen, jos ei ulkoisia merkkejä vaurioitumisesta näkyvissä. Eri asia jos vanteessa on merkkejä, että ajettu solmuun.XL250R kirjoitti: ↑Ti Touko 03, 2022 8:45 am Pompottava etupyörä johtuu viallisesta vanteesta, renkaasta, tasapainotuksesta tai renkaan asennuksesta vanteelle, eikä ole mikään ominaisuus.
Kuuluu takuunalaisen pyörän takuunantajan vastuuseen tai myyjän virhevastuuseen, vaikka kuinka yrittäisivät tarinoida "ominaisuudesta".
Ärsyttää suunnattomasti tämä diipadaapa asiakkaalle,
Re: Honda CRF 300L ja CRF 300 rally
Teoriassa näin, mutta käytäntö vaihtelee... Moni varmaan tietää sen kihelmöivän ihanan tunteen kun menet sinne tiskille ja sitte alkaa se mussutus. Loppujen lopuksi "pojat voi katsoa sitä" ja sen valohoidon jälkeen ilmoitetaan, että ei siinä mitään vikaa ole. Oikeasti talossa ei ole yhtään seppää, joka edes osaisi pinnavanteet rihdata ja toisaalta ei paljon kiinnosta. Lähiseudun merkkiliikkeiden huollossa asioinnin jälkeen on monesti jääny sellainen fiilis, että tekee mieli juosta pää edella naulaan.Joo, varmasti kuuluu takuuseen, jos ei ulkoisia merkkejä vaurioitumisesta näkyvissä. Eri asia jos vanteessa on merkkejä, että ajettu solmuun.
Vähän tämmönen päivä tänään.