Alumiinihitsarille olis töitä...

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Kizmo

Alumiinihitsarille olis töitä...

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

Kuva

Kuva

Sanonu joskus riksraks hondan vettiilikoneiston katossa oleva korvake, miten lie onnistuttu rikkomaan mutta kuten kuvista voi huomata, ei se kovin ehjä ole.

Hitsaushommiksi menee, pelottaa vaan noinki ohkasen kappaleen hitsaaminen tigillä ettei vetele ihan kieroon, itsehän en alumiinin hitsaamisesta juuri mitään tiedä mutta ajattelisin vetelyn/liian lämmön olevan se suurin ongelma.

Ajattelin rakentaa ensialkuun jonkulaisen hitsausjigin, tuo venakoppa on mahollista ruuvata kolmellatoista 6mm ruuvilla kiinni tasaselle pinnalle joten hankin jonku 20-30mm teräslevyn palan, plaanaan suoraksi töissä ja poraan/väännän kierteet kolmeentoista reikään joilla tuo ruuvattais alustaansa kiinni. Eräs kaveri suositteli vielä tehä jonku sorttista sakaraa josta menis tuon murtuneen korvakkeen läpi tiukalla sovitteella terästanko.

Periaatteessa kaikki koneistukset hoituu ennen/jälkeen hitsaamisen minun toimesta, suurin pula onki nyt osaavalle hitsarille. Ideoita/kokemuksia?
Hyvin menee mutta menkööt
mikako
Pyörä: Harleydaavitsonni

Viesti Kirjoittaja mikako »

MORO !
Et tälle lämpene?

http://www.roadmachine.fi/technoweld.html

Minulla on vastaava ongelma Dominaattorin lohkoissa ja tilasin kysestä lankaa jolla ajattelin kokeilla korjausta. Nähtäväksi jää .... :wink:
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Enpä tiedä mistäpäin olet mutt ainakin turus siin linnan vieres on semmoinen firma ku hitsailee vaikka mitä mistä!En nytt muista firman nimee,mutt saan kyll sen selville myöhemmin.
Mull oli aikoinaan perävetolaite siin "kunnostettavana" komian pohjakosketuksen jälkeen :evil: Ne hitsas uutta alumiinia paikoille ja muutti sen samalla sen näköiseks ku oli ennen karilleajoa,evä hävis ja propelleriaxelin holkkist hävis puolet :evil:
Mutt ne taikos kyll ihan hemmetin nätiksi sen perävetolaitteen ja jätti mulle ainoastaan sen maalaminen,eli oli viimeisen päälle jopa hiottu :twisted:
Kizmo

Rovaniemellähän minä vaikutan mutta kyllähän tuo pikku palanen kulkee postin kyydissä vaikka minne.
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Kizmo kirjoitti:Rovaniemellähän minä vaikutan mutta kyllähän tuo pikku palanen kulkee postin kyydissä vaikka minne.

Jokiyhtymä oy oli muuten paikan nimi,ihan turunlinnan nurkas.
HarriI
Pyörä: 990 Adv

Re: Alumiinihitsarille olis töitä...

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Rovaniemellä Wetterin takana oleva moottori/koneistusliikeestä voisi olla apuja. Itse kävin siellä GS:ään laitattamassa venttiliikoppaan uudet kierteet. En muista nyt sen liikkeen nimeä.
koukero
Pyörä: yamaha wr450 -03

Viesti Kirjoittaja koukero »

eiköhän sieltä rovaniemeltäkin löydy ammattitaitoisia hitsareita.
FIN_GSer

Viesti Kirjoittaja FIN_GSer »

Ei oo paha tuo!

Paikka on päälimmäisenä kuperasa osassa, elikkä siihen pääsee hyvin käsiksi. Tuon vetäisee vaikka ammattikoululainen TIG-hitsari.
Tärkein juttu on saada KAIKKI öljy ja maalipaska hitsaukohdasta pois, sitten koppa uunissa jonnekin 200 asteen pakkeille kuumaksi. TIG:illä leivotan tarpeellinen materiaalikasa oikeaan paikkaan ja siinä se.
Jos haluaa, niin tuohon voisi tehdä myös täytepalan valmiiksi, jonka sovittelee loksahtamaan paikalleen, niin voi vähentää langankulutusta ja nopeuttaa hitsaushommaa.
Ennenmuinoin olin duunissa metallipajassa, jossa näin helpot hommat annettiin "pojille".. ;-)

Risto

PS. En ole hitsannut pätkääkään 15 vuoteen.
njaa

Viesti Kirjoittaja njaa »

njoo ei tosiaan pitäis olla mitään probleemaa ton hitsauksessa.

Kiillotetuistakin osista pitää hangata se kiilto veke.. muuten "pätkii" ja tulee sellasta paskaa siihen tigin saumaan.

Tilaus oy veti nätisti ja halvalla mm. tälläsen palikan kiinni tohon kytkinposkeen, ei varmaan ollu ihan helpoimmasta päästä 8)

http://njaa.pp.fi/syksy_2006_talvi_2007 ... _koppa.JPG
deeku
Pyörä: Polkupyörä

Viesti Kirjoittaja deeku »

lonkan pekka ainaki on hitsannu asiallista jälkeä... ei siis mikään firma mutta etit jostain numeron ja soittelemaan :) rovaniemellä siis vaikuttaa...
Kizmo

Joo, mulla olis töissä mahollisuus jyrsinkoneella vetää nuo murtumapinnat 'puhtaalle' pinnalle ja lasikuulapuhaltaa ko. alue.

Pitääpä alkaa soittelemaan läpi hitsausmestoja.
Juppe

Viesti Kirjoittaja Juppe »

Oulun moottorikoneistamoi hoitelee tollasen hetkessä kuntoon. Eikä maksa paljoa. Mun täysin tuhoutuneen dr:n kannen ne korjas 500e:llä. Kannesta oli tuhoutunut nokan laakeripukit (materiaalia puuttui varmaan 5-6mm) ja vaikka mitä oli paskana.
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

mikako kirjoitti:MORO !
Et tälle lämpene?

Minulla on vastaava ongelma Dominaattorin lohkoissa ja tilasin kysestä lankaa jolla ajattelin kokeilla korjausta. Nähtäväksi jää .... :wink:
Mullekin tuli paketti tänään.

Tarkoitus olisi korjailla kaaduttaessa murtuneita jalkatapin kiinnikkeitä.
Vasemmassa jalkatapissa oli Hard Parts vahvike, mutta rysäys oli sen verran kova, että ko. vahvike vääntyi ja kiinnikkeet murtuivat irti.

Katsotaan nyt miten toimii.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
mikako
Pyörä: Harleydaavitsonni

Viesti Kirjoittaja mikako »

Pekkavee kirjoitti:
mikako kirjoitti:MORO !
Et tälle lämpene?

Mullekin tuli paketti tänään.

Tarkoitus olisi korjailla kaaduttaessa murtuneita jalkatapin kiinnikkeitä.
Vasemmassa jalkatapissa oli Hard Parts vahvike, mutta rysäys oli sen verran kova, että ko. vahvike vääntyi ja kiinnikkeet murtuivat irti.

Katsotaan nyt miten toimii.

Pekka
Moro Pekka !
Joko olet kokeillut "ihme puikkoja" ? Minua vaivaa keski-iän velttous (muuallakin kuin vyötäröllä) eli korjaukset taitaa jäädä taas viimetinkaan :roll:
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

mikako kirjoitti: Moro Pekka !
Joko olet kokeillut "ihme puikkoja" ? Minua vaivaa keski-iän velttous (muuallakin kuin vyötäröllä) eli korjaukset taitaa jäädä taas viimetinkaan :roll:
No yritin eilen.

Tein valmistelut hyvin. Vedin penkkihiomakoneella sopivat V-saumat yhden murtuneen kiinnittimen reunoihin ja putsasin molemmat puolet messinkilaikalla kiiltäviksi, eli alumiinioksidia ei ollut pinnoissa.
Lopuksi vielä puhdistus jarrujenpuhdistusaineella, erinomainen liuotin.

Sitten lämmitin pakettia, jonka olin pultannut kasaan.
Lämmitys kesti tolkuttoman kauan. Varmaan 15 min lämmitin kohdetta, mutta se ei koskaan lämminnyt riittävän kuumaksi, jotta puikko olisi sulanut. Käyttöohjeissa sanotaan , että sitä puikkoa ei saa sulattaa liekissä vaan sen pitää sulaa sen perusaineen lämmön vaikutuksesta.
Ko. puikot pitäisi sulaa 380 asteessa.

Sitten tuli jo pelko siitä, että takahaarukan laakerit vioittuu kuumuudesta, koska sitä säteili aika laajalle alueelle. Muutama nippuside johtojen kiinnityksissä ehti jo sulaa.

Luovutin.

Seuraavaksi menen alumiinihitsarin juttusille. Se kuumentaa sauman pian siihen 800 asteeseen, jossa alumiini sulaa, mutta lämpö ei välttämättä etene kovin pitkälle.

Sillä lailla korjautin myös aiemmin hajonneen ylärungon kiinnityskorvan saman vaihdelaatikkokopan toisella puolella.

Toi on varmaan ihan hyvä menetelmä silloin kun korjattavan kappaleen voi irroittaa pyörästä hommaa varten, jolloin ei tarvitse pelätä, että jotain muuta vioittuu lämmön vaikutuksesta.

Pekka
Vastaa Viestiin