KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

jo vain se kestää!

ja renkaat on toki lyönnissä?

Oulangasta 800 km körötin 80:ä tuolla kotiin juuri viikon davven-kierrolta, lähteissä kumia oli kyllä reilusti...
mutta teräsvyö kestää!
kulunut.JPG
tuo rapsahti palatessa:
90000.JPG

hyvää ja poroturvaisaa matkaa! :D

PS.
terveiset kahdelle Somasjärven 'traktoritien' testaajalle, kiipesin sitten kuitenkin Haltin huipulle, upea tunturi!
haltilta guolasjavrelle.JPG
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Avatar
mico
Viestit: 1344
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja mico »

Ludwig kirjoitti:
mico kirjoitti:Dakar isoilla leileillä :)
hienot on, tilasit kaukaa?

kuinka vaikuttaa ajettavuuteen täytenä verraten orikinaaleihin, onko selvästi nokkapainoinen?
Noi on Saksasta. Isoissa tankeissa pinta on puolessa välin kun ja tankeissa on sillon n. 24 litraa (45 litraa täynnä). Vrt. vanhoissa tankeissa pinta ylhäällä täydessä latingissa (20 litraa). Sen kyllä huomaa jos ajaa täysin tankein, mutta ei niitä ole pakko ottaa täyteen kuin tarvittaessa... tolla 24 litralla tuntuisi painopiste olevan hiukan alempana tai sitten vaan mutua :lol:

Joo, törkeen kalliit ovat :roll:
kafuusti
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 4:29 am
Pyörä: KTM exc 500 -17vm 690Enduro 20vm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja kafuusti »

Kysytään täälläkin.

Elikkä kyseessä on -09vm super duke ja vika ilmaantui pari viikkoa sitten.
Pyörä muuten toimii hyvin ja lähtee käyntiin mutta rajoitinta vasten kierrättäessä kierrokset "hyppii" ja kuulostaa kuin jättäisi toisen sylinterin pois pelistä.
Epäilin aluksi vanhoja tulppia ja vaihdoin ne niin ei vaikuttanut mitään, Tune-eculla on kokeiltu eri ruiskukartat ja niissäkään ei juuri eroja. Tune-ecu näytti vikakoodina PO113 inlet air temperature sensor open circuit or short circuit to battery, voiko liittyä jotenkin asiaan?
Miten esim. venttiilien välykset jos on pielessä voiko vaikuttaa huippukierroksilla?

Tuossa vielä videoa niin ei tarvi alkaa hankalasti selittään miten se kiertää
https://www.youtube.com/watch?v=_6q5X1T ... iDJDmZpCqQ
Jarmo H
Viestit: 750
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 10:53 am
Pyörä: KTMs
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Olisipa ollut mielenkiintoista kuulla videolla mitä tapahtuu jos
rajoitin ei olisi toiminut. Saa näitä koneita hajalle ihan normikäytössäkin. Nimimerkki "kokemusta on" :)
kafuusti
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 4:29 am
Pyörä: KTM exc 500 -17vm 690Enduro 20vm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja kafuusti »

Kovasti aloin epäileen polttoainepuolen vikaa.
n.80%vääntää kaasua ja rajoittimelle niin naputtaa kivasti mutta hetikun vääntää 100% niin alkaa tuo mooailu ja pätkiminen tapahtuun, tulpatkin oli kovin vaaleat ja moottorijarrulla on myös alkanut paukuttaan putkessa vaikka kartta onkin oikea. Purkasin polttainepumpun irti niin ainakin se teepussimainen suodatin oli aivan musta, en viitsinyt avata sitä toista vielä kun pitää vähän kuitenkin päästä liikkumaan tuolla. Liikkeessä ei tietenkään ollut hyllyssä osia niin tilaukseen meni, jännä juttu että ei ole rovaniemen tarvikekeskukseen ikinä nuita tilattukkaan, että eipä oo kenellekkään vaihdettu moisia... Mutta kun 22tuhatta mittarissa niin varmasti aivan hyvä aika vaihtaa ne :D
Avatar
finrr
Viestit: 124
Liittynyt: To Elo 29, 2013 6:56 pm
Pyörä: 990 ADV R
Paikkakunta: Liminka

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja finrr »

Ootko pilotilla tms kokeillu ettei imukaulat vuoda?
Avatar
mico
Viestit: 1344
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja mico »

Mikä on adven normi latausjännite?
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

14 V.

vaihtelee n. 13.7 - 14.3 V, yleensä 13.8-14.2V.
OBDII ja ecun tiedot...
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Avatar
mico
Viestit: 1344
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja mico »

Ludwig kirjoitti:14 V.

vaihtelee n. 13.7 - 14.3 V, yleensä 13.8-14.2V.
OBDII ja ecun tiedot...
Ok, mittasin latauspisteestä 13,7V.
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Kannattaa myös katsoa että jännite nousee eikä laske kierrosten myötä. Muistaakseni manuaalissa laturin speksit on annettu 6000 kierroksella.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Avatar
mico
Viestit: 1344
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja mico »

ÖÖ. kirjoitti:Kannattaa myös katsoa että jännite nousee eikä laske kierrosten myötä. Muistaakseni manuaalissa laturin speksit on annettu 6000 kierroksella.
Mittasin tuon lukeman tyhjäkäynnillä.
amon74
Viestit: 89
Liittynyt: Su Syys 02, 2012 9:58 pm
Pyörä: ktm 990 adventure s
Paikkakunta: vieremä

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja amon74 »

Päivää taloon. Tuossa kuukausi sitte vanhempi herrasmies vei minun mopon (lue kolmion takaa eteen)... moposta tuli vakuutus yhtiön omaisuutta, ja ukkoa paikattiin jalometallilla. Nyt on alkanu 990 adventure s kiinnostaa. Vinkkejä, tyyppivikoja, kokemuksia. ?. Minkälainen on ajaa kaks päällä+kassit täynnä. ?.
Avatar
Sauli
Viestit: 735
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Sauli »

amon74 kirjoitti:Päivää taloon. Tuossa kuukausi sitte vanhempi herrasmies vei minun mopon (lue kolmion takaa eteen)... moposta tuli vakuutus yhtiön omaisuutta, ja ukkoa paikattiin jalometallilla. Nyt on alkanu 990 adventure s kiinnostaa. Vinkkejä, tyyppivikoja, kokemuksia. ?. Minkälainen on ajaa kaks päällä+kassit täynnä. ?.
Lyhyesti, ei huonoja kokemuksia, hyvä ajaa yksin, kaksin, kassit kyydissä. Hyvä ajaa asfaltilla, soralla, maastossa. Renkailla säädetään se missä noista edellämainituista on ominaisuudet parhaimmillaan. 20 tkm 950 ads S:llä takana ja kyllä tykkään. Tyyppiviat yms. ominaisuudet kai lueteltu ketjussa aika laajasti aiemmin.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23> >26>
Avatar
Happi
Viestit: 2868
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Happi »

Kun kysymyksessä on nimenomaan 990, ei 950 kaasareilla, niin ainoa ongelma ittellä oli hidas ajo esim. kivikossa. Vakiona kaasu on todella herkkä, mopo ryntäilee helposti ja stumppailee. Tohon pikku vaivaan löytyy kyllä lääkkeet. Voi olla, että noissa uudemmissa malleissa asialle on jo tehty jotain.


Happi
amon74
Viestit: 89
Liittynyt: Su Syys 02, 2012 9:58 pm
Pyörä: ktm 990 adventure s
Paikkakunta: vieremä

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja amon74 »

Kiitoksia jo näistä. Onko mitään mitä pitäis erikoisesti tarkastaa...?
ja emo oli vähä huolissaan, minkäläinen on istua kyydissä. ?. Ei ne reissut nii pitkiä yleensä ole, max.6-700 kilometriä päivässä. ?. Tykkäs vaan tuosta gessun penkistä, et oli hyvä istua...
Vastaa Viestiin