KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

pekkas
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Tuo kierrosluvun muutaman sadan "heitto" tulee todennäköisesti pyörän oman mittarin/todellisten kierrosten väliltä.
Jos vaikka powercommander kiinni ja se kytkettynä tietokoneelle niin tietokoneen ja oman mittarin välillä on heittoa..
Kalibroitiin penkkiin 5000 rpm ja mittarin mukaan rajoitin muistaakseni 9500 rpm
Ei kannattane tuosta sen enemmän huolehtia.
Pyörä kyllä toimi tuolla kokoonpanolla mitä sinulla on kiinni todella hienosti,teho menee lähes suorana viivana
rajoittimelle saakka.
Vääntö huippu alkaa aina laskemaan joten siinä ei mitään ongelmaa.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

MotoMasa kirjoitti:Pyörä kävi penkissä ja soosit näyttäis olevan jotakuinkin kohdillaan. ITG ja 2-1 putki db-killerillä. Mutta ei se vaahtomuovi ihmeitä tee, kun penkkimestarin (pekkas) pyörä teki samat lukemat vakio suodattimella ja Leo Vinceillä. Ajettavuus on kuitenkin hyvällä mallilla, mikä tärkeintä.

Mitenkähän näissä rajataan tuo max kierrosluku.. Mulla on siis ABS malli ja se kiertää vain 9000, vaikka karttana modattu -11 R Akra (amerriikassa säädetty). En huomannut katsoa paljonko pekkas pyörä kiersi. Mitä olen noita aikaisempia tännekin postattuja karttoja katsonut, niin niissä vehkeet kiertää sen 9500.
Minkäs vuotinen tuo sun pyörä oli? Huipputehoa varmaan vois saada aavistuksen enemmän 2-2 putkella, jos sillä nyt mitään merkitystä käytännössä on.

Mulla on vielä vähän haasteita ton kanssa. Muuten on löytyny melko ok karttoja mutta osakaasulla 4000 - 6000 ei tunnu niin hyvältä kuin ennen ja tasakaasulla 60 kmh päristely ei ota toimiakseen millään.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
MotoMasa
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Pyörä: 990Adv

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja MotoMasa »

-11 on mopo. Riittää teho tässä vaiheessa. Mulla on 28mm killeri paikoillaan, sen poistamallakin vois saada pari hepoa lisää, ainakin jos vertaa noihin JRA:n käppyröihin isolla ja pienellä killerillä 2-1 putkella.

download/file.php?id=27682&mode=view
Norsu
Viestit: 222
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 11:30 pm
Pyörä: KTM990Adv
Paikkakunta: Suomi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Norsu »

MotoMasa kirjoitti:Pyörä kävi penkissä ja soosit näyttäis olevan jotakuinkin kohdillaan. ITG ja 2-1 putki db-killerillä. Mutta ei se vaahtomuovi ihmeitä tee, kun penkkimestarin (pekkas) pyörä teki samat lukemat vakio suodattimella ja Leo Vinceillä. Ajettavuus on kuitenkin hyvällä mallilla, mikä tärkeintä.

Mitenkähän näissä rajataan tuo max kierrosluku.. Mulla on siis ABS malli ja se kiertää vain 9000, vaikka karttana modattu -11 R Akra (amerriikassa säädetty). En huomannut katsoa paljonko pekkas pyörä kiersi. Mitä olen noita aikaisempia tännekin postattuja karttoja katsonut, niin niissä vehkeet kiertää sen 9500.
Kierrosrajoitin on ecussa. Sitä voi muuttaa tuneeculla. Kyllä se enemmän kiertää, kuin tuo 9000, mutta jos inertiapenkin, jossa ei ole kierrosluvun mittausta, välitys skaalataan esim. 5000rpm:llä, saattaa 9000rpm kierrosnopeudella olevassa takapyörän vauhdissa takakumi muuttaa muotoaan keskipakovoiman vaikutuksesta sen verran, että välitys muuttuu. Tämä virhe pienenee, jos skaalauksen tekee korkeammilla kierroksilla.
Inertiapenkissä mitataan tehoa, eli teholukema on oikein, mutta vääntölukema näyttää väärin, jos välitys on väärin skaalattu.
KTM 990 Adventure, Ducati 888 SP4, Tunturi '65, Honda Monkey '76, Solifer "lava" '84
pekkas
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Norsu kirjoitti:
MotoMasa kirjoitti:Pyörä kävi penkissä ja soosit näyttäis olevan jotakuinkin kohdillaan. ITG ja 2-1 putki db-killerillä. Mutta ei se vaahtomuovi ihmeitä tee, kun penkkimestarin (pekkas) pyörä teki samat lukemat vakio suodattimella ja Leo Vinceillä. Ajettavuus on kuitenkin hyvällä mallilla, mikä tärkeintä.

Mitenkähän näissä rajataan tuo max kierrosluku.. Mulla on siis ABS malli ja se kiertää vain 9000, vaikka karttana modattu -11 R Akra (amerriikassa säädetty). En huomannut katsoa paljonko pekkas pyörä kiersi. Mitä olen noita aikaisempia tännekin postattuja karttoja katsonut, niin niissä vehkeet kiertää sen 9500.
Kierrosrajoitin on ecussa. Sitä voi muuttaa tuneeculla. Kyllä se enemmän kiertää, kuin tuo 9000, mutta jos inertiapenkin, jossa ei ole kierrosluvun mittausta, välitys skaalataan esim. 5000rpm:llä, saattaa 9000rpm kierrosnopeudella olevassa takapyörän vauhdissa takakumi muuttaa muotoaan keskipakovoiman vaikutuksesta sen verran, että välitys muuttuu. Tämä virhe pienenee, jos skaalauksen tekee korkeammilla kierroksilla.
Inertiapenkissä mitataan tehoa, eli teholukema on oikein, mutta vääntölukema näyttää väärin, jos välitys on väärin skaalattu.
No sehän voidaan kalibroida vaikka rajoitinta vasten jos pieni kierros heitto vaivaa.
Lähes kaikissa oma mittari heittää jos vertaa eculta saatavaan tietoon (esim commari)
Välillä vaan tuntuu että pyörän omistajat katsoo pahalla tuota "huudattamista"
Sanoi tässä muuan harrikka mies vuosien jälkeen että sinä oot se joka koitti minun pyörän hajoittaa..
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
MotoMasa
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Pyörä: 990Adv

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja MotoMasa »

Ok. Kierrolukukysely tuli siitä harhaluulostani että muistelin myyntiesitteestä ABS kiertäneen 9000 ja R 9500, mutta ilmeisesti molemmat rajoitettu siihen 9500 ja esitteen rpm-lukemat kuvasi vain missä kunkin pyörän max tehot tulee. :oops: Ei minun pyörä kiertänyt 9500 Bikefoxinkaan penkissä, eli ilmeisti se on vaan kiinni kalibroinnista / mittarivirheestä.

Mitä nyt pikaisesti löysin tietoa (luuloa) ABS ja R mallien kartoista, niin ilmeisesti ABS mallin kartassa toisioläpät ei aukea 100% yläkierroksilla. Paitsi '12 vuosimallista alkaen, kun molemmissa samat tehot.
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

MotoMasa kirjoitti:Ok. Kierrolukukysely tuli siitä harhaluulostani että muistelin myyntiesitteestä ABS kiertäneen 9000 ja R 9500, mutta ilmeisesti molemmat rajoitettu siihen 9500 ja esitteen rpm-lukemat kuvasi vain missä kunkin pyörän max tehot tulee. :oops: Ei minun pyörä kiertänyt 9500 Bikefoxinkaan penkissä, eli ilmeisti se on vaan kiinni kalibroinnista / mittarivirheestä.

Mitä nyt pikaisesti löysin tietoa (luuloa) ABS ja R mallien kartoista, niin ilmeisesti ABS mallin kartassa toisioläpät ei aukea 100% yläkierroksilla. Paitsi '12 vuosimallista alkaen, kun molemmissa samat tehot.
Alunperin rajotin on 06-08 malleissa 9600 rpm. 09 -> 9400 rpm.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Avatar
Muddy Waters
Viestit: 598
Liittynyt: La Maalis 14, 2009 3:03 pm
Pyörä: KTM+GSA
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Muddy Waters »

Osaako joku neuvoa joka olis tuon alustan korotuksen tehny absi malliin.
Eli mikä osa siellä takaiskarissa on korvattava sillä mukana tulevalla prikalla? En oikein
hokaa sitä juttua... keulasta tuli hyvä mutta se takaiskari mietityttä. Mukana tullut ohje oli jotenki
epämääräinen.
It is good to have an end to journey toward;
but it is the journey that matters, in the end.
-Ernest Hemingway-
Avatar
kalle j
Viestit: 878
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS ja R1100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja kalle j »

iskarin sisällä oleva rajoitin prikka vaihdetaan setin mukana tulleeseen lyhyempään.
Lisää urkua monitoriin...
Avatar
Muddy Waters
Viestit: 598
Liittynyt: La Maalis 14, 2009 3:03 pm
Pyörä: KTM+GSA
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Muddy Waters »

kalle j kirjoitti:iskarin sisällä oleva rajoitin prikka vaihdetaan setin mukana tulleeseen lyhyempään.
Ok. Kiitos. Jousi pois, pää pois ja sitten?
It is good to have an end to journey toward;
but it is the journey that matters, in the end.
-Ernest Hemingway-
Avatar
needforspeed
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Konnevesi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja needforspeed »

Muddy Waters kirjoitti:
kalle j kirjoitti:iskarin sisällä oleva rajoitin prikka vaihdetaan setin mukana tulleeseen lyhyempään.
Ok. Kiitos. Jousi pois, pää pois ja sitten?
Jousi pois, iskarista paineet ja öljyt pois, osiksi pöydälle ja holkki vaihtoon. Tosin se kannattaa viedä suoraan pajalle, joka laittaa WP-keppejä, koska kotikonstein et saa sinne kaasuja sisälle kasauksen jälken. Tuo jousi on Advessa todella jäykkä että kannattaa kotitallissa olla varovainen sen irroituksessa ettei satu vahinkoja(iskareita huoltavilla pajoilla on yleensä jousiprässi johon iskarin saa kiinni ja jousen turvallisesti irti).
Voin omakohtaisesti myös suositella isoon Adveen löysempää takajousta, jos aikomus ajella muuallakin kuin asfaltilla.
Avatar
Muddy Waters
Viestit: 598
Liittynyt: La Maalis 14, 2009 3:03 pm
Pyörä: KTM+GSA
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Muddy Waters »

No niin. 138 kilometriä takana korotetulla alustalla.
Assua, soraa ja pienempää polkua sekä vähän pehmeetä. Tosin en kovin pehmeeseen yksin viittiny mennä.
Mutta omia mietteitä mitä lähinnä tulee mieleen, niin nyt Adve on juuri sellainen kuin haluan. Pituutta kun löytyy
jonkin verran niin tuo on miellyttävä istuinkorkeus. Ja maavara, sitä tarvin ja nyt on riittävästi. Mukavasti solahtaa kivien ja kaatuneiden puiden yli. Tuntuu, että käsiteltävyys metsässä ja soralla olis parantunut kummasti. Saa paremmin hallittavaan luisuunkin perän mutkissa(kin).
En voi olla muuta kuin tyytyväinen ratkaisuun eikä kyllä ollut iso homma.
Miinuksia mitä keksin niin assulla ja varsinkin mutkissa jäykempi sekä herkempi ottaan sivutuulta. Jos pysyis poissa metästä niin matalempi olis varmaan parempi. Ja toinen (ehkä) miinus on se että kun rymyää tuolla ja pysähtyy taikka joutuu pysähtyyn niin pitää kattella että jalan alla on varmasti jotain... muuten kippaa ja saa punnertaa. No sitähän se on :D
Jousista voi olla montaa eri mieltä mutta minun mielestä minulle juuri sopiva tuo takanen mikä mukana tulikin.
Nyt on mukava fiilis ja lisä kilsoja odottaen... :)
It is good to have an end to journey toward;
but it is the journey that matters, in the end.
-Ernest Hemingway-
Avatar
sulakari
Viestit: 738
Liittynyt: To Touko 25, 2006 9:41 pm
Pyörä: KTM690
Paikkakunta: Vermuntila

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja sulakari »

Bensasuodattimet vaihdettu!Mutta,urassa ei ollut mitään o-rengasta,osa numero 61007089000,kuvassa kaksi rengasta.
Pienempi "varren" ja tankin välissä ei ollut mitään!?
Jotai silikonin tapaista rähmälettä tuli mukana kun irrotin.(kuvassa alhaalla).
Eli minkä kokoinen o-rengas??
Oliha ne suodattimet vähän mustat,ajettu vasta 100 tuhatta.
Liitteet
Kuva0191.jpg
Avatar
korhosenpete
Viestit: 94
Liittynyt: La Heinä 02, 2011 11:19 am
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja korhosenpete »

sulakari kirjoitti: Eli minkä kokoinen o-rengas??
60x3 ja laatuna Viton.


Katso tämän saman ketjun kesäkuun alun postaukset.

:roll:
JiiIii
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2012 12:52 am
Pyörä: KTM Adve 990
Paikkakunta: Salo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja JiiIii »

Onko arvon adven omistajat huomanneet uuden abs donglen (ktm powerparts) jolla saadaan 690 ja 1190 takajarrun absit pois pelistä kun etuabsit toimii. Mahtaakohan tulla myöhemmin 990 adveen, ettei tarvitsisi tehdä muita muutoksia?


Sent from my iPad using Tapatalk
Vastaa Viestiin