Seikkailuhenkisiä matkaenskailijoita Venäjälle?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

TeemuV
Pyörä: XRV 750

Seikkailuhenkisiä matkaenskailijoita Venäjälle?

Viesti Kirjoittaja TeemuV »

Tervehdys,

on tässä jo jonkin aikaa ollut suunnitelmissa lähteä tuonne Venäjän lähialueille kartoittamaan enduroreittejä ja ajaa vaikka Laatokan ympäri.

Mitään extremeä ei ole tarkoitus hakea, eikä rypeä umpimetsässä ja suossa, vaan ajella paikallisia metsäteitä ja laittaa muistiin hyvät reitit, ihmetellä paikallista meininkiä ja miksei vaikka tutustua sikäläisiin enskailijoihin (onkohan niitä...?).

Autolla reissaamisesta Venäjällä on praktiikkaa jo vuosia, nyt pitää lähteä kokeilemaan prätkällä samaa. Itärajan takana on omat riskinsä ja vaaransa, joten pienessä porukassa voisi olla turvallisempaa. Kaupunkien ja valtateiden mielipuolista liikennettä on tarkoitus välttää, mieluummin homman tarkoituksen mukaisesti metsäteitä ja lehmäpolkuja pitkin kylästä toiseen. Ajoreissun pituus voisi olla esim. pitkä viikonloppu.

Tulevaksi kevääksi/kesäksi/syksyksi olisi jotakin tällaista suunnitteilla, olisiko innokkaita kavereita mukaan?
Anssi

vinkki

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Koska täällä ei mainosteta yrityksiä, en nimeä mutta eräs luumäkeläinen safariyritys on järjestänyt tietääkseni muutaman safarin laatokan ympäri.
Mullekin sitä mainostettiin ja safarin hinta oli nimellinen.

Anssi
HeikkiT

Re: Seikkailuhenkisiä matkaenskailijoita Venäjälle?

Viesti Kirjoittaja HeikkiT »

TeemuV kirjoitti: Tulevaksi kevääksi/kesäksi/syksyksi olisi jotakin tällaista suunnitteilla, olisiko innokkaita kavereita mukaan?
Minä lähden mukaan, jos tulevana keväänä/kesänä olet lähdössä! Samaa olen miettinyt itsekin, mutta yksin ei viitsi ensimmäisellä kertaa tuonne lähteä.
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Re: vinkki

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Anssi kirjoitti:Koska täällä ei mainosteta yrityksiä, en nimeä mutta eräs luumäkeläinen safariyritys on järjestänyt tietääkseni muutaman safarin laatokan ympäri.
Mullekin sitä mainostettiin ja safarin hinta oli nimellinen.

Anssi
Yritysten itse suorittama suoramainonta ei ole hengen mukaista mutta
toki palveluista voi tietoa levittää.
Olen itsekin 'mainostanut' esim kisarengasta omien hyvien kokemusten pohjalta.
jonpall

Haraschoo

Viesti Kirjoittaja jonpall »

Ehdottomasti kiinnostunut, olin jo viime kesänä
meinannu mennä rajan taka, mutta minun
olematon kiinnostus paperien vääntämises
viisumin saamiseen muutti matkasuunnitelmat.
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Oon mukana jos a) ei satu muita reissuja päällekkäin b) ei kierretä laatokkaa pikiteitä pitkin c) ei ajeta perse tulessa aamusta iltaan vaan "senkus ajellaan"

Itse ottaisin kohteeksi noin lyhyellä reissulla kannaksen. Sorateitä pitkin Ladogan kierto ei onnistu tuolla aikataululla.
PilcQ
Pyörä: Honda XRV 750 -96
Viesti:

Re: Seikkailuhenkisiä matkaenskailijoita Venäjälle?

Viesti Kirjoittaja PilcQ »

TeemuV kirjoitti:Tulevaksi kevääksi/kesäksi/syksyksi olisi jotakin tällaista suunnitteilla, olisiko innokkaita kavereita mukaan?
Koko tämän ajokauden olen miettinyt Venäjän reissua, mutta päätynyt pohdinnoissani aina siihen jotta yksin en sinne ainakaan ensimmäistä kertaa lähde. Tästäpä syystä ilman muuta jutellaan lisää aiheesta. Itselläni pitäisi alkuvuodesta selvitä paremmin tuylevan kesän kuviot ja tietää mikä on mahdollista ja mikä ei. Tosin vapaaksi tuommoinen pidennetty viikonloppu järjestyy taatusti hyvin.

-Jukka-
-
Jukka Talja & XRV750
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Itse olisin kiinnostunut seuraavanlaisesta reissusta;
Pyöriin kiinni sen verran laukkuja että kaikki kamat kulkee mukana. Ennen reissua varmistetaan että Suomen puolella on kaverit lähtövalmiina jos tarvii tulla jostain syystä hakemaan mopo pois autolla. Majoitus teltoissa ja viimeinen ilta/yö majatalossa jossa sauna. Ei turnuamista kylillä. Bissee ja jotain vahvempaakin voi toki ottaa illalla leirissä/majatalossa mutta en ole järin kiinnostunut ajelemaan taksilla ympäri kyliä paikallisissa juottoloissa.
Näin alkuun voisi hyvin tutkia teitä ihan rajan takanakin. Voin taata että maisemat muuttuu heti rajavyöhykkeen jälkeen eikä "eksotiikkaa" tarvitse lähteä hakemaan Äänisen takaa. Toki jos saataisiin porukkaa kiertämään Ääninen niin olen mukana. Aikaa vaan varattava viikko.
Jos mukana ensikertalaisia niin miksei matkalle voisi ottaa pari sodan aikuista taistelupaikkaa. Ruokailussa suosin omaeväs linjaa. Nuo paikalliset pöperöt ei oikein uppoa.
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Tuolla kannaksella on yksi Suomalaisen pitämä majatalo mutta yleensä se on myyty jo kevättalvella koko kesäksi täyteen joten jos sitä haluaisi käyttää täytyisi varaus tehdä jo tammikuussa viimeistään.
Kunkku
Pyörä: Gessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Kun minusta pitäisi lähipäivänä tulla tähän seuraan kelvollisen pyörän omistaja, tekee mieli kommentoida. Fundurolla tuli muutama vuosi sitten Sortavalassa käytyä, tosin isoja(-heh...) teitä pitkin ajellen. Kovasti tekisi mieli uudelleen niille kulmille. Siis ilmoittaudun porukkaan.
En tiedä, miksi tällaiselle ajelulle tarvisi jonkun yrityksen matkaa järjestämään, mutta jos nin koetaan, niin voin kysellä asiaa siltä nimeltä mainitsemattomalta luumäkeläisyritykseltä. Se käy helposti, kun keskustelu sujuu melkein ilman puhelintakin. No, on tässä nyt pari kilometriä matkaa sen yrityksen tiloihin...

Jokke
Kizmo

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

http://englishrussia.com/?p=315

On siellä ainakin tuota kuraa :D
Hyvin menee mutta menkööt
TeemuV
Pyörä: XRV 750

Viesti Kirjoittaja TeemuV »

Hienoa kun on muitakin innokkaita lähtemään ajelemaan tuolle suunnalle :D

Mulle on tuttua seutua Viipuri-Pietari -linja ja ympäristö, olen näissä maisemissa resunnut jo pitkään. Tälläkin seudulla näkyy olevan kurapyörille sopivia reittejä.

Tarkoitus olisi järkätä jonkinlainen ajoreissu pienellä ryhmällä tuonnepäin (ja miksi ei vaikka toinen ja useampikin), ilman mitään matkanjärjestäjiä, kaupallisuutta ja kilpailua. Enskamiehet kun ajelevat omia reittejään... :wink: Itse kukin tietysti omalla vastuulla ja omalla kustannuksella ja jokaisen pitää selvitä perusasioista itsenäisesti ja jokaisella on omat kamat mukana, mutta tietenkin kaveria autetaan jos on tarvis. Jokaisella pitää omassa mopossa olla jonkinlainen "survival-varustus", että pärjää.

Viinaksien kanssa ei lotrata eikä muutenkaan sekoilla, mutta ei ketään holhoamaan aleta, sillä joku tolkku omassa päässä on suotavaa... esim. jos aamulla lähdetään johonkin sovittuun aikaan, niin sitten lähdetään, eikä ketään odotella ja etsiskellä tuntitolkulla.

Jonkinlainen karkea reittisuunnitelma voisi olla ja siitä voisi häröillä sinne missä näyttää mukavalta ajella. Jos joku tietää, missä voisi olla jotakin mielenkiintoista nähtävää, niin käydään töllistelemässä. Ja tietenkin ilman kiirettä ja kilometritehtailua pikitiellä. Teltta mukaan mopon päälle, sopivasti evästä mukaan. Matkan varrella voi täydennellä muonavaroja jos sattuu "magasiini" vastaan, käytetään paikallisia kuppiloita jos siltä tuntuu, tai ihan miten vaan.

Kokemus on opettanut, ettei kannatta luottaa keneenkään, ja ulkomaiset kulkupelit varusteineen herättää aina liikaa mielenkiintoa paikallisissa. On siellä toki suurin osa tavallisia ja rehellisiä ihmisiä, mutta sitäpä kun ei etukäteen tiedä. Esim. telttaleiri syrjemmässä metsässä pois näkyviltä ja mopot vieressä voisi olla aika hyvä vaihtoehto. Majatalossa tai muussa majoituksessa joutuu jättämään ajopelin liian kauas ja näkösälle, se ei oikein houkuttele. Toisaalta jos haluaa jalkautua jonnekin etäämmälle pyörästä, kauppaan tai jonnekin muualle, ainakin yhden pitää jäädä vartioimaan kamoja.

Vaihtoehtoja on monia, esim. jonkin tietyn pätkän voisi ajaa pari kaveria eri kautta, toiset toista reittiä ja tavata jossakin kohteessa. Kukaan ei kuitenkaan yksinään, aina vähintään kaksi turvallisuuden takia.
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Täällä olisi yksi kiinnostunut lisää tuollaiseen pitkän viikonlopun reissuun.

Tärkeintä olisi varmaankin lyödä aikataulua mahdollisimman nopeasti kiinni, jotta voi miettiä ketkä pääsevät mukaan ja ketkä ei. Sen jälkeen voi sitten mukaan lähtevällä porukalla suunnitella minne mennään ja miten majoitutaan.

Terveisin
Mika TA-91
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Mielestäni tällaisen porukkaretken onnistumiselle on tärkeintä että etukäteen sovitaan mikä on pelin henki. En itse ole alkoholia vastaan ja mielellään kumoan ajopäivän päätteeksi tölkin jos toisenkin mutta jos jollekin tuottaa ongelmia lopettaa ja siksi seuraavana päivänä odotellaan herran selviämistä ei se paranna ainakaan yhteishenkeä.
Toinen asia mikä pitää ennalta sopia on etenemisvauhti ja missä ainakin käydään. Oon ollu reissuilla joilla osa porukasta haluaa mennä eri suuntaan kuin toiset ja kun ennalta ei oo asiaa sovittu niin seurauksena on ollut joko mielipahaa tai porukan jakaantuminen kahteen.

Jos majoitus on teltoissa niin mielestäni täytyy pakonomainen reittisuunnitelmakin unohtaa. Toki voi olla joku kohde jossa käydään mutta mieluummin listaisin mielenkiintoisia kohteita joissa porukka haluaa käydä ja risteilisin pitkin poikin Karjalan metsiä etsimässä näitä paikkoja.

Tärkeintähän on kura/soramopoilussa matkan teko eikä perillepääsy. Perillä ollaan heti rajan ylityksen jälkeen ja jos vastaan tulee vastoinkäymisiä niin ne kuuluu matkaohjelmaan. Jos siinä sivussa ehditään käydä jossain niin sitten ehditään. Jos ei niin sitten ei.
PAH
Pyörä: 890 R

Viesti Kirjoittaja PAH »

Ehdottomasti olen mukana!
Minä myös olen erähenkisen retken kannalla, yöpyminen teltoissa järven rannassa, se on kuulemma täysin luvallista. Haaveena olisi ajaa Niiralasta Kostamukseen rajantakaisia pikkuteitä pitkin ja myös tutustua Paanajärven alueen Karjalaiskyliin, Kalevala, Vuokkiniemi ym. Siihen vaan ei viikonloppu taitaisi riittää. Olen kyllä mukana ajetaampa sitten vaikka Aunukseen!
Hyvää iltalukemista on KARJALA Suomalainen Matkaopas.
Vastaa Viestiin