Crossi ja enskasaappaat erot?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Crossi ja enskasaappaat erot?
Terve!
Sori saatan kysellä hölmöjä, mutta kun olen kadulta polulle vasta tänä kesänä siirtynyt...
Mitä eroa on Crossi ja Endurosaappailla?
Olen etsimässä saappaita, sorateille ja polulle.
Mitä tulee ottaa huomioon?
Idiootti olin ja ajelin vko sitten katusaappailla polulla, jalka lipesi tapilta
ja osui kantoon. 2 luuta murtui ja akillesjänteessäkin on jotain vialla.
Mahtava laji, olen saanut nauraa ja hikikin on tullut!
Vielä kun oppisin luottamaan sorarenkaiden pitoon...
Sori saatan kysellä hölmöjä, mutta kun olen kadulta polulle vasta tänä kesänä siirtynyt...
Mitä eroa on Crossi ja Endurosaappailla?
Olen etsimässä saappaita, sorateille ja polulle.
Mitä tulee ottaa huomioon?
Mahtava laji, olen saanut nauraa ja hikikin on tullut!
Vielä kun oppisin luottamaan sorarenkaiden pitoon...
Minun tietääkseni, ei mitään. Samoilla saappailla ainakin "pro":t ajelee. Eli crossisaappaiksi niitä yleensä sanotaan, harvoin endurosaappaiksi. Hyvä saapas on tarpeeksi tukeva että jalka ei pahemmin kärsi vaikka kaatuisi mopo päälle. Kuitenkin olisi pystyttävä vaihteet vaihtamaan ja jarruttamaan. Katusaappaisiin verrattuna kaikki crossisaappaat tuntuvat todella jäykiltä, ei kannata säikähtää vaan kokeilla käytännössä.
-Eero K
-
Ylimatti
- Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Ja miä varmaan tiedän vielä vähemmän, mutta omia Diadoria kun ostin, niin ostin ne just enskasaappaina. Ei nekään vettä pidä, mutta ovat pehmeämmät ja heikommin suojatut kuin "oikeat" crossisaappaat, mutta kai aavistuksen mukavammat liikkua. En tiedä, ei noillakaan mielikseen tepastele pitkiä matkoja vaikka kuinka pohjassa lukee Skywalk! No, kypäräkin näyttää Trooperin kypärältä, sano poikani! 
Taas menossa jonnekin...
Ei Oikeastaan mitään eroa. Joku valmistaja kehittelee toisen kengän muka crossiin ja toisen enduroon.
Itse ostin vajaa vuosi sitten Diadoran stone 2 saappaat. Aluksi tuntui ihan mukavilta ja hyviltä. Jälkeenpäin osoittautunut aika pas..iksi. Löystyy aika nopeaa ja nyt jo kulunut puhki Eli eiköhän tässä syksyllä mennä taas kenkäkaupoille.
Kengän ostossa kannattaa huomioida, että ne on sisäkengillä varustettu ja ei kannata pelätä jos alussa vaikuttaa hieman (uskomattoman) jäykiltä.
Itse ostin vajaa vuosi sitten Diadoran stone 2 saappaat. Aluksi tuntui ihan mukavilta ja hyviltä. Jälkeenpäin osoittautunut aika pas..iksi. Löystyy aika nopeaa ja nyt jo kulunut puhki Eli eiköhän tässä syksyllä mennä taas kenkäkaupoille.
Kengän ostossa kannattaa huomioida, että ne on sisäkengillä varustettu ja ei kannata pelätä jos alussa vaikuttaa hieman (uskomattoman) jäykiltä.
-
Ylimatti
- Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Noita Stone 2:ia mainostetaan Trialsaappaina eikä enska- tai crossikenkinä. Itsellä on Crossbow:t, joita mielikuvituksellisesti taas esitellään Motocross Endurosaappaina.himoT kirjoitti:Itse ostin vajaa vuosi sitten Diadoran stone 2 saappaat. Aluksi tuntui ihan mukavilta ja hyviltä. Jälkeenpäin osoittautunut aika pas..iksi. Löystyy aika nopeaa ja nyt jo kulunut puhki Eli eiköhän tässä syksyllä mennä taas kenkäkaupoille.
Taas menossa jonnekin...
Mites talvikäyttö? Jostain muistelen kuulleeni että enskapopoissa olisi sileämpi pohja, että lumispooreissa tennari luistaa sopivasti?IceFire kirjoitti:Minun tietääkseni, ei mitään. Samoilla saappailla ainakin "pro":t ajelee. Eli crossisaappaiksi niitä yleensä sanotaan, harvoin endurosaappaiksi. Hyvä saapas on tarpeeksi tukeva että jalka ei pahemmin kärsi vaikka kaatuisi mopo päälle. Kuitenkin olisi pystyttävä vaihteet vaihtamaan ja jarruttamaan. Katusaappaisiin verrattuna kaikki crossisaappaat tuntuvat todella jäykiltä, ei kannata säikähtää vaan kokeilla käytännössä.
Kuinka nopeasti siihen tottuu, että moisilla "laskettelumonoilla" ei olekaan
tuttua tuntumaa tappeihin ja polkimiin...?
Nuo W2:den muovilukot ovat melko heppoiset, itsellä on ko valmistajan crossisaappaat ja muuten olen ollut tyytyväinen mutta nuo lukot ovat heppoisen oloiset, rikki eivät kuitenkaan ole vielä menneet. Pitää muuten vettäkin vaikkei ole kalvoja tms. jos vain ei varresta hörppää kuten monesti tekee , sitten pitää hyvin kyllä veden sisällä. 
antti
-
patalain
- Pyörä: KTM 690 R/Road King
Re: Crossi ja enskasaappaat erot?
[quote="mrantaah"]Terve!
Sori saatan kysellä hölmöjä, mutta...
Jos meinaat tosiaan maastoon lähteä ajamaan,missä on kiviä ja kantoja ei mielestäni ole muita vaihtoehtoja kuin kunnon crossisaapas, ei noilla kuvan kengillä ajella kun kadulla.
Sori saatan kysellä hölmöjä, mutta...
Jos meinaat tosiaan maastoon lähteä ajamaan,missä on kiviä ja kantoja ei mielestäni ole muita vaihtoehtoja kuin kunnon crossisaapas, ei noilla kuvan kengillä ajella kun kadulla.
Tainnut jo oppia "kantapään kautta" tämän asian "mrantaah"Jos meinaat tosiaan maastoon lähteä ajamaan,missä on kiviä ja kantoja ei mielestäni ole muita vaihtoehtoja kuin kunnon crossisaapas, ei noilla kuvan kengillä ajella kun kadulla
antti
Tainnut jo oppia "kantapään kautta" tämän asian "mrantaah"
Juu, vaikka enimmäkseen sain "oppia" etusuunnasta jalkaterän luihin.
Oma moka, onneksi en ollut korvessa yksin.
On se muuten kumma juttu miten kyynärsauvoilla köpötellessä ajohalut
kasvaa!
Mutta kerrassaan hieno laji, vain se harmittaa etten aiemmin
hankkinut enskaa.
Juu, vaikka enimmäkseen sain "oppia" etusuunnasta jalkaterän luihin.
Oma moka, onneksi en ollut korvessa yksin.
On se muuten kumma juttu miten kyynärsauvoilla köpötellessä ajohalut
kasvaa!
hankkinut enskaa.
Viimeksi muokannut mrantaah, To Huhti 29, 2010 10:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Hannu^
- Pyörä: CRF450X
Itsekkään en varmuudella tiedä onko todellakin suuria eroja näiden crossi- ja enskasaappaiden välissä vai ovatko vain nimellisesti erilaisia
Mutta itse hankin Alpinestarsin Vector monot ja ovat toimineet hyvin. Pitävät vettä ihan ok aina tiettyyn rajaan asti ja eivät ole niin kauheat laskettelumonot kuin monet muut saappaat vaan niissä on suunniteltu pohjan muotoa kävelyynkin sopivaksi ja istuu ainakin omaan jalkaan hemmetin hyvin.
Mutta itse hankin Alpinestarsin Vector monot ja ovat toimineet hyvin. Pitävät vettä ihan ok aina tiettyyn rajaan asti ja eivät ole niin kauheat laskettelumonot kuin monet muut saappaat vaan niissä on suunniteltu pohjan muotoa kävelyynkin sopivaksi ja istuu ainakin omaan jalkaan hemmetin hyvin.
Nopeat elävät
Kuolleet eivät
Kuolleet eivät
Itselläkin on vihoitellut koko kesän oikea nilkka kun alkukesästä pyörähti vähän kivikossa ajettaessa, potkaisin johonkin tai jotain, jalassa oli crossisaappaat, onneksi. Piti lähteä kiipeämään mahdottoman näköistä rinnettä poikien perässä kun kaikki muutkin siitä menivät, meinasi tulla kyynel silmään kesken mäen kun kävi kipiää mutta pääsin ylös! Sen jälkeen sellaisiin rinteisiin en olekkaan oikein uskaltanut lähteä, viime viikonloppunakin jänistin kun muut painoivat spooria ylös!
Aluksi oli vaikeuksia vaihteen vaihdossa noilla crossisappailla kun ei tuntenut yhtä hyvin jalkapöydässä tai tuossa varpaiden päällä vaihdevipua eli ei ollut minkään laista tuntumaa vaihtamiseen, tulipa sitten säädettyä poljin oikeaan asentoon jotta homma luonnistui juuri oikein. Kannattaa muten säätää sitä vaihdepoljinta (ja jarrua) vaihtaminen helpottuu huomattavasti.
Aluksi oli vaikeuksia vaihteen vaihdossa noilla crossisappailla kun ei tuntenut yhtä hyvin jalkapöydässä tai tuossa varpaiden päällä vaihdevipua eli ei ollut minkään laista tuntumaa vaihtamiseen, tulipa sitten säädettyä poljin oikeaan asentoon jotta homma luonnistui juuri oikein. Kannattaa muten säätää sitä vaihdepoljinta (ja jarrua) vaihtaminen helpottuu huomattavasti.
antti
Ulkonäkö on kuin crossisaappaassa, pinta ja pohja kuin vaelluskengässä. Pitäisi olla vedenpitäväkin.