KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

meikä
Pyörä: 610 "crate" exc

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja meikä »

Birdie kirjoitti:Kun pyörät tyrkättiin tylyydestään kuuluisaan dynopenkkiin ja kartat säädettiin kohdalleen, molempien pyörien takapyörätehoiksi tuli noin 76 hv (vakiossa vuosimallista riippuen tehot ovat 55-60 hv:tä) ja vääntömomentiksi tuli 78 Nm. Kampiakselitehot lienevät noin 85 hv:tä. Olennaisin ero vakioon tuli siitä, että viritetyssä versiossa on huomattavasti enemmän tehoa ja vääntöä myös alakierroksilla, ei pelkästään ylhäällä.
Pitäisi joskus päästä kokeilemaan oikein huolella tuollaista. Ei oikein ole vakuuttanut nuo mitä kokeillut, mutta eihän se tuollaisilla tehoilla voi laiska olla :?: Meinaan vaan tässä itse rakentaa exc:stä kuusysikymppiä ja toiset tekee päinvastoin, että liekö tässä hommassa mitään järkeä :lol:

Vaan onhan siinä monta muutakin tekijää, varsinkin jos vertaa exc:hen vaikka tehoa olisikin valtavasti enemmän. Vanhasta exc-maamoottorista muuten on tehdas luvannut 73 hevosvoimaa (tiedä sitten mistä kohtaa) tehtaan strokerilla 613cc tilavuudella. Kyllä tuollakin tuntuu kerkiävän, liikkuu varsinkin liikenteen seassa niin salakavalasti että vaatii kyllä tarkkuutta. Jollain piikillä pommittaisi paljon huolettomammin kun ei vauhdit karkaisi moottoritienopeuksiin kehätiellä pelkästä ajatuksesta.
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Truelive kirjoitti:
Tase kirjoitti:Onko tietoa että sopiiko vanhempaan 08-11 malliin uudemman mallin 12-> penkki?

Itsellä oli aikoinaan 2008 ja sen penkki oli todella huono. Vuosimalliin 2011 taisi tulla parempi penkki, vai kuinka?

Mulla on yks ylimääräinen 2013 mallisen penkki ajamattomasta pyörästä, jos kiinnostaa?
Kiitoksia tarjouksesta, mutta kun minulla on mahdollinen pyörän hankinta vasta opiskeluvaiheessa. Ihan ei penkin ympärille viitsi alkaa pyörää kasaamaan. Mutta pidetään asia mielessä.
Jani_rr
Pyörä: 701

Viesti Kirjoittaja Jani_rr »

Saako tuohon 2014 malliin Akran sliparia? Ja onko äänimaailma minkälainen killerin kanssa?
Nyt pitäisi tehdä päätös että ostaako uuden 2013, vai 2014 mallin.. Ei oo helppoo.. Tarjoukset sitä luokkaa,(eli hyvät vaihtotarjoukset) ettei tota vanhaa kotaria ees kannata myydä yksityiselle, vaan viedä suoraan vaihtoon.
Ois Nettimotossa yksi 2012 malli wingsin sliparilla 8k ajettu n9k hintaan, mut sitten pitäisi myyädä kotari yksityiselle, ja tän vuoden malliin hintaeroa on se n3k,€ joten näyttääpi että uusi olisi fiksuin vaihtoehto. Ei ainakaan het vähään aikaan tarviis mitään kulutusosia vaihdella, ja uuden takuu painaa aika paljon vaa-assa..
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
Kylänmies
Pyörä: polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

Jani_rr kirjoitti:Saako tuohon 2014 malliin Akran sliparia? Ja onko äänimaailma minkälainen killerin kanssa?
Nyt pitäisi tehdä päätös että ostaako uuden 2013, vai 2014 mallin.. Ei oo helppoo.. Tarjoukset sitä luokkaa,(eli hyvät vaihtotarjoukset) ettei tota vanhaa kotaria ees kannata myydä yksityiselle, vaan viedä suoraan vaihtoon.
Ois Nettimotossa yksi 2012 malli wingsin sliparilla 8k ajettu n9k hintaan, mut sitten pitäisi myyädä kotari yksityiselle, ja tän vuoden malliin hintaeroa on se n3k,€ joten näyttääpi että uusi olisi fiksuin vaihtoehto. Ei ainakaan het vähään aikaan tarviis mitään kulutusosia vaihdella, ja uuden takuu painaa aika paljon vaa-assa..
Mä ostaisin noista kahdesta -13 mallin. -14 mallin uudistuksissa ei ole mitään hyvää mun mielestä.

Onhan se uusi aina uusi, mutta kannattaahan sekin pitää mielessä, että ei tuon -12 mallin hinta enää putoa samaan tahtiin kuin sen uuden. Siinä on juuri suurin hinnanpudotus tapahtunut. Tosin eipä sitäkään enää siellä nettimotossa näyttänyt olevan.
Tallikoira
Pyörä: Ktm 690

Viesti Kirjoittaja Tallikoira »

Saa sliparin kiinni, mutta kiinnikkeet on erilaiset vanhaan verrattuna. Äänimaailma on Acralla kiva, tasakaasulla hiljainen, mutta kun antaa hanaa niin murisee :) alkuperäinen änkkä joutaa roskiin kun tuolla pääsee kokeilemaan. 14 mallissa on hyvät kaasukartat vakiona, olen ajanut myös -13 mallia ja nyt en sitä enää harkitsisi.
Kylänmies
Pyörä: polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

Tallikoira kirjoitti: 14 mallissa on hyvät kaasukartat vakiona, olen ajanut myös -13 mallia ja nyt en sitä enää harkitsisi.
Siis miksi et harkitsisi? Koska -14 mallissa on tupla tulppa, abs ja vaihdenäyttö vaihtoehto mittarissa?

Ottaen huomioon, että ylivuotinen lähtee edullisemmin matkaan, niin mikä tuossa -14 mallissa on se ominaisuus, miksi tuota -13 mallia ei edes harkitsisi?
Jani_rr

Kylänmies kirjoitti:
Jani_rr kirjoitti:Saako tuohon 2014 malliin Akran sliparia? Ja onko äänimaailma minkälainen killerin kanssa?
Mä ostaisin noista kahdesta -13 mallin. -14 mallin uudistuksissa ei ole mitään hyvää mun mielestä.

Onhan se uusi aina uusi, mutta kannattaahan sekin pitää mielessä, että ei tuon -12 mallin hinta enää putoa samaan tahtiin kuin sen uuden. Siinä on juuri suurin hinnanpudotus tapahtunut. Tosin eipä sitäkään enää siellä nettimotossa näyttänyt olevan.
No "onneksi" sitten meni, niin ei tarvii miettiä tällä hetkellä uuden/käytetyn välillä. :) Joo 13, ja 14 mallia saa vielä kumpaakin uutena, joten niiden välillä nyt teen sitten päätöksen. Tarjous reilu kumpaakin malliin. Hinta ero ei ratkaise. Eipä noissa harrastelaitteissa hirveästi noi hinnanpudotukset hirvitä. Harrastukset maksaa. Mönkijä lähti myös juuri uudelle omistajalle, joten selvää säästöähän tää o ;) Mua kyllä vähän noi abs: alkoi kiinnostamaan kun ei ole kokemusta enduroista, ja vois olla näin aloittelevalle kuskille jopa ihan turvallinen vaihtoehto, ja saahan ne sit pois kytkettyä.. Vähän vaan harmittaa ettei karttaa pääse enään uudessa mallissa itse säätelee, mut eiköhän se myyjäliikkeiden toimesta onnistu, kohtuu hintaan.
KTM 1090 Adventure R 17
Jani_rr

Tallikoira kirjoitti:Saa sliparin kiinni, mutta kiinnikkeet on erilaiset vanhaan verrattuna. Äänimaailma on Acralla kiva, tasakaasulla hiljainen, mutta kun antaa hanaa niin murisee :) alkuperäinen änkkä joutaa roskiin kun tuolla pääsee kokeilemaan. 14 mallissa on hyvät kaasukartat vakiona, olen ajanut myös -13 mallia ja nyt en sitä enää harkitsisi.
Hienoa. Voipi olla että alkuun mennään ihan vakioputkella, ja hiljaisuutta arvostan. Akrat on nykyisessäkin mopossa, ja killereiden kanssa äänet ei todellakaan pahat ole. Hyvä kuulla et on kokemusta kummastakin mallista! :) Luulenpa että mullakin kääntyy sit tuohon 14 malliin mielipiteet. Paitsi jos nyt parin päivän aikana tulee takuunalainen 13 malli yksityiseltä myyntiin kohtuu hintaan, niin sitten mietitään uusiksi.
KTM 1090 Adventure R 17
Tallikoira
Pyörä: Ktm 690

Viesti Kirjoittaja Tallikoira »

Kylänmiehelle: juuri noista luettelemistasi syistä. Tärkein on kuitenkin uuden mallin pehmeämpi käynti, johtuuko sitten tuplasytkästä vai mistä. No myönnän että harrasteautosta löytyy myös twin spark joten ehkä vain olen tykästynyt siihen, että moottorin rakentamisessa satsataan hiukan tavallista poikkeaviin rakenteisiin. Mutta toki jos -13 mallia saa edukkaasti niin mikä ettei. Mitä itse katselin ennen vaihtoa niin niistä pyydettiin samaa kuin -14 mallistakin. Mutta ehkä se etten harkitsisi oli liian jyrkästi ilmaistu :)
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei niitä valintoja voi aina numeroida tai muutenkaan peustella. Mulla oli -12 690 ja kun olin viemässä sitä huoltoon ennen talvea niin pyörä vahingossa vaihtui -13 malliin, vaikka mitään uudistuksia ei ollut kaupan teko hetkellä tiedossa, eikä mikään käytännössä muuttunut. Jos olisin ollut järkevä niin olisin ajanut -12 mallilla mutta sillä hetkellä vaihto tuntui hyvältä ajatukselta :lol:

Uusi on aina uusi, siitä ei pääse mihinkään mutta käytetty on monesti myös yhtä hyvä vaihtoehto edullisemman hinnan takia.
Kylätason kurapyöräilijä.
AKM
Pyörä: 690 ER

Viesti Kirjoittaja AKM »

Miten 690 ABS poiskytkentä toimii?

Onko se kytkimellä, joka "muistaa" tilansa, vai onko ABS automaattisesti päällä kun käynnistät moottorin?

Ei nyt sillä että vaihtoa suunnittelisin, mutta mutta.
"Roads? Where we're going, we don't need roads..." Dr. Emmett Lathrop "Doc" Brown
ttv
Pyörä: 300EXC

Viesti Kirjoittaja ttv »

ABS:n poiskytkentä nollautuu aina kun virrat katkaistaan ja kytketään uudestaan päälle.

Tehdas myy sitten satasella erillistä "offroad"-pulikkaa jolla ABSit saa pysyvästi pois päältä.
Spin
Pyörä: Jopo

Viesti Kirjoittaja Spin »

http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet ... 0312953000

Näyttää tuossakin menevän road asetukselle kun käyttää virtoja pois.
ttv
Pyörä: 300EXC

Viesti Kirjoittaja ttv »

No se on huonohko uutinen jos noin on, 1190:ssä sama pulikka säilyttää asetuksen kun virrat käyttää pois päältä.

Edit: niin se näkyy olevan, pulikka on sama mutta 690:ssä ABSeja ei saa pysyvästi pois päältä mitenkään: http://www.je68.se/shop/35900/art23/199 ... 281%29.pdf
THR
Pyörä: KTM 690 Enduro R -20

Viesti Kirjoittaja THR »

Oisko jollain 2012 690R kaasuläppä potenttiometrien vastus arvot...

Sais tarkistettua onko kohdallaan kun ruuvailtu...
Vastaa Viestiin