Naiselle matkapyörä 700 Transalp vs. F 650 GS ??

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Tirli
Pyörä: Honda XL 700 V Transalp

Re: Naiselle matkapyörä 700 Transalp vs. F 650 GS ??

Viesti Kirjoittaja Tirli »

ATC kirjoitti:Biimerimiesten selitykset alakaa jo sivustakatsojaa hirvittämään. :lol:
No tässä olisi valmis vaihtoehto ja jäisi reissurahaakin http://www.nettimoto.com/honda/xl/1666191 tuossa on jo valmiiksi pikku naarmut niin ei sinun tarvitse kaatuilla.
Jyrkilta saat naarmuttoman ja vaikka ostat tuohon laukkusarjan niin jää kesän reissurahat vielä taskuun http://www.nettimoto.com/honda/xl/1590055

Niin ja minullahan on Triumph, mutta sitä en suosittele kun ne ei oo tyttöjen pyöriä, Hondat ja Biimerit on :lol:
:D

Jokainenhan tietysti on oman merkkinsä joillain perusteilla valinnut ja jokaisessa valinnassa on varmasti ollut oma järkensä, sikäli kuin moottoripyörän ostamisessa yleensä mitään järkeä on. Näin naisena voi toki ottaa sitten senkin perusteeksi, että kun tuo on minusta nätimpi kuin toi toinen, jos ei muuta selkeää eroa löydä. (Ja kun nyt menit sanomaan, ettei Triumph ole tyttöjen pyörä, otit riskin, että ihan just menen kokeilemaan sellaista. :lol: )

En minä ilman koeajoa päätä mitään, mutta kauhean paljon hyviä näkökantoja on tullut esille. En kyllä ole varma, tekeekö se valintaa helpommaksi vai ei. :?
Birdie
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Eri hauskaa on seurata tätä ketjua; paljon hyviä vaihtoehtoja on tosiaan tarjolla. Vanhaa esimiestäni lainaten: "Cash is King", ja ostajana olet vahvoilla, kun Sinulla ei ole vaihtopyörää. Melkein jokaisen pyöräni olen saanut 10-15 % alle "valmiiksi tingityn tiukan hinnan", niin saat Sinäkin.

Itse pistäisin ihan eniten painoa omalle koeajotuntemukselle; mikä tuntuu eniten hyvältä ja kivalta jalkojen välissä (ja vähän muuallakin), on hyvä lähtökohta pyörämerkille ja -mallille. Käytä koeajohommiin riittävästi aikaa ja vaivaa, ellet sattumoisin "umpirakastu" ensimmäiseen kandidaattiin. Kakkoseksi tiukimmin katsoisin kilometrejä ja huoltohistoriaa. Mieluimmin ostaisin ensimmäiseltä omistajalta tai jopa liikkeestä, kuin kolmannelta tai neljänneltä omistajalta. Varustelullakin olisi merkitystä, ehkei sitä vastoin niinkään sillä, jos mopossa on jommalla puolella alakatteita pieniä hankaumajälkiä. Rikkinäiset osat tietenkin ovat erikseen, ne kun kielivät huonosta pidosta. Ja koska olet ajattelussani kaiketi tyypillinen mies, hiukkasen kiinnittäisin huomiota pyörissä myös kahteen lukuun (tässä järjestyksessä) a) kuivapainoon ja b) moottorin tehoarvoihin... Joskus pyörää ajettaessa tavallista vaativimmissa olosuhteissa suhtellinen keveys on aina etu, samoin kuin pyörää pystyyn nostettaessa jossain hiekkatien kääntöpaikalla. Ja siinähän ei ole mitään pahaa, jos kaasua käännettäessä pyörä kirmaa eteenpäin iloisesti kuin kevätpörriäinen konsanaan...

Pidähän meidät kaikki ajan tasalla; kärsivällisyyttä ja oman intuition kuuntelua, niin Mauno Koiviston vanhaa vaalislogania lainaten: "Kyl se siitä"...

Terv. Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

Birdietä on helppo kompata :D Nythän tuossa on hyvät vaihtoehdot ja olipa valinta mikä noista merkeistä hyvänsä, niin varmaan saa hyvän ja toimivan laitteen.
Pyöräkauppiaana olen korostanut asiakkaalle samoja asioita ja olen huomannut että pyörähommat on paljolti fiilisjuttuja, tuohon hintahommaan en niinkään lähde mukaan, liike ei voi kilpailla yksityisten kanssa hinnalla, laadulla kyllä voi (alv+ostoturva 6kk.) silti ymmärrän mitä sana hintakatto tarkoittaa :) . Jos fiilikset on kohillaan johonkin laitteeseen ja ensituntuma hyvä niin ei kannata myyjän muita tarjota vaan pitäydytään siinä asiakkaan valinnassa. Jos väkisin myy jonkun muun niin jo jussina ollaan vaihtamassa pyörää. Poikkeuksiakin on kuten pari viikkoa takaperin HD kaupassa jossa vanhempi rouva oli fiiliksissä Night Rodiin kuvien perusteella mutta kalpeni istuttuaan päälle ja kaupat tehtiin sitten 883 Sporasta. Annoin hintatakuun ostohinnan hyvitykseen kun kesemmällä vaihdetaan isompaan jos siltä tuntuu.
Pari hyvää Bonnea olisi vapaana, väännänkö karkeampaa gummia jo alle... :lol:
Weteraani kurapyöräilijä
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Kuis DRZ? Taitaa olla hiukan pieni verrattuna alunperäisiin ehdotuksiin mutta onhan noilla immeiset ajaneet pitkiäkin reissuja?
Eikös SamiV:llä ollut myynnissäkin "reissupyörä" ja jos on yhtään sopivalla etäisyydellä niin kannattaisiko koittaa?
Edullinen, kohtuu kestävä, kevyt... ei niin hyvä kovissa nopeuksissa.

Mutta nyt puhuu sitten sellainen jolla EI ole yhtään kokemusta "matkalehmistä" :wink:
antti
Tirli

Tollanenkin oli tullut näköjään myyntipalstalle: http://www.nettimoto.com/honda/xl/1666970
Ei ainakaan kilometreillä pilattu, mutta pirun kaukana Pirkanmaasta, että lähtis kokeilemaan. :(

Läheltä löytyis tuollanen: http://www.nettimoto.com/bmw/f/1624562 En vaan tiedä, olenko tarpeeksi hyvä tinkaamaan.. :roll:

Pääkaupunkiseudulle voisi mennä viettämään päivän ja kiertämään pyöräliikkeitä, sieltä löytyy kaikenlaista, ATC:n linkkaaman lisäksi esim. tämä: http://www.nettimoto.com/honda/xl/1501086

Birdien ajattelussa jouduin näemmä sukupuolenvaihdokseen. :lol: Naisihminen täällä ihan itselleen pyörää hakee, miestä ei ole just näkynyt tässä huushollissa, vaikka (ehkä siitä johtuen) on täytynyt tuota ajattelua siihen suuntaan viilata, että selviää maatilan miehisemmistäkin töistä.
ATC

Viesti Kirjoittaja ATC »

Kattelee siitä läheltä ne koeajopyörät ja sitten kun on valinta selvä, voi pyöräkaupat tehdä edempääkin. Käytä kurapyöräilijöitä hyödyksi ja joku paikallinen käy arvioimassa että myytävä pyörä on myyntipuheiden mukainen. Näin minä olen joskus tehnyt ja hyvät kokemuksen on kyllä :D
Weteraani kurapyöräilijä
Birdie
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Mm-mitä-mitä?

Kyllähän minä Sinua olen kauniimman sukupuolen edustajana koko ajan pitänyt; en minään partasuuna, virn.

Ja oli siinä ATC:n jutussa perää sikälikin, että jos pyörän ostaa liikkeestä, niin mielellään maksaa satkun-pari siitä, ettei "takuu lopu perävalojen loitontuessa näkymättömiin". Mutta provoilematta yhtään mihinkään suuntaan, kyllä liikkeissäkin voi (lue: ja kannattaa) tehdä ostotarjouksen, joka eroaa myyntipyynnöstä. Esimerkiksi, kun meille hankittiin vähän käytetty porkkanapyörä dealerin liikkeestä, reilun seiskan pyyntö tippui hintsuun kutoseen. Toki myyjän kavennutta katetta korjasi vähän ehkä se, että olen myöhemmin hankkinut firmasta jonkin verran muuta sälää sekä parhaani mukaan kehunut heidän palveluitaan muille motoristeille...

Terv. Birdie

"Maksimiteho korva puutteellisen ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
ATC

Viesti Kirjoittaja ATC »

Näin se menee, en taida olla minäkään vielä koskaan myynyt pyörää sillä hinnalla mikä on lapussa. Suosiolla lasken sen minkä voin ja sitten se on siinä, saatan sen vielä lisäksi käyttää huollossa tai vaihtaa renkaat jos on huonot, osat tulee hyllystä ja työ omilta huoltomiehiltä, joten ei ole kynnyskysymys ja noita kannattaa muuallakin kokeilla vääntää vielä tingityn hinnan päälle :lol: . Takuupyörän voi hyvin ostaa myös yksityiseltä, mutta vanhemman ostoa kannattaa tosiaan harkita vaikka liikkeestäkin.
Weteraani kurapyöräilijä
Tirli

Mä olen varmaan kauppiaan unelma-asiakas, kun olen niin huono tinkaaja. :( Ja kun siihen liitetään se, etten yhtään ymmärrä, mitä olen ostamassa, niin kyllä vähän itteekin jännittää, kuinka tässä vielä käy... :roll:

Kyllä mä tulen kertomaan sitten, miten mun koeajot sujuu, vai siirryinkö suosiolla siihen pitsinvirkkaukseen.

Kyllä tuo liikkeestä ostaminen on mulle vahvempi vaihtoehto ollut kuin yksityiseltä. Varsin hyvä esimerkki erosta on tuo sinänsä ehkä pieni, mutta kuvaava yksityiskohta tuossa ATC:n linkittämässä vaihtoehdossa naarmuineen. Yksityinen myi sitä ihan hetki sitten oikein siistinä, eikä maininnut puolta sanaa naarmuista. Nyt se on liikkeessä muutaman kympin halvemmalla ja naarmut on rehellisesti esillä. Vaikkei muutama naarmu varmaan ajoa haittaa, tulee siitä vähän sellainen fiilis, että jääkö jotain muutakin ehkä kertomatta. Tuossa tapauksessa liike myy samaa pyörää halvemmalla, mitä yksityinen vielä muutama päivä sitten.

Ei sillä, etteikö kuitenkin varmaan suurin osa ole ihan rehellisiä.
MP@
Pyörä: KTM990 -13

Viesti Kirjoittaja MP@ »

Pitäisiköhän munkin antaa ääni bemulle
Olen opettanut yhden tyttösen ajamaan moottoripyörällä ja hänellä oli ainoastaan mopokokemus.
Paljon mietittiin eri malleja mutta lopulta päädyttiin parhaaseen eli BMW F650GS
Keväällä kuraisilla sorateillä opettelu alkoi ja jo kesän lopulla polutkin meni tosi hyvin
Toi bemu on kuin tehty naisille! suosittelen -05--07mallista eli sitä vanhempaa yksi sylinteristä
Naiskuskien keveys tuo ne lisätehot bemuun jotka yleensä 0.1 tonnisilla äijillä ei ole :)
Katja
Pyörä: BMW F 650 GS

Viesti Kirjoittaja Katja »

Täällä yksi 170 cm kevyehkö naishenkilö joka on kovin tyytyväinen ollut viime syksynä ostamaansa bmw f 650 gsn vuosimallia 2005. Mulla edellinen pyörä oli Hondan 500 cb, joks kyllä oli oikein luotettava kaveri, mutta ei oikein soralle istunut, ja kun enduron päälle oli kerran päässyt niin ei sieltä pois halunnut, siksi pyörä vaihtui. Huomattavasti sun budjettia pienemmällä budjetilla ostettu pyörä on vähän nyt keväällä kiukunnut startin kanssa, mutta tuskin mitään mikä ei uudella akulla korjaantuisi. Gessu tota vuosimallia on tosi matala, vuoden vanhemmat on olleet korkeampia, mitä olen kokeillut. En pistä mataluutta pahakseni, uraisella hiekkatiellä on oikein kiva kun molemmat tassut menee tukevasti maahan. Pikkuisen painava pyörä on mulle nostettavaksi, hyvin syöneenä ja levänneenä nousee, mutta vähänkin väsyneenä teettää kyllä töitä. Yhtään painavampaa en haluaisi, sen verran hyvä oon pyörää kaatamaan...viimeksi tänään piti käydä pitkällään. :D

Ajele ihmeessä niin monella kuin pystyt, sillä se suosikki löytyy, itse ajoin viime kesänä 15 eri pyörää...
Ja pitsin nypläystä voi harrastaa sit vanhana ja raihnaisena tai talvella, jos ei jostain löydä ittelleen nastarenkaallista pyörää alle.

Katja
ATC

Viesti Kirjoittaja ATC »

Katjalle vinkki, että se huono akku särkee noista Rotaxin koneista startin, vaihda ihmeessä äkkiä uusi ennen kuin tulee kalliiksi. Itseasiassa se särkyvä osa ei ole startti, mutta alappa sitäki naisimmeiselle selittämään :oops: :D
Weteraani kurapyöräilijä
Katja

Juu, tarkoitus olis vaihtaa niin pian kuin vaan saan akun käsiini. Ja mulle sopii selittää, opin mielelläni, ja kysyn tyhmiä kysymyksiä jos en ilman tajua.
Katja

Ja tosta perästä jäi hymiö pois. :)
Ajattelin että akun vaihto on paikallaan siksikin että geeliakku taitais olla parempi pyörään joka tuppaa välillä käymään kyljellään, ja viihtymään siinä hetken ennenkuin omistaja saa sen heivattua ylös. :D
ATC

Viesti Kirjoittaja ATC »

Ei sen tarvi olla Geeliakku, normaali sulettu akku on halvempi ja kestää kaatuilla sekä voidaan asentaa vaikka ylösalaisin, sen tunnistat siitä että korkkeja ei saa auki ja hukkaputkelle ei ole paikkaa. No se huono akku aiheuttaa sen että moottori potkaisee takaisin ja kytkimen kehällä olevan startin hammaskehän vapaalaakeri menee rikki. Ja perään hymiö ja sitten takaisin aiheeseen :lol:
Weteraani kurapyöräilijä
Vastaa Viestiin