Etupää epävakaa

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

ryynama2

Etupää epävakaa

Viesti Kirjoittaja ryynama2 »

Edessä heidenau K60 ja takana enduro3, kaiki ok.
Viime viikolla sitten vaihdoin myös taakse heidenau K60:n.
- Sen jälkeen etupää tuntuu myös asfaltilla ajettaessa jotenkin kuin olisi
liukas (ei oikeasti ole mutta tuntuu)

- Sorapinta ja pinnalla irtokiviä >> semmoisella alustalla ihan
mahdoton, etupää seilaa puolelta toiselle, ihan kuin ajaisi
marmorikuulien päällä.

-takapyörässä on sama suuntaus kuin ennen renkaan vaihtoa (mittasin
ennen renkaan vaihtoa)

- Mikähän aiheuttanee moista heiluntaa ?
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Minulla on ollut uusi sarja Heidenau k60 renkaita Suzukissa edessä ja takana. Eturengas on asfaltilla tiekarhun urissa hieman uraherkkä. Soralla en huomannut mitään normaalista poikkeavaa epävakautta, päinvastoin. Tietenkin irtosoralla on varmaan kaikilla renkailla aina jonkinlaista epävakautta, mutta se kuuluu asiaan. Nopeuden lisääminen yleensä vakauttaa, liika nopeus kostautuu sitten jarrutuksissa.

Voiko sinulla olla renkaissa vielä rasvat pinnassa, joka varsinkin märällä asfaltilla voi aiheuttaa lipsumista? Toinen vaihtoehto on että renkaat eivät ole kunnolla vanteilla. Mutta yhteenvetona, jos Heidenau k60 ovat kunnolliset, niin epävakaus ei johdu niistä. Ilmanpaineina pidin niissä edessä 1.5 ja takana 1.75.

Tietenkin jos k60 vertaa asfaltilla esimerkiksi Metzeler Touranceen, niin onhan Tourance katurengas siihen verrattuna. Tosin Tourancella pärjää myös kuivalla soralla, lammikoissa se tahtoo lipsua.

Takarenkaaksi ostan jatkossakin Heidenau k60, eturenkaana minulla on TKC80, mikä on uppohiekassa Heidenauta parempi. Epäilen että se johtuu kuvion symmetrisyydestä. k60 kuvio on eturenkaassa epäsymmetrinen ja se saattaa aiheuttaa puolelta toiselle luikertelua pehmeässä hiekassa.
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Sama satsi minulla, eli takana k60 ja edessä hitsin kulunut TKC. Etusta en laiskuuttani - ja köyhyyttäni ennen kaikkea - ole vielä viitsinyt vaihtaa vaikka T63 odottaa varastossa. Ei oikeastaan minun ajolla pahaa sanottavaa k60:sta. Muta- ja turvekokemusta ei kyllä ole; uraisella asfaltilla lingertää ja aina se pitää kovaa ulinaa.
Vaikuttaisiko samat paineet eri renkailla eri tavalla?
Taas menossa jonnekin...
JIIÄSSÄ

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Mulla oli kans kulunut TKC edessä julmetun uraherkkä tiekarhun jäljille, parani se vaiva heti uuden T63 etunakin myötä...
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
KTP
Pyörä: KTM 625SXC

Viesti Kirjoittaja KTP »

Heidenauta en tunne, mutta tulipa vaan mieleen, jotta minusta yleensä aina tuntuu ku renkaat uusitaan, jotta on herkemmät seilaamaan.
Johtunee uudesta upeasta profiilista, se vanha kulunut kun on aina hiukan lättänä (ainakin mulla :oops: )
Mull se ei oo koskaan ollut häiritsevää, eli jos sul niin on, ni silloin se voi olla renkaan ominaisuus, kenties epäsopiva transuun tjsp.
Ainaski perässä pysytään :)
Vastaa Viestiin