Peräkärryt ja pyörien kuljetus
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Peräkärryt ja pyörien kuljetus
Minkäslaisia kiinnitys sydeemenjä olette eturenkaalle rakentaneet? Isäntä ku ei pakettiautoonsa halua tehä mitää "tilaa" vievää telinettä, eikä rakentaa lankuista telinettä
. ideoita?
- JUHHisi
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Tossa ideoita kärryn vanerointiin..AnttiL kirjoitti:No voi sentään,... josko sittenkin tuohon rakentaisi vanerista kuomun tuohon Akun päälle....
Mulla siis tommonen 300x150 perus jarruton kärry johon edellinen omistaja rakentanu kopin päälle.
Sisäkorkeus ~175cm.. 6pultilla kiinni ja koppi painaa jotain 100kg. Syksysin ehkä enemmän kun vanerit imee itteensä kosteutta. Niinpä oon mietiskelly jos vanerit vaihtais alumiiniin. ~15neliötä alumiinia tarttis hommata...
Minä ajattelin jotta olisi kertopuurunko, sitten 4mm vanerista siihen pinta.
Toinen melko halpa ja "mielenkiintoinen" vaihtoehto olisi kertopuurunko ja siihen panelista seinät, katto ehkä vanerista. Tulisi ainakin persoonallinen jos ei muuta.
Vielä on selvityksessä josko tekisi lasikuidusta "levyä" niin olisi jäykkä, kevyt ja vedenpitävä. Pitäisi vain olla lämmin talli ja suora muottilevy jne. divinycell "vaahto" sisään ja laminoisi nurkat kiinni niin olisi koppi kopillaan.
Toinen melko halpa ja "mielenkiintoinen" vaihtoehto olisi kertopuurunko ja siihen panelista seinät, katto ehkä vanerista. Tulisi ainakin persoonallinen jos ei muuta.
Vielä on selvityksessä josko tekisi lasikuidusta "levyä" niin olisi jäykkä, kevyt ja vedenpitävä. Pitäisi vain olla lämmin talli ja suora muottilevy jne. divinycell "vaahto" sisään ja laminoisi nurkat kiinni niin olisi koppi kopillaan.
antti
Mulla on tuollanen: http://www.trailerman.fi/fi/karry/12249740850595
Maksoi muutama vuosi sitten ~1400€. Hinta/laatusuhde ihan kohdallaan. 2pyörää mahtuu kyytiin.
Maksoi muutama vuosi sitten ~1400€. Hinta/laatusuhde ihan kohdallaan. 2pyörää mahtuu kyytiin.
t. Jyki
- Yrmeä Kakka
- Pyörä: KTM 625 SXC, 400 EXC
Respon pieni omapaino valitettavasti näkyy tukevuudessa. Kävin ihmettelemässä tuollaista reilu vuosi sitten kun olin kärryä hommaamassa. Ainakin edullisin umpi-Respo oli koottu pop-niiteillä avoprofiileista, ei siis mikään järin kestävä rakenne. Mutta mopojen kuljetusta ajatellen huonoin puoli siinä on kopin seinämateriaali - ne ovat ohutta "pahvia". Veikkaisin että kahva menee seinästä läpi jos mopo kaatuu kiinnitysvaiheessa.Koheltaja kirjoitti:Respon omapaino 340kg joten erotukseksi jää 71kg Respon hyväksi ja se n suuri lukema jarruttomassa kärryssä, vaikka Aku on hieman isompi
Yhden pyörän kuljetukseen korkea kuomu riittää, mutta kahdelle mopolle suosittelen ehdottomasti umpikoppia. Kuomut kapenevat aika reippaasti ylöspäin, joten ainakin normaaliin 1400 - 1500 leveään kärryyn toisen mopon joutuu työntämään perä edellä. Yksinään tekemätön paikka.
Tukevaan umpikoppiin kahden mopon köyttäminen on todella helppoa. Itse käännän ohjauksen linkkuun ja laitan mopon nojaamaan kahvastaan etunurkkaan. Sitten vaan veto alakolmiosta lavan etunurkan lenkkiin. Takapäähän vielä joku remmi vaikkei sitä tarvitsekaan niin lain kirjain täyttyy. Omaan ~1500x3500 kärryyn kaksi mopoa menee ihan heittämällä ja kolmaskin mahtuisi perä edellä. Kantavuus ylittyy, mutta kuinka usein noita kärryjä tien päällä punnitaan?
-
Patukka
- Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Taannoin tuli tehtyä sellainen budjettiluokan hankinta pyöräkärryksi, http://rheinland-pfalz-arzfeld.annoncen ... 73858.html. On hoitanut hommansa niinkuin pitääkin, kaksi pyörää mahtuu hyvin kyytiin ja kantavuutta 600kg. Näitä löytyy Saksasta aika mukavasti ja kohtuuhintaan, saattaispa tuollaisen saada Suomestakin jokun Böckmannin hevoskärryjä tuovan yrityksen kautta. Hakusanalla "böckmann motorradanhänger" näitä ja joitain parempiakin malleja löytyy ihan kohtuullisesti.
Tämähän ei ole katettu mutta on riittänyt ainakin minulle satunnaisiin tarpeisiin, pyörän lastaus on mukana kulkevalla ajosillalla helppoa ja kiinnityspisteitäkin on vähintään riittävästi.
Tämähän ei ole katettu mutta on riittänyt ainakin minulle satunnaisiin tarpeisiin, pyörän lastaus on mukana kulkevalla ajosillalla helppoa ja kiinnityspisteitäkin on vähintään riittävästi.
- jarip
- Pyörä: Husqvarna Norden 901
Onko kokemuksia moponkuljetus telineestä Aku tai HBM rengaskiinnikkeestä HBM.
http://www.akuvaunut.fi/aku-moottoripyoeraeteline
http://www.rautajatti.fi/product_detail ... q1uhNhqCy4
Mahtaakohan tuohon Aku telineeseen sopia 21 tuuman vanne? Aika usein vastaavissa on ilmoitettu max. vanteen koko 19 tuumaa.
http://www.akuvaunut.fi/aku-moottoripyoeraeteline
http://www.rautajatti.fi/product_detail ... q1uhNhqCy4
Mahtaakohan tuohon Aku telineeseen sopia 21 tuuman vanne? Aika usein vastaavissa on ilmoitettu max. vanteen koko 19 tuumaa.
- Pete K2
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Viesti:
Mulla on alumiinikuomuinen lammaskärry. Alumiini on sään keston ja painon suhteen hyvä materiaali, mutta huonona puolena on se, että se ei kestä nojaamista yhtään. Jos esim mopo lastauksen yhteydessä pääsee kaatumaan seinää vasten, niin siinä on heti sarven tms jälki. Varaudu siis tekemään sisälle esim laudasta muutamia vaakatukia, jotka ottavat iskut sisäpuolelta vastaan.JUHHisi kirjoitti:Niinpä oon mietiskelly jos vanerit vaihtais alumiiniin. ~15neliötä alumiinia tarttis hommata...
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS