kunnon valot gessuun
Valvoja: Moderaattorit
- Ilmari
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
kunnon valot gessuun
Trimmasin gessun valot kuntoon. Kytkin valot uusilla 2.5mm2 johdoilla ja releillä ja jännite lampun kannassa nousi melkein 2 volttia. Tein diodeilla kytkennän siten, että kun pitkä kytketään niin lyhyet jää päälle. Polttimo on tuommonen "true blue" h4 joka on mielestäni kirkkaampi kuin perinteiset h4:t.
Alkuperäinen tarkoitus oli jättää vain tuo orginaali umpio käyttöön mutta pelkäsin sen palavan, jos molempia valoja pitää yhtä aikaa päällä. Laitoin siis erillisen kaukovalon (bosch touring) orkkislyhdyn alle.
Kiinnityksestä tuli ruma mutta tukeva joten se on hyvä.
Kävin yöllä testilenkillä ja voinpa sanoa, että kyllä parani! Nyt säädöt voi suorittaa vielä erikseen molemmille lampuille. Alkuperäisellä lyhdyllä ei säädön kanssa ollut suurtakaan merkitystä, kun lyhty punotti kuin saunamiehen perse sääti sen sitten ylös tai alas.
Alkuperäinen tarkoitus oli jättää vain tuo orginaali umpio käyttöön mutta pelkäsin sen palavan, jos molempia valoja pitää yhtä aikaa päällä. Laitoin siis erillisen kaukovalon (bosch touring) orkkislyhdyn alle.
Kiinnityksestä tuli ruma mutta tukeva joten se on hyvä.
Kävin yöllä testilenkillä ja voinpa sanoa, että kyllä parani! Nyt säädöt voi suorittaa vielä erikseen molemmille lampuille. Alkuperäisellä lyhdyllä ei säädön kanssa ollut suurtakaan merkitystä, kun lyhty punotti kuin saunamiehen perse sääti sen sitten ylös tai alas.
Omassa 1100:ssa valotehoa syö umpion edessä oleva muovisuojus. Jonkinlainen suoja kivenhakkaamien varalta pitää olla, mutta nykyiseen Touratechin läpinäkyvään muoviin en em.syystä ole tyytyväinen. Lisäksi tuo suojus heijastaa valoa pleksin sisäpintaan niin, että pimeällä pleksi loistaa kirkkaana ja tie pimeänä. Kun tuohon lisää 100 th.km. ajetun visiirin ja ikänäön, ei alkuperäisillä valoilla paljoa näe.
Olen ihmetellyt, miksi lisävaloiksi yleensä tarjotaan sumareita. Uuteen Bemariin alkuperäisenä lisävarusteena ei lisäpitkiä edes tarjota. Minulla aikaisemmin oli sumarit, joista apua lyhyen kantomatkan vuoksi oli lähinnä metsässä hitaalla vauhdilla. Vaihdoin ne lisäpitkiin, jotka on säädetty valaisemaan hyvän matkaa eteenpäin ja sivuille. Nyt valokeila on leveä ja niin pitkä, että ehtii reagoimaankin, jos jotain tiellä on.
Xenonvaloja olen vähän tutkiskellut, onko kellään kokemuksia ?
Olen ihmetellyt, miksi lisävaloiksi yleensä tarjotaan sumareita. Uuteen Bemariin alkuperäisenä lisävarusteena ei lisäpitkiä edes tarjota. Minulla aikaisemmin oli sumarit, joista apua lyhyen kantomatkan vuoksi oli lähinnä metsässä hitaalla vauhdilla. Vaihdoin ne lisäpitkiin, jotka on säädetty valaisemaan hyvän matkaa eteenpäin ja sivuille. Nyt valokeila on leveä ja niin pitkä, että ehtii reagoimaankin, jos jotain tiellä on.
Xenonvaloja olen vähän tutkiskellut, onko kellään kokemuksia ?
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Mulla on molemmat ja erityisesti sorateillä räppäillessä kummistakaan en luopuisi. Kiihdytellessä jopa bemarin keula kevenee sen verran, että pitkät näyttävät puiden latvoihin ja sumareiden valokeila nousee paikkaamaan tilannetta. Tasavauhtiakin ajaessa sumarit on hiekkatiellä mukavat. Reippaampaa vauhtia ajellessa ei kyllä ehdi mitään hirveä väistää jos sellainen sumareiden valokeilaan ilmestyy. Sen sijaan pienempiä kiviä ehkä, samoin kuin yllättävästi muutaman metrin mopon eturenkaan eteen "ilmestyneisiin" kuoppiin tai muihin esteisiin ehtii varautua. Jos ei muuten niin lihaksia jännittämällä tai jopa parhaassa tapauksessa vähän persettä penkistä nostamalla.bemAri kirjoitti: Olen ihmetellyt, miksi lisävaloiksi yleensä tarjotaan sumareita. Uuteen Bemariin alkuperäisenä lisävarusteena ei lisäpitkiä edes tarjota. Minulla aikaisemmin oli sumarit, joista apua lyhyen kantomatkan vuoksi oli lähinnä metsässä hitaalla vauhdilla. Vaihdoin ne lisäpitkiin, jotka on säädetty valaisemaan hyvän matkaa eteenpäin ja sivuille. Nyt valokeila on leveä ja niin pitkä, että ehtii reagoimaankin, jos jotain tiellä on.
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Viesti:
Itse kävin johtosarjan talvella läpi, kun siellä oli muutamia johtojen katkeimia. Samalla vetäisin muutaman 1,5mm2 piuhan sekaan ja tänään laittelin releillä valot ja niilläkin nousi kantajännite saman vajaat 2 volttia. Kokeilin 2,5mm2 johtoa, mutta sillä ero oli vain 0,1 volttia puoleentoistaneliöön verrattuna.Ilmari kirjoitti:Trimmasin gessun valot kuntoon. Kytkin valot uusilla 2.5mm2 johdoilla ja releillä ja jännite lampun kannassa nousi melkein 2 volttia.
Talvella vaihdoin myös alkuperäisen 5 1/4" umpion 6-tuumaiseksi (jonkin jaappanilaisen prätkän alkuperäisen tilalle tarkoitettu purettava Boschin umpio) joka paransi valoja jo melkoisesti.
Jospa illalla käväisi toteamassa parannuksen valotehoon...kun nyt hiukkasen satoikin täällä...lentohiekka on upeassa ajokunnossa!
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
- Kurahousu
- Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS
Tollaset lisäpitkät laitoin syksyn pimeitä iltoja varten. Voishan ne sumarit olla vielä lisäksi, ehdotuksia vai käynkö taas hakemassa halvat biltemasta niinkuin nuo "poliisimalliset" lisäpitkät. Kustansivat johtoineen releineen 25 egee, ja olivat testeissä pärjänneet ihan jees 
- Liitteet
-
- lisapitkat.JPG
- (671.74 KiB) Tiedosto ladattu 322 kertaa
- Ilmari
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Kannattaa mitata virrankulutuksia, ennen kuin tuunaa keulan lasia täyteen. Mittasin virrat nuo valot ja kahvanlämmittimet päällä niin ottaa 15 amppeeria. Laturin teho on kytyiset 17A että eipä ole paljon reservissä.
Jostain lehdestä luin, että halogenilla voltin jännitteen alenema vähentää valotehoa puolet!
Jostain lehdestä luin, että halogenilla voltin jännitteen alenema vähentää valotehoa puolet!
Miksiköhän kurapyörissä painon säästö aloitetaan sähköjohdoista? Onhan 0.75 mm2 piuha varsin kevyttä, vaikka vetäisi pidemmänkin pätkän.
Johtotehtäviä taitaa tulla myös itsellä eteen. Asensin Bosch Compact 100 lisäpitkät ja valkeus tuli. Mielestäni se on uskomattoman tehokas pikkuvalo. Ongelmia tulee, kun vaihtaa takaisin ajovaloille. Valoon tottuneille silmille näkyvyys on silloin nollan luokkaa. Keulaan tulee jo 4mm2 piuhat suoraan akulta lisävaloille, joten releen kautta vaan lisää virtaa kannalle. Vedin tosiaan myös maajohdon, sillä mittasin Funduron alkuperäisen maajohdon hävittävän lähes puoli volttia lampun kannalta!
Johtotehtäviä taitaa tulla myös itsellä eteen. Asensin Bosch Compact 100 lisäpitkät ja valkeus tuli. Mielestäni se on uskomattoman tehokas pikkuvalo. Ongelmia tulee, kun vaihtaa takaisin ajovaloille. Valoon tottuneille silmille näkyvyys on silloin nollan luokkaa. Keulaan tulee jo 4mm2 piuhat suoraan akulta lisävaloille, joten releen kautta vaan lisää virtaa kannalle. Vedin tosiaan myös maajohdon, sillä mittasin Funduron alkuperäisen maajohdon hävittävän lähes puoli volttia lampun kannalta!
Hanski ja enska
Itsellä kanssa ajatuksena lisätä valotehoa, olisiko sulla kuvia kiinnityksestä, itse meinasin viritellä ajovalon alle piiloon. Ajattelin kokeilla bilteman pieniä lisäpitkiä, maksaa jotain 30 eur pari.Johtotehtäviä taitaa tulla myös itsellä eteen. Asensin Bosch Compact 100 lisäpitkät ja valkeus tuli. Mielestäni se on uskomattoman tehokas pikkuvalo. Ongelmia tulee, kun vaihtaa takaisin ajovaloille. Valoon tottuneille silmille näkyvyys on silloin nollan luokkaa. Keulaan tulee jo 4mm2 piuhat suoraan akulta lisävaloille, joten releen kautta vaan lisää virtaa kannalle. Vedin tosiaan myös maajohdon, sillä mittasin Funduron alkuperäisen maajohdon hävittävän lähes puoli volttia lampun kannalta
Ei mitään tolkkua!
Niin siinä kävi että tänä syssynä ajellaan vähä hiljempaa pimeellä tai etitään tallin piiloista joku lisä valo
- Raimo
- Viesti:
Ei kannata riskeerata itseään huonoilla valoilla, nimittäin itse puuhastelemalla saa kunnollisen ajovalon muutamalla kympillä. Hellan tai Boschin 7" pyöreä umpio ja alkaa näkemään. Ja on taatusti parempi kuin Suizan uusi neliöumpio. Ja halvempi...Jaksi kirjoitti:Niin siinä kävi että tänä syssynä ajellaan vähä hiljempaa pimeellä tai etitään tallin piiloista joku lisä valo
Alla olevasta diasta klikkaamalla näet mun ajovalon pikku-tohtorissa, jossa oli muovikuoressa 7" Hellan umpio. Kun johdoissa oli riittävästi halkaisijaa ja katkaisijoiden ja liitosten ylimenovastukset kumosin releillä, niin johan alkoi näkemään. Asennus oli helppo, alakolmion ja lokasuojan väliin kiinnikerauta ja kotelosta vielä säätötangon käsisuojiin kiinni. Oli mukava ajella pimeällä!

Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
- Raimo
- Viesti:
Joo siis normaali H4-umpio, maksoi jotain 25 euron paikkeilla.