Mikä pyörä pienelle naiselle?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Tuikku
Pyörä: DR-Z 400SM -05

Viesti Kirjoittaja Tuikku »

Jep. Eli itselleni jonkinlaista pyörää olen hommaamassa. Kuten otsikkokin kertoo, olen lyhyt (161cm) ja melko hentorakenteinen nainen, joten kevyt ja matala pitäisi olla... Merkillä ei ole väliä. Hinta max 3000€.

Pari kesää ajelin 500cc nakupyörällä, mutta hiekka/sorateillä ajaminen oli sillä ihan tuskaa. Pääsääntöisesti ajelisin asfaltilla, mutta metsäänkin olis päästävä välillä. Kovin kokeneeksi kuskiksi en voi itseäni luokitella, sen verran vähän on kilsoja takana kaksipyöräisellä.

Niin, ja noi huoltohommelit ei oo ihan hallussa, mutta apuja kuulemma löytyy.

Ideoita ottaisin mielelläni vastaan, kiitos :)
karkka
Pyörä: R1250GSA/F650GS

Re: Mikä pyörä pienelle naiselle?

Viesti Kirjoittaja karkka »

Bemarin gs650 malleja löytyy aika matalia malleja. Osa tehdas madalletuja ja vakioista saa "koiranluut" vaihtamalla...
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Paremmalta toi bemari kuulostaa, mutta toisaalta kevyt vaihtoehto sen rinnalla olis Honda SLR, ja olihan niitä joku katusempikin, Vigorko se oli? Bemari on kyllä matalista kestopäällystekelposin ja on siis tosi matala, mun koivet 67cm ja semmosella tehdasmadalletulla pystyin hyvin ajamaan liikenteessä, vaikka tuntuikin elefantilta.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Tuikku

No höh. Aika vähissä tuntuu olevan vaihtoehdot. Kaikkia malleja ei ilmeisesti pysty siis madaltamaan..? Ja meneehän siinä ehkä sit koko enskalla ajamisen idea jos on kovin matala.

Kyykkyä en hommaa enkä customia. Ja jalatkaan ei enää kasva. Helvata :?
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

Tuikku kirjoitti:No höh. Aika vähissä tuntuu olevan vaihtoehdot. Kaikkia malleja ei ilmeisesti pysty siis madaltamaan..? Ja meneehän siinä ehkä sit koko enskalla ajamisen idea jos on kovin matala.

Kyykkyä en hommaa enkä customia. Ja jalatkaan ei enää kasva. Helvata :?
Lukaseppas uudelleen tuo aloitus, kun ei tuon tarkempia raameja ole niin ei se suositteleminenkaan ole helppoa ja usein saa vielä näpeilleen kun niin hölmöjä ehdottelee. :lol: No yritetään kun Wanhalla tunnetusti on pitkä piikki ja siihen mahtuu... :lol:
Ensimmäiseksi tulee Wanhalla mieleen että tingi pikkaisen tuosta hintakatosta ja pähkäile tätä, maksaa pikkaisen enemmän mutta sillä sitten saa reilusti enemmän ( uudenkarhee ja huoleton).
Koheltaja tuon on koeajanut ja on uuden kuntoinen pyörä. Tuo oli autoliikkeessä myynnissä ja silloin olisi lähtenyt 3000€, mutta nyt siitä joutuu varmaan maksamaan hieman enemmän. Madaltaminen on vartin homma eikä maksa kuin lattaparin hinnan palarautakaupasta. Kun takalinkistössä on koiranluut, ne voi muuttaa vaikka rst latalla oikean mittaiseksi, jotta pyörä on haluamasi korkuinen.
Weteraani kurapyöräilijä
Tuikku

[/quote]Ensimmäiseksi tulee Wanhalla mieleen että tingi pikkaisen tuosta hintakatosta ja pähkäile tätä, maksaa pikkaisen enemmän mutta sillä sitten saa reilusti enemmän ( uudenkarhee ja huoleton).[quote]

Hei, kiitos. Jostain syystä en ole ko. pyörää huomannut vaikka nettimotoa olen aika ahkerasti kollannut. Ihan varteenotettava peli. Mietinkin, että mitään kovin vanhaa ei ehkä kannata hommata, koska roplaamisen määrä saattaa olla silloin suurempi. Ja tuskailun :lol: .

Mulla ehkä on ongelmana, etten ihan tarkkaan itsekään tiedä mitä haen. Metsässä ajo luultavasti on sitä, että pääsen kalalle/makkaran paistoon sellaiseen paikkaan, minne autolla ei ole asiaa, mutta sen kummempaa extremeä ei ole mielessä (ainakaan vielä).

Ja pyörän korkeudesta on sellainen muistikuva, että 780mm korkuisen päältä yltää jalat suht hyvin maahan. Ja tuo keveys siitä syystä, että jos/kun satun sen jonnekin pusikkoon kaatamaan, niin olisi edes joku mahdollisuus, että jaksan sen sieltä itse repiä ylös.

Ja painoa itselläni on n 50kg, eli kaiketi pienempikin kuutioinen pyörä jaksaa viedä.

Jossain vaiheessa ihastuin siihen 660 yamahan tenereen, mutta ensinnäkin hinta tulee vastaan, ja taitaa olla kaukana kevyestä ja matalasta 8)
bisti
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021

Viesti Kirjoittaja bisti »

Tuikku kirjoitti: Ja painoa itselläni on n 50kg, eli kaiketi pienempikin kuutioinen pyörä jaksaa viedä.

Jossain vaiheessa ihastuin siihen 660 yamahan tenereen, mutta ensinnäkin hinta tulee vastaan, ja taitaa olla kaukana kevyestä ja matalasta 8)
No tuo tenere ei ole sieltä matalimmasta eikä todellakaan sieltä keveimmästä päästä, kuivapaino taisi olla sen 204kg ja painopiste aika korkealla. Muuten kyllä erinomainen peli, mutta en suosittelisi naiselle, ellei sitten satu harrastamaan jotain voimailulajia ihan tosissaan ;)
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Pate05
Pyörä: Felt

Viesti Kirjoittaja Pate05 »

Jos tarkoitat tätä uudempaa Tenereä ( 2008 ja uudemmat ) niin istuinkorkeus vakiona 896mm ja märkäpaino 208kg.
Tuikku

En näköjään osaa tuota tekstin lainausta, mutta jooo unohdetaan toi tenere... :lol:
DOMI
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Tuossa kuvassa pari meidän tallista löytyvää vaihtoehtoa, jotka saattais toimia hyvinkin tarkoittamaasi ajeluun.
Kuva

Tuo Tupun Vigor on satulasta vielä madallettu alle 160 cm mittaiselle sopivammaksi, mutta siinä jo vakionakin Dominaattoria pidempi linkku eli jo tehtaalla madallettu malli. Etupyörä on myös 19". Vanhemmat 90-luvun mallit kulkee nimellä SLR. Tekniikka siis kokolailla Dominaattorista ja siis toimii kokolailla takuuvarmasti aina kun napista painaa.
Nykyään tallista löytyy myös tuo bistin entinen 660 Tenere, joka on kyllä aika korkea ja tankki täynnä yläpainoinen. Muuten mukava pyörä, mutta ei kevyt nostella pystyyn.

Uusi Hondan 250L nelari olis varmaan se ihanne, mutta hintaahan noilla vielä on kun käytettyjä ei vielä ole tarjolla. Yammun WR250R olis muuten kevyt ja näppärä, mutta sekin on aika korkea.
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kävin tosiaan ajamassa tolla wanhan likittämällä Kawalla ja se vaikutti kaikinpuolin asialliselta pyörältä, voisin väittää että on ollut sievässä katuajossa ja on nähnyt puunaamista enemmän kun hiekkatietä. Madaltaminen käy näppärästi ja ulkomaan sivuja kun olen lukenut niin tekniikka on kestävää ja huoletonta. Muistelen että kyseinen pyörä olisi juuri käynyt Frank Nymanilla ruiskun ohjelmapäivityksessä. Ei huono vaihtoehto, ei todellakaan.

Tenere on tosiaan raskas ja korkea, siihen löytyy -80mm madallussarjaa mutta pyörän massiivisuus/leveys/korkea painopiste/pitkä ykkösvaihde tekee omat haasteet pystyssä pysymiselle hitaassa ajossa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Vähemmistä kuutioista ja teneren ulkonäöstä tuli jostain syystä mieleen Derbin Terra Adventure 125...

Tosin taitaa olla jo vähän liian hengetön vehje eu-tehoineen, ja oikeastaan aika korkeakin, mutta kevyt...

Ja markkinointikuvat kuin isommissakin :mrgreen:
Juhazi
Pyörä: Triumh Sprint RS -04

Viesti Kirjoittaja Juhazi »

Moi, multa suositus 250-400 nelarille. Kyllä niiden tehoilla ihan hauskaa on ajella ja maantielläkin voi päästellä kymmeniä kilometrejä (iltalenkkejä). Itse ajelin nuorena aikuisena 4 kesää vanhalla 125 2-tahtipiikillä ja hauskaa oli vaikka huippunopeus oli n 100, matkavauhti 70-80.

Nykyään vaan niistäkin tehdään niin pirun korkeita, se taitaa olla isoin ongelma. Madallus taakse on helppo mutta keulan reilu madallus jo vaikeampi, mutta kyllä siihenkin tekijöitä löytyy. Korkean tuntuiseenkin pyörään kyllä tottuu aika pian, jos se ei ole kovin painava. KTM Freeride olis kiva mutta niitä ei vielä ole sun hintaluokassa.
Moto history: Solifer SM -74, KTM 125GS -74, Ski-Doo Formula Plus LT -88, Derbi Atlantis -05, Yamaha SRX-6 -86
Tallissa: Arctic Cat Pantera 580EFI -96, Triumph Sprint RS -04, Solifer Star White -10
Sartre
Pyörä: BMW F650 GS Dakar

Viesti Kirjoittaja Sartre »

Mun mielestä tässä nyt on vähän ongelmana se, että yritetään saada hyvä asfalttipyörä, jolla ajaa vaivatta myös metikössä.

Tuollaista konseptia ei vaan kukaan ole tehnyt, koska se mikä toimii metsässä ei toimi asfaltilla ja toisinpäin. 250-400 luokan pyörät ovat yleensä hauskoja metsässä (= kevyitä ja näppäriä), mutta pidemmillä siirtymillä paino ja moottorin teho parantavat huomattavasti ajomukavuutta ja jos kuitenkin valtaosa ajosta on assua, ampuu itseään jalkaan hankkimalla kevyen ja ketterän metsäpyörän.

Itse aikoinani painiskelin saman ongelman parissa. ajot ovat suunnilleen 50/45/5 ja tuo dakari tuntuu yhdistelevän kaikkia tarpeeksi hyvin omaan käyttöön. Toki pituutta on allekirjoittaneella 190+, joten Dakarin kova istuinkorkeus ei ole itselleni ongelma. Dakari on omimmillaan sorateillä pidempää matkaa ajellessa, mutta ihan avuton se ei ole asfaltillakaan. Metsään se on toivottomasti liian raskas, mutta ne lyhyet piipahdukset, jotka poluille on tehty on osoittaneet, että sielläkin selviää kunhan ei odota ihmeitä. Myös rengastus on tässä touhussa äärimmäisen tärkeää ja silläkin puolella tympeä lainalaisuus on se, että se mikä toimii metsässä ei toimi asfaltilla ja päinvastoin.

Jos oikeasti halutaan pyörää joka on OK asfaltilla, kohtuullinen soralla ja jolla vielä jotenkuten pärjää huonommalla polulla suosittelisin itse jotain tuolta F650GS (taitaa suurin osa tosin mennä yli budjetin), F650 Funduro, Suzuki Freewind, Aprilia Pegaso akselilta. Kaikki edellä mainitusta ovat vähän enemmän asfalttiorientoituneita, mutta kaikissa riittää paukut myös pikkupolkujen kaluamiseen, kunhan ei ole kiire ja endurointi ei ole pääasia. Kaikkien persausta saa muistaakseni tiputettua koiranluilla (tästä tosin kannattaa vielä tarkistaa ennen hankkimista). Karkeampaan rengastukseen vaihtamalla saa lisää maasto-ominaisuuksia, toki asfalttiajon kustannuksella.

Persauksen pudottamista on mielestäni aika turha pelätä, koska muuten vaihtoehtoina tosiaan on vain kustomit ja pienikuutioiset enskapyörät. Muutenkin kuskin ajotaidot tulevat usein vastaan paljon ennen maavaraa. Jos näin käy, on enskakärpänen varmaan jo ehtinyt puraista sen verran, että assulla ajo on muutenkin jäänyt jo taka-alalle...
Pikku Hukka
Pyörä: KTM 690 enduro R, eMTB

Viesti Kirjoittaja Pikku Hukka »

Itse olen myös lyhyt 161 cm nainen. Aloituspyörän jälkeen (Virago 535) kaikki pyörät, millä olen ajanut, on valittu haluttujen ominaisuuksien, ei korkeuden mukaan. Lähestulkoon kaikkia pyöriä voi madaltaa, sinuna nyt lähtisin siitä, että kun löydät mieluisan pyörän, selvitä asiantuntijalla se, miten sen voi madaltaa. Muuramesta löydät esim. OWR:n kenen puoleen kääntyä tässä asiassa. Itse olen kokenut n. 150 kg maksimipainoksi, mitä pyörä saa painaa. Silloin riittää, että saa molemmin puolin varpaat maahan.
"I am not so serious driver"
Vastaa Viestiin