Kokemuksia F800GS:stä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Ilipo
Pyörä: KTM 990 Adventure

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

petev kirjoitti: ps. Kokeiltiin kiihtyvyyttä 50-150 kmh, gs jää pari pyöränmittaa, mutta vaatii toki kierrokisia, alakierroksilla gs on aika aneeminen, mutta etenee sillai vaivattomasti ja ei värise
Tuo vaivattomuus ja pieni polttoaineenkulutus olivat osasyitä miksi 8Gessuun päädyin... Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen hankintaani.

Täytyy vaan ajella enemmän... Se on ennenkin auttanut perässä pysymiseen ;)
petev
Pyörä: F850GS

Viesti Kirjoittaja petev »

Ilipo kirjoitti:
petev kirjoitti: ps. Kokeiltiin kiihtyvyyttä 50-150 kmh, gs jää pari pyöränmittaa, mutta vaatii toki kierrokisia, alakierroksilla gs on aika aneeminen, mutta etenee sillai vaivattomasti ja ei värise
Tuo vaivattomuus ja pieni polttoaineenkulutus olivat osasyitä miksi 8Gessuun päädyin... Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen hankintaani.

Täytyy vaan ajella enemmän... Se on ennenkin auttanut perässä pysymiseen ;)
Tyytyväinen olen itsekin, reilu 50 tkm ajoin edellisellä kotkalla, mutta täytyy kokeilla välillä jotain muuta.
Skogis
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Ilipo kirjoitti:Ilipo kirjoitti:
Mun mielestä perä irtoa liian helposti 8GS:llä, tosi vaikea saada tuo takarengas pitämään. Syy voi olla liian pehmeä iskari, mutta toisaalta se tuntuu liian kova jos halua nosta etupyörän kaasulla. Toinen syy voi olla nämä leveät vanteet mikä ei antavat paljon joustavuutta renkaille.

Ilipo, eikö sinä olet vaihtanut takaiskarin? Teekö se eroa?
Ilipo
Pyörä: KTM 990 Adventure

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Skogis kirjoitti: Ilipo, eikö sinä olet vaihtanut takaiskarin? Teekö se eroa?
Moro,

Mulla on tosiaan tuo WP:n takaiskari, mutta en mä osaa sanoa kuinka paljon tuo vaikuttaa. Samaa ongelmaa mulla oli vakioiskarilla. Herkempi tuo takapää on, mutta kilometrejä on vaan valitettavan vähän takana...
petev
Pyörä: F850GS

Viesti Kirjoittaja petev »

Rallattaako jollain muula kytkin, tuntuis olevan vähän satunnaista, kuumana kuitenkin rallatelee ja kytkintä painettaessa ääni häviää?
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

petev kirjoitti:Rallattaako jollain muula kytkin, tuntuis olevan vähän satunnaista, kuumana kuitenkin rallatelee ja kytkintä painettaessa ääni häviää?
Mikäs siellä kytkimessä pääsee rallattamaan, ettei olisi laatikon rattaan kun kolisee.
Jos siis vapaalla pitää ääntä.
Harri Hemmilä
Pyörä: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Onko kenelläkään ollu ongelmia varashälyttimen kanssa?
Itellä on toiminut aika huonosti että on monta kertaa saanu kaukosäädintä painellu ennen ku hälytin reagoinu.
Vaihdoin kaukoon uuden patterin niin kuin käyttöohjeessa neuvotaan, nyt se hälytin ei pelaa enää kummallakaan kaukosäätimellä...
Edes se kaukon ledi ei enää vilku kummassakaan kaukosäätimessä.
Missähän vois olla vika?
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
karkka
Pyörä: R1250GSA/F650GS

Viesti Kirjoittaja karkka »

Ainakin 1200 gs:n kake piti synkata uudelleen hälyyttimen kanssa patterin vaihdon jälkeen. Muuten ei toiminut. Ohjeet ko. toimenpiteeseen löytyi ohjekirjasta
Harri Hemmilä
Pyörä: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

karkka kirjoitti:Ainakin 1200 gs:n kake piti synkata uudelleen hälyyttimen kanssa patterin vaihdon jälkeen. Muuten ei toiminut. Ohjeet ko. toimenpiteeseen löytyi ohjekirjasta
Tein sen synkkaushomman mutta ei toiminu sen jälkeen...
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
-W-
Pyörä: Dune RR

Viesti Kirjoittaja -W- »

Ilipo kirjoitti:
Skogis kirjoitti: Ilipo, eikö sinä olet vaihtanut takaiskarin? Teekö se eroa?
Moro,

Mulla on tosiaan tuo WP:n takaiskari, mutta en mä osaa sanoa kuinka paljon tuo vaikuttaa. Samaa ongelmaa mulla oli vakioiskarilla. Herkempi tuo takapää on, mutta kilometrejä on vaan valitettavan vähän takana...
Vakiossa takaiskarissa on melkoisen paljon esijännitystä, kuten myös WP:n iskarissa vakio asetuksilla (tosin ei niin paljoa kuin tuossa Sachissa). Kummatkin siis sellaisenaan hieman enemmän suunnattu katu käyttöön kuin metsäpoluille, kuten myös niiden simmityksetkin.. (SE/Adv:n iskareissa esimerkiksi paljon vähemmän esijännitystä jo vakiona)
Viimeksi muokannut -W-, Su Elo 05, 2012 2:58 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-W-

Viesti Kirjoittaja -W- »

petev kirjoitti:Tämä pitää täysin paikkansa, kotkassa on alavääntöä todella paljon enemmän.

ps. Kokeiltiin kiihtyvyyttä 50-150 kmh, gs jää pari pyöränmittaa, mutta vaatii toki kierrokisia, alakierroksilla gs on aika aneeminen, mutta etenee sillai vaivattomasti ja ei värise
Hmm.. kuulostaa mielenkiintoiselta.. Omaa kokemusta ei ole LC8:sta yhteensäkkään kuin parin päivän verran (ja 8GS:sta 60tkm verran), mutta hatarat muistikuvat oli juuri toisin päin.. :lol:

Kaikissa lehtien dynotesteissäkin taitaa 8GS tuottaa alta 4500rpm enemmän vääntöä kuin LC8, mutta sen jälkeen LC8 menee menojaan. Omasta mielestänikin 8GS puksuttaa matalilta kierroksilta ihan kohtuu hyvin kokoisekseen (eikä laita hanttiin vaikka tyhjäkäynniltä avaa kaasun selälleen), keskikierroksilla vetää myös ok, mutta korkeilla ei sitten tapahdukkaan enää juuri mitään uutta ja mullistavaa (paitsi tärinä lisääntyy pirusti)..

Kotarista taas jäi muistikuva ettei alhaalta tehnyt mieli väännättää kun mekaaniset kolinat ja värinät oli sitä luokkaa, mutta ylhäältä meni taas niin maan perkeleesti.. Ehkä en sitten vain uskaltanut väännättää tuota LC8:sia tarpeeksi matalilla kierroksilla kun tuntui että sieltä tulee kiertokanget, venttiillit ja kaikki muutkin sen kolinan saattelemana pihalle (bemari kun ei moisia oireita anna laisinkaan).. :lol: Tosin tuo LC8 oli vakio 990 kaikkineen - joten johtuneeko sitten siitä? Täytynee ilmiselvästi testata uudestaan! 8) (vaikka seuraavat kymppitonnit bemun jälkeen tekisi mieli ajaa yksipyttyisellä porkkanalla)

Useammilla ajeluilla & reissuilla missä on ollut adveja ja 8GS siä mukana on huomattu ettei käytännön suorituskyvyssä tosissaan ole juurikaan eroa noiden välillä. Ainut isompi ero on se, että LC8:sia kutsuu bensatankki huomattavan paljon aijemmin, vaikka tankki on huomattavan paljon isompi.. Eikä ne advet ole mihinkään karanneetkaan... Mutta olisihan se ihme jos SE ja 8GS olisi yhtä hyviä soralla - toinen on kuitenkin alunperin suunnitelty metsämopon näkökulmasta sorateille ja toinen taas katumopon näkökulmasta sorateille.
Viimeksi muokannut -W-, Su Elo 05, 2012 2:52 am. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
-W-

Viesti Kirjoittaja -W- »

Skogis kirjoitti:Onko kellään sama kokemukset kuin minua, että F8GS on hidas kaareissa? Kaverit ajaa melkein yhdellä kädellä perässä kun yritän pysyä tiellä gessuilla. Tosiaan kysellä on painoero 40-50kg pyöristä, mutta johtuuko se vain siitä? Vai johtuuko se takaiskarista, mulla on vielä alkuperäinen mikä toimii suht hyvä muuten. Onko kukaan pääsyt vertailemaan KTM 990 kanssa?
40-50kg painoeroa pyörissä + 1-sylinterisen hyrrävoimat kaksipyttyiseen nähden on sellainen yhdistelmä, ettei paljoa tarvitse ihmetellä miksi toinen menee kurveissa menojaan...
Skogis
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Bemarin moottorilla on paperilla huipputuloksia. TM:n testissä sillä oli yli 80 Nm jo 3000 kierroksilta ja maksimi 86,9 Nm 5460 r/min. Kuitenkin yleinen mielipide on että sillä on laiska/tylsä moottori. Käytännössä ihmiset tuntevat se nouseva vääntömomentti voimakkaampi kuin tasainen käyrä mikä on huipussa alakierroksilta. Minä tykkään 8gs:n moottori. Aluksi se oli vähän vaikea tottua siihen herkän kaasuun ja alaväännön, se joskus yllätti ja meinasi karata käsistä mutta siihen on toteutettu.

En ole koskaan ajanut LC8, minä voin vain verrata edelliseen pyörään (Dakar) ja yksipyyttysiä kotaretia. Olen aina tuntunut että 8GS:lla on vaikea saada renkaat pitämään soratiellä. Se voi johtua takapainosta, renkaista, vanteista tai iskarista. Tai jopa kuskista. Pehmeällä alustalla kuin hiekalla se menee hyvin, mutta kovalla soralla se takapyörä vaan luistaa pinnalla. En vaihtaisin isoadveen tai SE:n, ehkä 690 voisi tulla kyseellä mutta kyllä 8gs tarjoa niin paljon mukavuutta ja ajoiloa pikitiellä että luultavasti vaihto pienempää olisi pettymys.
Timo Kalkkila
Pyörä: KTM 1390 SAS Evo

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

Harri Hemmilä kirjoitti:Onko kenelläkään ollu ongelmia varashälyttimen kanssa?
Itellä on toiminut aika huonosti että on monta kertaa saanu kaukosäädintä painellu ennen ku hälytin reagoinu.
Vaihdoin kaukoon uuden patterin niin kuin käyttöohjeessa neuvotaan, nyt se hälytin ei pelaa enää kummallakaan kaukosäätimellä...
Edes se kaukon ledi ei enää vilku kummassakaan kaukosäätimessä.
Missähän vois olla vika?
Mulla kaukon ledi vilkahtaa aina nappulotia paineltaessa. Onkohan nyt ihan varmasti patteri kunnossa?

Timo
Akilleus
Pyörä: KTM 1290 SAR

Viesti Kirjoittaja Akilleus »

Skogis kirjoitti: En ole koskaan ajanut LC8, minä voin vain verrata edelliseen pyörään (Dakar) ja yksipyyttysiä kotaretia. Olen aina tuntunut että 8GS:lla on vaikea saada renkaat pitämään soratiellä. Se voi johtua takapainosta, renkaista, vanteista tai iskarista. Tai jopa kuskista. Pehmeällä alustalla kuin hiekalla se menee hyvin, mutta kovalla soralla se takapyörä vaan luistaa pinnalla. En vaihtaisin isoadveen tai SE:n, ehkä 690 voisi tulla kyseellä mutta kyllä 8gs tarjoa niin paljon mukavuutta ja ajoiloa pikitiellä että luultavasti vaihto pienempää olisi pettymys.
Aika kivasti sanottu: en ole koskaan kokeillut LC8:aa, mutta en vaihtaisi sellaiseen :mrgreen: :mrgreen: . Kokeile, niin voit yllättyä :mrgreen: :mrgreen: . Itse ajan SE:llä ja ennen oli Kotarin IsoAdve. Pari päivää sitten kokeilin kaverini 8gessua ja yllätyin, miten mukavasti se sopi käteen ja olo pyörän kanssa tuntui heti siltä, että se ei vaatisi mitään totuttelua! Eli yllätin itseni tykkäämästä 8gessusta :mrgreen: :mrgreen: . Kun hyppäsin heti perään oman SE:ni puikkoihin suuri ero oli ainakin oman yksilöni kohdalla välitön vaste ja vedon tunne kun kaasua käänsi. Summasummarum: voisin hyvinkin kuvitella ajavani 8gessulla :lol: :oops: :lol: :oops: .
terv. Tapsa ja SE
"Going somewhere in the middle of nowhere" ex AT, 950Adv, SE, 990Adv Dakar, 1190 Adv R
Vastaa Viestiin