Oulunseudun maastoliikenne.
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Oulunseudun maastoliikenne.
Löytyykö netistä sellaista Oulun seudun karttaa jossa olisi metsäautotiet ?
Vois taas hirvijahdin jälkeen kokeilla uusia suuntia..
Vois taas hirvijahdin jälkeen kokeilla uusia suuntia..
"manaatin raivolla eteenpäin"
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Viesti:
Esimerkiksi Kansalaisen karttapaikalta löytyy metsäauto- ja yksityistiet mustalla värillä mittakaavoissa 1:200000 ja 1:80000. Kannattaa kokeilla: http://kansalaisen.karttapaikka.fi
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
- rainerb
- Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paitsi kiihdytyskaistat!Kipa kirjoitti:On Oulussakin yksi tie onnistunut. Nimittäin ohitustie. Se on helvatun hyvä.hju kirjoitti:Jos ei ole valtuuksia, niin keinoja (kaavoitus, liikennemerkit, esteet, ...) kyllä. Väsyttää vähän vänätä, kun monen vuoden ajan kymmenien viestien verran yritetty saada sellaista lisäkilpeä liikennemerkkiin, että kaikki poliisit sen ymmärtäisivät.ATC kirjoitti:Kaupungilla ei ole valtuuksia valvoa saati pouuttua ihmisten liikennekäyttäytymiseen
Lapsikin tietää, että jos jotain oikeasti halutaan tehdä, niin se voidaan tehdä. Ainakin muualla, ihan todistettavasti.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
1:40000 tasosta alaspäin löytyvillä katkoviivoillako ei saa ajaa? Vai saako jos oikein kiltisti eikä kuovi?Raimo kirjoitti:Esimerkiksi Kansalaisen karttapaikalta löytyy metsäauto- ja yksityistiet mustalla värillä mittakaavoissa 1:200000 ja 1:80000. Kannattaa kokeilla: http://kansalaisen.karttapaikka.fi
http://bikepics.com/members/mjtee/
-ktm 300 exc 2010
-subaru 3.0r AT sedan ´04
-ktm 300 exc 2010
Olen pohtinut samaa, eli olisiko mahdollista vaikka ATC:n laittaa esimerkkinä joku kohta Isokankaan alueesta (kuvakaappaus karttapaikasta) missä saa ajaa ja missä ei?mjtee kirjoitti:1:40000 tasosta alaspäin löytyvillä katkoviivoillako ei saa ajaa? Vai saako jos oikein kiltisti eikä kuovi?Raimo kirjoitti:Esimerkiksi Kansalaisen karttapaikalta löytyy metsäauto- ja yksityistiet mustalla värillä mittakaavoissa 1:200000 ja 1:80000. Kannattaa kokeilla: http://kansalaisen.karttapaikka.fi
Sorry en lähde mukaan tuohon, tuo kuulostaa liian työläältä kun jo pelkästään Oulu on niin laaja alue, samaa kysytään kohta Muhos, Ylikiiminki. ym ym, aika menisi tuohon vastaamiseen. Jokainen voi/ on velvoitettu selvittämään itse onko ajaminen sallittua, saako kalastaa, voiko metsästää jne.
Tien määritelmä, jolla ajaminen on siis sallittua, sekä maaston määritelmä, jossa ajaminen on luvanvaraista löytyy kyllä helposti vaikka googlella.
Tien määritelmä, jolla ajaminen on siis sallittua, sekä maaston määritelmä, jossa ajaminen on luvanvaraista löytyy kyllä helposti vaikka googlella.
Viimeksi muokannut ATC, Pe Loka 07, 2011 8:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Weteraani kurapyöräilijä
Ok, no ei sitten, jatketaan entiseen malliin ja kysytään kysyttävät kaikkitietävältä googlelta.ATC kirjoitti:En lahde mukaan tuohon kuulostaa kohta liian työläältä kun jo pelkästään Oulu on niin laaja alue, jokainen voi helposti selvittää itse onko ajaminen sallittua, saako kalastaa, voiko metsästää jne.![]()
Tien määritelmä, sekä maaston määritelmä löytyy kyllä helposti vaikka googlella.
- rainerb
cruze kirjoitti:Ok, no ei sitten, jatketaan entiseen malliin ja kysytään kysyttävät kaikkitietävältä googlelta.ATC kirjoitti:En lahde mukaan tuohon kuulostaa kohta liian työläältä kun jo pelkästään Oulu on niin laaja alue, jokainen voi helposti selvittää itse onko ajaminen sallittua, saako kalastaa, voiko metsästää jne.![]()
Tien määritelmä, sekä maaston määritelmä löytyy kyllä helposti vaikka googlella.
Höh. Eikös tuo nyt ole helppo, ja asiasta on ennekin turistu Oulun foorumeilla? Paksuilla tikkuviivateillä saa ajaa, ohuilla ei. Eikä teiden ulkopuolella yleensä.
Ei ole minusta kovin moimutkaista
Ja samat säännöt pätevät minun käsitykseni mukaan suojelualueillakin. Siellä on toki erityisen mukavaa, jos ajaa muutenkin rauhallisesti - paikan hengen mukaisesti. Jos olen tässä asiassa väärässä, niin sen korjaaminen ei ole pitkä juttu.
Joo voi olla helppo ja jostain foorumin syövereistä löytyy. Laiska kun olen ja 3,5kk kuramopoillut, niin asia ei ollut minulle ihan selvä. Eli: Tulkitsen tästä koosteesta niin, että viedessäni Oulun kurarastia paksua katkoviivaa Takumaalle ajaen esim http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... al&lang=fi <-- tuossa kohtaa tuota paksua katkoviivaa enkä metsän kautta ohutta, niin kaikki meni suurinpiirtein niinkuin pitääkin. Tietenkin jos ei mennyt niin tämä oli täysin fiktiota ja minulla on olemassa privaatti teleportti, jolla pääsen jänniin paikkoihin kuten rastipaikalle halutessani.rainerb kirjoitti:Höh. Eikös tuo nyt ole helppo, ja asiasta on ennekin turistu Oulun foorumeilla? Paksuilla tikkuviivateillä saa ajaa, ohuilla ei. Eikä teiden ulkopuolella yleensä.cruze kirjoitti:Ok, no ei sitten, jatketaan entiseen malliin ja kysytään kysyttävät kaikkitietävältä googlelta.ATC kirjoitti:En lahde mukaan tuohon kuulostaa kohta liian työläältä kun jo pelkästään Oulu on niin laaja alue, jokainen voi helposti selvittää itse onko ajaminen sallittua, saako kalastaa, voiko metsästää jne.![]()
Jos tulkintani oli oikea, niin vitikoissa säännön noudattaminen ilman navia on vaikeampaa. Ei siinä havuuntuneessa auton mentävässä rännissä välttämättä lue, että onko se karttapaikassa ohutta vai paksua katkoviivaa. Noo se ei oo ehkä niin justiinsa. Kunhan ei siis sitä uraa väännä suojelualueille...
http://bikepics.com/members/mjtee/
-ktm 300 exc 2010
-ktm 300 exc 2010
Mites muuten nuo luonnonsuojelualueet. Tuolta Korpiseläntieltä (ylikiimingin ja sanginjoen tien välinen metsäautotie) haarautuu tie Isokankaan luonnonsuojelualueelle, joka on merkitty karttaan yhtenäisellä viivalla eikä mitään ajokieltomerkkejä ollut ainakaan luonnonsuojelualue-merkintöjen lähellä. Pidemmälle en viitsinyt ajaa. Eli saako tuota ajaa moottoriajoneuvoilla?
Ei sillä, ei ole kiinnostusta mennä häiritsemään luonnonrauhaa, mutta ihmetytti ettei ollut mitään ajokieltoja.
tie kartalla
Edit. Raineri taisi vastata kysymykseen pari viestiä aiemmin...
Ei sillä, ei ole kiinnostusta mennä häiritsemään luonnonrauhaa, mutta ihmetytti ettei ollut mitään ajokieltoja.
tie kartalla
Edit. Raineri taisi vastata kysymykseen pari viestiä aiemmin...
rainerb kirjoitti:...Ja samat säännöt pätevät minun käsitykseni mukaan suojelualueillakin. Siellä on toki erityisen mukavaa, jos ajaa muutenkin rauhallisesti - paikan hengen mukaisesti. Jos olen tässä asiassa väärässä, niin sen korjaaminen ei ole pitkä juttu.
Viimeksi muokannut SaPeKa, Pe Loka 07, 2011 9:42 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sami
Minulla on sama ongelma omalla Garminilla ajellessa ilman etukäteissuunnitelmia/reittejä. Gepsistä ei näe mikä on laillinen tie ja mikä ei... maalaisjärjellä sitten. Navi ajattaisi pieninpiäkin kärrypolkuja/pihateitä pitkin.mjtee kirjoitti:...Jos tulkintani oli oikea, niin vitikoissa säännön noudattaminen ilman navia on vaikeampaa. Ei siinä havuuntuneessa auton mentävässä rännissä välttämättä lue, että onko se karttapaikassa ohutta vai paksua katkoviivaa. Noo se ei oo ehkä niin justiinsa. Kunhan ei siis sitä uraa väännä suojelualueille...
Sami
Ok, eli foorumi on kahlattava läpi ennen kun tänne saa kirjoittaa. Itse en vietä kaikkea vapaa vähäistä vapaa-aikaani foorumia seuraten, eli en voi olla koko ajan kartalla mistä on puhuttu ja mistä ei. Noh pidän tästä edes mölyt mahassa ja jatkan pelkästään foorumin satunnaisena seuraajana, jätetään nämä kommentoinnit ammattilaisille. Meinasinkin jo edellisessä viestissä lisätä tuohon viimeiseen lauseeseen että kysytään sitten kysyttävät kaikkitietävältä googlelta tai rainerb:ltärainerb kirjoitti:Höh. Eikös tuo nyt ole helppo, ja asiasta on ennekin turistu Oulun foorumeilla? Paksuilla tikkuviivateillä saa ajaa, ohuilla ei. Eikä teiden ulkopuolella yleensä.cruze kirjoitti: Ok, no ei sitten, jatketaan entiseen malliin ja kysytään kysyttävät kaikkitietävältä googlelta.
Ei ole minusta kovin moimutkaista![]()
Ja samat säännöt pätevät minun käsitykseni mukaan suojelualueillakin. Siellä on toki erityisen mukavaa, jos ajaa muutenkin rauhallisesti - paikan hengen mukaisesti. Jos olen tässä asiassa väärässä, niin sen korjaaminen ei ole pitkä juttu.
- rainerb
En ole itseäni kaikkitietäväksi koskaan leimannut, mutta kiitos yrityksestä.cruze kirjoitti:Ok, eli foorumi on kahlattava läpi ennen kun tänne saa kirjoittaa. Itse en vietä kaikkea vapaa vähäistä vapaa-aikaani foorumia seuraten, eli en voi olla koko ajan kartalla mistä on puhuttu ja mistä ei. Noh pidän tästä edes mölyt mahassa ja jatkan pelkästään foorumin satunnaisena seuraajana, jätetään nämä kommentoinnit ammattilaisille. Meinasinkin jo edellisessä viestissä lisätä tuohon viimeiseen lauseeseen että kysytään sitten kysyttävät kaikkitietävältä googlelta tai rainerb:ltärainerb kirjoitti:Höh. Eikös tuo nyt ole helppo, ja asiasta on ennekin turistu Oulun foorumeilla? Paksuilla tikkuviivateillä saa ajaa, ohuilla ei. Eikä teiden ulkopuolella yleensä.cruze kirjoitti:Mutta sanoin myös viestissä selvästi, mikä minun käsitykseni mukaan on lain mukainen ajokäyttäytyminen. Tästä asiasta ON väännetty juttua vaikka kuinka hemmetisti.
Ok, no ei sitten, jatketaan entiseen malliin ja kysytään kysyttävät kaikkitietävältä googlelta.
Ei ole minusta kovin moimutkaista![]()
Suomessa saa ajaa meidän mopoilla paksuilla katkoviivoilla, mutta ei ohuilla, eikä niiden ulkopuolella ollenkaan.
Mutta kuulkaa. Tämä menee nyt parin viime vastauksen jälkeen heikon tasoiseksi keskustelukai. Ei huvita osallistua.
Anteeksi ja hyvää yötä.
Viimeksi muokannut rainerb, La Loka 08, 2011 3:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse olen noita luvallisia ja luvattomia teitä erotellessa ajatellut siten että mitä kehtaa vastaantulijoille kirkkain silmin tieksi väittää on mielestäni luvallinen ura. Mutta toki tähänkin poikkeuksia on, eli se aiemmin mainittu maalaisjärki on tässä ehkä paras väline luvallisia uria etsiessä.
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
-
markusj
- Pyörä: T7, XC290
Paperiset gt-kartat ovat näin uusavuttomuuden aikakaudella edelleenkin vallan käyttökelpoisia, vaikka vuotta 2011 eletäänkin. Näkyy ilmestyneen jossain vaiheessa pyöräilyversiokin 1:400000, jossa näkyy metsäsorateitä ihan hyvin matkaenskailuun. Itsellä ne perinteiset 1:250000 käytössä edelleen gepsin rinnalla. Mustat viivatiet pääosin ajettavia jos ei toisin osoiteta. Tiellä, jota noissa ei ole/näy, parempi olla ajamatta ellei ole muuten varmistettu. Ainoa ongelma tietty karttojen päivitys.
Muutama kpl repussa ei viene ketään konkurssiin. Löytyy usein esim. huoltoasemilta ja kirjakaupoista.
Muutama kpl repussa ei viene ketään konkurssiin. Löytyy usein esim. huoltoasemilta ja kirjakaupoista.
-markus-