Husaberg FE keskustelut
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Husaberg FE keskustelut
Muistaakseni hd:n paloissa oli merkinnät printattuna, niitä ei tarvinnut mitata (paitsi mielenkiinnosta tarkistin silti), vaan nimenomaan ne alkuperäiset pyörässä paikalla olleet > piti saada varmuus että lähtökohta mistä mitoittaa uusien shimmien paksuus oli mitattu oikein. Välykset olivat menneet tiukemmiksi, alle ohjearvojen yhtä lukuunottamatta joka oli alarajalla. Keinuvivut otin irti, ja magneetilla "imaisin" palat pois. Sitten uudet palat tilalle, ja "säätö" on siinä. Nokkaketjuun ei tarvitse koskea. Kaiken kaikkiaan ei montaa ruuvia tarvitse irroittaa sen jälkeen kun venttiilikoppa on otettu pois niin keinuvivut on irti. Syylärit otin pois edestä, oli väljempi hommata. Haastavinta oli ensikertalaisella välyksen tulkinta: kuinka kovasti pitää mittaliuskaa koettaa työntää väliin. Se oli kuitenkin aika herkkää hommaa ensialkuun. Aikansa kun räpläsi öljytyllä liuskalla niin tuli tuntuma juttuun ja toistettavuutta (menee, ei mene) niin paljon että alkoi uskomaan tuloksia. Uusien shimmien asennuksen jälkeen tarkistusmittaus ja välykset ok, sitten vaan koko hoito nippuun.
Re: Husaberg FE keskustelut
anykala kirjoitti:Onko kukaan laittanu husaberg 570:seen xenon ajovaloja tai jotain led-lisävaloja? Tällaisen löysin netistä X2 Eclipse HID Model specific Husaberg - FE 390/450/570 09-11 eli onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta? linkki http://www.knobby.eu/fi/art/enduro/valo ... 0-09-1.php
Ideoita valojen valintaan ja asentamiseen ovat tervetulleita...![]()
Itse ajattelin talvella näprätä sen orkkis halogeenihärvelin tilalle oikean D2s kannalla olevan Xenon projektorin, kuten tuli aikasempaan gixxeriin tehtyä. Sen verran oli eroa yöllä ja päivällä valojen kanssa että faijan faceliftattu 08 320cdi mesen bi-xenonien lyhkäset oli surkeammat kuin oman mopon yksittäinen projektori lyhkäsillä.
Jotakuinkin tämmönen homma käytännössä. Projektori on Lexus RX citymaasturista ja linssi on vaihdettu kirkkaaseen alkuperäisen sumeapintaisen tilalle (komee värivälkyntä cutoff rajan juurilla). Ballasti OEM Matsushita ja polttimo 5000k D2s:






2011 Husaberg FS 570 - 69whp / 62Nm
2006 Suzuki GSX-R 600 - Ex
2006 Suzuki GSX-R 600 - Ex
- Jukka
- Site Admin
- Viestit: 2796
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
- Pyörä: CFMoto 800 mtx
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: Husaberg FE keskustelut
Tänään kävin nokka vielä räkää valuen kokeilemassa uusia jousia crossiradalla ja takametsässä.
Nyt kestää vetää hyppyihin sen mitä uskaltaa eikä pohjaa jouset!
Tuntuma on vähän hakusassa, etupää vaatii vielä opettelua.
Vaan ylläri tuli kun löysäsin edestä 20 napsua ja takaa 2 kiekkaa komppia ja kävin ajamassa pirunpeltoa ja hakkuuaukeaa,
satan i gatan että kulkee hienosti! Nyt kun jouset vastaa kuljettajan painoa niin pyörä toimii ilmeisesti kuin sen on tekijänsä
ajatellut toimivan. Molemmat päät antaa hienosti periksi ja kaikenkokoset möykyt katoaa ihan huomaamattomiin mutta silti
säilyy pito ja tuntuma. Kyllä väittäsin että satsaus kannatti...
Nyt kestää vetää hyppyihin sen mitä uskaltaa eikä pohjaa jouset!
Tuntuma on vähän hakusassa, etupää vaatii vielä opettelua.
Vaan ylläri tuli kun löysäsin edestä 20 napsua ja takaa 2 kiekkaa komppia ja kävin ajamassa pirunpeltoa ja hakkuuaukeaa,
satan i gatan että kulkee hienosti! Nyt kun jouset vastaa kuljettajan painoa niin pyörä toimii ilmeisesti kuin sen on tekijänsä
ajatellut toimivan. Molemmat päät antaa hienosti periksi ja kaikenkokoset möykyt katoaa ihan huomaamattomiin mutta silti
säilyy pito ja tuntuma. Kyllä väittäsin että satsaus kannatti...
Re: Husaberg FE keskustelut
Mistä Jukka ostit ja mitkä tyypit. Meinaan kun ollaan saman kaliberin äijiä ja kohta mullakin saattaa olla Husaberg.
- hannuk
- Viestit: 1152
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
- Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Husaberg FE keskustelut
Tässä on tullu viikonloppu pähkittyä noita vietereitä ja tosiaan 105-110kg ajopainolla tuo vakio perä painuu 130mm ja staattinen sagi on kohdillaa, eli jäykempää jousta huutaa. Varmaan se maks 95 kg painoiselle oleva 76N/mm jousi on liian löysä, joten 80N/mm vieteri pitäs olla ok. Ktm:n oranssi jousi on jotain 260e pintaan, mutta jos tyytyy husan keltaiseen jouseen, niin sen saa husaberg.fi kautta vähän alle 130e. Noista keulajousista ei sitten oikein otakaan tolkkua, kun niitä ei pääse samaan tyyliin mittailemaan ja toteamaan onko ok vai ei.jylppy kirjoitti:Mistä Jukka ostit ja mitkä tyypit. Meinaan kun ollaan saman kaliberin äijiä ja kohta mullakin saattaa olla Husaberg.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Re: Husaberg FE keskustelut
Kyllä pitäisi saada KooTeeäM kaupasta oransseja jousia alle tuon 260€ koko setti eli eteen ja taakse yhteensä! Edes "ohje hinta" ei taida olla noin paljoa.
antti
Re: Husaberg FE keskustelut
Miksi ei pääse?
- Jukka
- Site Admin
- Viestit: 2796
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
- Pyörä: CFMoto 800 mtx
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: Husaberg FE keskustelut
Motokeitaasta ostin kaikki, sieltä saa käsityksen hinnoista näillä numeroilla.
Edessä ja takana 2 pykälää defaulttia jäykemmät jouset.
Takana 91210056S 128eur , edessä 91410017S 172eur.
Kolmensadan paukku siis. Elämä on.
Varmaan jostain sais halvemmallakin. Muutes, Karlströms Motorilla on mukavasti
nuo räjäytyskuvat sivuillaan, sieltä on mukava haeskella osasia. Selkeämpi kuin pdf.
Edessä ja takana 2 pykälää defaulttia jäykemmät jouset.
Takana 91210056S 128eur , edessä 91410017S 172eur.
Kolmensadan paukku siis. Elämä on.
Varmaan jostain sais halvemmallakin. Muutes, Karlströms Motorilla on mukavasti
nuo räjäytyskuvat sivuillaan, sieltä on mukava haeskella osasia. Selkeämpi kuin pdf.
Re: Husaberg FE keskustelut
Asensin äsken tuon DJH nokkaketjun kiristäjän paikoilleen. Onneksi ekan startin kohdalla annoin pyörän käydä hetken ja tutkailla sitä mokkulaa. Ei kauaa menny kun rupes öljyä tihkuamaan kiristäjän ja kuparisen o-renkaan välistä. Pien epäily olikin ettei ollut menny ihan pohjaan asti se o-rengas kun jäi ikävän näköisesti kantamaan. Uus yritys ja nyt toimii.
Alkuun varovaisesti aloin löysyttämään lennosta sitä kunnes alko tikitystä ja rahinata kuulumaan voimakkaammin, reilu puol kiekkaa tuosta kiinni ja konehan rupes käymään tosi nätisti. Ei ollenkaan huono investointi, onpahan yksi murhe vähemmän tekniikan puolelta.
Alkuun varovaisesti aloin löysyttämään lennosta sitä kunnes alko tikitystä ja rahinata kuulumaan voimakkaammin, reilu puol kiekkaa tuosta kiinni ja konehan rupes käymään tosi nätisti. Ei ollenkaan huono investointi, onpahan yksi murhe vähemmän tekniikan puolelta.
2011 Husaberg FS 570 - 69whp / 62Nm
2006 Suzuki GSX-R 600 - Ex
2006 Suzuki GSX-R 600 - Ex
- hannuk
- Viestit: 1152
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
- Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Husaberg FE keskustelut
Sitä pitäs sitten jossain välissä harrastaa vieterijumppaa. Takapää nyt on selkeä ja helppo homma, kun riittää että nappaa iskarin irti, löysää vanhan jousen ja pistää uuden kiinni. Tietty noi esijännitykset vaatii vähän mittailua. Sitten iskari kiinni mopoon, todetaan että taulukon jousi oli hyvä ja sen jälkeen kovaa ajoa.
Etupäähän voisi vaihdella sitten samalla öljyt, kun kerta aukoa pitää. Ajattelin kaadella suositusten mukaista SAE 5:sta sen 620ml/putki. Tyhmästi taas menee noi määrät, kun pitää ostaa kaks litraa josta jää sitten reilu 7dl yli. Toisaalta halvemmaksi tulee vaihdella noita öljyjä kuin se että ajelis ilman
Jos tuota keulaa innostuu enemmän purkamaan, niin tarvisi irrotella stefa, liu´ut ja muut osat. Irtihän ne saa helpolla, vaan asentaminen helpottuu jos on se stefojen asennustyökalu. WP:n tekemä maksaisi vajaa 60e tuohon 48mm keulaan, sitten jotain kiinalaisia työkaluja saa jenkeistä halvemmalla. Suomessa se sama wp maksaa ilmeisesti sen 177e, kun kysyin Totaltekilta hintaa.
WP.de ottaa päälle 30e posteja, mikä on mun mielestä aika paljon 60e osan postittelusta, toisaalta voishan sieltä samalla tilata öljyäkin. Linkki työkaluun. Ei kellään olisi (pk-seudulla) kiinnostusta tilata kimpassa tuolta? Jouset oli tuolla jonkin verran halvempia.
Etupäähän voisi vaihdella sitten samalla öljyt, kun kerta aukoa pitää. Ajattelin kaadella suositusten mukaista SAE 5:sta sen 620ml/putki. Tyhmästi taas menee noi määrät, kun pitää ostaa kaks litraa josta jää sitten reilu 7dl yli. Toisaalta halvemmaksi tulee vaihdella noita öljyjä kuin se että ajelis ilman
Jos tuota keulaa innostuu enemmän purkamaan, niin tarvisi irrotella stefa, liu´ut ja muut osat. Irtihän ne saa helpolla, vaan asentaminen helpottuu jos on se stefojen asennustyökalu. WP:n tekemä maksaisi vajaa 60e tuohon 48mm keulaan, sitten jotain kiinalaisia työkaluja saa jenkeistä halvemmalla. Suomessa se sama wp maksaa ilmeisesti sen 177e, kun kysyin Totaltekilta hintaa.
WP.de ottaa päälle 30e posteja, mikä on mun mielestä aika paljon 60e osan postittelusta, toisaalta voishan sieltä samalla tilata öljyäkin. Linkki työkaluun. Ei kellään olisi (pk-seudulla) kiinnostusta tilata kimpassa tuolta? Jouset oli tuolla jonkin verran halvempia.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Re: Husaberg FE keskustelut
Ton työkalun saa ebaystä halvemmalla. Ei ihan sama mutta tolla saa kyllä stefat ja liukuholkin helposti paikalleen, kun vertaa siihen turaamiseen mitä esim. ruuvarin kanssa koheltaessa on.hannuk kirjoitti:Sitä pitäs sitten jossain välissä harrastaa vieterijumppaa. Takapää nyt on selkeä ja helppo homma, kun riittää että nappaa iskarin irti, löysää vanhan jousen ja pistää uuden kiinni. Tietty noi esijännitykset vaatii vähän mittailua. Sitten iskari kiinni mopoon, todetaan että taulukon jousi oli hyvä ja sen jälkeen kovaa ajoa.
Etupäähän voisi vaihdella sitten samalla öljyt, kun kerta aukoa pitää. Ajattelin kaadella suositusten mukaista SAE 5:sta sen 620ml/putki. Tyhmästi taas menee noi määrät, kun pitää ostaa kaks litraa josta jää sitten reilu 7dl yli. Toisaalta halvemmaksi tulee vaihdella noita öljyjä kuin se että ajelis ilman![]()
Jos tuota keulaa innostuu enemmän purkamaan, niin tarvisi irrotella stefa, liu´ut ja muut osat. Irtihän ne saa helpolla, vaan asentaminen helpottuu jos on se stefojen asennustyökalu. WP:n tekemä maksaisi vajaa 60e tuohon 48mm keulaan, sitten jotain kiinalaisia työkaluja saa jenkeistä halvemmalla. Suomessa se sama wp maksaa ilmeisesti sen 177e, kun kysyin Totaltekilta hintaa.
WP.de ottaa päälle 30e posteja, mikä on mun mielestä aika paljon 60e osan postittelusta, toisaalta voishan sieltä samalla tilata öljyäkin. Linkki työkaluun. Ei kellään olisi (pk-seudulla) kiinnostusta tilata kimpassa tuolta? Jouset oli tuolla jonkin verran halvempia.
Tosta öljymäärästä sen verran, että jos ei ole kammiokeula (mihin kuulostaa yhteen putkeen lukema aika kovalta), niin eikös siinä olisi parempi mitata öljypinta, koska sinne putkeen jää aina vähän öljyä vaikka miten valuttelee pois.
- Jukka
- Site Admin
- Viestit: 2796
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
- Pyörä: CFMoto 800 mtx
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: Husaberg FE keskustelut
Service manual ei kerro miten se öljynpinta pitäisi mitata, se sanoo vaan että kaatele 620 ml.
Mieki kuvittelin että se pitäis tikulla kattoa...
Mieki kuvittelin että se pitäis tikulla kattoa...
Re: Husaberg FE keskustelut
620ml per putki?
Onko enduron keula muka eri kuin moton? Mulla taas laitettiin joku 440-450 per putki litkua. Noin 0.3dl enemmän kuin vakiona johtuen liian löysästä tuntumasta. Esijännitystäkin on lisätty semmosilla eri paksuisilla muhveilla joita mulla on pussillinen tossa jemmassa.
Onko enduron keula muka eri kuin moton? Mulla taas laitettiin joku 440-450 per putki litkua. Noin 0.3dl enemmän kuin vakiona johtuen liian löysästä tuntumasta. Esijännitystäkin on lisätty semmosilla eri paksuisilla muhveilla joita mulla on pussillinen tossa jemmassa.
2011 Husaberg FS 570 - 69whp / 62Nm
2006 Suzuki GSX-R 600 - Ex
2006 Suzuki GSX-R 600 - Ex
- hannuk
- Viestit: 1152
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
- Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Husaberg FE keskustelut
Eikös tuo moton keula ole melkein kolmanneksen lyhyemmillä joustoilla? Siinäkö ei riittänyt se esijännityksen nuppisäätö, kun pitää laittaa noita lisäpalikoita jousta jännittämään? Metka nähdä miten toi oma alkaa mönkimään noilla jäykemmillä jousilla. Onkos tuon moton owners manuaalia jossain pdf:nä? Pitääkin vilkasta husan sivuilta, lähinnä vaimennusten ratasäätöjen kannalta vois olla jotain apua. Ihmeen kivasti toi silti isolla moottoriradalla meni noilla jousilla jotka on jo enskaan liika löysät mulle. Tosin vois olla että mikroautoradalla tolla ajamisesta ei tuliskaan sitten enään mitäänmaKe| kirjoitti:620ml per putki?![]()
Onko enduron keula muka eri kuin moton? Mulla taas laitettiin joku 440-450 per putki litkua. Noin 0.3dl enemmän kuin vakiona johtuen liian löysästä tuntumasta. Esijännitystäkin on lisätty semmosilla eri paksuisilla muhveilla joita mulla on pussillinen tossa jemmassa.
Ei näytä löytyvän muiden kun 2009 FE manuska.
Viimeksi muokannut hannuk, To Syys 29, 2011 2:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Re: Husaberg FE keskustelut
-09 owners manuaalissa sanotaan, että öljypinta on 110mm +- jotain säätövaraa, eli varmaankin vakiona toi 110mm. Tämä taitaa olla aika monessa kotarissakin vakiona.Jukka kirjoitti:Service manual ei kerro miten se öljynpinta pitäisi mitata, se sanoo vaan että kaatele 620 ml.
Mieki kuvittelin että se pitäis tikulla kattoa...