Kokemuksia Aprilia Pegaso 650
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- juilma
- Pyörä: Aprilia Pegaso 650
Kokemuksia Aprilia Pegaso 650
Pari vuotta olen sivusta seuraillut kurapyöräilysivustoja ja muutenkin kasvatellut intoa kaksipyöräiseen. Nyt sitten alkaa olemaan polte sitä luokkaa että varmaan on edessä ensimmäisen oman ensimmäisen kaksipyöräisen hankkiminen. Kokemuksia on moottoripyöräilystä muutama tuhat kilometriä mutta siitäkin on aikaa muutamia vuosia.
Itse olen kevyt 180 cm kaveri, käyttö tulee olemaan hupipyöräilyä tässä lähialueilla jossa asfaltilla ajetaan pakolliset siirtymiset nautiskelemaan sorateille ja jopa ehkä metsäautoteille. Laillisia polkuja taitaa ikävä kyllä olla vähän ajettavaksi. Mitään pitempiä reissuja tuskin paljoa tulee heitettyä, perhe kun ei pyörän mukana kulje oli pyörä mikä tahansa. Mutta kun lapset lähtee nukkumaan voisi iskä startata mopedin ja käydä kieppasemassa parikymmentä kilometriä sorateitä kesäyöstä nauttien.
Jotenkin olen vakuuttunut eri sivuja selanneena, että ensimmäinen juuri minulle sopiva pyörä olisi Aprilia Pegaso 650, vaikken ko pyörää ole (vielä) edes koeajanut. Yksi puoli on todella hyvä hinta/laatu -suhde. Mutta onko taustalla jotain teknisiä mörköjä miksi pyörät ovat niin halpoja. Pyörä ei ole ehkä niin täysverinen enska mitä voisin haaveilla mutta kun juurikin ne lailliset polkuverkostot puuttuvat, niin kakspuolikas kotari ei kuitenkaan ehkä sittenkään ole se paras pyörä vaikka pikkupolut sillä olisivat varmasti silkkaa nautintoa. Mutta sanokaas arvon kokeneet palstalaiset mielipiteitänne Aprilian puolesta ja vastaan. Ja toki jotain muutakin merkkiä saa ehdottaa...
Itse olen kevyt 180 cm kaveri, käyttö tulee olemaan hupipyöräilyä tässä lähialueilla jossa asfaltilla ajetaan pakolliset siirtymiset nautiskelemaan sorateille ja jopa ehkä metsäautoteille. Laillisia polkuja taitaa ikävä kyllä olla vähän ajettavaksi. Mitään pitempiä reissuja tuskin paljoa tulee heitettyä, perhe kun ei pyörän mukana kulje oli pyörä mikä tahansa. Mutta kun lapset lähtee nukkumaan voisi iskä startata mopedin ja käydä kieppasemassa parikymmentä kilometriä sorateitä kesäyöstä nauttien.
Jotenkin olen vakuuttunut eri sivuja selanneena, että ensimmäinen juuri minulle sopiva pyörä olisi Aprilia Pegaso 650, vaikken ko pyörää ole (vielä) edes koeajanut. Yksi puoli on todella hyvä hinta/laatu -suhde. Mutta onko taustalla jotain teknisiä mörköjä miksi pyörät ovat niin halpoja. Pyörä ei ole ehkä niin täysverinen enska mitä voisin haaveilla mutta kun juurikin ne lailliset polkuverkostot puuttuvat, niin kakspuolikas kotari ei kuitenkaan ehkä sittenkään ole se paras pyörä vaikka pikkupolut sillä olisivat varmasti silkkaa nautintoa. Mutta sanokaas arvon kokeneet palstalaiset mielipiteitänne Aprilian puolesta ja vastaan. Ja toki jotain muutakin merkkiä saa ehdottaa...
Re: Kokemuksia Aprilia Pegaso 650
+ Rotaxin vahva moottori ja muu tekniikka, mun vanhalla pelillä oli ajettu 94000.
+ Bemarin vastaavassa F650-mallissa on yksi imuventtiili vähemmän -> perstuntumalta bemari on laiskempi.
+ edullinen hankintahinta.
+ soveltuu varsin hyvin ensipyöräksi.
+ tankki on sopivan kokoinen ~noin 20 litr.
- maine
- 19" eturengas (vaikea löytää kunnon nastarengasta ja kesärenkaiden osalta valikoima suht kapea vrt.21")
- Alkuperäisten Aprilia varaosien saanti takkuaa mikäli kyseistä osaa ei ole Suomessa. Syynä uskoakseni tehtaan hitaus ja Italian työmentaliteetti. Bemarilta saa vastaavia osia yleensä hieman varmemmalla aikataululla.
- märkäpaino noin 200 kg.
-Alkuperäinen pakoputkisto mätänee käsiin. Pakkohankintana sliparit.
Kokemukset -98 mallisesta kaasaripelistä
Lisäinfoa pyörästä löydät tästä foorumista ->projektit -> Mikon Aprilia Pegaso
Englanninkielinen foorumi ->Aprilia Forum
+ Bemarin vastaavassa F650-mallissa on yksi imuventtiili vähemmän -> perstuntumalta bemari on laiskempi.
+ edullinen hankintahinta.
+ soveltuu varsin hyvin ensipyöräksi.
+ tankki on sopivan kokoinen ~noin 20 litr.
- maine
- 19" eturengas (vaikea löytää kunnon nastarengasta ja kesärenkaiden osalta valikoima suht kapea vrt.21")
- Alkuperäisten Aprilia varaosien saanti takkuaa mikäli kyseistä osaa ei ole Suomessa. Syynä uskoakseni tehtaan hitaus ja Italian työmentaliteetti. Bemarilta saa vastaavia osia yleensä hieman varmemmalla aikataululla.
- märkäpaino noin 200 kg.
-Alkuperäinen pakoputkisto mätänee käsiin. Pakkohankintana sliparit.
Kokemukset -98 mallisesta kaasaripelistä
Lisäinfoa pyörästä löydät tästä foorumista ->projektit -> Mikon Aprilia Pegaso
Englanninkielinen foorumi ->Aprilia Forum
- juilma
Kiitoksia vinkeistä. Tuohon näiden sivustojen Aprilia ketjuun olen tutustunutkin.
Olenko käsittänyt oikein että Rotaxin kone on vaihtunut jossain vaiheessa toiseen koneeseen 2000 -luvulla. Jos näin on niin milloinhan muutos on tapahtunut ja onko uusi motti parempi vai huonompi.
Olenko käsittänyt oikein että Rotaxin kone on vaihtunut jossain vaiheessa toiseen koneeseen 2000 -luvulla. Jos näin on niin milloinhan muutos on tapahtunut ja onko uusi motti parempi vai huonompi.
Taitaa olla -06 kun tuli uusi malli jossa on Yamahan 660 moottori. Kun olen ajanut molemmilla, niin jäi tuo uusi malli koeajon jälkeen hankkimatta, vanha oli kivempi.
Kaveripiiriä tuolla ei saa kateellisksi, mutta jos se ei ole hankinta kriteereistä kärkipäässä niin onhan mainio pyörä ja äärimmäisen helppo ja mukava ajaa.
Wanhalla oli tuo viimeisin "vanhan" mallin versio joka oli ruisku Rotaxilla ja moottorista, kuten koko muustakaan pyörästä ei jäänyt moitteen sijaa.
Kaveripiiriä tuolla ei saa kateellisksi, mutta jos se ei ole hankinta kriteereistä kärkipäässä niin onhan mainio pyörä ja äärimmäisen helppo ja mukava ajaa.
Wanhalla oli tuo viimeisin "vanhan" mallin versio joka oli ruisku Rotaxilla ja moottorista, kuten koko muustakaan pyörästä ei jäänyt moitteen sijaa.
Weteraani kurapyöräilijä
- juilma
No nyt on pyörä hankittu kotiin. Vaikka välillä jo kovasti muitakin merkkejä katsoin niin pegaso vei lopulta voiton. Nyt sormet syyhyää että pääsee ajamaan 
-
teppogarde
- Pyörä: DL 650 V-Strom
Onneksi olkoon ja tervetuloa joukkioon! Ei ole mullakaan pahaa sanottavaa, vaikkakin Bemarin merkkisenä, vastaavalla kamppeella tuli kolme kesää kurvailtua. Öljynvaihto on vähän keljumainen kun rungon öljysäiliön pohjaroppuun ei kovin helpolla pääse käsiksi mutta joku porakonepumppu tai vastaava "imuri" jeesaa ihmeesti. Samoin hiukka sottanen homma on öljynputsarin vaihto.
Älä sano, ettet osaa jos et ole vähintään paria kertaa kokeillut.
- juilma
Kiitos kiitos. Into on kova päästä ajelemaan. Tänään ekaa kertaa Pegasoa ihmettelin livenä ennen kuin tein kaupat ja varsinkin se ilahdutti että luonnossa tuo Pegaso on huomattavasti enemmän enduro kuin kuvissa. Olin hieman huolissaan että onko pyörä liian maantie minun makuuni, ehdottomasti soratie vehettä kun olin hakemassa. Ja muutenkin taatusti aivan tarpeeksi iso tällaiselle aloittelevalle kurapyöräilijälle. Vieressä oli kaksin kappalein 1200 GS:iä enkä sellaisella kyllä uskaltaisi lähteä (vielä) koeajolle vaikka tarjottaisiin. On se vaan niin hirveän ison ja raskaan näköinen laitos =)
Täytyy tosiaan noita huoltoja ihmetellä kun aika koittaa. Ostin pyörän liikkeestä ja perushuollot + venttiilien säätö on tehty. Mikäs noissa on sopiva huoltoväli.
Pyörä jäi vielä liikkeeseen, jokohan ensi viikolla kelit olisivat sellaiset että uskaltaisi tehdä neitsytmatkan 60 km kotia =)
Täytyy tosiaan noita huoltoja ihmetellä kun aika koittaa. Ostin pyörän liikkeestä ja perushuollot + venttiilien säätö on tehty. Mikäs noissa on sopiva huoltoväli.
Pyörä jäi vielä liikkeeseen, jokohan ensi viikolla kelit olisivat sellaiset että uskaltaisi tehdä neitsytmatkan 60 km kotia =)
Vinkkinä rungon öljysäiliön tyhyjentämiseen:
Pultti löytyy jäähdyttäjän alapuolelta sellainen etupyörään päin sojottava pieni törö. Itselleni vaihdoin aikoinaan tuon pultin uudeksi kuusiokolopultiksi. Tuon pultin kautta tulee muistaakseni suurin osa koneen öljystä ulos joten se kannattaa aina tyhjentää ihan oikeaoppisesti.
Ennen kuin avaat tuon pultin niin laita sen "törön" alle eräänlaiseksi ränniksi taiteltu pahvin kappale jota pitkin voit valutella öljyt suoraan astiaan.
Pultti löytyy jäähdyttäjän alapuolelta sellainen etupyörään päin sojottava pieni törö. Itselleni vaihdoin aikoinaan tuon pultin uudeksi kuusiokolopultiksi. Tuon pultin kautta tulee muistaakseni suurin osa koneen öljystä ulos joten se kannattaa aina tyhjentää ihan oikeaoppisesti.
Ennen kuin avaat tuon pultin niin laita sen "törön" alle eräänlaiseksi ränniksi taiteltu pahvin kappale jota pitkin voit valutella öljyt suoraan astiaan.
-
rjh
- Pyörä: Suzuki DL-650 V-STROM A
- Viesti:
Itselläni on vuoden 1999 Pegaso 650. Se on toiminut muuten moitteettomasti mutta siinä oli outo kylmäkäynnistysongelma. Sai sahata tovin ennenkuin käynnistyi. Syy siihen mutkien kautta löytyi eli löytyi venttiilien ajoituksesta. Nyt talvella hankin siihen touring pleksin josko saisi vähän tuulensuojaa. Maastoajo-ominaisuudet ovat itselleni riittävät. En ole löytänyt vielä paikkaa mistä en olisi päässyt ajamaan. Kuraspoorit olen jättänyt suosiolla kokeilematta.
-
rjh
- Pyörä: Suzuki DL-650 V-STROM A
- Viesti:
Nyt tuli Pegaso myytyä. Hyvin pelasi muuten mutta jätti keväällä tienpäälle kun jännitteensäädin sippasi enkä huomannut akun tyhjentymistä. Hyviä kilometrejä uudelle omistajalle! Nyt on alla uudenkarhea Suzuki DL 650 V-strom. Tehdään näitä retkiä sitten sillä. Painoa on paljon enemmän ja maasto-ominaisuudet huonommat mutta vastineeksi hyvillä teillä matka taittuu leppoisammin kuin Pegasolla.
Tämmöstäkii katellu. Näissä muuttuu tuo malli jossain oliko -97, mutta mitä kaikkea muuttuu? Uudempi on ainakin painavampi, onko siitä maastoon laisinkaan vai onko valittava vanhempi jos vähänki meinaa rymytä? Jostain lontoon kielisiltä sivuilta luin että painoeroa ois lähes 30 kg
. Pitäneekö paikkansa... Suurin osa kilometreistä tulee hiekkateitä ajellessa joten tuo maastokelpoisuus ei ole ainoa valintakriteeri mutta kun kuski on kevyt niin mielellään ottas kevyehkön pyöränkin...
Kokemusta yhden kesän verran 07 pegasosta, ruiskuversio.
Pyörä on tosi hyvä soralla ja hiekkateillä. Kartingradalla käynyt muutaman kerran leikkimässä, ja pyörä toimii sielläkin tosi hyvin, kallistuskulmaa riittää jalkatapit ei ala raapiin maata ja hauska ajaa.
Hiekalla 19" eturengas ei pelaa. Harkinnut saisko teetätettyä 21" etuvanteen voi olla talven projekti. Maastossa maavara riittää, mutta ykkönen ehkä pikkasen liian pitkä. Tehoa on ainakin minulle tarpeeksi, ja moottori on vääntävä.
Pyörässä on tosi hyvä tasapaino, ketterä ja kevyen oloinen. Hiekkateillä ja irtosorallakin voi ajaa reippaasti, irtokivilläkin pärrä toimii. Ainoa suuri puute mopossa minulle on tuo 19" eturengas. Pitkää reissua en ole vielä tehnyt.
Tilasin suodattimet ja varaosia saksasta, näytti hinnat olevan parhaimmillaan alle puolet täkäläisen liikkeen hinnoista. Tarakkaa ei ollut jälleenmyyjän varastossa ja tehtaalta toimitus kesti tuomoset 3 viikkoa, pitkähkö aika.
Pyörä on tosi hyvä soralla ja hiekkateillä. Kartingradalla käynyt muutaman kerran leikkimässä, ja pyörä toimii sielläkin tosi hyvin, kallistuskulmaa riittää jalkatapit ei ala raapiin maata ja hauska ajaa.
Hiekalla 19" eturengas ei pelaa. Harkinnut saisko teetätettyä 21" etuvanteen voi olla talven projekti. Maastossa maavara riittää, mutta ykkönen ehkä pikkasen liian pitkä. Tehoa on ainakin minulle tarpeeksi, ja moottori on vääntävä.
Pyörässä on tosi hyvä tasapaino, ketterä ja kevyen oloinen. Hiekkateillä ja irtosorallakin voi ajaa reippaasti, irtokivilläkin pärrä toimii. Ainoa suuri puute mopossa minulle on tuo 19" eturengas. Pitkää reissua en ole vielä tehnyt.
Tilasin suodattimet ja varaosia saksasta, näytti hinnat olevan parhaimmillaan alle puolet täkäläisen liikkeen hinnoista. Tarakkaa ei ollut jälleenmyyjän varastossa ja tehtaalta toimitus kesti tuomoset 3 viikkoa, pitkähkö aika.
Onkos tuommoisen mark1 mallin pegason taka iskari huolletava? Rupes tihkumaan mehuja ulos joten jotain sille pitäs tehä, tai sitten löytää jostain käypäinen keppi tilalle. Jos jollain on tietoa käykö jostain muusta, kenties hieman yleisemmin tavattavasta pyörästä paikoilleen suoraan tahi pikku muutoksin, niin tieto otetaan ilolla vastaan.
-
Larsanjus
- Pyörä: 950 Adv -04
En osaa sanoa mistä mun takaiskari on hommattu, kun oli jo ostaessa paikoillaan, mutta mulla on joku jälkiasenteinen säädettävä. Pitäis tutkia missä on väljää kun "tarakasta" nostaen on sentti klappia ennenkun rengas nousee. Voin koittaa katella jotain tyyppinumeroa tms kunhan purkaan ton hökötyksen.
Muuten oon ollu mopoon 2500km kokemuksella oikein tyytyväinen, ennemmin loppuu pokka kun pyörästä ominaisuudet. Kaikkea pikkulaittoahan tommosessa 16-vuotiaassa aina on, muttei mitään isompaa ongelmaa. Änkkärit on ruostunu puhki, molempia edellinen jo paikannut ja taas huokailee yhdestä kohdasta. Vaihtunevat talven aikana yhteen jälkiasennusmalliin.
Huomennakin pitäis aamulla töihin sillä mennä, toivottavasti en palellu kuoliaaks..
Ohessa kuva viikonlopun rastimetsästysreisulta Teuvan seudulta.

Muuten oon ollu mopoon 2500km kokemuksella oikein tyytyväinen, ennemmin loppuu pokka kun pyörästä ominaisuudet. Kaikkea pikkulaittoahan tommosessa 16-vuotiaassa aina on, muttei mitään isompaa ongelmaa. Änkkärit on ruostunu puhki, molempia edellinen jo paikannut ja taas huokailee yhdestä kohdasta. Vaihtunevat talven aikana yhteen jälkiasennusmalliin.
Huomennakin pitäis aamulla töihin sillä mennä, toivottavasti en palellu kuoliaaks..
Ohessa kuva viikonlopun rastimetsästysreisulta Teuvan seudulta.

Joo, kyllä toi pegaso tuntuu asiansa ajavan, hyvä pyörä se on hintaluokassaan. Vaimentimissa on mullakin reiät ja tuota yhdelle vaimentimelle muuttamista oon miettiny, mutta en oo saanu aikaiseksi. Maastossa menee ihan kohtuu hyvin muuten mutta toi 19" etupyörä on kyllä pehmeessä huono. Myöskään rengas valikoimaa ei oo samalla tavalla kuin 21".
Jos saat selville mikä iskari sulla on niin ois kiva juttu. Kunhan nyt saan aikaan purkaa omasta irti niin vois tietty alkaa ettimään mittojen mukaan.
Jos saat selville mikä iskari sulla on niin ois kiva juttu. Kunhan nyt saan aikaan purkaa omasta irti niin vois tietty alkaa ettimään mittojen mukaan.