Supertenere ja jännitteensäädin

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

jani
Pyörä: Ktm 640 adventure

Supertenere ja jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja jani »

Viimeviikolla loppu akku, kun menin tankille. Nippanappa startti pyörähti. No kaapeleilla käyntiin ja kotia. Mopo pelas ihan normaalisti. Hain samalla uuden akun, kun tiesin että se ei ole enää kovin hyvässä kunnossa. Laitoin uuden akun ja mittasin samalla latausjännitteen ja se ei ollut kuin n13.5v kierroksilla.

Ajattelin, että jännitteen säädin oli porsinu ja hain uuden stormilta. Uudellakaan säätimellä ei latausjännite nouse tuon ylemmäs. Vanhassa säätimessä oli 5 johtoa. kolme valkoista laturilta, maa ja punainen virta johto. Uudessa säätimessä on 6 piuhaa. kolme valkoista, musta maa, punainen virta ja ruskea. mikä tämä ruskea on? Pitääkö se kytkeä akun plus napaan?

Mittasin mopon käydessä noista vaihde johdoista irrallaan noin 60v ac 5000 kierroksella. sitten johdot maita vasten yksitellen tyhjäkäynnillä ja niistä tuli noin 7v kustakin kolmesta. Ja sitten vielä 0.5ohmia resistanssia jokaisesta johdosta.

Onkohan mulla jotain muuta paskana?
Sinne missä kuralentää!!!
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Re: Supertenere ja jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja THA »

Niistä vaihejohdoista ei pitäis mitään maata vasten tullakaan, pitää mitata vaiheesta vaiheeseen.
Mittaappa se ruskea piuha AC-asennossa, ettei vaan olis 12 VAC (n. 13,5-14V) optioo ton uuden säätimen ulosostossa.
Ilmeisesti staattori on ehjä, joten liittimistä ja piuhoista löytynyy se vika.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
vihtis83
Pyörä: Polkupyörä

Viesti Kirjoittaja vihtis83 »

Mulla on afrikkalaisessa latausjännite noin 13.5-13.7 jos nyt oikein muistan viime kesäisiä mittauksia. Saman verran latasi työkaverin tenerekin uudella säätimellä... Niin ja se yksi johto voi olla virtalukolle menevä?
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla
Mr
Pyörä: 500 EXC

Viesti Kirjoittaja Mr »

Muistaakseni Stormilta itsekin aikoinaan tilasin Super Tenereen säätimen joka ei käynyt. Soitin ja puhelimessa tuumailtiin että oikeampi säädin johdoiltaan olisi pikkuteneren säädin jonka sitten lähettivät minulle. Sopi suoraan... Ei sinuna alkaisi soveltaa ´väärää´ säädintä paikalleen ennen kuin olisin kysellyt Stormilta asiasta.
jani

Mr kirjoitti:Muistaakseni Stormilta itsekin aikoinaan tilasin Super Tenereen säätimen joka ei käynyt. Soitin ja puhelimessa tuumailtiin että oikeampi säädin johdoiltaan olisi pikkuteneren säädin jonka sitten lähettivät minulle. Sopi suoraan... Ei sinuna alkaisi soveltaa ´väärää´ säädintä paikalleen ennen kuin olisin kysellyt Stormilta asiasta.
Niinpä tietenkin p...le :evil: Minä aattelin, että tuo on joku parempi malli koska tuossa on kunnon jäähdytysrivat. Vanhassa se säädin on alumiinilevyssä kiinni. sillä aattelin sen erilaisuuden. Katoin pikkuteneren säätimen ja se oli just samanlainen mikä mulla oli paikalla. Huomenna stormille...
pandomar
Pyörä: myyty

Viesti Kirjoittaja pandomar »

jani kirjoitti:
Mr kirjoitti:Muistaakseni Stormilta itsekin aikoinaan tilasin Super Tenereen säätimen joka ei käynyt. Soitin ja puhelimessa tuumailtiin että oikeampi säädin johdoiltaan olisi pikkuteneren säädin jonka sitten lähettivät minulle. Sopi suoraan... Ei sinuna alkaisi soveltaa ´väärää´ säädintä paikalleen ennen kuin olisin kysellyt Stormilta asiasta.
Niinpä tietenkin p...le :evil: Minä aattelin, että tuo on joku parempi malli koska tuossa on kunnon jäähdytysrivat. Vanhassa se säädin on alumiinilevyssä kiinni. sillä aattelin sen erilaisuuden. Katoin pikkuteneren säätimen ja se oli just samanlainen mikä mulla oli paikalla. Huomenna stormille...
Itse tyhmänä ja kiukuspäissäni asensin tuon stormin väärän jännitteensäätäjän paikalleen varastaen herätevirran virtalukolta. Vasta jälkeen muistin, että olen ennenkin ostanut stormilta TDM jännitteen säätimen joka menee heittämällä paikalleen. Kannattanee mainita jottei heidän supertennarin säädin sovi ja esmes tdm säädin sopii, jospa jaksaisivat muuttaa tietojaan.
Mr
Pyörä: 500 EXC

Viesti Kirjoittaja Mr »

Samalla kun säädintä kerran ropaa niin kannattaa asentaa se ´ilmavammalle´ paikalle. Sen kuupan sisällä ei taida paljon ilma liikkua...
pandomar
Pyörä: myyty

Viesti Kirjoittaja pandomar »

Tällä kertaa tein sivukatteeseen tuuletusaukon ja tälläsin säätimen alle paksun alumiinilevyn johon porailin reikiä varsinaisen säädinosan alle sitten viellä "piitahnaa" väliin. Saas nähä onko mitään vaikutusta.
Liitteet
P6290019.JPG
P6290018.JPG
psi
Pyörä: Africa Twin RD07

Viesti Kirjoittaja psi »

Näistä on ainakin AT -threadeissa puhuttu aika paljon että jos lähtee liittimiä vaihtamaan niin samantien vaihtaa RR:n FH -malliseen, muistinvaraisesti ainakin FH008 ja FH0012 sopivia tuon kokoluokan (~300W) pyöriin. ebaysta löytyy, suomestakin purkaamoista kun niitä on CBR:ssä käytetty. Näiden etu on että eivät raiskaa liittimiä eivätkä ky*hdä sitten lämpöhalvaukseen kun sähkö ei enää uppoakaan takaisin staattoriin, MOSFET -pohjaisia siis.
Русский военный корабль, иди на хуй
Juhana
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350

Viesti Kirjoittaja Juhana »

noita on myös jammuissa,mm 50A mallia,tai sitten 35A pienempää,samat liittimet,purkureilta saanee,ei saa enää rikki ihan pienillä virtavehkeillä...

tossa mun kuvassa

https://picasaweb.google.com/juhana.lad ... 2652082050

näyttäis olevan fh001,eli tdm:n oma...
jani

Nyt on uusi 850 tdm säädin. stormilla tietävät nyt että se heidän superiin tarkoitettu säädin oli väärä. monen mutkan kautta varmistettu. Aikoivat korjata asian.

Mutta asiaan. Ei lataa vieläkään tarpeeksi. Nyt se on tyhjäkäynnillä 12.5v ja pikkasen kun antaa kierroksia (alle 2000) niin on 13v valot päällä. Ei nouse vaikka antaa kierroksia reilusti. Ilman valoja tyhjäkäynnillä 12.6v ja pikkasen alle kahdella tuhannella kierroksella 13.2v. Piti vielä tuo yleismittari testata auton akussa ja näytti 14v tyhjäkäynnillä. Eli pitäs sekin olla kohdallaan?

Johtoja vääntelin ja kääntelin. Liittimiä räpläsin. Ei mitään vaikutusta. Alkaa olemaan ideat lopussa. Voiko tuo staattori olla paskana?

Vai laitetaanko otsalamppu kypärään ja eiku kovaa ajoa :twisted:
Juhana
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350

Viesti Kirjoittaja Juhana »

02,-0,3 ohm/20 asteen lämpötiassa valkoisten johtojen välillä
jani

Juhana kirjoitti:02,-0,3 ohm/20 asteen lämpötiassa valkoisten johtojen välillä
Pari tuntia sitte käytin jonkun aikaa käynnissä, kun mittailin. Eli voi olla vähän reilu 20 astetta. Pitää huomenna mitata iltapäivästä oikeassa lämpötilassa. Nyt se näytti 0.5ohm.? Ei ole hirveästi tullu näiden sähköhärveleiden kans värkättyä niin pitää varmistaa :oops: Joka vaiheesta oli sama kun noita ristiin mittaili
Liitteet
IMAG0206.jpg
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Mitäs mittaris näyttää kun kytket piuhat suoraan yhteen? Entä kun revit niistä staatorilta tulevista johdoista samalal kun mittaat?
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Jari S
Pyörä: Haussa

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Tarkistappa maadoitus johdot ja niiden liitokset! Akun maa ja moottorilta tuleva maa ainakin.
Tai voihan tuon mitata suoraan säätimen johdoista tuon jännitteen.
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Vastaa Viestiin