Tee-Se-Itse: Satulan uudelleenverhoilu

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Rässi66
Pyörä: Honda CR250R

Tee-Se-Itse: Satulan uudelleenverhoilu

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Kuva
Vuosimallin -89 kerni alkoi olla kypsä ja penkkikin tuntui liian pehmeältä (Kuljettajan paino ajotangat jalassa lähes 0,12 tonnia.)

Kedo.de toimitti uuden päällisen (piällisen?) rauhalliseen 24,50€ hintaan, siispä toimeen :arrow:

Ensin vanha nahka irti ja rovioon. Ohutkärkinen ruuvari, veitsi ja pihdit on mukavat olla läsnä.

Kuva
Vaahtomuovi vielä suhteellisen hyvä, kelpaa nuin.

Jakkaran pehmeydelle piti keksiä jotain. Tarvitaan lisää fylliä ja kovempaa ainetta.
Biltemassa olikin solumuovisia istuinalusia kolme kappaletta vitosella.
Materiaali vaikutti sopivan jämyltä, joten kassan kautta kotia.
Samalla hyvä ostaa 6mm niittejä, niitä paksumpia. Pidemmät niitit voisivat kyllä paremmin pitää hereillä ajaessa....
Niin ja olikos nitojaa, semmosta tarvitaan. Älä osta ihan halvinta.

Kuva
Vahvikkeen mallailua. Koska ei ole pitkiä reissuja tiedossa, niin paikkasin tuon reiän tuosta etupuolelta.... :roll:

Kuva
Ohentelin palan reunoja meidän tomaattiveitsellä (tästä ei passaa kärähtää vaimolle).
Muutoin paistavat ikävästi päällisen alta. Jos menee läskiksi, niin ei hätää. (Vitosella sai kolme, yksi on vielä koskematta.)
Toinen vaihtoehto olisi ollut alkaa kaivaa koloa orggispehmikkeeseen, ajattelin että helpompi näin.

Kuva
Siihen vaan ja pakkausteipillä kiinni. Jesserulla oli taas jossain kätkössä...
Kannattaa teipata paikan reunojen yli, saa paremmin tasaista jälkeä.

Sitten alkaakin mielenkiintoinen osuus, uuden päällisen kiinnitys.

Kuva
Itse laittelin ensin etukulmat kummatkin yhdellä niitillä kiinni ja takahelman keskeltä myös.
Ajattelin että pysyy päällinen paremmin suorassa. Kiristelin sitten tuosta kaarteen kohdalta ja pasauttelin niiteillä kiinni.
Keulaan päin ja sen valmistuttua kohti perää. Koitin kiristellä tasaisesti molempia puolia samalla pikkuisen pituussuunnastakin venytellen.
Rypyt ei oo kivoja tämmösessä. Yllättävän äkkiä olikin valmista, vielä muutamia varmisteluniittejä.
Tuommoisilla tasolukkopihdeillä voisi olla hyvä pitää kiinni?

Kuva
Siinä se. Kovikkeen takareuna vähän paistaa, olisi kannattanut teipata yli.
Huomenna testaamaan. 8)
amaunu
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider

Re: Tee-Se-Itse: Satulan uudelleenverhoilu

Viesti Kirjoittaja amaunu »

Hieno lopputulema, siistii pyörän ulkonäköäki melekosesti. Jos haluaa silittää tuon reunan niin pistää rälläkkään sellasen 30sen eli kivipaperin.. Sillä antautuu fylli ku fylli ja se on sitten armoton ku mene ku kusilumeen. Tämmöselle rinsessaperseelle ku allelk pitäs tehhä tuo sama kotkan penkkiin. nyt on ollu hööksistä ostettu heppasatulansatulan geelipehmuste päällä mut siistimpi olis kun piilotettuna nahan alle.
-ari
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Siisti tuli.
Kyllä kannattaa itsekin tehdä hommia, joita ei ole ikinä ennen tehnyt.
Ihminen oppii vaikka mitä. :idea: :idea: :idea:

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Rässi66
Pyörä: Honda CR250R

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Olipas muuten hanurin myötäinen jakkara tänään kun ajeltiin, tää homma onnistu.
Jos tekisin uusiksi niin teipillä kovike tiivimmin kiinni ja reunat kans jessellä tasaseksi. <- parempi ulkonäkö
Viimeksi maksoin verhoilijalle 35€ samasta hommasta. :x
JR
Pyörä: XT 350

Viesti Kirjoittaja JR »

Minä olen tehnyt nuo päällisetkin aina itse, joskus on naisväki suostunut tekemään tarvittavat ompelukset. Jostain pitäisi saada oikein kovaa superlonia, että voisi tehdä koko penkin uusiksi. Mistähän nuo rossipyörän pehmusteet on tehty? Jos ei saa pehmusteen muotoa täysin sopivaksi, kannattaa laittaa dacronvanu päällisen alle, se tasaa nätisti mutkia. Periaatteessa kova pehmuste pitäisi laittaa alimmaiseksi ja pintaan sitten ohut pehmeä pehmuste. Penkillä saisi vähän modernisoitua vanhempien pyörien ulkonäköä.
cr500af
Pyörä: at 650

Viesti Kirjoittaja cr500af »

itse olen käyttänyt tätä telttapatja materiaalia eli solumuovia ja liimannut kontaktiliimalla ja muotoillut pitkällä mattopuukolla ainakin rossiin sopivan kova voi olla liian kova maantietaipaleille ,solukumi on jonkin verran pehmeämpää
tein itse ja säästin
JR

Viesti Kirjoittaja JR »

Joo. kontaktiliima on ihan ehdoton, sitä saa sprayna, mikä on helppo levittää. Olen ajatellut pistää XT.n satulan joskus kokonaan uusiksi, korottaa viitisen senttiä matalasta kohdasta ja ehkä madalta perästä. Varmaan pitää laittaa päälliseen useampaa väriä, ettei tule ihan hullun näköinen paksummasta kohdasta. Pitäisi saada jostain harjoitus satulanrunko, alkuperäinen satula kun on ihan ehjä.
amaunu
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider

Viesti Kirjoittaja amaunu »

motorgin sivuilta löyty tollanen perusteellinen sivu

http://www.diymotorcycleseat.com/index.php

aika hyviä vinkkejä
-ari
JR

Viesti Kirjoittaja JR »

Joo, toi linkki on todella hyvä. Itse harrastan huonekaluentisöintiä ja olen ollut monella entisöintiverhoilukurssilla. Periaatteessa ihan samat jutut tekevät istuimesta hyvän ennen ja nyt. Oikeasti satulamodauksella pystyisi tekemään tosi paljon myös ulkonäköpuolella fiksusti värejä, materiaaleja ja muotoja muuttamalla. XT.n satula ainakin on sekä ruma, että huono. Itselläni vielä on sama vaiva, kuin linkissä olevalla kaverilla, eli häntäluu kokenut kovan tällin aikanaan. Arvatkaa piruuttanne missä tilanteessa 8)
hirpeu
Pyörä: KLE 500

Viesti Kirjoittaja hirpeu »

Tänään laitoin uuden päälisen KLE:hen, paikalliselta verhoilijalta pualmetriä tarkoitukseen sopivaa "kerniä" (12€), fööninkans venyttelyä ja nitojalla kiinni, niin hyvä tuli ja ennen kaikkea edullisesti. Minun olisi pitänyt myös laittaa lisää fylliä etureunan notkoon, (KLE:n penkki on liiaksi"pystyssä"minun mielestä), mutten jaksanut, koska epäilin koko homman onnistumista johtuen penkin muodosta, mutta ihmeesti tuo vain muotoutui....no voihan tuon joskus tehdä uusiks lisäfyllien kans.
Liitteet
Kuva0155.jpg
Kuva0154.jpg
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Motonetissä sattui käteen hiilari kuvioitua verhoiluvinyyliä, pala on reilun kokoinen ja hintaa 40€ joten riittää useamman satulan korjaukseen. Tein siitä pojan mopon satulaan uuden nahan ja hyvä tuli, aika taipuisaa joten onnistui yhdestä palasta ja pinta ei ole liukas vaan hieman tahmean tuntuinen.

Mopon satulan alkuperäinen nahka oli useasta palasta tehty ja siinä ei ollut ainuttakaan ommeltua saumaa vaan kaikki oli tehty liimaamalla, onko tietoa miten kyseinen operaatio tehdään ja mitä liimaa siinä käytetään?
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin