Osa sanoistasi on ihan totta. Minähän kerroin mistä ajatuksesta liikkeelle lähdettiin ja paikkahan on on pysynyt samanlaisena, eli alue, jolla pystyy ajamaan isoillakin pyörillä nauttien, mutta voimien ja taitojenkin äärirajoja hipoen. Jostain kumman syystä osallistujilla on pyörät keventyneet, kun kokemus ja tieto tapahtumasta on laajentunutSamiV kirjoitti:Tää on kyllä nyt minusta vähän kyseenalainen enää tapahtuman ideana. Nimittäin tuollakin nyt jo pelkästään kurssilla olevista pyöristä on reilu kolmasosa helposti laskettavissa kyllä kaikkea muuta kuin matkaenduroiksi tai sotanorsuiksi. Ja jos joku pikkupyörällä ajava otti tästä herneen nenäänsä niin kannattaa sylkeä se pois koska ei minulla pikkuenskoilla ajavia vastaan mitään ole ja toivottavasti saa itsekin sellaisen hommattua ensi talveksi. Tuo on kuitenkin totuus joka on todettavissa osallistujalistoja katsomalla.Rampe kirjoitti:Tämä lähti aikanaan liikkeelle tarpeesta ajopaikkaan ja koulutustapahtumaan, jossa isoilla soranorsuilla (ST, AT, GS ja vast.) pystyisi ajamaan suljetulla alueella ja maasto mahdollistaisi liikkumisen ja pätevä kouluttaja johtaisi sitä.
Maastoajokoulutus Pohjankankaalla 15.-17.07.2011
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Rampe
- Pyörä: Tervatien kulkijoita
Re: Maastoajokoulutus Pohjankankaalla 15.-17.07.2011
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

-
THA
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Viesti:
Niin, en tiedä, toivottavasti vain lähes, sillä seuraava mopo on, vaikka kuinka keventäisi, melkosen varmasti sen 150kg.
Mutta en pahastu, eikä hävetä yhtään, ajaa pikkunaksulla - kuinka moni muu ajaa 3x itsensä painosta pyörää maastossa? No nää on omia valintoja, oli sit 46kg tai läskien kans 50kg, se 138kg (viime kerralla oli vaan 126kg, mutta pakko ollu luovuttaa mm. keula kisapyörälle) on paljon, eikä 2kk aikana kerätty läski yhtään helpota. Hattua nostan jokaiselle joka 50/138 painosuhteellakaan vie pyöräänsä kuten mä omaani, oon mielestäni yhtä suuren haasteen edessä kun kuka tahansa muukin, enkä rationalistina voi piitata vähääkään jos joku muuta väittää. Huomioiden toki että tää tapahtuma ei vaadi suurta maavaraa, eri asia sitten kun mennään möyrimään ja mun mopolla voi vaan jurnuttaa pers penkissä sieltä missä muiden tarttis mutaspoorissa slicksein saada pompittua tapeilta.
Mutta en pahastu, eikä hävetä yhtään, ajaa pikkunaksulla - kuinka moni muu ajaa 3x itsensä painosta pyörää maastossa? No nää on omia valintoja, oli sit 46kg tai läskien kans 50kg, se 138kg (viime kerralla oli vaan 126kg, mutta pakko ollu luovuttaa mm. keula kisapyörälle) on paljon, eikä 2kk aikana kerätty läski yhtään helpota. Hattua nostan jokaiselle joka 50/138 painosuhteellakaan vie pyöräänsä kuten mä omaani, oon mielestäni yhtä suuren haasteen edessä kun kuka tahansa muukin, enkä rationalistina voi piitata vähääkään jos joku muuta väittää. Huomioiden toki että tää tapahtuma ei vaadi suurta maavaraa, eri asia sitten kun mennään möyrimään ja mun mopolla voi vaan jurnuttaa pers penkissä sieltä missä muiden tarttis mutaspoorissa slicksein saada pompittua tapeilta.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
-
oraniyan
- Pyörä: 1200 GSA, 300 EXC
Oon ollut kahdesti mukana 1200 GS Adventurella, joka taitaa olla painavimmasta päästä Pohjankankaalla nähdyistä pyöristä. Jalkoihin en ole jäänyt, mutta viime kerralla alkoi tuntua siltä, että pyörä (massa, alustan toiminta) rajoittaa menoa välillä turhan paljon. Niinpä tuumasin, että tänä vuonna ei pyörä asettaisi rajoja, ja ilmoittauduin mukaan kaksitahtisella kotarilla. Tuleehan tuosta kumminkin kolmen kerran keskipainoksi vielä yli 200 kiloa. Ja opittavaa mulla on varmasti pikkupyörällä jatkoryhmässä enemmän kuin päähän kerralla menee. Ja muuten, niin jatko- kuin perusryhmän vetäjillä oli allaan crossipyörät kesällä 2010.
Mieluiten olisin varmaan mukana jollain 600-700-kuutioisella pyörällä, mutta kun omistan vain nuo kaksi, niin siinä oli vaihtoehdot. Ajattelin vielä vuosi sitten itse samalla tavalla kuin SamiV - kokemuksen myötä on ajatukset muuttuneet...Ja vaikka tällä kertaa itse tulen kisaendurolla - valkokilpisellä kylläkin - niin yhä ajattelen niin, että kyllä Pohjankankaalla pitäisi matkaenduroja olla enemmistön pyöristä. Tapahtuman luonne muuttuisi ihan toiseksi, jos kisapyörät valtaisivat näyttämön kokonaan. Tärkeintä on mielestäni, että mukaan tulevat ovat voittopuolisesti matkaendurokuskeja. Minun lisäkseni on ilmoittautunut joku(nen) muukin, jolla on ison matkalehmän ohella pienempi ja ketterämpi ajopeli.
Mieluiten olisin varmaan mukana jollain 600-700-kuutioisella pyörällä, mutta kun omistan vain nuo kaksi, niin siinä oli vaihtoehdot. Ajattelin vielä vuosi sitten itse samalla tavalla kuin SamiV - kokemuksen myötä on ajatukset muuttuneet...Ja vaikka tällä kertaa itse tulen kisaendurolla - valkokilpisellä kylläkin - niin yhä ajattelen niin, että kyllä Pohjankankaalla pitäisi matkaenduroja olla enemmistön pyöristä. Tapahtuman luonne muuttuisi ihan toiseksi, jos kisapyörät valtaisivat näyttämön kokonaan. Tärkeintä on mielestäni, että mukaan tulevat ovat voittopuolisesti matkaendurokuskeja. Minun lisäkseni on ilmoittautunut joku(nen) muukin, jolla on ison matkalehmän ohella pienempi ja ketterämpi ajopeli.
Mulla sama homma, kaks kertaa matkaendurolla(TA,AT). Nyt aattelin tulla pikkumopolla, jos se vaan on kunnossa sillon.
Happi
Happi
Mä aattelin kokeilla kaikkia alottelijan virheitä. Isolla pyörällä ja puutteellisin varustein. 
Olisko kumisuosituksia tähän mun kotariin? 90/90/21 ja 150/70/18
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
-
THA
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Viesti:
No unohda ainakin toi takiksen koko, eri merkeilä eri kokosia todellisuudessa, mutta monet ilmottaa koon rungon leveytyenä, eli esim. 130/90 on jo yhtä levee kuin vakio ja olis jopa pieni apu valita vielä kapeempi etenkin ellei rohkeus riitä avata kunnolla...
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Älä huoli, kyllä siellä hauskaa on isollakin pyörällä.ÖÖ. kirjoitti:Mä aattelin kokeilla kaikkia alottelijan virheitä. Isolla pyörällä ja puutteellisin varustein.
Itse en kyllä kovin kapeeta kumia tolle vanteelle laittas. Mulla nyt 140/80-18 TKC, kapeampaa en laita. AT:ssa oli viime vuonna E-09 ja sillä pärjäs hyvin, mutta sitäkään ei saa kuin 130 leveenä.
Happi
Noo, tämä tapahtumahan elää koko ajan ja nimihän edelleen viittaa maastoajokoulutukseen (perus- ja jatkoryhmä). Mitä tuossa vapaaryhmässä sitten tapahtuu on eri asia. Siellä itseopiskellaan ajamalla, kertailemalla ja vertailemalla. Koulutustahan se ei varsinaisesti ole vaan hauskanpitoa.SamiV kirjoitti:Tää on kyllä nyt minusta vähän kyseenalainen enää tapahtuman ideana. Nimittäin tuollakin nyt jo pelkästään kurssilla olevista pyöristä on reilu kolmasosa helposti laskettavissa kyllä kaikkea muuta kuin matkaenduroiksi tai sotanorsuiksi. Ja jos joku pikkupyörällä ajava otti tästä herneen nenäänsä niin kannattaa sylkeä se pois koska ei minulla pikkuenskoilla ajavia vastaan mitään ole ja toivottavasti saa itsekin sellaisen hommattua ensi talveksi. Tuo on kuitenkin totuus joka on todettavissa osallistujalistoja katsomalla.Rampe kirjoitti:Tämä lähti aikanaan liikkeelle tarpeesta ajopaikkaan ja koulutustapahtumaan, jossa isoilla soranorsuilla (ST, AT, GS ja vast.) pystyisi ajamaan suljetulla alueella ja maasto mahdollistaisi liikkumisen ja pätevä kouluttaja johtaisi sitä.
Kaikillehan ei tie käy suoraan peruskurssilta jatkokurssille. Itse ainakin koin tuon jatkoryhmän toissa vuonna sen verran tasokkaaksi, että olin siellä vain jarruna (henkeni kaupalla), joten mielestäni on kohtuullista, että kolmaskin vaihtoehto löytyy.
Tosin toisethan menevät suoraan jatkoryhmään ekakerralla ja ovat siellä kuin kalat vedessä. Toiset taas pysyvät perysryhmässä useampana vuonna ja saavat silti joka kerta jotain uuttaa kotiinvietäväksi.
Kyllä tuolla löytyy haastetta kaikenkokoisille pyörille ja silti voidaan ajaa miltei samoissa paikoissa. Tämä ainakin minun mielestäni on tämän homman suola.
Tuo, mitä Rampe aikanaan kirjoitti, oli se perusidea silloin, kun tätä asiaa alettiin kehittelemään. Taisi olla TomiKoo, joka Peten kanssa prätkämessuilla asian otti alunperin puheeksi.
Tapahtumahan on muovautunut tarpeen ja osallistujien halujen mukaan nykyisenlaiseksi. Ja viime vuonna mukaan pääsivat kaikki halukkaat.
Eiköhän siellä mahduta konttaamaan tänäkin vuonna kisa- ja muut enskat rintarinnan.
Ja hei, lista on jälleen nytkähtänyt eteenpäin!
Huomio Vorsa
Ja tervetuloa!
Ja tervetuloa!
Tikkaoja luovutti paikkansa SamiV:lle!
Tervetuloa!
Tervetuloa!
Petroska nousi tänään listoille.
Tuletko tänäkin vuonna soita pitkin??
Tuletko tänäkin vuonna soita pitkin??
-
Petroska
- Pyörä: BMW G650Xchallenge, KTM250MX
Kiitoksia, hieno juttu.
No, jos garmini edelleen väittää että siinä menee tie niin KYLLÄ!!
Katotaan kukkuuko käki tällä kertaa kun perille eherin.
No, jos garmini edelleen väittää että siinä menee tie niin KYLLÄ!!
Katotaan kukkuuko käki tällä kertaa kun perille eherin.
-
Rampe
- Pyörä: Tervatien kulkijoita
Crop ja nopottaja, saitte maksukehoituksen
Eli nousitte varasijoilta.
Eli nousitte varasijoilta.
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kiitokset kenelle lienee! Tulikin sitten hyvä syy pistää mopoa vähän uuteen kuosiin ja vaihtaa samalla vähän maastokelpoisempaa rengastusta, ettei ihan siloposkilla tarvi lähteä.
-
nopottaja
- Pyörä: Husqvarna 300i TE
Maksukehoitus otettu vastaan ja maksetaan tämän tai huomisen päivän aikana eli kun kerkeää.
Ex: KTM 690 enduro R ja muutama katumopo