Siitä öljyn grillaamisesta tuli vielä mieleen, että ilmajäähdytteisen öljytilavuudeltaan pienehkön moottorin simuloimiseen saa lyödä varmaan reilusti 160-200 astetta höyrykattilaan, jotta lopputulos olisi relevantti. Sitten vaan reilusti mittaamaan ompelukoneöljyjen viskositeettia - riittää varmaan neulanreikä purkin pohjassa
Talviöljyistä
Valvoja: Moderaattorit
-
niffestone
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Oppia ikä kaikki - olen kuvitellut indeksiä paljon mutkattomammaksi ja siitä syystä harvemmin ilmoitetuksi, mutta näyttääkin siltä, että tunnusluvusta vaietaan, koska kaikkien litkujen indeksit kestä vertailua kunnolla...
Siitä öljyn grillaamisesta tuli vielä mieleen, että ilmajäähdytteisen öljytilavuudeltaan pienehkön moottorin simuloimiseen saa lyödä varmaan reilusti 160-200 astetta höyrykattilaan, jotta lopputulos olisi relevantti. Sitten vaan reilusti mittaamaan ompelukoneöljyjen viskositeettia - riittää varmaan neulanreikä purkin pohjassa
- mti
- Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Laitoi tohtorin sisuksiin nyt syksyn kylmiin keleihin kokeeksi Teboilin superbike 15w-50 öljyt. Kytkin pitänyt toistaiseksi hyvin, mutta ykkönen menee raaemmin päälle kuin Motulin mineraaleilla ja välillä kolmonen ja nelonen ei mene päälle ensimmäisellä...välillä taas napsahtaa nätisti päälle. Eli kyllä taitaa olla totta että tollaselle vanhalle konstruktiolle kuten tohtorin ilmajäähytteinen kone, on parasta mineraali tai enintään osasynteettinen. Täyssynteettinen on vähän liian liukasta. 
-
niffestone
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
En ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta kaikki öljyt ovat sitä samaa maan uumenista tulevaa mönjää. Erilaiset käsittelyt ja lisäaineistukset sitten tekevät niistä jalosteita, mutta pohjana on lähes poikkeuksetta mineraaliöljy. Sillä kokeilemallasi tuotteella ei ilmeisesti kytkin irroita kunnolla, joten seuraavaa blandista kokeilemaan sitten vaan.
Re: Talviöljyistä
Tietääkö kukaan hyvää täyssynteettistä 5w/40 viskolla olevaa JASO T903 MA standardoitua tavaraa? En ole löytänyt kuin tuota Motorexia ja se on tosiaan hinnoissaan. Tätä manuaali suosittelee käytettävän alle nollan lämpötiloissa.
- amaunu
- Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
melkolailla kaikki 5 w 40 ölpät joissa lukee että soveltuu dieselmoottoriin kelpaa tarkoitukseen, JASOlla luokiteltuna voi olla vaikea löytää. Jos sieltä etiketistä löytyy esim Allison C-4 luokitus niin kytkin pitää ihan varmasti. Kannattaa katella sellaisia traktoreihin ja raskaampaan dieselkalustoon tarkoitettuja ölppiä,, niistä yleensä löytyy joku märkäjarru/kytkin luokitus.
-ari
Re:
Mites vaikutti käyntiin lähtöön kylmällä? Mulla kun alkoi lataus reistaamaan ja akku huononemaan niin huomasi jo loppukseän viileinä aamuina eroa kun vaihtoi mineraalit uusiin. Oli vanhat jo ilmeisen löysät, kun uusilla pyöri kankeasti.mti kirjoitti:Laitoi tohtorin sisuksiin nyt syksyn kylmiin keleihin kokeeksi Teboilin superbike 15w-50 öljyt. Kytkin pitänyt toistaiseksi hyvin, mutta ykkönen menee raaemmin päälle kuin Motulin mineraaleilla ja välillä kolmonen ja nelonen ei mene päälle ensimmäisellä...välillä taas napsahtaa nätisti päälle. Eli kyllä taitaa olla totta että tollaselle vanhalle konstruktiolle kuten tohtorin ilmajäähytteinen kone, on parasta mineraali tai enintään osasynteettinen. Täyssynteettinen on vähän liian liukasta.
-aapo
-too Big to fail-
-
Niamola
- Pyörä: 890 Adventure R
- Viesti:
Mulla on iso tohtorissa nyt "Arctic Cat ACX Synthetic 5W50" öljyt, koska ei enään nyky rutuilla saanut alle +5asteen keleissä kunnolla pyörähtämään. Aikaisemmin käytin Belrayn exp osasynteettistä joko 15w tai 20w-40.
Tuolla mönkijä öljyllä toimii vaihteet ja kytkin täysin moitteitta, paremmin kuin ennen ja voitelu toimii paljon nopeammin kuin kankeilla öljyillä, sekä lähtee kylmästäkin rutisematta kieputtamaan.
Ja samalla tökitillä vedin viimetalvena 640 lc4 kotarilla 12tkm. Ja joka aamu starttas tulille, aina pihalta ja useimmiten oli aamulla -25 astetta pakkasta.
Itse käytän aina synteettistä jos kone on puhdas sisältä. Jos kone on pirusti ajettu ja siellä on käytetty mineraaliöljyjä, ei kannata synteettistä laittaa tai se saa paskat liikkeelle ja kanavat tukkoon.
Näillä eväin on mun kamppeet pihalla tarjennut, talvella en vahinkossakaan vie mopoa sisälle tai pese.
Tuolla mönkijä öljyllä toimii vaihteet ja kytkin täysin moitteitta, paremmin kuin ennen ja voitelu toimii paljon nopeammin kuin kankeilla öljyillä, sekä lähtee kylmästäkin rutisematta kieputtamaan.
Ja samalla tökitillä vedin viimetalvena 640 lc4 kotarilla 12tkm. Ja joka aamu starttas tulille, aina pihalta ja useimmiten oli aamulla -25 astetta pakkasta.
Itse käytän aina synteettistä jos kone on puhdas sisältä. Jos kone on pirusti ajettu ja siellä on käytetty mineraaliöljyjä, ei kannata synteettistä laittaa tai se saa paskat liikkeelle ja kanavat tukkoon.
Näillä eväin on mun kamppeet pihalla tarjennut, talvella en vahinkossakaan vie mopoa sisälle tai pese.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.
p.050nelkolnol8957
p.050nelkolnol8957
- CapoSakke
- Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
- Viesti:
Tolla on ELUKKA pyöriny MOTUL
toistaiseksi OK
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
-
jarno78
- Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Joo niin se ois munkin tarkotus alotella toi talvi ajaminen ja nyt on ollu castrollin ihan perus 10-40w ja nyt oon kokeillut tebarin super öljyä, jotenkin toi mun pyörä toimii paremmin tuolla tebarin öljyllä, johtuuko sit et on paksumpaa ja vanha kone tykkää hyvää siitä. Riittääkö sit talvella juoksevuus, kun polkasee käyntiin pakkas aamuina vai pitäskö talveksi hommata 10-40w?
Yksinäinen Susi
http://www.k-maatalous.fi/tuotteet/tarv ... ca440.aspx
Melko hyvä vaihtoehto 10w-40 synteettinen, GL-4 ja allison c-4 luokitus, jähmepiste -39. On märkäkytkin lisäaineistus traktoreiden märkien ajo- ja voimanottokytkimien vuoksi.
http://www.belray.com/sites/default/fil ... nglish.pdf
Bell- raylla on 5w-40 mp öljy...ei kauhea halpaa ainakaan.
Melko hyvä vaihtoehto 10w-40 synteettinen, GL-4 ja allison c-4 luokitus, jähmepiste -39. On märkäkytkin lisäaineistus traktoreiden märkien ajo- ja voimanottokytkimien vuoksi.
http://www.belray.com/sites/default/fil ... nglish.pdf
Bell- raylla on 5w-40 mp öljy...ei kauhea halpaa ainakaan.
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Itse ajattelin josko puskis XR600R:ään vaikkapa ihan perus Teboil Silver 10W40:
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4353;4413
En kyllä oo lähös superkylmillä ajamaankaan, ehkä sitä vielä -10 ja -15 lukemissa tarkenis. Olisko toi huono talviöljy, onko kokemuksia? Hyväuskoinen kun olen, niin en edes aio mennä liikkeeseen kyselemään asiaa kun kuitenkin taas myyvät mulle jotain Belrayta hintaan 50 egee...
Toinen kohtuuhintainen vaihtoehto voisi olla esim. joku Shellin 10W40 motariöljy:
http://www.epc.shell.com/default.asp?whichLang=FI
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4353;4413
En kyllä oo lähös superkylmillä ajamaankaan, ehkä sitä vielä -10 ja -15 lukemissa tarkenis. Olisko toi huono talviöljy, onko kokemuksia? Hyväuskoinen kun olen, niin en edes aio mennä liikkeeseen kyselemään asiaa kun kuitenkin taas myyvät mulle jotain Belrayta hintaan 50 egee...
Toinen kohtuuhintainen vaihtoehto voisi olla esim. joku Shellin 10W40 motariöljy:
http://www.epc.shell.com/default.asp?whichLang=FI
- mti
Isolla tohtorilla kesän ajoin 15w-40 "traktori"mineraaleilla ja nyt vaihdoin kevyemmät 10w-40 mineraalit.
Lainataanpa tätä topikkia kun öljyistä kuitenkin kyse.
Kesän olen ajellut 15W40 delvaceilla joka siis mineraali, eilen vaihdoin sitten syysöljyiksi Motulin 5000:sen 10W40 synteettinen, tänään lenkki ja wtf: Savuttaa, varsinkin kun tyhjäkäynnillä antaa kaasua niin johan on sinistä savua ilmassa. Nyt tuntuu myös tihkuvan öljysuodattimen kannen välistä, jota ei aikaisemmin tehnyt. Voisko tuo öljytyypin vaihto vaikuttaa noin vai onko sittenkin jotain muuta vialla?
Kesän olen ajellut 15W40 delvaceilla joka siis mineraali, eilen vaihdoin sitten syysöljyiksi Motulin 5000:sen 10W40 synteettinen, tänään lenkki ja wtf: Savuttaa, varsinkin kun tyhjäkäynnillä antaa kaasua niin johan on sinistä savua ilmassa. Nyt tuntuu myös tihkuvan öljysuodattimen kannen välistä, jota ei aikaisemmin tehnyt. Voisko tuo öljytyypin vaihto vaikuttaa noin vai onko sittenkin jotain muuta vialla?
Ei ole olemassa sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi!
- mti
Monesti moottorilla menee aikaa "tottua" uusiin öljyihin. Eri öljyillä voi olla erilainen vaikutus tiivisteisiin ja stefoihin.Apelix kirjoitti:Lainataanpa tätä topikkia kun öljyistä kuitenkin kyse.