mikä garmin?
Valvoja: Moderaattorit
mikä garmin?
Auttakkees nyt kun ei osaa päättää minkä navin ostais, eli vaihtoehtoina tällä hetkellä garmin zumo 220,nuvi 500 sekä oregon(ja niitäkinhän on useita). Polkuja pitäs löytää ja pientä hiekkatietä eli kartaakin pitäis ostaa. Karttojahan näyttäs olevan tarjolla vapaa-ajan karttaa ja suomi pro karttaa, eli kumpikos soveltuu paremmin noihin laitteisiin ja surautteluun? kiitollisena lukisin kokemuksia noista vermeistä!
- daddy0
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Viesti:
Re: mikä garmin?
Itselläni on Garmin Oregon 400T ja siinä City Navigator ja SuomiPro kartat. Olen ollut oikein tyytyväinen, varsinkin kun softapäivityksiä tulee jatkuvasti ja ne oikeasti korjaavat pikku vikoja ja tuovat ihan uusia toimintoja laitteeseen. Paras uutuus on ollut tuki skannatuille tai muille itse tuotetuille kartoille. Pidemmässä ajossa suosittelen virtalähteen käyttöä, jolloin saa myös näytöstä lisää kirkkautta verrattuna akkuihin. Paristoilla ei kannata käyttää, koska niistä loppuu potku melko nopeasti.
Noiden vesitiiviiden nuvien tarjoushinnat kun on pyörineet 150e tietämillä, ei ole paljon muita naveja tarvinnu katella. Varsinkin kun tietää että minkä tahansa ostaakin on se 3 vuoden päästä "vanhaa teknologiaa". Kaipa tuo kartan tarve riippuu lähinnä tavasta tehdä reitti etukäteen. Itse kun vetelee parin välipisteen kautta "lyhin matka" metodilla ei tule juurikaan muita karttoja kuin tuota vakiota käytettyä vaikka niitä kortilla mukana yleensä on. Riittävän pieniä polkuja löytyy, ja ennen kaikkea vaihtelevaa tiestöä vakiokartaltakin. Tämä siis ruuhkasuomessa. Noita peruskarttaan merkisemättömiä metsäautoteitä lienee enemmän pohjoisemmassa.
- jani
- DOMI
- Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Zumo220 ainakin on nuvi500:een parannus joka suhteessa. Kaikilta osin parantunut malli. Vakiona mukana RAM-telineet, Bluetooth, mp-johtosarja laturilla, Karttaohjelma koko Euroopan kartoilla, herkempi GPS, kirkkaampi näyttö, kaupunkiajoon kaista-avustin jne..mp146 kirjoitti:Auttakkees nyt kun ei osaa päättää minkä navin ostais, eli vaihtoehtoina tällä hetkellä garmin zumo 220,nuvi 500 sekä oregon(ja niitäkinhän on useita). Polkuja pitäs löytää ja pientä hiekkatietä eli kartaakin pitäis ostaa. Karttojahan näyttäs olevan tarjolla vapaa-ajan karttaa ja suomi pro karttaa, eli kumpikos soveltuu paremmin noihin laitteisiin ja surautteluun? kiitollisena lukisin kokemuksia noista vermeistä!
Uudet 60 -sarjan maasto-GPS mallit, kuten GPSMAP62S voisi olla myös harkinnan arvoinen vaihtoehto Oregonille. Riippuu tykkääkö kosketusnäytöstä, vai painikkeista. RAM-mount telineet kannattaa hankkia noihin molempiin heti kättelyssä, joten hintaa tulee hieman zumo220:stä enempi.
Mutta kysymyshän oli paremmuudesta, ei siitä mikä on halvin
Karttana CN kartassa on yllättävän pienetkin tiet, kunhan näkymäksi
on valittu "Eniten yksityiskohtia" . Reitittävä Suomi Pro, sitten lisäksi jos alkaa tuntumaan tarvetta. Vapaa-ajan kartan ainoa etu taitaa olla edullisempi hinta, eli että sitä saa ladattua ilmaiseksi.
Tässä asiassa mun on PAKKODOMI kirjoitti: Zumo220 ainakin on nuvi500:een parannus joka suhteessa. Kaikilta osin parantunut malli.
nimim. Zumon viimeisillä ropoilla ostanut
Ja kyllähän se ainakin hyvin pelasi ainakin täältä etelästä kainuun ja pohjoispohjanmaan rajamaille takaisinkin vielä. Ainoastaan kerran piti palata takaisin tien "päätyttyä" lehemäaitaukseen enkä sitten arvannut alkaa availemaan aitoja jos vaikka olisivat karanneet, ryökäleet. Mutta tuosta ei kai voi Zumoa syyttää? Vai voiko
Takaisin tullessa vielä ihan "kotinurkilla" ajatti ennen ajamattomia teitä, että ei ihan pöllömpi laite kumminkaan.
Se onko RAM-mount oikea teline riippuu asennuspaikasta. Nuvin yleisteline (sama teline kuin zumossa ilman tanko kiinnikettä) mopoon kiinteästi asennettavalla laturilla (ei tartte tupsytin kanssa pelata) 50e. Nuvin Euroopankartoilla oleva versio on 550. Juuri tämä ollut 150e tarjouksissa. Toisaalta jos nuvista joutuu ~300e listahintaa maksamaan käy zumo houkuttelevammksi. Kaista-avustinta harvoin tuetaan/tarvitaan, mutta bluetooth on kyllä kiva. Lisäksi tuossa zumossa on siirretty näköjään zoom napit ruudun vasempaan reunaan joka on mp-käytössä (vasemmalla kädellä) oikeampi paikka.DOMI kirjoitti: Zumo220 ainakin on nuvi500:een parannus joka suhteessa. Kaikilta osin parantunut malli. Vakiona mukana RAM-telineet, Bluetooth, mp-johtosarja laturilla, Karttaohjelma koko Euroopan kartoilla, herkempi GPS, kirkkaampi näyttö, kaupunkiajoon kaista-avustin jne..
Herkemmästä GPS:stä ja kirkkaammasta näytöstä en tiedä, mutta laitteet näyttävät täsmälleen samoilta ja speksit näiltä osin samat. Jotain lähdettä tälle?
- jani
- mopopoitsu
- Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Kuinkas Garminissa kartan vaihto onnistuu tätä nykyä?daddy0 kirjoitti:Paras uutuus on ollut tuki skannatuille tai muille itse tuotetuille kartoille.
Pitääkö karttatiedoston nimi ja pääte vaihtaa (GMAPSUPP.IMG), vai voiko jostain valikosta valita minkä hyvänsä kartan? Eli, onko Garminin karttatiedoston oltava aina tuo määrätty nimi, vai voiko ne nimetä kuten itse haluaa, kuten "skannattu vaasanlaani.IMG"? En ainakaan Mobile XT:ssä saa toimimaan muuta kuin tuon mainitun GMAPSUPP.IMG tiedoston, eli kartan nimi on ensin vaihdettava tiedostonhallinnassa ja vasta sitten Garmin auki.
Voi! Garminissa ei ole "Vältä lehmähakoja" asetustaHilppa kirjoitti:Ainoastaan kerran piti palata takaisin tien "päätyttyä" lehemäaitaukseen enkä sitten arvannut alkaa availemaan aitoja jos vaikka olisivat karanneet, ryökäleet. Mutta tuosta ei kai voi Zumoa syyttää? Vai voiko![]()
Viimeksi muokannut mopopoitsu, Ke Heinä 28, 2010 9:54 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
- DOMI
Yhteistä em.laitteilla on sama ulkokuori, aika paljon on sisällössävirta kirjoitti:Se onko RAM-mount oikea teline riippuu asennuspaikasta. Nuvin yleisteline (sama teline kuin zumossa ilman tanko kiinnikettä) mopoon kiinteästi asennettavalla laturilla (ei tartte tupsytin kanssa pelata) 50e. Nuvin Euroopankartoilla oleva versio on 550. Juuri tämä ollut 150e tarjouksissa. Toisaalta jos nuvista joutuu ~300e listahintaa maksamaan käy zumo houkuttelevammksi. Kaista-avustinta harvoin tuetaan/tarvitaan, mutta bluetooth on kyllä kiva. Lisäksi tuossa zumossa on siirretty näköjään zoom napit ruudun vasempaan reunaan joka on mp-käytössä (vasemmalla kädellä) oikeampi paikka.DOMI kirjoitti: Zumo220 ainakin on nuvi500:een parannus joka suhteessa. Kaikilta osin parantunut malli. Vakiona mukana RAM-telineet, Bluetooth, mp-johtosarja laturilla, Karttaohjelma koko Euroopan kartoilla, herkempi GPS, kirkkaampi näyttö, kaupunkiajoon kaista-avustin jne..
Herkemmästä GPS:stä ja kirkkaammasta näytöstä en tiedä, mutta laitteet näyttävät täsmälleen samoilta ja speksit näiltä osin samat. Jotain lähdettä tälle?
eroa.
Tuotteen ominaisuudet ja tekniset tiedot:
Bluetooth vastaanotin langatonta kypäräpuhelin yhteyttä varten
Kaista-opasteet – zūmo opastaa sinut juuri oikealle kaistalle
Erittäin herkkä GPS-vastaanotin, GPS HotFix™, ennakoiva paikannus: laite nopeuttaa satelliittihakua lukemalla tallennettua almanakkatietoa
Korkearesoluutioinen, ajokäsineilläkin toimiva 3.5” kosketusnäyttö
Vesitiivis 1m 30 min (IPX7), suojattu myös polttoaineroiskeilta sekä UV-säteiltä
Suomenkieliset ajo-opasteet kuvalla ja äänellä (myös muita kieliä), puhuu myös kadun nimet (ei suomi)
Erillinen MP-konsoli näyttö jossa nollattava polttoaineen mittaus
10 tallennettavaa suunniteltua reittiä ja arkistoiva jälkiloki, automaattinen kauttakulkupisteiden järjestely
Esiohjelmoidut CityNavigator™ NT kartat Euroopasta (myös saatavilla olleet Itä-Euroopan kartat)
"Missä olen?" –toiminto. Löydä lähin sairaala, poliisiasema, huoltoasema, osoite, liittymä. Näyttää myös koordinaatit
Ylinopeuden tunnistin, laite ilmoittaa pääteiden nopeusrajoitukset
Automaattinen aikavyöhyke: säätää automaattisesti aikavyöhykkeen jopa kesken navigoinnin
Kuvanavigointi: lisää suosikkikohteeseesi haluamasi kuva ja vieraile Garmin Connect -palvelussa http://connect.garmin.com ladataksesi uusia kuvia joihin voit navigoida
Sisäinen maailman karttakuva korkeusprofiililla: näyttää korkeat maa-alueet varjostettuna 8 km ja sen yli olevilla tarkennustasoilla
Näyttää myös muut DEM (korkeusprofiili) muotoja sisältävät aineistot mm. Suomi Pro
Vaihdettava li-ioni akku jolla jopa 8 tunnin toiminta-aika
Matkamittarisivu, maksiminopeus, kokonaismatka, osamatka jne.
Travel Kit ohjelmisto sisältää monia ominaisuuksia kuten kuvan katselu, maailmankello, valuutta- ja mittamuunnin sekä laskin
Muokattavat ääniopasteet. Voit itse äänittää ääniopasteet käyttämällä Garmin Voice StudioTM ohjelmaa.
Mahdollisuus laajentaa muistia MikroSD muistikortilla
Garmin Lock™ varkaussuoja. Avaus PIN-koodilla tai käynnistys 50 metrin säteellä lukitussijainnista
Muokattavat ajoneuvokuvakkeet. Kuvakkeita voi ladata osoitteesta http://www.garmingarage.com
Yksinkertaistettu PC-liitäntä. Näkyy USB-massamuistina tai ulkoisena levyasemana tietokoneessa
Tuotepakkaus sisältää:
zūmo 220 laite
esiladatut City Navigator® NT Euroopan kartat, City Navigator® NT Europe DVD-levy
MP-teline (RAM) asennuskiinnikkeineen, MP-virtajohto
autoteline imukuppikiinnikkeellä, tupakansytytinvirtajohto
li-ioni akku, USB-kaapeli, asennuskiekko (kojetaulu kiinnitykseen)
sähköinen käyttöohje laitteen sisällä.
RAM telineeseen saa lukuisan määrän erilaisia kiinnikkeitä, jollei mukana tuleva stongaan tai kytkinkahvan pultteihin kiinnitettävä sattuisi 10-20.- hintaan.
PS. Alunperin kun tässä ei hinta ollut määrävänä tekijänä, niin pakko tuohon kyssäriin vastata noin.
-
Lare
- Pyörä: Triumph tiger 800xcx
Mulla on ollut käytössä toi zumo 220 muutaman kuukauden ja olen siihen tyytyväinen.
Laskee tosiaan nopeasti uuden reitin, teline on tukeva, akun kesto käytännössä ollut n. 6h, kesken matkan voi lisäillä kauttakulkupisteitä useita jne.
Otan laitteen mukaan kkkk ajoihin eli halukkaat pääsee tutustumaan laitteeseen.
Laskee tosiaan nopeasti uuden reitin, teline on tukeva, akun kesto käytännössä ollut n. 6h, kesken matkan voi lisäillä kauttakulkupisteitä useita jne.
Otan laitteen mukaan kkkk ajoihin eli halukkaat pääsee tutustumaan laitteeseen.
Kuten viestistä ehkä olisi ollut pääteltävissä laitteiden speksit löysin kyllä itsekin. Ja softaerot on noista luettavissa, mutta muuten sisällöllinen ero (GPS herkkyyden tai näytön kirkkauden muutokset) mielestäni ei. Siksi kyselen, kun en itse ole mitään merkittäviä herkkyyseroja enää muutamaan vuoteen GPS:issä huomannut, ja näyttökin nuvi 5x0ssa on ulkokäytettävä, toisin kuin yleensä autonaveissa. Selkeästi parempia näyttöjä on esim venekäytössä jossa laitteissa on yleensä heijastavataustainen TFT (valossa luettavia vaikka taustavalo kokonaan pois päältä), mutta sellaista ei zumossakaan mielestäni ole.DOMI kirjoitti: Yhteistä em.laitteilla on sama ulkokuori, aika paljon on sisällössä eroa.
- jani
- DOMI
On hyvä, että kaikki ovat omiin ostamiinsa Garmineihin tyytyväisiä. Omat kokemukset perustuvat ainoastaan tässä omassa myymälässä näiden hypistelyyn ja vertailuun. Itse käytän Goloradoa ja uusin hypistelemäni on tuohon hyllyyn tullut GPSMAP62s.
Kun mp146 tuolla topikin alussa kyseli mikä olisi paras Garmin, niin paremmuus nuvi500:n ja zumo220:n välillä nyt taitaa kuitenkin olla itsestäänselvyys. Pääasia kuitenkin, että ostaja tyytyväinen ja tehnyt hyvät kaupat. Kosketusnäyttö Zumossa näyttäisi kirkkaammalta ja toimii ajohanskatkin kädessä kohtuullisesti. GPS antennit kehittyvät ja laitteet nopeutuvat, mutta kyllä vanhempikin laite vie perille. Yleensä mukana tulevista laadukkaista varusteista ei ole kuitenkaan haittaa.
mp146 alkuperäiseen kysymykseen, kuitenkin mun ääni Zumoille tai maastogepseille tilanteen ja tarpeen mukaan.
Kun mp146 tuolla topikin alussa kyseli mikä olisi paras Garmin, niin paremmuus nuvi500:n ja zumo220:n välillä nyt taitaa kuitenkin olla itsestäänselvyys. Pääasia kuitenkin, että ostaja tyytyväinen ja tehnyt hyvät kaupat. Kosketusnäyttö Zumossa näyttäisi kirkkaammalta ja toimii ajohanskatkin kädessä kohtuullisesti. GPS antennit kehittyvät ja laitteet nopeutuvat, mutta kyllä vanhempikin laite vie perille. Yleensä mukana tulevista laadukkaista varusteista ei ole kuitenkaan haittaa.
mp146 alkuperäiseen kysymykseen, kuitenkin mun ääni Zumoille tai maastogepseille tilanteen ja tarpeen mukaan.
Olen pahoillani että menin epäilemaan väitettä kirkkaudesta ja uudemman gps antenni ylivertaisuudesta. Sinulla selvästikin on ollut uudet laitteet tiskillä vierekkäin jolloin hölmömpikin huomaa zumon näytön selkeästi kirkkaammaksi ja gps vastaanoton paremmaksi. En vain yksinkertaisena tuota ymmärtänyt rivien välistä kahdessa aikaisemmassa viestissä copypastetuista ominaisuuslistoista. Omien kokemuksien mukaan kun Garminilla on ollut tapana myydä samaa rautaa useita vuosia eri nimillä ja olemattomilla softamuutoksilla. Ja kaikki aikaisempi tieto on viitannut näin olleen nytkin.
Minä kun en näitä pääse omassa myymälässä hypistelemään joudun turvautumaan kaikenmaailman intternettien ja foorumeiden apuun laitteiden valinnassa. Kuitenkin olen oppinut että kaikki mitä intternetissä ja ennenkaikkea foorumeilla sanotaan ei ole totta. Ja mikä pahinta joudun näistä naveista ihan oikeaa rahaa maksamaan. Siksi minulle on ollut tärkeää löytää järkevä ja hyvällä hinta/ominasuus suhteella oleva navi. Ei ainoastaan parasta (GPSMAP 640set loppu kun sitä ei suositeltu?). Olen siinä mielessä ehkä erilainen foorumin käyttäjä ja navigaattorin omistaja/ostaja.
Minä kun en näitä pääse omassa myymälässä hypistelemään joudun turvautumaan kaikenmaailman intternettien ja foorumeiden apuun laitteiden valinnassa. Kuitenkin olen oppinut että kaikki mitä intternetissä ja ennenkaikkea foorumeilla sanotaan ei ole totta. Ja mikä pahinta joudun näistä naveista ihan oikeaa rahaa maksamaan. Siksi minulle on ollut tärkeää löytää järkevä ja hyvällä hinta/ominasuus suhteella oleva navi. Ei ainoastaan parasta (GPSMAP 640set loppu kun sitä ei suositeltu?). Olen siinä mielessä ehkä erilainen foorumin käyttäjä ja navigaattorin omistaja/ostaja.
- jani
- DOMI
Menee niin offtopikiksi jutut, että jätän em... laitevertailut nyt sikseen. Enkä muutenkaan halua tyrkyttää, enkä suositella mitään mistä ei ole kokemuksia.
Tyhmempikin huomaa noista laitteen ilmoitetuistakin spekseistä, ettei laitteiden erot tule ainoastaan "olemattomista"softamuutoksista
...vaan hyvin monesta selvästä erosta ja varustelusta. En nyt tähän turhaan jupinaan enää jaksa kommentoida, se ei takuulla hyödytä, eikä viihdytä ketään.
Herra Virta ei varmaankaan ole tyhmä ...eikä maksanut laitteestaan liikaa ...mutta siitä nyt ei ollut kysymys.
Virallisesti 31.7 eli Lauantaina myyntiin tuleva GPSMAP62S vaikuttaa myös ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta. Monella kurapyöräharrastajalla varmasti on käytössä edeltävää 60-sarjaa. Edeltäviin malleihin verrattuna suurin ero on näytössä ja prosessorin nopeudessa(päivittää maastokarttaa näyttöön taas Goloradoakin nopeammin).
Näytön kontrasti ja kirkkaus on myös pattereilla omaa Goloradon näyttöä parempi. Goloradossa kirkastuu suoralla virralla selvästi.
Näyttö on kooltaan Goloradoa ja Oregoneja pienempi, kuten aiemmissa 60-sarjalaisissakin.
Malleja on kolmea erilaista.
Halvin 62 on ilman muistikorttipaikkaa, keskimmäinen 62S(varmasti halutuin malli) on korttipaikalla ja arvokkain 62St sisältää lisäksi koko Euroopan topokartan(mittakaava tosin 1:100000). Tätä en ole päässyt testaamaan, mutta odottelen mielenkiinnolla.
PS: Oregon malleissahan nämä mallit menevät vastaavalla tavalla. En laita hintoja kun en ole mainostilasta maksanut, enkä kirjoittele bisnesmielessä tänne foorumille. Jokainen ostaa mistä haluaa ja tarjouksia saa lähimmältä Garmin myyjältä tai verkkokaupoista.
Tyhmempikin huomaa noista laitteen ilmoitetuistakin spekseistä, ettei laitteiden erot tule ainoastaan "olemattomista"softamuutoksista
...vaan hyvin monesta selvästä erosta ja varustelusta. En nyt tähän turhaan jupinaan enää jaksa kommentoida, se ei takuulla hyödytä, eikä viihdytä ketään.
Herra Virta ei varmaankaan ole tyhmä ...eikä maksanut laitteestaan liikaa ...mutta siitä nyt ei ollut kysymys.
Virallisesti 31.7 eli Lauantaina myyntiin tuleva GPSMAP62S vaikuttaa myös ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta. Monella kurapyöräharrastajalla varmasti on käytössä edeltävää 60-sarjaa. Edeltäviin malleihin verrattuna suurin ero on näytössä ja prosessorin nopeudessa(päivittää maastokarttaa näyttöön taas Goloradoakin nopeammin).
Näytön kontrasti ja kirkkaus on myös pattereilla omaa Goloradon näyttöä parempi. Goloradossa kirkastuu suoralla virralla selvästi.
Näyttö on kooltaan Goloradoa ja Oregoneja pienempi, kuten aiemmissa 60-sarjalaisissakin.
Malleja on kolmea erilaista.
Halvin 62 on ilman muistikorttipaikkaa, keskimmäinen 62S(varmasti halutuin malli) on korttipaikalla ja arvokkain 62St sisältää lisäksi koko Euroopan topokartan(mittakaava tosin 1:100000). Tätä en ole päässyt testaamaan, mutta odottelen mielenkiinnolla.
PS: Oregon malleissahan nämä mallit menevät vastaavalla tavalla. En laita hintoja kun en ole mainostilasta maksanut, enkä kirjoittele bisnesmielessä tänne foorumille. Jokainen ostaa mistä haluaa ja tarjouksia saa lähimmältä Garmin myyjältä tai verkkokaupoista.
Viimeksi muokannut DOMI, To Heinä 29, 2010 9:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No kyllä minä tässä kohtaa olen selvästi tyhmempääkin avuttomampi. Voisitko ystävälliseseti laitteiden ominaisuuksista nostaa esiin/tummentaa bluetoothin lisäksi ne ominaisuudet jotka eivät ole softamuutoksia / ulkopuolisia varusteita.DOMI kirjoitti:Tyhmempikin huomaa noista laitteen ilmoitetuistakin spekseistä, ettei laitteiden erot tule ainoastaan "olemattomista" softamuutoksista ...
Tässä linkki ominaisuuksiin vierekkäin.
- jani
Todetaan nyt vielä noista "GPS antenneista" että käsittääkseni garmin on käyttänyt 4ää erilaista GPS piirisarjaa. Ennen 2005 oli käytössä heidän omat piirit jotka olivat epäherkkiä. 2005 tuli käyttöön Sirf3 ja mediatek piirit jotka olivat huomattavasti parempia kuin aikaisemmat. 2008 jälkeen julkaistuissa garmin nuvi, zumo ja oregon (ja itseasiassa myös tuossa gpsmap62sessa) laitteissa on ollut käsittääkseni kaikissa käytössä sama STM Cartesio (ST2062) piirisarja jossa on integroitu suoritin ja GPS vastaanotin. Tuon Cartesion vastaanotto herkkyys vastaa 2005 käytettyä Sirffiä, mutta samoihin aikoihin laitteisiin tuli tuo Hotfix softaominaisuus joka nopeuttaa laitteen sijannin saantia käynnistyshetkellä sopivissa olosuhteissa. Muista muutoksista en ole tietoa löytänyt.
Saatan toki tässäkin olla väärässä koska Garmin ei mun löytämissä spekseissä kerro käyttämiänsä komponentteja, joten tämä on sekalaisista internet-lähteistä saatua tietoa. Domin spekseissä nämäkin varmaan on selkeämmin
.
Saatan toki tässäkin olla väärässä koska Garmin ei mun löytämissä spekseissä kerro käyttämiänsä komponentteja, joten tämä on sekalaisista internet-lähteistä saatua tietoa. Domin spekseissä nämäkin varmaan on selkeämmin
- jani