Pelkän etuhammasrattaan vaihto?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

saku
Pyörä: Suzuki DL 1000

Pelkän etuhammasrattaan vaihto?

Viesti Kirjoittaja saku »

Eli onko järkee vaihtaa vain eturatas, joka on kulahtanut, vai kannattasko hommata ketju plus rattaat? Ketju (DID) ei ole venynyt eikä takaratas ole kulunut.

Otin magneeton puoleisen kopan pois ja vanha tiiviste ei lähtenyt ehjänä pois, joten ajattelin korvata paperitiivisteen tiivistemassalla. Onko hyvä idea vai pitääkö ruveta metsästämään orggis tiivistettä, koska öljy kuitenkin valuu kopan sisälle :?:

Ja mopotinhan on Super Tenere
Adventure

Viesti Kirjoittaja Adventure »

Eipä ole vallan epätavallista, että jengi ajaa kaksi eturatasta yksillä ketjuilla ja yhdellä takarattaalla.

Jos vertaa eturattaan hammaslukua takarattaan hammaslukuun tai ketjun lenkkimäärään, niin on ilmeistäkin, että se kuluu nopeammin. Toki ketjut voi olla purukumia ja takaratas alumiinia, jolloin voi kuluminen olla toisinkin päin... Mutta vaihda vaan se pelkkä eturatas, ei ole mitenkään hassu tai järjetön ajatus.

-Tero-
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Olen Adventuren kanssa samoilla linjoilla, itsekin olen säästänyt ko tavalla. Ei muutakun siitä vaan.
muma
Pyörä: Husqvarna TR

eturatas

Viesti Kirjoittaja muma »

Mitä vaikutusta olis jos vaihtais tuon eturattaan hammasta pienemmäksi
ja ns.itsepuhdistuvaksi.Kasvaisko polttoaineenkulutus olennaisesti kun
kierrokset vähän lisääntyy...
Adventure

Re: eturatas

Viesti Kirjoittaja Adventure »

muma kirjoitti:Mitä vaikutusta olis jos vaihtais tuon eturattaan hammasta pienemmäksi
ja ns.itsepuhdistuvaksi.Kasvaisko polttoaineenkulutus olennaisesti kun
kierrokset vähän lisääntyy...
Riippuu omasta ajostasi.

Itse vaihdoin isokotarissa hammasta pienemmän eturattaan. Kulutus vain laski, kun kierrokset ja käyttökelpoiset vaihteet osuivat paremmin ajotyyliini. Maantiellä tulee ehkä käytettyä isompia pykäliä. Vanhoilla välityksillä kutonen oli aika turha vaihde.

-Tero-
tjlo
Pyörä: dominator

Viesti Kirjoittaja tjlo »

Omalla ajotyylillä näyttäis olevan 2,tai 3 etuhammasratasta takaisen/ketjunvaihto operaation suhde. Ketjulle annoin rasvaa siihenmalliin, ettei 5000 km:ään tarvinnut kiriä ketjua kertaakaan. takahammasratas oli uudennäköinen, muttakuitenkin eturatas oli vaihtokelpoinen sen 5000 jälkeen.
Jarkko
Pyörä: Bmw
Viesti:

Re: Pelkän etuhammasrattaan vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

saku kirjoitti:Eli onko järkee vaihtaa vain eturatas, joka on kulahtanut, vai kannattasko hommata ketju plus rattaat? Ketju (DID) ei ole venynyt eikä takaratas ole kulunut.
Eikun vaihtoon, lisää ketjun ikääkin.
-jarkko-
Kuvat
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Onko ratasvalmistajien laadusta kenelläkään mitään käsitystä? Jollakin alkuperäisrattaalla saattaa päästä useita kymppejä. Jotkut raportoi, että eturatas menee vaihtoon muutaman tuhannen ajon jälkeen. Olosuhteet tietysti vaikuttaa asiaan.

Itsellä tällä hetkellä DID:n paketti, jossa mukana tulleet Sunstar:n rattaat. Eturattaalla nyt n. 7000 km takana ja se näyttää vielä hyväkuntoiselta.

Ketjuja ei muuten ole tarvinnut kiriä vielä kertaakaan.
404 HTTP Error File not found
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Mulla on DID + sunstar -yhdistelmä (oolraitista) kestäneet pisimpään, ja parhaat km-saavutukset on saavutettu käyttäen siistiä Pelräyn ketjuvahaa. Ensimmäinen kiristys 10 - 15 tkm välillä.

Nyt on alla joku muu ketjumerkki, ja ne ovat ihan selevät yhden kesän ajon jälkeen. Mitäs ne nyt Stormilla myyvätkään, en muista lunttaamatta.

Olen senkin todennut, että kaikkein kallein, paras ja erikoisvahvistettu vaihtoehto tulee käytössä halvimmaksi ja on huolettomin.

Niin se eturatas, niitä olen käyttänyt yleensä 2 kpl satsia kohti, joskus 3.

Terveisin Make & Laku
Jarkko
Viesti:

juh@ kirjoitti:Onko ratasvalmistajien laadusta kenelläkään mitään käsitystä?
Nyt puhutaan möhköendurosta :roll:
Omat kokemukset, että Hondan alkuperäinen kumitettu on kestävin ja DID satsissa tuleva yltää lähelle samaan. Esim. JK meni n. 6 tkm:ssa samoin Duellilta ostettu.
Olen vaihtanut rattaan jo hyvissä ajoin ainakin uusilla ketjuilla.
Kulumisen nopeus on myös kiinni paljon ajotavasta (matka-ajo vai surauttelut) / alustasta (asfatti vai sora).
-jarkko-
Kuvat
Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Lakupilotti kirjoitti:Mulla on DID + sunstar -yhdistelmä (oolraitista) kestäneet
Niissä DID-paketeissa, jotka itse olen ostanut, on ollut JK, JP tai JT Sprockets tjsp nimisen valmistajan rattaat. Vai olisiko tuo ratasmerkki ja varsinainen valmistaja niissäkin Sunstar? Jostain ehkä löytyy vielä paketti, pitää tarkistaaa. Olisin väittänyt että nekin ovat tulleet Oolraitista, mutta voin kyllä muistaa väärinkin. Olen päässyt ~20tkm ilman ylimääräistä eturattaan vaihtoa ja tämä käytössä, jossa lähes jokaisesta kaupungin ulkopuolelle suuntautuvasta reissusta on ollut seurauksena pölyn/hiekan kuorruttamat ketjut :wink:

Nykyisen alla olevan satsin kanssa päätin kokeilla eturattaan vaihtoa erikseen, saa nähdä mikä on lopputulos.
Hannu
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla on ollut käytössä pääasiassa JT Sprockets rattaita. Yleensä toimin niin, että vaihdan pelkän eturattaan jos sen hampaat alkaa mennä toispuoleiseksi ja koko satsin jos ketju on venynyt niin että sitä on pitänyt kiristää monta kertaa niin että säätövara alkaa olla lopussa.
Jarkko
Viesti:

Hannu kirjoitti: Niissä DID-paketeissa, jotka itse olen ostanut, on ollut JK, JP tai JT Sprockets tjsp nimisen valmistajan rattaat. Vai olisiko tuo ratasmerkki ja varsinainen valmistaja niissäkin Sunstar?
Kävimpä ihan katsomassa, nykyisessä DID paketin (ala "ghynter") eturattaan kyljessä lukee Sunstar.
-jarkko-
Kuvat
Kaitsu
Pyörä: KTM 950 Adventure

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Joo, laita Muma Funduroon pienempää eturatasta vaan. Wunderlichista saa 15 piikkisen, kun alkuperäinen on 16 piikkinen. Sopii ainakin mun tyyliin paremmin. Ei vaikuta kulutukseen tippaakaan ja toistasataa pääsee ihan kohtuukierroksilla. Mä olen ajellut pari 600 km siirtymää Allroadille ja takaisin ilman ongelmia. Ja pahemmissa paikoissa pikkurattaalla on paljon kivempi kikkailla.
Vastaa Viestiin