Jostain syystä tuli mieleeni, että tällä foorumilla joku on saattanut joskus kaatua. Nyt tarttisin asiaa koskevaa apua. Tai siis kaatua osaan itsekin, mutta se jälkien korjailu...
Kippasin afrikkalaiseni pääsiäisenä kun innostuin keräämään vasta tallista haettuun pyörään uskottavuusrapaa. Sain sitä sit itsekin, kun kuran alla oli pohjoisrinteellä jäätä. Hiljainen vauhti, ei käynyt pahemmin, kaatoraudat ruvelle ja etukatteeseen pari 5-10 sentin halkemaa + pleksi osin irti.
Mitä teen halkeamille? Onko joku liima/paikka/peittokonsti, mutta millä estää repeämien leviäminen?
Mä mitään uutta ala hankkia, kun kaadan sen kuitenkin taas viimeistään syssyllä...
Just oon omastani korjaillut katteista halkeamia, eli itsekin asiaa opiskelen. Mut vinkkinä oma työtapani. Minua on asiassa neuvonut eräs muovialan ammatti-ihminen ja tää on sellainen köyhän miehen korjaus.
Ensin katteen osat, siis halkeamat, kohdalleen. Jos kyseessä on katteen keskellä oleva halkeama, jolloin se ei ole kahdessa tai useammassa osassa, niin sen vekin painaminen takaisin voi olla hankalaa. Varovainen lämmittäminen auttaa.
Seuraavaksi aloitetaan työskentely katteen takapuolelta. Peruskolvilla, jossa on sellainen litteä V-mallin kärki, työnnetään kevyesti pitkin railoa, niin ettei missään vaiheessa työnnetä läpi. Jäljen pitäis näyttää sellaiselta avo-ojalta, jossa maa-aines on jäänyt penkereelle.
Sitten peitetään se "oja", eli kolvin kärjellä työnnetään se reuna-aines siihen uraan. Tässä vaiheessa pitää olla tosi varovainen, ettei muovi lämpene liikaa, jolloin se vetäytyy sieltä vastakkaiselta eli pintapuolelta ja sinne tulee ruma railo.
Jos nyt kaikki meni hyvin, niin pintapuolella on tuskin minkäänlaista jälkeä näkyvissä.
Jos se halkeama on sellainen, että siitä vekin reunoista on lohkeillut pikkuriikkisiä paloja, niin sitten sitä voi korjata helpoiten jos katemuovi on asetoniin liukenevaa. Ensin tekee korjaustahnan legomuovista pehmentämällä sen asetonilla ja sitten täyttää kolot. Tästä en ole ihan varma mut, lopuksi sitä pintaa pystyy tasoittaan asetonilla pyyhkimällä. Varsinkin, jos siinä ei ole niitä lohkeamia, niin se jäljelle jäänyt hiuksenhieno halkeama jälki saadaan näin pois näkyvistä.
Viisaammat voi tarkentaa jos jotain jäi pois tai tuli paha asiavirhe.
Entäpäs jos liimaa sinne takapuolelle muovinpalasen vahvikkeeksi esim 2-komponentti liimalla ?
Ei varmaan hienoin korjaus, mutta pitäisi estää osien lisäratkeaminen tärinästä.
Itte olen kanssa tapellut saman asian kanssa vuoden alusta lähtien ja nyt alkaa katteet näyttään joltakin. Halkeamathan on suhkoot helppo korjata kolvilla ja tunkemalla lisäainetta esim. legoja tai alkuperäsiä rikkinäisiä katteen palasia. Kolvilla tekee sen ojan niinku edellä mainittiin ja sitte silittää sen suhkoot nätiksi. Itte sulatin reilusti halkeaman etu ja taka puolelta. Testaukset perään väntää vekkikohtaa suhkoot reilusti, niin näkee miten aine on tarttunut, jos se halkiaa niin ei muutako uusiksi kolvaus. Viimesenä kitti päälle, hionta ja maalaus. Jos kolvaa hyvin ja hioo voi pärjätä ilman kittiäkin.
Itte oon käyttänyt wurthin lasikuitukittiä tarttuu kohtuulla. automaalarit suositteli Kentin platic filleriä mutta se on kohtullisen kallista, mutta toimii varmasti.
Katteiden liimausta en suosittele, kaksikomponentti ei ainakaan minun abs katteissa toimi lainkaan
Afrikkalaisen muovit on samaa tavaraa kuin muksujen legot (ABS muovia), jotka liukenee hyvin asetoniin. Hieman asetonia lasipurkkiin ja muutama palasteltu lego palikka sekaan. Sopivalla lego-asetoni seossuhteella saa hyvää muovikittiä, jolla katteiden korjailu ja vahvistelu ns. pimeältä puolelta sujuu ok. Asetonin haihtuessa muovi kovettuu ennalleen. Ennen muovimömmön levitystä rasvanpoisto asetonilla ja kannattaa raaputella myös maalit huolellisesti pois alueelta, jolle muovia levittää.
Kiitoksia vinkeistä. Tää onkin monipuolinen harrastus, ei riitä että ajelee ja rypee, vaan pitää opetella kolvilla sulattelemaan katemuoveja. Kokeillaan jonakin sadepäivänä...
Kaatumarautoihin saa vissiin vedellä ihan jotain miranoolia, jos haluaa skriiput piiloon?
Ostin tuossa kuukausi pari sitten Bomber Magazinen kun siinä kannessa mainostettiin että opetetaan kuinka muovia hitsataan. Voisin koittaa muistaa ottaa jutusta scannauksen, jos jotakuta kiinnostaa lukea. Laittakaa vaikka YV:llä toiveita.
Pähkinänkuoressa jutun pointit mitä muistan:
- Puhdista korjattava alue
- tarkista mitä muovilaatua muovi on ja jos et ole varma voiko sitä hitsata, niin koita varovasti jostain näkymättömästä kohdasta miten se käyttäytyy.
- Avaa halkeama, jotta täytettä mahtuu kunnolla
- hanki samaa muovia (esim purkaamolta rikkinäinen katteenpala), josta voi tehdä täytetankoja
- Sulata täyte ja halkeamanreunat yhteen kuumailmapuhaltimella tai kolvilla (periaate sama kuin metallin hitsaamisessa)
- Hio, paklaa ja maalaa
Itse en ole vielä käytännössä ohjetta kokeillut, mutta sen verran on krossin katteisiin tullut talvikaudella damagea, että jossain kohtaa kesää pitänee koittaa onnistuuko tuo muovihitsaus tälläiseltä perus tumpelolta.