Pikkutohtori

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Smoldari
Pyörä: SV

Pikkutohtori

Viesti Kirjoittaja Smoldari »

Olen ostamassa ensimmäistä "isoa" pyörääni ja tuollainen pikkutohtori (350) saattaisi sopia minun käyttöön.

Mikäs noiden 90-93 pikkutohtorien käynnistämisessä on niin vaikeeta että siihen piti sähköstartti ja jotain palikoita laittaa 1994?

Olen iskenyt silmäni kiinni yhteen pikkutohtoriin, ja tämä on -91 mallinen, ajettu 40k ja siinä on tehoputki. Mitäs luulette, että pitää huoltaa kun on ajettu noin paljon. Ja semmoinenkin asia vielä, että onko kokemuksia tehoputkesta pikkutohtorissa?

Muutenkin kokemuksia ja inffoa tuosta pyörästä olisi mukava saada.
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Ootkos käynyt lukemassa tuolta matkaenduro osiosta juttua pikku DR:stä ?
Smoldari
Pyörä: SV

Viesti Kirjoittaja Smoldari »

Olen lukenu muutamaan otteeseen läpi :)

Mutta kuitenkin siinä on vain yhden ihmisen mielipiteet.

Tuosta 40k korjaamisesta sain sellaisen käsityksen, että ainakin mäntä ja pakoventtiilit tulee tarkistaa.

" Onneksi juuri -94 vuosimallista kiksikäynnisteisen mallin käynnistys muuttuu hankalasta erittäin helpoksi automaattisen puolipuristimen ja koneen sisäisten välitysten ansiosta."
En ymmärrä mitä tuossa tarkoitetaan :D

Kyllä taitaa olla niin että minun ensimmäinen mp on dr 350. :D
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Täällä on aika monella kokemusta tuollaisesta pyörästä, joten eiköhän niitä käyttökokemuksia tässä muutaman päivän sisällä tule.
kuramika
Pyörä: BMW R1200 GSA '08

Viesti Kirjoittaja kuramika »

Smoldari kirjoitti:
Tuosta 40k korjaamisesta sain sellaisen käsityksen, että ainakin mäntä ja pakoventtiilit tulee tarkistaa.

" Onneksi juuri -94 vuosimallista kiksikäynnisteisen mallin käynnistys muuttuu hankalasta erittäin helpoksi automaattisen puolipuristimen ja koneen sisäisten välitysten ansiosta."
En ymmärrä mitä tuossa tarkoitetaan :D

Kyllä taitaa olla niin että minun ensimmäinen mp on dr 350. :D
Kyllähän pikkutohtori samaa sarjaa luotettavuudeltaan on isosiskonsakin.
Varmasti osatotuus koneen kunnosta 40tkm kohdalla selviäisi puristus/ohivuoto mittauksella.
Paljoltikin kiinni siintä miten ölpät vaihdettu ajoissa ja venat pidetty säädöissä(ruuvi säädöt)
Positiivistä remonttia annakoidessa on että suurin osa koneen lakruista ihan stanukamaa(edullista:))

Käynnistys saattaa olla todellakin kinkkistä, mutta kun peli tulee tutuksi, niin kyllä sitä alkaa pikkuhiljaa oppia oikeat metkut käynnistykseen.
Automaattinen puolipuristin kyllä olisi tervetullut näihin vanhempiin malleihin,koska sen antamaa helppoutta ei voi väheksyä.
Tuolla maininnalla"sisäisistä välityksistä"tarkoitetaan varmaankin kiksin välityssuhdetta,eli sitä kuinka paljon kampura pyörähtää sillä kiksin liikeradalla.
Omassani ainakin on se ongelma että vaikka potku olisi täysimittainen, ei se meinaa riittää saamaan riittävää vauhtia kampuralle.

Itse olen ollut suht tyytyväinen pyöräni yleiskäytettävyyteen,joka on ollut kesällä vähän maatieajoa ja krossirataa.
Talvella krossia ja endurospooria.
Oonpa muutaman kisankin käynnyt ajamassa,enkä viimeisenä saapunut maaliin =0
Tosin peli on aika kaukana alkuperäisestä 8)

Mika
"kyllä lähtee" mut ei välttämättä ekal.
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Eka pyöräksi pikku-doc on hyvä valinta, mullakin oli moinen.

Parhaat puolet:
- Lupsakan ketterä käsiteltävä, hyvä poluille ja pikkuteille, ei tappovauhtiin
- Simppeli tekniikka, purkaa ja kasaa nätisti eli hyvä oppialusta pyörän tekniikkaan
- Ei karkaa käsistä, ennalta-arvattava ( =turvallinen )

Miinusta:
- Pehmeä jos meinaat radalle hyppimään
- Tehoton jos meinaat varttimailille
Juppe

Viesti Kirjoittaja Juppe »

Mulle osu kohdalle täysin paska yksilö joten tarkkana kannattaa olla. Voi olla ns. ikuinen peli tai sitten eteen saattaa tulla todella kalliita remppoja. Harvinaisempien osien (cdi boksi yms) saanti voi kestää kuukausia nim. kokemusta on. Älä missään nimessä osta selvästi halpaa ja paljon ajettua. On myös aika vaikea pyörä myydä. Monikin haluaa 350cc enskan mutta EI DR:ää. Mulle tuli myöhemmin tilalle honda xr400r ja kyllä mä sitä voin suositella paljon mielummin. Moottorin osia tohon ei löytynyt yhdestäkään suomalaisesta purkaamosta ja saksastakaan en löytänyt... Miksiköhän :P

En sano etteikö se vois olla hyvä vaihtoehto jos pystyt varmistumaan pyörän historiasta. Varauksella kuitenkin...
Agitheosis
Pyörä: Husqvarna CT6FS / Can-Am Outlander 800
Viesti:

Re: Pikkutohtori

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

Smoldari kirjoitti:Mikäs noiden 90-93 pikkutohtorien käynnistämisessä on niin vaikeeta että siihen piti sähköstartti ja jotain palikoita laittaa 1994?
Lueppa (kirjotetaanx toi noin??) tämä ketju
Juppe

Viesti Kirjoittaja Juppe »

Ei se käynnistäminen oo hankalaa jos se pyörä on kunnossa. Kyllä se lähtee käymään kun oppii systeemit. Sitä ei vaan kannata tehdä lenkkarit jalassa. Mulla meni nilkka paskaks toissa kesänä tohtoria rytkiessä ja vieläkään se ei oo entisensä. Tuli luuruhjeita sääriluun niveleen yms pikku kivaa. E
Konerak

Viesti Kirjoittaja Konerak »

Oma tohtori rykäisee käyntiin aina viimeistään toisella polkaisulla. Oli kone sitten lämmin tai kylmä. Alussa kyllä tuotti hieman hankaluuksia, mutta harjotus tekee mestarin tässäkin asiassa. :)

Muutenkin tuo on ihan hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi pyöräksi. Itse kävin koeajamassa monen kokoista ja -tehoista pyörää ennen pikkutohtoria, mutta omani löysin vasta, kun ensimmäisen kerran DR:n käyntiin polkaisin. :) Hieno pyörä, eikä mitään ongelmia ole ollut.

Omassa mopossa on nykyisin kiinni myös Yoshimuran tehoputki. Mitään teholisäystä se ei tuo, mutta äänet muuttuivat täysin. :)
Pjotr
Pyörä: DR350S, XTZ750

Viesti Kirjoittaja Pjotr »

Minulla on reilu 50 tkm ajettu ´91 DR.

Ostettaessa pyörä oli kilometreihin nähden hyvässä kunnossa ja alkuperäinen. Talviharrastuksena aloin purkaa konetta tarkoituksena mitata kaikki kuluvat osat ja uudistaa tarpeen mukaan.
Purettaessa selvisi minun tapauksessa syy hankalaan kylmäkäynnistykseen. Kansi oli halki pakoventtiilin seetin ja tulpan välistä.

Nyt kone on edelleen levällään ja minulla on 2 kansiaihiota mitkä on tarkoitus kunnostaa.

Kansihan noissa on se heikoin osa. Ylikuumeneminen halkaisee kannen ja puutteellinen voitelu aiheuttaa nokka-akselin kiinnileikkaamisen.
Korjaaminen kannattaa koska uusi tyhjä kansi maksaa noin 800€.

Ostohinnan päälle tonnin korjauksiin kannattaa varata. Tohtorit ovat kuitenkin jo vanhoja vehkeitä ja huolto on matkan varrella voinut olla mitä vain.

Omastani en vastoinkäymisistä huolimatta luovu. Pyörä on helppo ajaa ja kevyt nostaa suosta joten mieluummin korjaan sen kuin hommaan toisen mikä voi olla samanlainen projekti.

Kun saan omani valmiiksi niin käsissä on vanhaa tekniikka oleva mutta kunnoltaan uutta vastaava leikkikalu.
hexi

Viesti Kirjoittaja hexi »

Mulla on tuommoinen 92-mallinen ja ero käynnistettävyydessä on huima uudempien eduksi. Kiksin välitys on vanhemmassa hiukan pielessä, siis puolipuristimen pomppaamisen jälkeen täytyy konetta pyörittää hieman lisää että potkun liikematka riittäisi. Tai sitten pyörittää konetta useamman kierroksen kunnes kiksi ottaa ylhäältä asti kiinni puolipuristimen lauettua.

Noi tuoreemmat käynnistyy kuin mopo. Vanhempaa mallia joutuu tämmöinen lyhytjalkainen potkimaan sivusta. Ikävintä on sammuttaa tuommoinen liikennevaloihin.

350 kuutioisista toi dr on mielestäni kelpo laite hintaansa nähden, isommat dr:rät kierrän henkilökohtaisesti kaukaa ja suuntaan katseeni muualle useampisylinterisiin.

Edit: mikähän on syynä ettei esim. tuoreempia tt350 yamahoita suomeen ole tuotu

http://www.thumperpage.com/articles/TT350.html
aapo
Pyörä: DR 750 S

Viesti Kirjoittaja aapo »

hexi kirjoitti:
Edit: mikähän on syynä ettei esim. tuoreempia tt350 yamahoita suomeen ole tuotu

http://www.thumperpage.com/articles/TT350.html
Olen itse ihmetellyt samaa. Mulla oli TT350 -86. Oli ihan loistava peli. Tosin sijoitin moottoriin 7000 mk joka menee tuonne "mopopoikien tekemiset" osastolle. Möin tampereelle päin, missä lienee, WP keula Öhlins taka...

Ja aamulla nivelsärkyihin herätessä tietää isolla darralla ajaneensa :shock: :D
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Pikkutohtorin kone on kestävä, jos se on huollettu ajallaan eikä rikottu tahallaan. Tiedän erään DR:n jolla on ajettu rapiat 100 tkm, ja neljässä kympissä on vaihdettu juuri tuo mäntä ja pakoventtiilit.

Suzukeissa (350-650) on ollut aika paljon kansiongelmia. Ja ainakin pari tapausta on ollut sellaisia, että selvästi on laitettu kampe myyntiin ongelmien ilmaannuttua. En kuitenkaan keksi yhtä yhteistä syytä kansien rikkoontumiseen, jotain ongelmia öljynkierrossa varmaankin.

Sen verran helppo käynnistää kuitenkin automaattisella puolipuristimella varustettu pikku-tohtori on, että kun minulta katkesi manuaalipuristimen kahva lipoissa, niin riisuin koko härpäkkeen pois ohjaustangosta. Ajelin ilman sitä n. 15 tkm....

Käynnistys on siis kertaluokkaa helpompaa -94 alkaen, muttei hyvää vanhempaakaan kannata hyljeksiä. Ja uutena maahantuotuja noita -94 uudempia kiksimalleja ei ole paljon. Yksi vaihtoehto on hankkia DR350SE, jossa ei tarvitse sitten pelailla kiksin kanssa.

XR400 on hyvä vaihtoehto, jos uudempi ajokki sopii budjettiin. TT350:t alkavat olla pikku-tohtorien kanssa jo maailmaa nähneitä, mutta jos sen tietää ja ymmärtää niin ei se ole ongelma. Mutta ostohinnan päälle tuo 1 keuro voi hyvinkin mennä virvoitteluun.

On tosi harmillista, että kukaan prätkävalmistaja ei tee ilmajäähtyväistä, n. 40 heppaista, mutta kevyttä uutta enskaa. Jammun TT600R oli ehkä lähinnä, mutta sekin taisi mennä sähköstartin kanssa pilalle. Jos en olisi Kantturaa laittanut, niin nyt ajelisin XR600R:llä. Mutta se olisi sitten toinen tarina...
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Agitheosis
Pyörä: Husqvarna CT6FS / Can-Am Outlander 800
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

Juppe kirjoitti:Kyllä se lähtee käymään kun oppii systeemit. Sitä ei vaan kannata tehdä lenkkarit jalassa.
Juu on toi kans huomattu ja voin vahvistaa et pitää paikkansa. Kerran isä koitti käymään ja sano et poljin iskee takasin, repii pohkeen hajalle. Pisti pitkävartisen saappaan ja kokeili uudestaan. Seuraavax oli pyörä kenollaan ja äijä lentäny kolmen metrin päähän (kuulemma).
Konerak kirjoitti:Alussa kyllä tuotti hieman hankaluuksia, mutta harjotus tekee mestarin tässäkin asiassa.
Aivan näin. Ite tein sen virheen että ku menin ensmäsen kerran ehdokasta kattomaan ni myyjä pisti koneen käämään ja eihän sillon saa mitään kuvaa siitä mitä se on. Valitettavasti on todettava se että tässäkin tapauksessa - kilometreistäkin päätellen - on pyörä pistetty myyntiin kun on ongelmia ilmennyt. Vaikka ei vikaa olisikaan niin ominaisuutta on pidetty sellaisena ja sitte on pelihumööri loppunu kesken. Asian selvittämisen sijaan on tehty niinku se entinenki mies ku pisti pojan karuselliin.... vahinko kiertämään.
Vastaa Viestiin