Öljypumppu

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

LightSpeed
Pyörä: FE390,12GS

Öljypumppu

Viesti Kirjoittaja LightSpeed »

Kuva
Epäilen risaksi,vaikka en ole ennen nähnyt risaa enkä ehjää.Voisiko öljypumppu-viisaat kertoa mielipiteensä?

Mäntä leikasi hieman kiinni.Molemmin puolin tämän näköistä:
Kuva
Jos öljypumppu risa->heikko voitelu aiheuttaa vaurion,ehkä.Ajamalla tuo tuli kotiin 100km.
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

En ole öljypumppu viisas enkä muutenkaan, mutta vaikuttaisi siltä että kyseessä on itse asiassa seuraus. Koneen öljykierrossa on ollut jotain metallimurua joka on vaurioittanut öljypumppua. Öljykierto heikkeni ja kone leikkasi kiinni. Nyt vaan lohkot auki ja katsomaan mistä se muru on peräisin. Todennäköisesti jostain laakerista tai hammasrattaista.

Tämä olisi minun alustava arvaus, loput selviää tutkimalla.
Wesihiisi
Pyörä: KTM LC4 640

Viesti Kirjoittaja Wesihiisi »

Luulis että painevoidellut osat (nokka kai lähinnä) leipois ensin?
JPS
Pyörä: polkupyörä

Öljypumppu

Viesti Kirjoittaja JPS »

Sökö on tuo pumppu luulen ma. Mulla aikanaan oli ehken astetta karmeemman näköinen vielä. Oli rattaan hampaan jämät pyöriny kierrossa.
Siinä mun ex XT:n koneessa on muuten uusi pumppu, ja muutkin näemmä tarvitsemasi osat.
Dr. 650

Viesti Kirjoittaja Dr. 650 »

Sanoisimpa että pumppu sökö. Mun DR:n pumppu ei ihan yhtä paha ollut, mutta mm.kannesta kaikki osat lievästi leiponu. Mulla oli vaihteistosta lähteny muru menny pumppuun ja samalla tavallla oli tommosia koloja/uria tullu.

Ja tuo mäntä ihan selvästi leikannu voitelun puutteeseen. Tai sitten käyny todella pitkään ylikuumana, johon en kyllä usko...
enska
Pyörä: ei oo nyt

Viesti Kirjoittaja enska »

Ja tietenkin kannattaa tarkistaa se sihti öljysäiliöstä.
CR125R -89, TS125X -87, XT550 -82, XL600R -84, XL600R -87, XR650R -03, Africa twin RD07 -95, KTM 990adv -06, KTM 950adv GO!!!!!!! -04, KTM SuperEnduro -07, Suzuki DR-Z400 -05, Yamaha Wr450f -06, KTM EXC450 -13
LightSpeed
Pyörä: FE390,12GS

Viesti Kirjoittaja LightSpeed »

Tase kirjoitti:En ole öljypumppu viisas enkä muutenkaan, mutta vaikuttaisi siltä että kyseessä on itse asiassa seuraus. Koneen öljykierrossa on ollut jotain metallimurua joka on vaurioittanut öljypumppua. Öljykierto heikkeni ja kone leikkasi kiinni. Nyt vaan lohkot auki ja katsomaan mistä se muru on peräisin. Todennäköisesti jostain laakerista tai hammasrattaista.

Tämä olisi minun alustava arvaus, loput selviää tutkimalla.
Tutkinnan tuloksia,kuten yllä arvattu.

Metalliakin oli öljypumpun siivilässä suurin osa pehmeää ei metallia,lienee tullut öljyn vaihtojen mukana suurimmat pois.
Kuva

Ratashan siellä oli rikki.
Kuva

Muita vaurioituneita osia en huomannut.Nokan pinnatkin kunnossa.

Tästä moottorista(ehkä muistakin) voi mitata öljynpaineen helposti.Voisi olla paineen mittaus hyvä lisätä johonkin huoltoon ja merkata lukemat ylös.Vai tehdääkö sellaista?.
AriK
Pyörä: KTM 950 adv. S
Viesti:

Re: Öljypumppu

Viesti Kirjoittaja AriK »

LightSpeed kirjoitti:Kuva
Epäilen risaksi,vaikka en ole ennen nähnyt risaa enkä ehjää.Voisiko öljypumppu-viisaat kertoa mielipiteensä?

Mäntä leikasi hieman kiinni.Molemmin puolin tämän näköistä:
Kuva
Jos öljypumppu risa->heikko voitelu aiheuttaa vaurion,ehkä.Ajamalla tuo tuli kotiin 100km.
Parempi myöhään kun ei millonkaan, jos rattaat on tuon näköisiä, niin heti pumppu vaihtoon...

EDIT. Vaihda myös 5 ja 3 vaihteen rattaat, 5- vaihde menee näissä aina, ja 3- vaihde on väännössä kovimmilla suhteessa rattaan paksuuteen ( omassa on juuri ne vaihdettu, ( 5 - ratas 2003 ja 3. ratas 2005 ) muiden rattaiden ollessa kuin uusia. )

T: Ari
Vastaa Viestiin