Latauksen merkkivalo?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Å
Viestit: 1896
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Latauksen merkkivalo?

Viesti Kirjoittaja Å »

Motoristiuran aikana kolmannen kerran joutunut ihmettelemään hajonnutta sähköntuotantoa, niin on pistänyt pohtimaan, miksi mopoissa ei ole latauksen merkkivaloa kuten autoissa? Vai onko joissain mopoissa? Itsellä ei ole kokemusta kuin kuramopoista.

Ajattelin ryhtyä rakentamaan moisen järjestelyn näihin mopoihini. On melko syvältä, kun vian toteaa vasta sitten, kun meno pysähtyy. Ja ainakaan näinä kolmena kertana ei ole pysähtymisen todellinen syy ollut heti selvillä vaan on pitänyt matkan päällä ihmetellä akusta, tulpista yms. vikaa ja kaikki vain sen takia, että latauksen merkkivaloa ei ole.

Lähetetty Åpuhelimesta Åtalkilla

Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Latauksen merkkivalo?

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Mopoissa on enimmäkseen kestomagneettilaturit kun autoissa taas magnetisoidaan laturin roottori sähkövirralla. Alunperin tämä virta on synnytetty nimenomaan latauksen "merkkivalon" kuluttamalla virralla. Heittomerkit siksi että sen pääasiallinen työ on synnyttää magneettikenttä, se vaan sivutoimisesti toimii kätevänä merkkivalona.
Nykyisin autoissa ohjataan laturin magnetointivirtaa monipuolisemmin ajotilanteiden mukaan joten merkkivalo ei siihen enää vaikuta ja se on vaan merkkivalo. Mutta em syystä käyttäjäkunta lienee tottunut odottamaan että autosta sellainen löytyy.
Helppohan se olisi tehtaalla pyöriinkin laittaa kun kaikki oleellinen tieto moottorinohjaukselle tulee mutta lienee taas perinteet syynä kun sitä ei osata kaivata.
SamiT
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: KTM LC4 640 Yamaha WR250f Honda VFR800
Paikkakunta: Paimio

Re: Latauksen merkkivalo?

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Omassa KTM:ssa on entisen omistajan toimesta asennettuna USB-pistoke jossa jännitenäyttö, siitä voi vähän seurata että mitä tapahtuu kun sen kytkee riittävän suoraan akulta ettei esimerkikisi ajovalon virrankulutuksen johtimiin aiheuttama jännitehäviö sotke näyttämää kuten omassa pyörässäkin esimerkiksi käy.
Stefa74
Viestit: 170
Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Pyörä: Ktm 990 adventure
Paikkakunta: Oulu

Re: Latauksen merkkivalo?

Viesti Kirjoittaja Stefa74 »

Mielestäni lataukselle vähintään merkkivalo, ja mieluiten jännitemittari.
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
meura
Viestit: 236
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 12:55 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Latauksen merkkivalo?

Viesti Kirjoittaja meura »

Eikös se mene näin?
Akun ja lataus säätimen virran ulostulo johtoon hehkulanka lamppu (12v).
Jos akun varaus laskee, lamppu syttyy koska johtojen välillä on jännite ero.
Jos lataa, lamppu sammuu.
Oonko etes siellä päin tämän teoria kanssa? :roll:
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Latauksen merkkivalo?

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Enpä näkisi vaivaa rakennella valoa.
Mitä se valo sitten kertoo? Jos ei lataa, niin joo. Yleensä nuo vaan tuppaa hajoamaan niin että toimi ainakin osittain kuitenkin. Lataa, mutta latausjännite esim. liian alhainen.

Laita vaan suosiolla jännitemittari. Näkee heti jos jotain on vialla. Jännitteestä voi myös päätellä milloin matkanteko loppuu. :mrgreen:

Stormilta vaikka tommonen Koson valmiste nyt löyty ekana.
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja ... slim-volt/
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Avatar
Å
Viestit: 1896
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: Latauksen merkkivalo?

Viesti Kirjoittaja Å »

Kode kirjoitti:Hei!
Enpä näkisi vaivaa rakennella valoa.
Mitä se valo sitten kertoo? Jos ei lataa, niin joo. Yleensä nuo vaan tuppaa hajoamaan niin että toimi ainakin osittain kuitenkin. Lataa, mutta latausjännite esim. liian alhainen.

Laita vaan suosiolla jännitemittari. Näkee heti jos jotain on vialla. Jännitteestä voi myös päätellä milloin matkanteko loppuu. :mrgreen:

Stormilta vaikka tommonen Koson valmiste nyt löyty ekana.
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja ... slim-volt/
Et ilmeisesti ole kokenut tilannetta, jossa lataus on loppunut, mutta et tiedä siitä mitään, kun mikään ei siitä kerro. Paitsi se, kun meno loppuu tykkänään. Ja sittenkään et tiedä, mikä on vialla. Ja kun staattori kärähtää, ei sieltä tule mitään käyttökelpoista ulos - mopo kulkee niin kauan, kuin akun jännitetaso on sille riittävä.

Ja kuinka useasti tosiasiassa ajon aikana sitä jännitemittaria katsotaan? Tuskin ollenkaan. Merkkivalo tai digimopoissa ruutuun tuleva ilmoitus olisi selkeä poikkeus kojelaudan totuttuun yleisnäkymään ja kiinnittäisi huomiota eri tavalla.

Se miksi latauksen loppuminen (laturin tai säätimen hajoaminen) on syytä tietää heti on, että se antaa edes jonkinlaisen mahdollisuuden miettiä, mitä tekee jäljellä olevalla akun jännitteellä/kapasiteetilla (kuten esim. minne ajaa vai lataako puhelimen akun täyteen).

Ja kyllä, 1290 SAR kertoo kyllä ruudulla, kun jännite on alhainen, mutta tällöin ollaan menty jo pitkään ilman latausta. Ja saa siihen näkyviin akun jännitteen lukuna (pienellä), mutta eipä sitä juurikaan ajon (ainakaan aktiivisemman) aikana katso.

Lähetetty Åpuhelimesta Åtalkilla

Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Latauksen merkkivalo?

Viesti Kirjoittaja mico »

Led indikaattori lataukselle >> klik.
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Latauksen merkkivalo?

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

mico kirjoitti: Ma Heinä 26, 2021 10:31 pm Led indikaattori lataukselle >> klik.
Vastaavan näköinen ledi on kuulunut Domin kojetaulun varustukseen vuosikausia. Niin kauan kuin lamppu on vihreä, kaikki OK, laite lataa. Tämä tieto riittää.
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo?

Viesti Kirjoittaja Jarno »

mico kirjoitti: Ma Heinä 26, 2021 10:31 pm Led indikaattori lataukselle >> klik.
Tuollainen ollut adventuren kojelaudassa jo jonkun vuoden, toimii.
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo?

Viesti Kirjoittaja Jarno »

meura kirjoitti: Ma Heinä 26, 2021 7:39 pm Eikös se mene näin?
Akun ja lataus säätimen virran ulostulo johtoon hehkulanka lamppu (12v).
Jos akun varaus laskee, lamppu syttyy koska johtojen välillä on jännite ero.
Jos lataa, lamppu sammuu.
Oonko etes siellä päin tämän teoria kanssa? :roll:
Et...
maja2
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Latauksen merkkivalo?

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Lyö kaksi kärpästä yhdellä iskulla, ei tarvii kontata enään ikinä ilmanpainemittarin kanssa ja akun jännitteen näkee ajossa koko ajan.

https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 4396stCmcN

....low-voltage alarm function...
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Vastaa Viestiin