PilcQ kirjoitti:Heip,
Venäjälle matkaavia kuormittanut rekisteröintimenettely sen sijaan pysyy voimassa. Sen mukaan suomalaisten, jotka eivät majoitu hotellissa, on rekisteröidyttävä viranomaisten luona kolmen päivän kuluessa Venäjälle saapumisesta.
satuin tänään huomaamaan Hesarissa artikkelin liittyen viisumikäytäntöön ja eniten pisti silmään tuo viranomaisille rekisteröityminen jos ei asu hotellissa. Ovatko Venäjällä kiertäneet törmännee tätähän ja miten viranomaiset ovat ilmoittautumisen ottaneet vastaan?
-Jukka-
En ole tuosta rekisteroinnista paljon stressannut, kesalla olin lomalla Pietarissa reilut kaksi viikkoa, rekisterointi unohtui eika kukaan mitaan kysellyt.
Toisella kerralla meni auton kanssa siella oleilu pitkaksi, kun se pitaisi tuoda takaisin kahden viikon paasta, paivays on merkitty siihen vaaleanpunaiseen autopaperiin jonka mennessa saa, enpa sita huomannut siina, mutta paluureissulla miliisi pysayttaessaan sanoi etta oletkos tuota huomannut, auto piti vieda pois maasta aikaa sitten. Eipa siinakaan mitaan ongelmaa tullut. Eipa ollut rekisterointiakaan silla kertaa.
Jos sattuu rekisterointi olemaan, otan sen maahantulokortin passin valista yleensa pois ja kokeilen kysyyko sita kukaan rajalla poistuessa. Eipa ole kysellyt, on niita maahantulokortteja rekisterointileimoineen kertynyt aika pino himaan. Siis tallalailla Vaalimaalla ja junassa, muista paikoista ei ole praktiikkaa.
Rekisterointi pitaa sitten tehda kolmen paivan paasta maahan tulosta, POISLUKIEN VIIKONLOPUT JA PYHAT. Tassa yrittaa aina joku viranomainen kusettaa jos sattuu tarkastamaan esim. lentokentalla. Usein menen Venajalle perjantaina, olen viikonlopun Pietarissa (ilman rekisterointia) ja maanantaina jatkan sisamaanlennolla eteenpain. Lentokentalla on aina katsottu maahantulokortti ja sitten paaseekin miliisin toimistoon jossa vaittaavat, etta olen ilman rekisterointia, ja siita tulee sakkoja 1000 ruplaa. Enpa ole viela mitaan maksanut kun jaksaa vaan vaittaa vastaan, etta se ei koske viikonloppuja. Viimeistaan lannistuvat siina vaiheessa kun olen kysynyt, etta eikos miliisi tunne oman maansa lakeja ja maarayksia; rekisterointi kolmen paiva kuluessa, poislukien viikoloput ja pyhat.
Eli pitka viikonloppu menee ilman rekisterointia, meno perjantaina ja tiistaina pois.