Kiinnostaisiko kokeilla maastopyöräilyä? Siis fillarilla..

Ilmoituksia tulevista kokoontumisista ja tarinoita menneistä. Reissutarinat ja jorinat.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Hessu
Pyörä: TE 610 E projekti + fillareita

Re: Kiinnostaisiko kokeilla maastopyöräilyä? Siis fillarilla..

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Aluksi lukoilla voi kaatuilla näyttävästi :mrgreen: mutta jos kantapääoppi ei pian mene perille niin sitten lukoista kannattaa ehkä luopua. Väittäisin että 99% maastossa ajavista käyttää noita. Dh:ssa & freeridessä taas flätit jyrää, samoin kuin haarniskat ja fullface kypärätkin, mutta se onkin jo oma maailmansa...

Eli kun lukoista tulee poikkeuksen sijasta sääntö, niiden kanssa pärjää ongelmitta maastossa. Pyörittäminen on tasaisempaa jolloin pito on paremmin hallinnassa hankalissa nousuissa ja röykkyisellä polulla kovassa vauhdissa jalat pysyvät turvallisesti polkimilla eikä sukukalleudet pääse (niin herkästi) kolahtelemaan tankoon :oops: Suosittelen kokeilemaan! :oops:

Maastopyöräily on jokamiehenoikeus siinä missä kävelykin ja erinomaista kuntoilua. Pyöräilyn hienous muuten liikuntaa vieroksuvalle (kuten itse olen) on tietenkin nuo rullaavat pyörät. Mikäli voimat alkavat ehtyä niin sitten vähennetään vauhtia ja valitaan keveämpi reitti kotiin. Maastopyöräilyssä myös yläkroppa joutuu tekemään töitä joten enemmän treenaavan maastopyöräilijän ruumiinrakenne ei ala muistuttaa keväisin kurnuttavaa sammakkoa :P

Mikäpä estää pitämästä fillareita ja mopoa yhtäaikaa, paitsi tilanpuute tai rakas asuinkumppani... Fillarilla tietenkin pyöritään lähitienoilla ja mopolla käydään pidemmät reissut, niin kauan kun sopivaa polttoainetta on saatavilla.
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Mika_Tz kirjoitti:Lukkopolkimien käyttö maastopyörässä vaikuttaa kiinnostavalta, niiden pitää varmaan olla aika löysällä äkkinäisten tilanteiden varalta? Itselläni on Tunturin H-300 hybridipyörä, siinä on lukkopolkimet ja triathlontanko perustangon lisäksi. Muutaman kerran olen unohtanut lukkopolkimien olemassaolon pysähtyessäni (viimeksi Ahvenanmaalla kamat päällä) ja kipeäähän se tekee kun kaatuu, eikä saa jalkoja vastaan. Onneksi aina on ollut hiekkaa alla, eikä asvalttia.
Itse en ole ikinä tottunut niihin mitättömän pieniin lukkopolkimiin vaan mieluummin poljen tällaisilla http://www.silentsports.com/store/produ ... ol-Pedals/
Vähänkin vaikeemmassa maastossa pystyy lähtee ajamaan ilman että jalat on kiinni ja kun saa vauhdin päälle voi lukittautua polkimiin. Samoin jossain tosi jyrkissä hitaissa alamäissä voi irrottaa jalat jotta mahdollisen/todennäköisen tangon yli poistumisen voi suorittaa tyylikkäämmin jalat edellä eikä pää edellä.
Mika_Tz kirjoitti: Karmoliksen tapaan olen pohtinut tuota moottoroidun kurapyöräilyn vaihtamista lihaskäyttöiseen. Itselläni enduropyöräily tosin on niin uutta vielä, etten ehkä malta. Lihaskäyttöisessä maastopyöräilyssä kunto kasvaisi ja ympäristökin säästyisi, eikä tarvitsisi niin miettiä noita maastoajosääntöjä.
Nyt oon muutamia lenkkejä mittaillut sykkeitä niin ainakin kelkkaurilla endurolla ajossa syke on keskimäärin paljon korkeammalla kuin fillaroidessa. Eli hyvää kuntoilua on tuo enskatouhukin. Mut se on totta että fillarilla voi "vahingossa" eksyä vaikka toisten takapihoille kun taas jos enskalla päräytät keskelle grillijuhlia voi olla hankala selitellä että "vahingossa tänne eksyin".
JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

Mika_Tz kirjoitti:Lukkopolkimien käyttö maastopyörässä vaikuttaa kiinnostavalta, niiden pitää varmaan olla aika löysällä äkkinäisten tilanteiden varalta? Itselläni on Tunturin H-300 hybridipyörä, siinä on lukkopolkimet ja triathlontanko perustangon lisäksi. Muutaman kerran olen unohtanut lukkopolkimien olemassaolon pysähtyessäni (viimeksi Ahvenanmaalla kamat päällä) ja kipeäähän se tekee kun kaatuu, eikä saa jalkoja vastaan. Onneksi aina on ollut hiekkaa alla, eikä asvalttia.

Karmoliksen tapaan olen pohtinut tuota moottoroidun kurapyöräilyn vaihtamista lihaskäyttöiseen. Itselläni enduropyöräily tosin on niin uutta vielä, etten ehkä malta. Lihaskäyttöisessä maastopyöräilyssä kunto kasvaisi ja ympäristökin säästyisi, eikä tarvitsisi niin miettiä noita maastoajosääntöjä.
Ei niiden polkimien/lukkojen tarvitse erityisen löysällä olla. Ei se mitään auta jos ei osaa äkkitilanteessa irrottaa muutenkaan. Ihan oikiassa maastoajossa taas löysälle säädetyt voivat olla jopa vaaralliset kun sopivan kivisessä alamäessä pomppiessa lipsahtaakin jalka irti polkimesta. Omissa polkimissani (TIME Atac XS) ei edes mitään säätöjä ole, ja toimii kuin Tauti(tm). Itseasiassa toimivat niin hyvin, että sellaiset löytyy kaikista kolmesta fillaristani.

Maastossa ajaminen kyllä opettaa aika nopeasti irrottamaan "ajattelematta", sen verran usein niitä tilanteita tulee. Itselläni suurin ongelma on ollut se, että ei ole kenkä irronnut polkimesta vaikka kuinka on yrittänyt vääntää; oli polkimet ja kengät täynnä mutaa eivätkä meinanneet ensin lukittua ja kun vihdoin lukittui niin ei enää irronnutkaan. On kohtuu surkuhupaisa tunne nykiä turhaan jalkojaan kun pyörä kaatuu lähes paikoiltaan.

Itse pyöräilin ennen paljon, mutta mopon hankinnan jälkeen on jäänyt vähän vähemmälle. Tänä vuonna on tarkoitus korjata tilannetta ja niimpä mopo on vielä(kin) talvisäilytyksessä.

Fillarilehden foorumille voi mennä rohkeasti kyselemään "tyhmiäkin", siellä on yleensä ihan asiallista keskustelua ja aloittelijoita autetaan mielellään.
pantse
Pyörä: polkupyörä

Viesti Kirjoittaja pantse »

Itselläni tuo maastopyöräily on ollut päälajina enduron myynniin jälkeen (ja osasyynä myyntiin, toinen syy on krooninen persaukisuus...). Onhan näissä lajeissa paljon samaa, mutta endurolla korostuu (varsinkin teillä) sladittelu. Pyörällä vähän vähemmän sladitellaan, mutta tuleepas lenkeistä ainakin hyvä olo ja mieli siinäkin suhteessa että laji on aika ekologinen. Vaikka tästä kyllä kuulin muuta parilta partiolaiselta viime lenkillä, oli mukava jutustelutuokio anorakki-ihmisten kanssa renkaanjäljistä poluilla...

Tänä kesänä tulee 20. vuosi maastopyöräilyä, eikä hohto katoa minnekkään. Tietenkin tämmöinen vanha ukko alkaa olemaan jo "alamäessä" eli kannattaa keskittyä kunnon ylläpitämiseen & tekniikan harjoitteluun enemmän kuin vauhtiin ja isoon ajoon.

Pitäisköhän tuota vaikka osallistua mainittuun toukokuun MTB ajeluun Pirkkolasta... seuraavana viikonloppuna on kyllä Lohja 24 h joten voi luvat olla tiukassa koko päivän ajoon. Tyhjennysharjoituksenahan tuo menisi.
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Pantsen esimerkkiä seuranneena minäkin ajan nykyään ilman moottoria. Polkupyöriä on kaikkiaan viisi (5), joten ei tämäkään harrastus ihan edulliseksi tule. Kotona on kaksi maastopyörää (täpäri ja jäykkäperäinen), yksi hiilikuituinen maantiepyörä ja yksi alumiinirunkoinen fitness-pyörä. Viidennen pyörän ostin Kaliforniaan liikuntavälineeksi työreissun ajaksi. Se on alu/hiilikuituinen maantiepyörä. Tämän vuoden puolella olen ajanut maastossa ja maantiellä yhteensä noin 2000 km. Kunto kasvaa ja luonto säästyy.

Jos olen tuolloin Suomessa ja muuten aikatauluuni sopii, niin saatan tulla mukaan omalla pyörälläni.

Noista lukkopolkimista en enää luovu. Maastofillarissa talvella toimivat Crank Brothers Egg Beater.

-Veijo
korpipolku
Pyörä: Gelände/Straße

Viesti Kirjoittaja korpipolku »

Tuossa fillaroinnissa on monia puolia.

Sehän voi olla myös hyvää treeniä kurapyöräilyyn koordinaation ja tasapainon kautta.

Toiset vievät sitten kikkailun korkeampiin sfääreihin....

http://www.youtube.com/watch?v=Z19zFlPa ... r_embedded

sami
"The tree the tempest with a crash of wood
Throws down in front of us is not bar"
-Robert Frost-
Hessu

Ajattelinpa vetäistä testilenkin etukäteen torstaina 7.5. n. klo 16. / 16.30 tienoilla. Jos joku ehtii mukaan niin tervetuloa.

Lähtö siis Pirkkolan liikuntahalleilta ja tarkoitus käydä kääntymässä lintsin kallioilla. Siinä on välillä kaikkea mukavaa aloitteleville ja kokeneemmillekin maastopyöräilijöille. Nuo maastot on myös niitä joissa itse aikanaan aloitin, mutta viime visiitistä lie muutama vuosi. Tarkoituksena on palauttaa mieleen ne parhaat paikat ja reitit kuin myös kellottaa retken kesto suurinpiirtein.

Olen pakulla matkassa, joten myös muutama pyörä on mukana jos innokkaita kokeilijoita löytyy jo tähän lähtöön...

Hessu 0500 985 665

P.S. Danny MacAskill tais juuri nousta Aaron Chasen ohi omalla "näppärä-kaveri-fillarilla" asteikolla :P
Hessu

Keli oli komia! Maasto kuivaa ja rullaavaa. Kilsoja tuli lähes 30 (Pirkkola-Linnanmäki-Pirkkola) ja aikaa tuhraantui n. 3,5 h.

Edelliset lukemat selittyvät reippaalla pyörimisellä mielenkiintoisimman reitin löytämiseksi, sekä yhdellä renkaanpaikkaustauolla. Koska kyseessä oli alkaneen vuoden kolmas lenkki, vauhti myös hiipui loppuvaiheessa.

Isommalla porukalla voidaan varautua n. 4,5 h ajosessioon, sisältäen alun fillarien säätämisen. Reitti on nyt selvä mutta eteneminen ehkä rauhallisempaa. (Tai mistä minä teistä tiedän :shock: ) Lisäksi parhaissa eli pahimmissa paikoissa nautiskellaan pitempään.
karmolis
Pyörä: Vespa

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Oisko syytä ottaa jotain suojavarusteita mukaan kypärän lisäksi?
Hessu

Jokunen lippaa varmasti päivän aikana :P Käydään kuitenkin aluksi hieman läpi ajotekniikkaa ja sovelletaan sitä sitten vastaantulevassa maastossa. Mennään niin että tilanteet ei tule noviiseille liian nopeasti. Vauhdithan on kuitenkin aika pieniä, mutta sattuuhan se jos vaikka t-paitasillaan kierähtää muutamankin metrin kallionlaelta kuusen juurelle.

Normi polkuajot kuivalla kelillä ajan ilman suojia, mutta jos ajo on enemmän alamäkivoittoista ja varsinkin märkää, käytän polvi- ja kyynärsuojia. Ottakaa ihmeessä suojat mukaan jos eivät ole liian järeitä pyöräilyyn, tulee hieman hikisempää mutta vastaavasti säästyy turhilta naarmuilta ja voi keskittyä muuhunkin kuin jännittämiseen :mrgreen:

Tuolla keskuspuistossa on uskomattoman monipuolista maastoa ja määrättömät määrät polkua ristiinrastiin. Sillävälin kun noviisien kanssa otetaan helpompi reitti tai tahkotaan tekniikkaa, konkarit voi halutessaan ajella "isommin" lähistöllä.
karmolis
Pyörä: Vespa

Viesti Kirjoittaja karmolis »

No oliko se klo 10.00 nyt sitten?

En muuten olis uskonut että olen nyt ajanut tällä kaudella enemmän kilsoja fillarilla kuin prätkällä.. Laitoin mopedin jo myyntiin, jos menee kaupan niin hommataan sitten maastomallin jopo tilalle.
Hessu

No voi härregyyd, sitähän ollaan ihan tosissaan! (niinkuin pitääkin :P )

Kympiltä kyllä. Tässä vaiheessa tuo osa porukasta jolla ei ole omaa pyörää, voisi ilmoittautua mulle niin osaan valita sopivaa kalustoa mukaan. Laittakaa yv:tä tai mieluummin spostia jossa ilmenee muiden tunnistetietojen lisäksi pituus ja paino.

Tuon pyörien lisäksi siis kypäriä ja 43 numeron ajokenkiä, ken haluaa kokeilla lukkopedaaleja ja koko käy. Osallistujilla saisi olla omasta takaa ajohanskat, juomareppu tai muu pieni reppu johon juomapullo ja jotain energiaevästä. Jos keli on yli 15 astetta, shortseilla pärjää. Pari kolme astetta lämpimämmällä riittää yläkroppaan pelkkä ajopaita, mutta kevyt takki voi olla mukava pitää mukana. Kukin valitkoon palelutaipumuksiensa mukaan. Siimeksessä jumpatessa tulee yleensä lämmin, mutta tauot ja siirtymät vuorostaan jäähdyttää, kaikkihan tän tietää...

Saunakamat ja kalliimmat maantiepyörät voi jättää pakuun retken ajaksi, jos nyt kaikki muut sattuisivat pyöräilemään paikalle, heh.

Se sposti: oulaheikki piste rantanen at gmail piste com
pantse
Pyörä: polkupyörä

Viesti Kirjoittaja pantse »

Perkile, taloyhtiön talkoot klo 13.00, ja mä olen hallituksessa. Ei kehtaa lintsata. Ehkä käyn kääntymässä paikalla, tai sitten pitemmät lenkit sunnuntaina.
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Mä meen huomenna lauantaina Kaupin Kanuunoiden maantielenkille. Seuraavana viikonloppuna on Lohja 24H hyväntekeväisyysajot.
Hessu

Aina kun maastopyöräilen Tampereella, valitsen Kaupin mainiot kivikkopolut. Valitse sinäkin! :P

No, paikalliset voi varmaan välillä kaivata vaihteluakin...

Fillarit on vuosihuollettu pikkupakon sanelemina :lol: aamusella nähdään pelipaikalla.

Hessu, 0500-985665

P.S. Uimiksen parkkikselle autoillaan kehä ykköseltä, tämä itselleni muistutukseksi.
Vastaa Viestiin