BMW F 650 Funduro, yleistä keskustelua

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

AM kirjoitti:Sille toiselle päälle löytyy koukku rungosta. Se johdonpätkä on vaijeria ja tarkoitettu kypärä lukoksi.
Kiitoksia vastauksesta, moinen asia ei kyllä käynyt mielessäkään. Taitaa olla niitä "katupyörien" hienouksia. Näin sitä aina ihminen viisastuu. :o
Tase

Herätetäänpäs tämä ketju talviunilta.

Onkos kukaan laittanut Funduroon korkeampaa penkkiä, siis sellaista että se kuoppa kuskin kohdalta on pois jolloin voi istua useammassa kohdassa. Lisäksi se korottaminen mahdollistaa muitakin kuin "polvet suussa" ajoasentoja pitkäjalkaisille.

Jos en ihan väärin muista niin olisikohan se ollut Marko Hemmilä joka muotoili Dakarin penkin uusiksi, hänen sivuillaan taisi olla siitä jotain juttuakin. Vaan ne sivut eivät taida olla enää hengissä?
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Tase kirjoitti:Jos en ihan väärin muista niin olisikohan se ollut Marko Hemmilä joka muotoili Dakarin penkin uusiksi, hänen sivuillaan taisi olla siitä jotain juttuakin. Vaan ne sivut eivät taida olla enää hengissä?
Joo, kolme versiota tuosta penkistä tuli tehtyä. Nykyistä pitäisi hieman muuttaa (aavistuksen leveämmäksi).
Penkin muutos lähti siitä että alkuperäisestä pohjasta lasikuitumuotti ja sen päälle sitten uusi pohja ja riittävästi täytettä. Keinonahkaa löytyy joka paikasta...

Kotisivut ovat tosiaan vieläkin nurin kun saksalaisella tehokkuudella olen odottanut nopeampaa yhteyttä jo 6kk :x :shock: :?
Tase

Marko Hemmilä kirjoitti:
Tase kirjoitti:Jos en ihan väärin muista niin olisikohan se ollut Marko Hemmilä joka muotoili Dakarin penkin uusiksi, hänen sivuillaan taisi olla siitä jotain juttuakin. Vaan ne sivut eivät taida olla enää hengissä?
Joo, kolme versiota tuosta penkistä tuli tehtyä. Nykyistä pitäisi hieman muuttaa (aavistuksen leveämmäksi).
Penkin muutos lähti siitä että alkuperäisestä pohjasta lasikuitumuotti ja sen päälle sitten uusi pohja ja riittävästi täytettä. Keinonahkaa löytyy joka paikasta...

Kotisivut ovat tosiaan vieläkin nurin kun saksalaisella tehokkuudella olen odottanut nopeampaa yhteyttä jo 6kk :x :shock: :?
Kiitos Marko, kotisivusi ovat jälleen hengissä. Voi olla että minä häpeämättömästi plagioin penkinteko-teknologiaa ensi talven aikana. :D
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Tase kirjoitti:Kiitos Marko, kotisivusi ovat jälleen hengissä. Voi olla että minä häpeämättömästi plagioin penkinteko-teknologiaa ensi talven aikana. :D
Joo, lopultakin supernopea Saksalainen sai tuon yhteyden toimimaan... :shock:

Kotisivuille on tulossa melkoisesti uutta juttua kunhan niitä kerkeän rapsutella.

Ei muuta kuin hauskoja leivontahetkiä penkkiprojektin parissa :D
Tuoppo
Pyörä: Transalp XL700V

Viesti Kirjoittaja Tuoppo »

Lainaampa tätä viestiketjua kun aihe on lähellä omaani.

Tervehdys kaikkille. Olen 26v tuore foorumilainen ja toista kesää pyöräilen nykyisellä hondallani. Ajatukset ovat pikkuhiljaa alkaneet kuitenkin harhailla jonkinlaisen katuenduron suuntaan, joka kulkee myös asfalttia. Alkukesästä ihastuin suzukin v-stromiin mutta tällä hetkellä moinen ei sovi budjettiini joten jotain muuta pitäisi keksiä. Transalpeja myös katsellut mutta jotenkin ne eivät ole se minun juttu. Nyt pari viikkoa sitten pongasin bemarin funduron 1995-1999 ja jotenkin malli näyttää kiinnostavalta.

Eniten minua kiinnostaa lähinnä pyörän kestävyys/ylläpitokulut ja ajoasento 187cm pitkälle? Toki kaikki muutkin kokemukset kiinnostavat ja ylipäänsä onko tämä oikea pyörä minulle?
Tuoppo
Pyörä: Transalp XL700V

Viesti Kirjoittaja Tuoppo »

Koeajot tehty ja hyvältä vaikuttaa. Pyörän kulutus kiinnostaisi vielä kovasti?
Kaitsu
Pyörä: KTM 950 Adventure

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Vein Funduron penkin Tamperelaiseen autoverhoomoon. Suomenlahden etelapuolelta muuttanut rouvashenkilo otti homman vastaan, sovittiin etta laitetaan talon kovinta fyllia nelja senttia, eli koko penkki suoraksi, siihen vaan vanhan pehmusteen paalle ja silataan koko komeus mustalla keinonahkalla. Laelta on nyt vahan kapeampi kuin ennen. Maksoi muutaman kympin, en muista tarkkaa hintaa.

Tuli sairaan hyva. Polvikulma loiveni sopivasti, en oo kun 182 cm mutta koivet on kojoottimallia, farkun lahje 34". En paassyt ajamaan kuin toissakesana pari kertaa muutaman paivan reissun. Ekalla reissulla kahdeksan tunnin jalkeen tultui silta, etta lisaa pitaa saada ajaa. Saatoin olla vuoden tauon jalkeen vahan innokas, mutta ainakaan satulasta homma ei jaanyt kiinni.

Viela kun paasis taalta vaaralta puolen rapakkoa takaisin niin paasis sarviin. Taalla en oo pyoraa hankkinut, kun naille seuduille on keratty viis miljoonaa ajokortitonta. Kiva kun on vaha peltia ymparilla.
AM
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja AM »

Kulutus oli omassani viiden litran hujakoilla.
Huollot normaaleja juttuja, öljyt ,suodattinet,ym. Ventiilit pysyivät säädöissään(palasäätö).
Vaikutti kestävältä peliltä. Kiva peli mutkateille. Pehmeässä vähän vikuri. Kovalla soralla ok. Keulapainoinen ? 19 etunen ? Kuskissa vikaa :?: :roll:
teppogarde
Pyörä: DL 650 V-Strom

Viesti Kirjoittaja teppogarde »

Tuoppo kirjoitti:
Eniten minua kiinnostaa lähinnä pyörän kestävyys/ylläpitokulut ja ajoasento 187cm pitkälle? Toki kaikki muutkin kokemukset kiinnostavat ja ylipäänsä onko tämä oikea pyörä minulle?
Pienihän se sinulle ainakin alkuun on varmasti. Olen just tasan saman pituinen (187) ja Super Teneren jälkeen oli aika järkytys istahtaa niin matalan ja siron mopottimen satulaan Saksassa juuri kaupat tehtyäni kun latua olisi kotiin sellainen 1500 km.

Lähes kaikki madallukset edellinen sakssalaisneito oli kyllä tehnyt; satulan pohjassa olevista kumituteista lähes kaikki vuoltu pois, takajousen esijännitys minimiin, etuputket t-kappaleissa kolmisen senttiä ylös jne... Takalinkun koiranluut on kuitenkin alkuperäiset.

Kestävyys ja varmatoimisuus on minulla ollut kiitettävää luokkaa, oikeastaan ainut varsinainen korjaus, jonka olen tehnyt on kaasareiden neularunkojen (valkoiset muovihärystimet) O-renkaiden vaihto. Olivat aivan kovat koppurat ja laskivat bensat läpi niin että kaasutin tulvi yli jos bensahana jäi hetkeksikään auki ajon jälkeen. Kunhan vain keksi vian, niin todella helppo ja halpa korjata...

Kaksi kesää ja reilut 20000 km kokemusta BMW:stä, saatan pysyä merkissä vaikka aiemmin olen lähes joka kerta vaihtanut. Käyttökulut on kaikin puolin pienimmästä päästä: vakuutukset, bensankulutus, perushuolto/kulutusosat eli esim. öljynsuodatin, jarrupalat yms.

Asiaan. On se F650 ihan ok pyörä. Kohtuukevyt pikkupoluillakin vaikka isommalla tiellä vähän nuhainen onkin. Voin suositella, tai vaikka myydäkin yhden kelpo yksilön!!
Liitteet
BMW_1.jpg
(84.16 KiB) Tiedosto ladattu 393 kertaa
JarnoP
Pyörä: Dominaattori- 97 & GSXR W1100 -97

Viesti Kirjoittaja JarnoP »

Lainaan itsekin hiukan topiccia. Ilmeisesti kevät on tulossa, kun kova pyöräkuume iski. Aikaisemmin pelasin vain kyykkypyörien kanssa, joten endurot on täysin uusi, mutta kiinnostava asia.

Voiko tälläisellä topicin Bmw:llä käytännössä "rypeä" mitenkään? Eli onko pyörä tarkoitettu lähinnä maantieajoon, vai käykö porukat joskus näillä myös tien ulkopuolella? Tyylikäs peli ja hyvä nimi korvaan.
antti-a
Pyörä: R1100GS

Viesti Kirjoittaja antti-a »

JarnoP kirjoitti:Voiko tälläisellä topicin Bmw:llä käytännössä "rypeä" mitenkään? Eli onko pyörä tarkoitettu lähinnä maantieajoon, vai käykö porukat joskus näillä myös tien ulkopuolella? Tyylikäs peli ja hyvä nimi korvaan.
Mielestäni lähes millä tahansa varsinkin enduro-liitteellä nimitettävällä pyörällä voi rypeä. Se että onko se hauskaa ja antoisaa on kiinni ajajasta.

Itse koen hauskaksi myös KLE:llä metsässä rymyämisen. Sen verran KLE:ssä ja varmasti fundurossakin on maavaraa ettei joka paikkaan pohjakiinni ota.
Timo Kalkkila
Pyörä: KTM 1390 SAS Evo

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

Tai toisin sanottua: mitä raskaampi pyörä, niin sen vähemmän virhemarginaalia ajolinjojen valinnassa. Eikä sillä voi oikein pysähdellä tai hidastella miettimään miten päästä pahasta paikasta läpi, vaan liike-energian on säilyttävä.

"Maastokelpoisimmat" mallit ovat G450X, G650XChallenge ja F650GS Dakar.

Timo
KKO
Pyörä: -----

Viesti Kirjoittaja KKO »

F650GS Dakar:

Itse ostin ko. laitteen ekaksi mopoksi ja kyllä sillä on mahdollista aika (?) hankalistakin paikoista ajella. Karkeat kumit auttaa tietysti.

Ei ne kotarit ihan kauheasti aina karkuun ole päässyt...
(freewind + RTJ)
Kari

"Try not. Do or do not. There is no try." --Yoda
JarnoP
Pyörä: Dominaattori- 97 & GSXR W1100 -97

Viesti Kirjoittaja JarnoP »

No, tuli sitten näköjään ostettua tuommoinen Funduro sitten. Vaikutti aika näppärältä peliltä tälläselle pätkällekin (171cm/80kg). Pyörässä on alla katuajoon tarkoitetut sileäkuvioiset kumit, joten pitääpä ensitöikseni vaihtaa karkeampaa kumia alle. Ajattelin tilata Metzler Tourancet, kun pääasiassa kuitenkin kovalla pinnalla on tarkoitus pysyä.

Piru kun oon innoissani!
Vastaa Viestiin