Heikin Suupperduupperi
Valvoja: Moderaattorit
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Hyvää ja hyvää, mutta arvelin jotta käydään kerralla läpi, niin ei kirpaise kuin yhden rupeaman verran.creative kirjoitti:Taisit ruveta hyvää tekemään, mutta näkyy priimaa pukkaavan...
Viime talvi kun meni uuden pyörän kanssa ihan penkin alle (lue: ei rassailemista), niin tänä talvena otettiin takaisin korkojen kera.
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Pääsiäislomille Kaennuusseen lähtiessä jätetään mopo tähän vaiheeseen... Sähköt sain jo vedeltyä (toivottavasti vielä toimivatkin...), seuraavaksi kaasarit kiinni ja muovit niskaan - nyt voi jo sanoa, jotta ollaan voiton puolella.
Näyttää vähän tihrusilmälle (niinkuin omistajansakin) noiden pienten lamppujen vuoksi.
* kuva tarkoituksella mustanpuhuva, jotta keskeneräiset projektikötöstelyt eivä erotu
nyt sain tun tdm moottorin paikkaan ja kävin ajamassa ensi kilometritkin.
käytin ihan tenereen omia kaasareita ja sytkä osia. Vääntöä tuntui ainakin olenvan mukavasti entiseen verrattuna. Tehosta en vielä osaa sanoa tarvinee käydä penkkaamassa/mittaamassa seokset ennen kun rupeaa tota konetta rankaisemaan.
käytin ihan tenereen omia kaasareita ja sytkä osia. Vääntöä tuntui ainakin olenvan mukavasti entiseen verrattuna. Tehosta en vielä osaa sanoa tarvinee käydä penkkaamassa/mittaamassa seokset ennen kun rupeaa tota konetta rankaisemaan.
pandomar kirjoitti:nyt sain tun tdm moottorin paikkaan ja kävin ajamassa ensi kilometritkin.
käytin ihan tenereen omia kaasareita ja sytkä osia. Vääntöä tuntui ainakin olenvan mukavasti entiseen verrattuna. Tehosta en vielä osaa sanoa tarvinee käydä penkkaamassa/mittaamassa seokset ennen kun rupeaa tota konetta rankaisemaan.
Laita vähän kuvia ja juttua fiiliksistä ennen/jälkeen
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Nyt mopo seisoo omilla jaloillaan, mitä nyt varikkopukki vähän mahan alta avittaa. Jukolanjussimaisesti en odotellut kavereita apuun nostamaan pyörää alas työpöydältä, vaan ruuvasin renkaat alle ja rysäytin / pompautin / vipusin moton lattialle. Ei mennyt edes kyljelleen - joskus näinkin päin! Huomatkaas maailman parhaan suomalaisen matkaenskaportaalin maksuton mainos!
Päivän suurin ihme oli Jaman tankkirautojen hyvä mittatarkkuus; menivät paikoilleen heittämällä. Samoin iiPeistä hommatut alakehtoputket sopivat millilleen eli ei ainakaan tuollapäin runkoa ihmeitä heittoja (*koputetaan puuta*). Sivutuki meinaa käydä lyhyeksi perän korotuksen jälkeen, mutta onneksi Brittifoorumin kautta kimppatilauksessa rosterinen muutaman sentin vakiota pitempi tuki.
Huomaa anti-soratierengas (Pirelli MT75), joka pyörässä oli kiinni ostettaessa. Tallin seinällä jo roikkuvat Karoot, mutta voisihan sitä tovin kulutella noita asfalttigummejakin... Takana muka-katuenskakumi Pirellin Scorpion MT90 S/T, jota ei sitäkään kehtaisi pienemmille soraurille viedä ("tehdassuositus" 95% ON - 5% OFF).
Jaman tankkiraudat. Belgiasta löytyi motokauppias, joka oli ostanut Jaman könähdysrautavaraston (Jama/Laser nykyään lähes täysin keskittynyt pakoputkistoihin) ja jolta "sai ostettua" raudat pois kuljeksimasta. Ilmeisesti Superinkin rautoja löytyy melkoinen kasa; myynnissä näitä on lähes jatkuvasti eBayssä, mutta jos haluaa tehdä kauppaa ilman virtuaalihuutokauppaa välikätenä, saa minulta kauppiaan yhteystiedot. PeeDee-lookkiin kieltämättä raudat eivät niin istu, mutta käyttöpyörään kyllä.

Kymmenen venttiilin koti. Tyypillisesti Yamahan rivitwinille pakoventtiilit täysin säädöissään, mutta imuventtiilit kaipasivat lisää välyksiä. Tuli ikävä ruuvisäätöventtiileitä (nyt nokkakeppi irti, paininkupit irti ja säätöpalat vaihtoon)...
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Nyt menee jo hifistelyksi, mutta kun mualimalta matkaan lähti kaistale Alcantara-kangasta (näyttää mokalta, mutta on synteettistä ja erittäin kulutuskestävää sekä helppohoitoista), arvelin pistää (tai no pistättää) sitä penkkiin. Samalla fyllinkejä tukevoitettiin.

Verhoilutyön teki J:kylässä Työvalmennussäätiö Tekevä (http://www.tekeva.net/) enemmän kuin kohtuulliseen 50 eur hintaan ja niin sai väsähtänyt penkki uutta ryhtiä!

Siinä se sitten temppu seisoo ja häntäänsä heiluttaa, kun koiranluilla jo korotin perää vajaa puolenkymmentä senttiä, miten tämmöinen persjalka jaksaa könytä pyöränselkään...
Verhoilutyön teki J:kylässä Työvalmennussäätiö Tekevä (http://www.tekeva.net/) enemmän kuin kohtuulliseen 50 eur hintaan ja niin sai väsähtänyt penkki uutta ryhtiä!
Siinä se sitten temppu seisoo ja häntäänsä heiluttaa, kun koiranluilla jo korotin perää vajaa puolenkymmentä senttiä, miten tämmöinen persjalka jaksaa könytä pyöränselkään...
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:

Lisää pituutta heti (tai ainakin isommat tuopit)!
Meinaa jäädä orggispituinen sivutuki hieman lyhyeksi, kun mopo korottui. Maavaraa löytyy nyt se reilu 30 cm, joten täyttynee Finlexin "vaatimukset" enduropyörästä: viewtopic.php?t=2059
Tuo edellisviestin korotusarvio vajaasta puolestakymmenestä sentistä taisi muuttuakin reiluun puoleenkymmeneen senttiin...
* * * * *
Meinasi tulla diplomitöplömi venttiileitä säätäessä...
Aiemmat rassattavat mopot kun olleet venttiileiltään ruuvisäätöisiä, niin niiden kanssa ei kummoisia kommervenkkeja ole ollutkaan, vaan tämä palasäätöinen... Noooh, toissapäivänä venakoppa irti ja välysten mittaus: pakovenat OK, kaikki imuvenat liian tiukalla. Noh. Eipä siinä muuta kuin imunokka-akseli irti, paininkupit pois ja alta säätöpalat talteen (osasin jopa olla sekoittamatta järjestystä - 2 x 6 -lokeroinen ruuvilaatikko oli hyvä apu!). Taulukosta tarvittavat koot selville ja eilen Yamaha-myyjälle vaihtamaan limuja. So far so good...
Tänään sitten aloitin lyömään nippuun. Palat meni hienosti, samoin paininkupit. Sitten tuplanokkien ajoitusten kanssa rupesin fiilistelemään ja pyörittelin nokkia kohdilleen ja taas vähän ja vielä vähän... Mietin siinä niitä näitä muissa maailmoissa ja pyörittelin nokkia ja vähän konetta. Ja sitten ei kone pyörinytkään. Ihan juntturassa. Onneksi en kokeillut voimalla, kun tajusin siinä jotta minähän olin pyöritellyt kampuran ajoitukset /C:lleen ja nyt ottaa venat mäntiin! Ei muuta kun ota molemmat nokkakepit irti, pyörittele kampura kohdalleen, pistä nokat paikoilleen ja kohdista. Kaikki kiinni? Venakoppa kiinni (KEDO:n venttiilikopan tiiviste ei sopinut, piti käyttää vanhaa...). Tulikohan ne nokkapyörien ruuvit kiinni?... Venakoppa auki ja tarkistus. Joo, olivat. Venakoppa kiinni. Väsynyt, mutta onnellinen olo. Edes nokkakeppien kiinnitysruuveja en saanut tiputettua nokkaketjukuilusta kampikammioon.
Samalla ruuvausinnolla askartelin vielä syylärin kiinni ja nesteytin jarrut. Vähän ajan päästä rupesi jo moinen ajattelemattomuus naurattamaan.
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Vappuaattoaamun räikkäsulkeiset ohi; "pakaria ja tankkia vaille valmis" (tai no on sitä vielä jotain muutakin pientä... etulokarista ei vielä päätöstä, pistänkö alas vai ylös).

Tuonnäköinen ilmestys kun vastaan tulee, niin ei muuta kun juttusille!

Ja sama alalokarilla. Syyläriverkko näyttää melkein "haitekiltä", mutta on alkuperäinen osa pulverimaalattuna alumiininväriseksi.
Tuonnäköinen ilmestys kun vastaan tulee, niin ei muuta kun juttusille!

Ja sama alalokarilla. Syyläriverkko näyttää melkein "haitekiltä", mutta on alkuperäinen osa pulverimaalattuna alumiininväriseksi.
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Pakorännin mallailua...


Valitettavasti Suupperikuskien kannalta Wingsin kysyntä on kasvanut siihen malliin, että käytännössä yhden miehen firmana Wings / Marovic Gorazd keskittyy suosituimpiin malleihin ja karsii harvemminkysyttyjä malleja valmistusohjelmasta (ainakin virallinen selitys oli tämä; toinen syy saattaa olla, jotta tuo väliputki oli turkasen hankala tehdä...).
Jospa ensi viikolla saisi jo kuunnella, millaiset sävelet putki päästää ilmoille!


Valitettavasti Suupperikuskien kannalta Wingsin kysyntä on kasvanut siihen malliin, että käytännössä yhden miehen firmana Wings / Marovic Gorazd keskittyy suosituimpiin malleihin ja karsii harvemminkysyttyjä malleja valmistusohjelmasta (ainakin virallinen selitys oli tämä; toinen syy saattaa olla, jotta tuo väliputki oli turkasen hankala tehdä...).
Jospa ensi viikolla saisi jo kuunnella, millaiset sävelet putki päästää ilmoille!
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Tänään painottui matka-sana matkaendurosta: postipoika kiikutti kolmisen kuukautta sitten Götziltä Germaniasta tilatun Kahedon Kalahari III -tankkilaukkusysteemin.

Tankin päälle tulee remmikiinnitteinen, muotoon ommeltu puolipeitto, johon kiinnittyvät 15/25-litrainen tankkilaukku sekä molemmille puolille 10l vetoiset tankinsivuslaukut (piti jo kokeilla, ja kyllä sinne makuupussi menee) vetoketjuin - yhteistilavuutta siis mojovat 45l. Materiaali Corduraa, joten kulutus- ja tihkusateenkestävyyttä pitäisi löytyä. Alapuoli sekä tankinsuojassa että sivupusseissa pehmustettu. Sivulaukut asettuivat Jaman tankkirautojen kanssa todella siististi ja voisi kuvitella niiden myös suojaavan reissun päällä kylmää ja kosteaa keliä vastaan. Kahedo valmistaa myös Touratechin tankkilaukut (Kalahari III -laukkuja myydään TT VP45-mallinimellä). Äkkikatsomalla laatu erinomaista ja tankkilaukku juuri sopivan kokoinen "sylissäolevaksi".
Samoin perjantaipäivän nimiin hommattu akku Bilhelvetestä (12V 14Ah 35 eur...) ja sivutukea pidennetty puolenkymmentä senttiä. Kohta h-hetki käsillä!

Tankin päälle tulee remmikiinnitteinen, muotoon ommeltu puolipeitto, johon kiinnittyvät 15/25-litrainen tankkilaukku sekä molemmille puolille 10l vetoiset tankinsivuslaukut (piti jo kokeilla, ja kyllä sinne makuupussi menee) vetoketjuin - yhteistilavuutta siis mojovat 45l. Materiaali Corduraa, joten kulutus- ja tihkusateenkestävyyttä pitäisi löytyä. Alapuoli sekä tankinsuojassa että sivupusseissa pehmustettu. Sivulaukut asettuivat Jaman tankkirautojen kanssa todella siististi ja voisi kuvitella niiden myös suojaavan reissun päällä kylmää ja kosteaa keliä vastaan. Kahedo valmistaa myös Touratechin tankkilaukut (Kalahari III -laukkuja myydään TT VP45-mallinimellä). Äkkikatsomalla laatu erinomaista ja tankkilaukku juuri sopivan kokoinen "sylissäolevaksi".
Samoin perjantaipäivän nimiin hommattu akku Bilhelvetestä (12V 14Ah 35 eur...) ja sivutukea pidennetty puolenkymmentä senttiä. Kohta h-hetki käsillä!
Siehän oot kamelii rakentamassaHeikkiL kirjoitti:Tänään painottui matka-sana matkaendurosta:
Enpä ole tuollaista tankkilaukku systeemiä ennen nähnyt, tosiaan voi olla hyvät suojat ajoviimaa vastaan jaloille.
Komea tankki vai peittyy
-jarkko-
Kuvat
Kuvat
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
No siltähän tuo näytti, kun mallailin, jotta satula keikkuu jossain tuolla navan korkeudella ja tankki yltää melkein leukaan asti (tai no tuo jäljempi taisi mennä jo liioitteluksi...Jarkko kirjoitti:Siehän oot kamelii rakentamassa![]()
- Raimo
- Viestit: 1294
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Mulla oli Dominaattorissa vastaavanlainen tankkilaukkusydeemi. Oikein kätevä, mutta sivulaukut naarmuttavat hienon tankin pinnan, ellei jollain kontaktilla suojaa hiertymiltä.
Heikillä on hiukan tuota perfektionismiä veressä, tai pitäisikö sanoa että enemmän kuin hiukan...Mukavasti on kaikenlaista muokkausta löytynyt tenerenkin taipaleella. Vaikka kyllä ne tribaalit rokkasikin
Heikillä on hiukan tuota perfektionismiä veressä, tai pitäisikö sanoa että enemmän kuin hiukan...Mukavasti on kaikenlaista muokkausta löytynyt tenerenkin taipaleella. Vaikka kyllä ne tribaalit rokkasikin
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Älähän mitään: tribaalitankkikin löytyy vielä tankinnurkasta, jos joskus haluaa goottilookin takaisin!Raimo kirjoitti:Vaikka kyllä ne tribaalit rokkasikin
Katteista valitettavasti tribaalit hiottu pois, mutta äkkiäkös ne paukkupullolla ylimaalaa ja hopeatussilla kuviot taiteilee... Vaatii kyllä useamman saunakaljan, jotta päästään lennokkaaseen lopputulokseen!