Sylinterivaihtoehdot?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Sylinterivaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Vanha sylinteri alkaa viemään hermot. Vuotojen tähden olen ajatellut vaihtaa kokonaan uuteen sylinteriin.

Nyt vaihtoehtoina olisi:

1) Kokonaan uusi sylinteri ja sen poraaminen 96 männän mukaiseksi
2) Kokonaan uusi sylinteri, mutta sen jättäminen vakiokokoiseksi. Tähän mukaan vakiokokoinen mäntä.
3) Käytetty sylinteri vanhan tilalle.

Kuulin tosin, ettei uutta kannata porata? Olisiko siis paras vaihtoehto ostaa uusi vakiokokoinen sylinteri ja siihen vakiokokoinen mäntä?

Pyörä on siis vm-86 Yamaha XT600 Tenere
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Avatar
MViktor
Viestit: 307
Liittynyt: To Elo 28, 2008 4:39 pm
Pyörä: R 850 GS
Paikkakunta: Heinävesj

Re: Sylinterivaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja MViktor »

Paras ja samalla kallein vaihtoehto on uusi pytty ja mäntä. Uuden pytyn poraaminen vanhalle männälle on kankkulan kaivoon heitettyä rahaa.

Uusia pyttyjä saa, mutta hinta on, sanoisinko jopa, karmaiseva, mielestäni. Kannattaa etsiä käytettyä.

Uuden hinta cmsnl:n hinnaston mukaan 575+hollannin 20% alv.

Minulta voisi ehkä löytyä -84 pytty, joka kyllä vaatii porauksen 97mm männälle, nyt se on 96mm ja jonkin verran leikkautumaa, sopivuus riippuu siitä, kumpi kannentiiviste sinun koneessasi on, vanha, vaiko uusi, tämä on vanhalla tiivisteellä.

Viktor

Ps. MP-pitstopilla näyttäisi olevan yksi XT -86 sylinteri ja mäntä varastossa. http://purkuosat.net
Tunturi Sport > Monkey > GT 125 > CB 350 T > yli 20 v. taukoa > XT 600Z (myyty) > R 1100 GS (savuna ilmaan) > R 850 GS, nyt lastutettuna J.Gemin lastulla ja pörinäpöntollä. Pörisee ainakin katu-uskottavastii.
pohjanmaa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 6:56 pm
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sylinterivaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja pohjanmaa »

Tervehdys ! Saksassa EGU putkittaa TT/XT/SRX sylintereitä uudelleen.
Löytyy 95 mm lähtien 100 mm saakka . Löytyy myöskin männät.
Hinnat eivät ole mitään järjettömiä.

T. Raimo

http://www.egu-motoren.de
Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Re: Sylinterivaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

Moro,

ABP-racingilta saa kanssa settiä

http://supermoto-umbauten.de/196/Motor_ ... _Kits.html

Poraus satkun 100milliin saakka ja mäntä pari sataa. Tämä siis vaihtosylinterillä, eli lähetät omasi. ...niin ja varmaan rutistukset myös nousee tuolla JE:n takomännällä normaaliin verrattuna.

Tuolta hankin omaan pyörään ylikokomännän, mutta poraus tehtiin Tammerdieselissä.

-p-
Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: Sylinterivaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

MViktor kirjoitti:Paras ja samalla kallein vaihtoehto on uusi pytty ja mäntä. Uuden pytyn poraaminen vanhalle männälle on kankkulan kaivoon heitettyä rahaa.

Uusia pyttyjä saa, mutta hinta on, sanoisinko jopa, karmaiseva, mielestäni. Kannattaa etsiä käytettyä.

Uuden hinta cmsnl:n hinnaston mukaan 575+hollannin 20% alv.

Minulta voisi ehkä löytyä -84 pytty, joka kyllä vaatii porauksen 97mm männälle, nyt se on 96mm ja jonkin verran leikkautumaa, sopivuus riippuu siitä, kumpi kannentiiviste sinun koneessasi on, vanha, vaiko uusi, tämä on vanhalla tiivisteellä.

Viktor

Ps. MP-pitstopilla näyttäisi olevan yksi XT -86 sylinteri ja mäntä varastossa. http://purkuosat.net
Jep, näin täälläkin olleen myynnissä käytetyn 98 männän ja sylinterin. Täytyy vielä harkita asiaa. Käytetyssä saatan pian olla aivan samassa tilanteessa kuin nyt, eli rahat menevät hukkaan... Uusi pytty ja mäntä on tietenkin tosiaan karmaisevan kallis...
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Avatar
MViktor
Viestit: 307
Liittynyt: To Elo 28, 2008 4:39 pm
Pyörä: R 850 GS
Paikkakunta: Heinävesj

Re: Sylinterivaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja MViktor »

Mikä muuten vuotaa siinä vanhassa? Tiiviste? Vai öljykanava?

Viktor
Tunturi Sport > Monkey > GT 125 > CB 350 T > yli 20 v. taukoa > XT 600Z (myyty) > R 1100 GS (savuna ilmaan) > R 850 GS, nyt lastutettuna J.Gemin lastulla ja pörinäpöntollä. Pörisee ainakin katu-uskottavastii.
Avatar
Raid
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2007 9:30 pm
Pyörä: DT125R
Paikkakunta: PK-Seutu

Re: Sylinterivaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja Raid »

Miten olis käytetyn pytyn poraus uudelle 96mm-> männälle?
Jarno
Viestit: 2617
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Sylinterivaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ongelmahan taitaa olla lähinnä kannenpulttien kierteet sylinterissä...
Ja niiden ja niiden (vanhojen) korjausten kestävyys tai sen puute.
Eli itse porauksessa ei kai mitään vikaa ole.
Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Re: Sylinterivaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

jaa jaa...

Kannattaa varmaan saksan pajoista ainakin kysellä että miten he kunnostavat nuo vaihtosylinterinsä. Vois kuvitella että jos ko laitteessa on systemaattisesti murhetta kannen kiinnityksen kanssa, niin kunnostetuissa sylintereissä olis myös nuo asiat kunnossa.

Uuden osto kuulostaa järjettömältä, (ellei se kannen kiinnitys ole sellainen että sitä ei voi enää korjata kunnolla) koska kyllä hyvin kunnostettu pytty on ihan uuden veroinen.

Eli tilaat saksasta sen 102mm:iin poratun pytyn ja takomännän. = 300 halapa :mrgreen:

-p-
Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: Sylinterivaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

MViktor kirjoitti:Mikä muuten vuotaa siinä vanhassa? Tiiviste? Vai öljykanava?

Viktor
Vuotaa sekä kannen tiivisteestä (sylinterin puolella kannen pultinreiän kierteet ongelmana) ja lohkon sekä sylinterin välistä. Sylinteriin on vanha omistaja tehnyt yhteen pultinreikään oman kierreholkin ja se petti viime keväänä. Se yritettiin koneistamolla korjata, mutta kansi alkoi syksyllä vuotamaan uudestaan.
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: Sylinterivaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Pajatso kirjoitti:jaa jaa...

Kannattaa varmaan saksan pajoista ainakin kysellä että miten he kunnostavat nuo vaihtosylinterinsä. Vois kuvitella että jos ko laitteessa on systemaattisesti murhetta kannen kiinnityksen kanssa, niin kunnostetuissa sylintereissä olis myös nuo asiat kunnossa.

Uuden osto kuulostaa järjettömältä, (ellei se kannen kiinnitys ole sellainen että sitä ei voi enää korjata kunnolla) koska kyllä hyvin kunnostettu pytty on ihan uuden veroinen.

Eli tilaat saksasta sen 102mm:iin poratun pytyn ja takomännän. = 300 halapa :mrgreen:

-p-
Pistetään harkintaan, olen tosin kuullut, että 98mm:n mäntä on suurin jonka voi laittaa ilman lohkon koneistusta kyseisessä mallissa?
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Avatar
MViktor
Viestit: 307
Liittynyt: To Elo 28, 2008 4:39 pm
Pyörä: R 850 GS
Paikkakunta: Heinävesj

Re: Sylinterivaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja MViktor »

Mika_Tz kirjoitti:
MViktor kirjoitti:Mikä muuten vuotaa siinä vanhassa? Tiiviste? Vai öljykanava?

Viktor
Vuotaa sekä kannen tiivisteestä (sylinterin puolella kannen pultinreiän kierteet ongelmana) ja lohkon sekä sylinterin välistä. Sylinteriin on vanha omistaja tehnyt yhteen pultinreikään oman kierreholkin ja se petti viime keväänä. Se yritettiin koneistamolla korjata, mutta kansi alkoi syksyllä vuotamaan uudestaan.
Ahaa, sitten on jo hankalampaa, ehdottaisin käytettyä ehjää sylinteriä tässä tapauksessa. Tosin, kyllä tuonkin saanee korjattua, mutta siinä hinta jo nousee, kun ensin täytetään vanha kannenpultinreikä ja tehdään kokonaan uusi reikä ja kierre ja sitten korjataan sylinterin juuri.

Edelleen edullisimpana pitäisin tuolta MP-pitstopista sylinteri-mäntäpakettia 120 eurolla. Itse olen sieltä osia ostanut ja kamat on olleet kuvauksen mukaisia, ja .ORG:in palstoilla sitä on myös kehuttu, että osat on kurantteja.

Kysy edes, se on halbaa... :lol:

Viktor
Tunturi Sport > Monkey > GT 125 > CB 350 T > yli 20 v. taukoa > XT 600Z (myyty) > R 1100 GS (savuna ilmaan) > R 850 GS, nyt lastutettuna J.Gemin lastulla ja pörinäpöntollä. Pörisee ainakin katu-uskottavastii.
anagonda
Viestit: 90
Liittynyt: To Loka 25, 2007 10:20 am
Pyörä: Yamaha 660 tennari + projektit
Paikkakunta: Tampere

Re: Sylinterivaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja anagonda »

XT:n sylinteri on aikojen saatossa hieman muuttunut.
n. 1988 paikkeilla tuli pidemmät jengat kannenpulteille, nokkaketjun kotelon reunaan yksi pultti lisää ja hiukan lisää jäähypintaa.

Varsinaisissa XT-malleissa ei paljoa ole ongelmia, mutta 87-vuoden Teneré oli murheenkryyni.
Juurikin kannentiivisten raosta alkoi vuotamaan kuumetessaan.

Jos se sinun sylinterisi on alkuperäinen, niin uudet kierteet (helicoil tms.) hieman syvemmälle porattuna auttaa kyllä, jos aihio ei ole muuten huono. Tällaisia korjauksia tekivat aikanaan ihan maahantuohjan toimesta mm. Saksassa.
Netistä etsimällä löytyy varmaan tieto miten syvälle voi porata.
Kannen suoruus kannattaa tarkistuttaa, jos vuotoa on ollut.

Jos päätät hommata uudemman sylinterin, niin kannattaa huomata tuo pulttien ero.
Vanha kansi sopii kyllä uuden sylinterin (3aj) päälle, mutta tuolle nokkaketjun koteloon lisätylle pultille ei ole kannessa sijaa.
Ohessa Kedon katalogista vanhan ja uuden kannentiivisteen kuvat.

Ja 98 on tosiaan suurin poraus, mikä onnistuu normaalilla sylinteriputkella ja lohkoja koneistamatta. Minulla sellainen on ylimääräisenä. Löytyy myös uudemman mallin sylinteri alkup. 95mm koossa, mutta käytetty on sekin.

Tulikohan riittävän sekava sepustus...

Antti
- TT600 ja vapaasti hengittävä tasapainoakseli
Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: Sylinterivaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

anagonda kirjoitti:XT:n sylinteri on aikojen saatossa hieman muuttunut.
n. 1988 paikkeilla tuli pidemmät jengat kannenpulteille, nokkaketjun kotelon reunaan yksi pultti lisää ja hiukan lisää jäähypintaa.

Varsinaisissa XT-malleissa ei paljoa ole ongelmia, mutta 87-vuoden Teneré oli murheenkryyni.
Juurikin kannentiivisten raosta alkoi vuotamaan kuumetessaan.

Jos se sinun sylinterisi on alkuperäinen, niin uudet kierteet (helicoil tms.) hieman syvemmälle porattuna auttaa kyllä, jos aihio ei ole muuten huono. Tällaisia korjauksia tekivat aikanaan ihan maahantuohjan toimesta mm. Saksassa.
Netistä etsimällä löytyy varmaan tieto miten syvälle voi porata.
Kannen suoruus kannattaa tarkistuttaa, jos vuotoa on ollut.

Jos päätät hommata uudemman sylinterin, niin kannattaa huomata tuo pulttien ero.
Vanha kansi sopii kyllä uuden sylinterin (3aj) päälle, mutta tuolle nokkaketjun koteloon lisätylle pultille ei ole kannessa sijaa.
Ohessa Kedon katalogista vanhan ja uuden kannentiivisteen kuvat.

Ja 98 on tosiaan suurin poraus, mikä onnistuu normaalilla sylinteriputkella ja lohkoja koneistamatta. Minulla sellainen on ylimääräisenä. Löytyy myös uudemman mallin sylinteri alkup. 95mm koossa, mutta käytetty on sekin.

Tulikohan riittävän sekava sepustus...

Antti
Onko se 98 sylinteri ja mäntä sama kuin tuolla myynnissä oleva?-----> http://purkuosat.net/

Sinun myynti-ilmoituksesi laitoinkin jo aikaisemmin merkille ja harkitsen asiaa. Käsittääkseni minulla on juuri tuo vanha tiiviste ja kaikki osat olen tähän mennessä tilannut 1VJ:n osina ja ovat niitä myös olleet.

Kiitoksia kaikille infoa antaneille, vaihtoehtoja siis on. Nyt täytyy fundeerata. Hyvää Uuden Vuoden aattoa vaan kaikille ja antoisaa surautteluvuotta 2009.
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Vastaa Viestiin