Trans Euro Trail

Ilmoituksia tulevista kokoontumisista ja tarinoita menneistä. Reissutarinat ja jorinat.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
mico
Viestit: 1364
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja mico »

Salla-Tulppio 145km
Tulppio-Vuotso 193km (jos ajaa Niekan kautta)
Vuotso-Sirkka 188km
Sirkka-Enontekiö 119km
Enontekiö-Kautokeino 82km
Stefa74
Viestit: 175
Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Pyörä: Ktm 990 adventure
Paikkakunta: Oulu

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Stefa74 »

200km range ei riitä reitillä kun ajetaan Nurmeksesta pohjoiseen reittiä myötäillen. Siellä on parikin pätkää jossa tulee reilusti pitempi tankkausväli. Eli parempi varautua lisäbensalla.
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
Avatar
mico
Viestit: 1364
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja mico »

mico kirjoitti: Ma Maalis 01, 2021 7:59 pm Salla-Tulppio 145km
Tulppio-Vuotso 193km (jos ajaa Niekan kautta)
Vuotso-Sirkka 188km
Sirkka-Enontekiö 119km
Enontekiö-Kautokeino 82km
Ja tarkennetaan tähän vielä, että TET ei mene Vuotson eikä Sirkan keskuksen kautta eli noissa kohtiin kannattaa ranne suoristaa ja kääntyä oikeaan suuntaan.
Faitteri
Viestit: 41
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

Hyvää infoa, kiitos näistä. Tavoite lienee n. 300km / vrk eli eiköhän siinä jouda mutkittelemaan tankille reitiltä hieman sivuunkin.
-- Aprilia: Tuareg 660 vm 2022, Pegaso 650 vm 1992 & 1994, Tuareg 350 vm 1987, Pegaso 125 vm 1990; Gilera RC600 vm 1989; Cagiva Tamanaco 125 vm 1990
Ek170
Viestit: 6
Liittynyt: To Heinä 23, 2020 6:11 pm
Pyörä: DL1000 V-Strom
Paikkakunta: Turku

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Ek170 »

Loma alkaa maanantaina ja ajatuksena kiertää TET-lenkki, eli keski-Suomea reittiä ylös Kuusamoon ja itäreittiä takaisin alas.
Onko kellään tietoa mikä tuon lenkin pituudeksi tulee? Länsipätkä on ilmeisesti noin 1100 km. Yritän vain miettiä ehtiikö perjantaiksi takaisin :?:
Avatar
MIL
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja MIL »

Olisiko jollain kokemusta kuinka pitkälle Tetiä pääse yhdessä päivässä jos lähtee Helsingistä aamulla aikaisin ja ajaa iltaan asti, kohtuu nopeuksilla ja vähän taukojakin pitäen. Olen miettinyt että tuleeko liian pitkä pätkä jos päivässä ajaisi Tettiä Jyväskylän itäpuolelle ja sieltä koukkaisin muita reittejä Pertunmaalle. Tai onko kokemuksia majoituksista tetin varrella Jyväskylän seuduilla ?
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Viime vuonna huristelin TETiä, eikä siellä kauhean pahoja paikkoja ollut. Pisin päivämatka oli ~900km. En nyt muista tarkalleen mimmonen ajopäivä se oli, mutta itseni tuntien veikkaisin, että pyörän selässä olin suunnilleen kasin ysin vaiheilla ja telttapaikkaa olen varmaankin alkanut metsästämään 22-23. Noin tunnin välein 5-15min jumppa ja juomatauko ja pari puolen tunnin ruokataukoa sivistyksen keskellä. Tuolla tulee keskinopeudeksi n. 75km joka on hieman ylioptimistinen etenkin etelämmässä. Pohjoisessa pitkillä suorilla sitten helposti saavutettavissa jos vaan taidot ja renkaat sallii reippaampaa nopeutta. Pohjoisessa kun nuo soratiet tuppaavat olemaan pirullista pyöreää hioutunutta pikkukiveä, joka on oikeesti kuin kuulalaakeria.

Jos tehdä jotain muutakin kuin vaan ajaa hampaat irvessä (jota siis itse teen), niin 500-600km/ päivä alkaa olemaan mielestäni aika maksimi. Porukalla kun olen liikkeellä, niin tommosilla kilsoilla yleensä mitoittelen ajopäivät, vaikka omassa ajoporukassakin keskitytään ensisijaisesti ajamiseen, ei maisemien ihmettelyyn.

Edit. jaa joo vois lukea... Jyväskylään asti vaan ollaan menossa. Toi 75km/h on aika utopiaa. Itse en ainakaan uskalla tommosta vauhtia pitää yllä kun kuitenkin ajellaan teillä, jossa näkyvyys on huono ja jokaisen sokean kurvin takaa voi vastaan tulla traktori, pyöräilijä, kävelijä, auto, peura, koira... näin muutamia potentiaalisia hasardeja mainitakseni.
Avatar
MIL
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja MIL »

Niin joku 60km/h tuntuu itsellä olevan aika keskivauhti pienemmillä teillä + tauot päälle. En vaan osaa mitata reitistä paljon tettiä pitkin jonnekin Jyväskylän hujakoille tulisi Helsingistä. Jollain tubevideolla olivat ekan yön jo Hämeenlinassa, mutta luulisi että pidemmällekin pääsee jos ajoissa lähtee.
Avatar
JuhaL
Viestit: 855
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

MIL kirjoitti: Pe Kesä 11, 2021 12:24 pm En vaan osaa mitata reitistä paljon tettiä pitkin jonnekin Jyväskylän hujakoille tulisi Helsingistä.
Locuksen mukaan Helsingistä Petäjävedelle tulee reittiä pitkin hieman päälle 400 km.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
MIL
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja MIL »

Kiitos, tuolla pohjalla on jo helpompi suunnitella reissua.
Tommitomminen
Viestit: 118
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
Pyörä: Tiger xc -11

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Tommitomminen »

Jos aikaa on enintään 2 päivää, niin ajaisitko Kuusamosta lounaaseen uutta reittiä vai Nurmeksesta lounaaseen tuota alkuperäistä Tettiä?

Paluu ja lähtö Etelä-Karjalasta, siirtymää lähtöpaikalle ei tartte nyt laskea mukaan. Takaisin kotiinhan on sit vaan joku maks. 4 tunnin hönkäsy.

Nimimerkillä, Aika on arvokas resurssi perheelliselle

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla

Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Tässä kun nyt tettiä on tullut koluttua, niin Kuusamon eteläpuolinen pätkä on ihan lupsakka orkkisreittiä. Kuusamo-Salla välillä taas ainoa valopilkku on vaaran huiputus joka on n. 20km koko pätkästä. Muutoin se on samaa suoraa kuin lyhyempi assupätkä, paitsi että junttiasfaltissa riittää montua montun perään. Edes maisemallisesti tuo ei ole kovin kummoinen. Eli jos on aikataulun kanssa liikkeellä, niin ajaisin suoraan vaan kuusamosta Sallaan.

Huomiona, että koko Tet on ajettavissa kuivalla varsin sileilläkin renkailla. Märällä saattaa e75 ylityksen jälkeisellä pätkällä olla vähän jo tekemistä.

Naruskan erämaa on hieno samoin sen jälkeinen pätkä Sirkkaan/Leville. Tuosta eteenpäin on sitten pelkästään kolmi-ja kaksinumeroisia teitä, eli jos Norjaan ei oo menossa, niin ei välttämättä ole vaivan väärti. Itse skippasin.

Palailen tuosta länsireitistä kunhan saan sen ensin ajettua.
Avatar
JuhaL
Viestit: 855
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Tarkoitus on alkuviikosta lähteä kohti pohjoista, ajella osittain tettiä ja osin omia reittejä.
Mallailin tuohon Käylä - Salla -välille hieman sorapitoisempaa reittiä:
Vaihtoehtoinen TET-reitti Käylästä Sallaan
Vaihtoehtoinen TET-reitti Käylästä Sallaan
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
JuhaL
Viestit: 855
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Liitteenä Locuksella väännetty GPX em. reitistä (Juuma - Käylä - Vilmajärvi - Salla, 151km).
Keskivaiheilla reittiä Multapenkereenlammen erotusaidan kohdalla paria mutkaa LoRouter ei reitittänyt, joten se on piirretty käsin. Saukkomännikön paikkeilla tiellä on kartan mukaan puomi ja myös saman tien eteläpäässä Salmelassa (Google Street View), joten läpipääsy on vielä arvauksien varassa (pikku mutkalla lounaaseen Karhujärven kautta pääsee kiertämään).
Reitin pohjoispäässä Sokkavaarassakin näyttisi olevan puomi, mutta tuonkin ohi pääsee(?) kiertämällä Sokkavaaran länsipuolen tietä. Googlen katunäkymässä puomi näyttää olevan auki.

EDIT: lisäilty puomeja... :roll:
EDIT2: ja vielä löytyi yksi puomi joka on Katunäkymässä auki...

Jos ei muuten, niin Käylän pohjoispuolelta Sarvivaaran tai Oulangan kautta!
Liitteet
TETfin_juuma_salla.gpx
Juuma - Salla 151km
(100.9 KiB) Tiedosto ladattu 143 kertaa
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1573
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

JuhaL kirjoitti: Su Heinä 11, 2021 1:28 pm Tarkoitus on alkuviikosta lähteä kohti pohjoista, ajella osittain tettiä ja osin omia reittejä.
Mallailin tuohon Käylä - Salla -välille hieman sorapitoisempaa reittiä:
tet_fin_kayla_salla01.jpg
Wilmalla kannattaa aina käydä!
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Vastaa Viestiin