Suomy MX Tourer -kypärä

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

shamino
Pyörä: Yamaha XTZ 750, Yamaha XT660Z Tenere

Suomy MX Tourer -kypärä

Viesti Kirjoittaja shamino »

Tuli hankittua saksanmaalta FC Motolta kyseinen touring/DS-mallinen kypärä. Hintaa toimituskuluineen ja alennuskoodilla tuli noin 350e. Väriksi valitsin valkoisen ilman mitään grafiikkoja. Ensimmäisenä tietysti jännitti että miten hyvin tuo sopii päähän kun ei ole pystynyt testaamaan missään. Ennen tilaamista löysin netistä maininnan että kypärä vastaisi Arai Tour-X:ää istuvuudeltaan.. MP2014-messuilla tuli testattua Tour-X3:sta joka sopi minulle muuten paitsi hinnaltaan. Tilasin XL kokoisen koska vanha kypäränikin on sitä kokoluokkaa eli päänympärys 61-62. Aika hyvin tuo päähän sitten sopikin...huh.
Painoltaan kypärä on todella kevyen tuntuinen. Pinlockia tuossa ei ole mutta aurinkolasi-visiiri löytyy. 8) Toisessa kypärässäni on pinlock enkä ole sitä niin erikoisen kätevänä keksintönä pitänyt.. Tähän luultavasti suuremmalti osin vaikuttaa se että joudun käyttämään myös silmälaseja jotka kyllä huurtuu, oli pinlock tai ei. Yleensä avaan visiiriä sen verran että ajotuuli puhaltaa potan sisään kuivempaa ja viileämpää ilmaa. Aurinkolasi-visiiriä olen halunnut kypärääni koska aina ei jaksa pysähtyä laittamaan aurinkolaseja tai sitten ne ei vain ole mukana. Aurinkolasi-visiiri voisi tulla ehkä hieman enemmän alemmas koska mielestäni visiirin reuna on hieman edessä näkökentän alalaidassa. Voi olla kyllä että pidin kypärää vaan väärässä asennossa.
Lippa on aika pieni ja korkealla. Luultavasti aika turha auringon valolta suojautumisen kannalta. Lippa kyllä näkyy jonkin verran kun ylöspäin katsoo.. Toisaalta eipä tuo aurinko ole paljoa häirinnyt jos se ylähältä on paistanut.

Yksi aika häiritsevä asia kypärässä on oikean korvan kohdalla olevat nystyrät muovissa. Nuo tuntuu korvanlehteen aika ikävältä. Ajattelin hioa ne hiekkapaperilla tai dremelillä pois. Nämä nyppylät löytyy siis vain oikealta puolelta.
https://lh4.googleusercontent.com/-pCA0 ... 102950.jpg

Leukasuojassa oleva vaahtomuovi/styrox tjs.. on irtonainen ja valuu ikävästi alaspäin ainakin kypärää päähän laitettaessa tai pois otettaessa. ajattelin että voisi ehkä liimata sen kiinni jos se ajon aikana valuu. tai sitte jollain velcrolla kiinni. Irti se ei pääse valumaan.. ehkä noin puoli senttiä liikkuu alaspäin.

Ajotestiä en ole vielä tehnyt enkä pääse tekemään vielä hetkeen aikaan... yleensä ajokauteni on alkanut vasta toukokuun puolivälin paikkeilla. Mutta saa nyt katsoa miten tuo kevät tuosta etenee jos vaikka ottais aikasemmin pyörän ajoon tänä vuonna..
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Re: Suomy MX Tourer -kypärä

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Itse olen ajanut samalla kypärällä viime kesän. Aikas lailla saman suuntaiset kokemuksen mullakin tuosta on. Kevyt ja istuu päähän kohtuu hyvin. Ennen ollut AGVn kypäriä jotka on sopinut mun pään muotoihin hyvin. Tämä on poskien kohdalta hieman tiukempi mutta käytön myötä muuttunut sopivammaksi.

Aurinkovisiiri on hyvä ja helppo käyttää. Mitään nystyröitä en omassani ole huomannut. Leukasuojan sisus on mulla kanssa "irtonainen" eli liikkuu omia aikojaan. Ei ole kuitenkaan vielä minnekkään karannut. Kovemmissa vauhdeissa kun päätä kääntää sivulle, niin joku ilmavirta ujeltaa hieman, alkuunsa vähän häiritsi mutta ei enää.

Kostealla kelillä visiiri menee kohtuu helposti huuruun sisältä, tilannetta helpottaa kun pitää alareunaa ihan vähän auki. Aikaisemmin olen ajanut lähes pelkästään krossikypärällä ja laseilla, joten vertailukohtaa tuolle huurtumisherkkyydelle ei ole.

Kokonaisuudessaan olen ihan tyytyväinen hankintaan. Suomesta näitä on vähän huonosti saatavilla, pyörä ja mopo taitaa olla ainoa kauppias kotimaassa.

-petteri
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

shamino kirjoitti:Tuli hankittua saksanmaalta FC Motolta kyseinen touring/DS-mallinen kypärä. Hintaa toimituskuluineen ja alennuskoodilla tuli noin 350e.... ....MP2014-messuilla tuli testattua Tour-X3:sta joka sopi minulle muuten paitsi hinnaltaan.
Pojalle TX3 maksoi Saksata toimituskuluineen 339€ ja oma TX4 briteistä 450€ joten aika linjassa näyttää hinta olevan Suomyn kanssa :wink:

Aurinkovisiiri näyttää hyvältä, yhdessä kypärässä sellainen on ollut ja tykkäsin kyllä.
Kylätason kurapyöräilijä.
shamino
Pyörä: Yamaha XTZ 750, Yamaha XT660Z Tenere

Viesti Kirjoittaja shamino »

Koheltaja kirjoitti: Pojalle TX3 maksoi Saksata toimituskuluineen 339€ ja oma TX4 briteistä 450€ joten aika linjassa näyttää hinta olevan Suomyn kanssa :wink:

Aurinkovisiiri näyttää hyvältä, yhdessä kypärässä sellainen on ollut ja tykkäsin kyllä.
Saksasta nuo kypärät tuntuu halvimmalla löytyvän. Briteissä hintaa nostaa luultavasti se että punta on arvokkaampi pelimerkki kun euro.
Minkä kokoinen tuo poikasi Arai on? Nuota jämäkokoja eli XS,S,M tuntuu saavan halvemmalla kun taas yleisemmät koot eli L ja XL on sitten kalliimpia.
Tuossa Suomyssä nimenomaan tuo aurinkovisiiri oli se mikä vaikutti varmaan eniten ostopäätökseen minun osalta.
Tikkaoja kirjoitti:Itse olen ajanut samalla kypärällä viime kesän. Aikas lailla saman suuntaiset kokemuksen mullakin tuosta on. Kevyt ja istuu päähän kohtuu hyvin. Ennen ollut AGVn kypäriä jotka on sopinut mun pään muotoihin hyvin. Tämä on poskien kohdalta hieman tiukempi mutta käytön myötä muuttunut sopivammaksi.

Aurinkovisiiri on hyvä ja helppo käyttää. Mitään nystyröitä en omassani ole huomannut. Leukasuojan sisus on mulla kanssa "irtonainen" eli liikkuu omia aikojaan. Ei ole kuitenkaan vielä minnekkään karannut. Kovemmissa vauhdeissa kun päätä kääntää sivulle, niin joku ilmavirta ujeltaa hieman, alkuunsa vähän häiritsi mutta ei enää.

Kostealla kelillä visiiri menee kohtuu helposti huuruun sisältä, tilannetta helpottaa kun pitää alareunaa ihan vähän auki. Aikaisemmin olen ajanut lähes pelkästään krossikypärällä ja laseilla, joten vertailukohtaa tuolle huurtumisherkkyydelle ei ole.

Kokonaisuudessaan olen ihan tyytyväinen hankintaan. Suomesta näitä on vähän huonosti saatavilla, pyörä ja mopo taitaa olla ainoa kauppias kotimaassa.

-petteri
Miten paljo mielestäsi tuo pitää melua? Earit tietysti auttaa tuohon mutta aina niitäkää ei muista ottaa mukaan/laittaa.
Jonkinlainen antifog-visiirihän tuossakin pitäisi olla mutta eipä ne taida juuri koskaan toimia niinku toivoisi. Visiirin raottaminen toimii parhaiten.
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

shamino kirjoitti:
Miten paljo mielestäsi tuo pitää melua? Earit tietysti auttaa tuohon mutta aina niitäkää ei muista ottaa mukaan/laittaa.
Jonkinlainen antifog-visiirihän tuossakin pitäisi olla mutta eipä ne taida juuri koskaan toimia niinku toivoisi. Visiirin raottaminen toimii parhaiten.
Vähemmän tuo meluaa kun krossikypärä. Oon kuitenkin niin tottunut ajamaan valettujen tulppien kanssa, että alkaa pelottamaan kaikki mopon äänet jos ilman tulppia ajaa.

Visiirin irroitukseenhan tuossa tarvitsee työkaluja ja hieman askartelua. Muinaisessa Agv:n umpiruukussa sen sai irti ilman työkaluja. Helpottaa pesua. Ei se tosin vaikeaa tuossakaan ole, kun sen muutaman kerran tekee.
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

shamino kirjoitti:Minkä kokoinen tuo poikasi Arai on? Nuota jämäkokoja eli XS,S,M tuntuu saavan halvemmalla kun taas yleisemmät koot eli L ja XL on sitten kalliimpia.
Pojalle tuli S ja mulle L. Jos en olisi myöhästynyt parilla viikolla enkä olisi ollut niin kranttu kypärän väristä niin loppuvuodesta sai TX3:sta noin 350€ saksasta ja briteistä, vaihtoehdoksi ei jäänyt kuin kaivaa kuvetta ja tilata TX4...

Muutamaa krossi Suomya olen käpistellyt ja sovittanut ja asiallisen oloiselta kypärältä vaikutti, harmi ettei päässyt tutustumaan Toureriin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin