Zumo 660 on hyvä navigaattori. Silti olen kaipaillut vanhemman Zumon näytön sivussa olleita painokytkimiä. Jotenkin tuntuu mukavammalta ohjailla toimintoja niistä kuin hierustaa usein pölyistä näyttöä likaisella hanskalla. Niinpä kun viime syksynä kohdalle osui käytetty BMW Navigator IV, ostin sen. Minulla oli valmiina Gessussa BM:n teline, jossa on ne samat lisänäppäimet, jotka olivat vanhemmassa Zumossa kiinteinä.
Kaikki hyvin, paitsi, että kartat olivat jo muutaman vuoden takainen versio. Koska suunnitelmissa on ollut pistäytyä itäisen Euroopan maissa, kuten Ukrainassa ja vähän muuallakin, päätin päivittää kartat uusimpaan versioon hyvissä ajoin. Ostin kesäkuun 3. päivä Life Time-päivityksen navigaattoriini. Hommahan on helppoa, navigaattori piuhalla kiinni tietokoneeseen, kirjautuminen My Garminiin ja ohjelma osaa ehdottaa sopivia päivityksiä.
Kaikki edelleen hyvin, vai? No, ei ihan. Kun yritin ladata päivitystä, homma ei lähtenyt pelittämään. Kumma juttu, olinhan tehnyt vastaavan päivityksen useita kertoja ennenkin ilman mitään ongelmia. Otin yhteyttä Garminiin, mutta heti ei löytynyt selitystä sieltäkään. Asiaa piti kuulemma kysyä ihan Ameriikasta asti. Lopulta löytyi selitys: Tähän navigaattoriin alun perin asennettu kartta on tullut laitteen mukana muistikortilla, eikä sitä voi päivittää lainkaan. Se siitä. Vähän jäi ihmetyttämään, että Garminin hieno systeemi tunnistaa rekisteröidyn laitteen, mutta ei kykene ilmoittamaan, ettei siihen voi päivittää karttoja. Kai tärkeintä on saada myyntiä aikaan, vaikka kaupat sitten myöhemmin peruuntuvatkin?
No, parin viikon päästä sain rahat takaisin ja tein uuden yrityksen. Olin tällä välillä varmistanut Garminin asiakaspalvelusta, mikä karttaversio varmasti toimii laitteessani. Siispä ei muuta kuin City Navigator Europe NT ladattavana versiona ostoskoriin.
Hämmästys oli aika suuri, kun senkään lataus ei onnistunut. "Laitetta ei tueta"-ilmoitti systeemi. TÄH? Juurihan sama systeemi taas kauppasi minulle kartan juuri tuohon laitteeseen? Ei muuta kuin taas sähköpostia Garminille. Nyt vastaus viipyi melkein viikon. Lopulta sain selvityksen: "
Osa BMW Motorradeista on tällaisia joita ei pysty päivittämään perinteisin keinoin. Valtaosaan päivitys onnistuu (ne joihin Euroopan täysi kartta on valmiiksi asennettu) Verkkokaupassamme olisi kieltämättä parannettavaa siten että turhat/väärät ostokset estyisivät.
."
Minulla olisi kuulemma kaksi vaihtoehtoa. Voisin ladata kartan muistikortille ja se toimisi navigaattorissa. En vaan halua tehdä niin, koska käytän samaan aikaan myös OSM-karttoja, enkä välittäisi pelata kesken matkan muistikorttien kanssa. Ovat mokomat kaiken lisäksi niin pieniä vanhoille silmille ja kömpelöille sormille, että tien päällä kadottaisin kortin varmasti ennemmin tai myöhemmin. Lisäksi muistikorttiversiota kartoista ei voi ladata tietokoneelle, joten karttaohjelmaa käytettäessä joutuisi aina pitämään navigaattorin yhdistettynä koneeseen.
Toinen vaihtoehto olisi ostaa kartta DVD-levyllä. Tämä kartan voisi ladata navigaattorin muistiin, sekä tietokoneelle. Mutta kun tässä sähläyksessä on kulunut jo yli puolitoista kuukautta ja reissuun pitäisi lähteä. Mistä sen DVD:n tähän hätään saisi?
Pikainen selvitys kertoi, ettei ko. DVD:tä ollut missään varastossa. Soitin taas Garminille, ties monennenko kerran. Pyysin heitä selvittämään, löytyisikö mistään tuota DVD:tä. Kerroin vielä, että haluan nimenomaan sen uusimman, 2014-version, koska olen menossa maihin, joista vasta tuossa versiossa on suht täydelliset kartat.
Iloinen uutinen tuli samana päivänä: Maahantuojalta Lohjalta löytyi ko. levy. Se luvattiin lähettää minulle pikakirjeenä.
Kävin äsken hakemassa kirjeen postista. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Tyytyväisenä ajelin kotiin ja avasin paketin.
Siellähän se oli. City Navigator Europe NT. 2011.
Millähän perusteella ne saatanan tunarit on Garminille töihin otettu? Kolme vuotta vanha karttaversio lähetetään pikana asiakkaalle, joka kertoo päivittävänsä kaksi vuotta vanhaa laitetta, että saisi parhaat mahdolliset kartat Itä-euroopan maihin?