Garmin GPS map 62 sarja.
Valvoja: Moderaattorit
Garmin GPS map 62 sarja.
Garminin 62sc gepsi tuli hankittua syksyllä 2011 ja kyllähän löytyy ominaisuuksia. Edellinen gps:ssä oli Garminin eTrex kartallisena versiona.
Pakun kyytissä tullut tuota syksystä asti kuskattua, telineinä RAM mounts löytyypi mopon sarvesta ja pakussa imukuppi malli.
Mopokäytössä pariviikkoa testiä ja tuntuu vaan kelpo peliltä. Näyttö näkyy hyvin vaihtelevissa olosuhteissa esim. auringon paisteisena päivänä näyttö ei vaatinut välttämättä taustavaloa ollenkaan.
RAM mountsin telineeseen teen pienen muutoksen kiinitykseen, kohta joka lukitseen laitteen telineeseen tulee vähän häiritsevästi parin painonapin eteen, muuten telineiden tukevuudesta ja säädettävyydestä ei moitteita.
Laitettahan käytetään pelkästään mekaanisten painokytkinten välityksellä, kosketusnäyttöä en ole kokenut tarvitsevani.
Tähän astisista ominaisuuksista ehkä mukavin on pienten teiden suosiminen.
Vaativa laitehan tuo on, ominaisuuksia saa opetella pitkään, että saa takaraivoon iskostettua edes välttävimmät ominaisuudet.
Sateliittien löytyminen on hyvinkin nopea. Reittejä saa mielestäni tehtyä itse laitteella melko helposti. Iso plussa, että koneen saa käynnistymään ulkoisesta virtalähteestä.
Karttana löytyy maantiekartta ja reitittävä topo.
Pakun kyytissä tullut tuota syksystä asti kuskattua, telineinä RAM mounts löytyypi mopon sarvesta ja pakussa imukuppi malli.
Mopokäytössä pariviikkoa testiä ja tuntuu vaan kelpo peliltä. Näyttö näkyy hyvin vaihtelevissa olosuhteissa esim. auringon paisteisena päivänä näyttö ei vaatinut välttämättä taustavaloa ollenkaan.
RAM mountsin telineeseen teen pienen muutoksen kiinitykseen, kohta joka lukitseen laitteen telineeseen tulee vähän häiritsevästi parin painonapin eteen, muuten telineiden tukevuudesta ja säädettävyydestä ei moitteita.
Laitettahan käytetään pelkästään mekaanisten painokytkinten välityksellä, kosketusnäyttöä en ole kokenut tarvitsevani.
Tähän astisista ominaisuuksista ehkä mukavin on pienten teiden suosiminen.
Vaativa laitehan tuo on, ominaisuuksia saa opetella pitkään, että saa takaraivoon iskostettua edes välttävimmät ominaisuudet.
Sateliittien löytyminen on hyvinkin nopea. Reittejä saa mielestäni tehtyä itse laitteella melko helposti. Iso plussa, että koneen saa käynnistymään ulkoisesta virtalähteestä.
Karttana löytyy maantiekartta ja reitittävä topo.
Re: Garmin GPS map 62 sarja.
Miten hyvin tuon pienehkön näytön kanssa pärjää mp-käytössä? Pystyykö sitä lukemaan vauhdissa keskittymisen liikaa herpaantumatta itse ajamiseen?
Minä en ainakaan pysty maastossa ja tiellä en ole kokeillut.
Erinomainen vehje silti. En usko että isompikaan näyttö toisi minulle juuri apua.
Toki jotain isoja linjoja pystyy katsomaan nopsasti ajaessakin eli saattaisi se joiltakin onnistua maantiellä.
Erinomainen vehje silti. En usko että isompikaan näyttö toisi minulle juuri apua.
Toki jotain isoja linjoja pystyy katsomaan nopsasti ajaessakin eli saattaisi se joiltakin onnistua maantiellä.
antti
Jos laitteessa automaattizoomaus valittuna ja navikointi päällä, niin mielestäni pärjää ihan hyvin. Automaattizoomista en ennen ole niin välittänyt, mutta tottumus kysymys tämäkin varmaan, navikoitaessa olen laittanut asetuksista kaksi pientä tietokenttää ruudun yläreunaan joista toisessa aina seuraavaan käännökseen matka, muuten käännöskohta hieman hankala hahmottaa, koska zoomailee automaattisesti risteystä isommaksi.Yamato kirjoitti:Miten hyvin tuon pienehkön näytön kanssa pärjää mp-käytössä? Pystyykö sitä lukemaan vauhdissa keskittymisen liikaa herpaantumatta itse ajamiseen?
Tietokentästä on helppo ja nopea tarkistaa seuraavan käännöksen etäisyys.
Ja tuo autozoom käytössä vain navikoidessa.
Sitten voi olla vaikeaampaa näkemisen suhteen jos ajelee ilman navikointia ja tekee kartalta näköhavaintojen perusteella reittiä omassa päässään. Tähän on käytössä erikseen Ozi laite. Niin ja miksei pelkälläkin ozilla pärjää, no tämähän on harrastus mitä on vaikea joskus selittää ulkopuolisille
-
kjooseppi
- Pyörä: Specialized Enduro comp 29"
Mistä laitteen sai sopivimmin? ja mites nuo kartat kuuluiko ne tässä hintaan? (koko Suomi?)
Sitten toinen asia, tällähetkellä itsellä ozin lisäksi zumo220 käytössä, ja sen kanssa en ole oikein päässyt sinuiksi.
Esim valmiin reitin kun työnnät sinne niin laite "laskee" reitin uudelleen ja pilaa hyvän reitin. Sitten tuon jo ajetun jäljen saaminen sieltä ulos on jotenkin hankalaa. (Lähinnä ajattelen esim tuota KTM adventurerallya) onko tälläiset asiat jotenkin helpompia tuon 62:sen kanssa?
Sitten toinen asia, tällähetkellä itsellä ozin lisäksi zumo220 käytössä, ja sen kanssa en ole oikein päässyt sinuiksi.
Esim valmiin reitin kun työnnät sinne niin laite "laskee" reitin uudelleen ja pilaa hyvän reitin. Sitten tuon jo ajetun jäljen saaminen sieltä ulos on jotenkin hankalaa. (Lähinnä ajattelen esim tuota KTM adventurerallya) onko tälläiset asiat jotenkin helpompia tuon 62:sen kanssa?
Tohtorillako=)
Emporioliven hinta 319€-10€ koodilla garmin555. Tilasin juuri version 62st, jossa on vakiona koko Euroopan topo kartat. Lieneekö niistä sitten mitään iloa, en tiedä. Europe NT tjsp. pitää varmaan hankkia jostain "normaalia" navigointia varten.kjooseppi kirjoitti:Mistä laitteen sai sopivimmin? ja mites nuo kartat kuuluiko ne tässä hintaan? (koko Suomi?)
Mistähän tuohon saisi edukkaimmin telineen ja virtapiuhan mp-käyttöön?
-
kjooseppi
HÄH yli 400 oli hinta ku katoin emporiolivestä... nyt en jotain tajua.
Tohtorillako=)
Kokeiles tästä linkistä.kjooseppi kirjoitti:HÄH yli 400 oli hinta ku katoin emporiolivestä... nyt en jotain tajua.
Tuota linkkiä käyettäessä emporio luulee, että sinne on tultu Hollannin Pricerunnerin kautta ja antaa paremmat hinnat.
- pkilpo
- Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16
Verkkokauppa.com:sta saa pyörätelineen tuosta vähän näpräämällä saa hyvän ratkaisun.Yamato kirjoitti:Emporioliven hinta 319€-10€ koodilla garmin555. Tilasin juuri version 62st, jossa on vakiona koko Euroopan topo kartat. Lieneekö niistä sitten mitään iloa, en tiedä. Europe NT tjsp. pitää varmaan hankkia jostain "normaalia" navigointia varten.kjooseppi kirjoitti:Mistä laitteen sai sopivimmin? ja mites nuo kartat kuuluiko ne tässä hintaan? (koko Suomi?)
Mistähän tuohon saisi edukkaimmin telineen ja virtapiuhan mp-käyttöön?
Vaikka tuossa ei gpsmapia mainitakaan se passaa siihenkin.
Itse laiton tuon alumiinlevyyn kiinni jonka laitoin tankoon. Oli tarkoitus tehdä tuosta semmonen johon vois sitte kiinnittää muutakin kuten kännykän joten se on vähän iso.
Virtapiuhaksi käy mikä tahansa usb virtalähde, niitäkin saa monesta paikasta.
Kuraköröttelijä
Garminin Questissa on myöskin melko pieni näyttö, ainakin Zumoihin ym. verrattuna mutta kyllä minä olen sillä erinomaisesti pärjännyt. Näytön saa esittämään muun tiedon ohella myös sen, paljon on etäisyyttä seuraavaan kääntö- tai kauttapisteeseen ja se tieto ajaessa minulle likimain riittääkin. Zoomaus 0.2 - 1.2 km välillä tilanteen mukaan. Questissa voi kartan lisäksi näytöllä olla neljä pientä ruutua, joiden sisällön voi valita. Itselläni on kellonaika, nopeus, etäisyys seuraavaan ja etäisyys päätepisteeseen. Näyttö ei ole valtavasti tulitukkuaskia suurempi, sanoisin, että Nokian N73 -puhelimen näytön luokkaa.Yamato kirjoitti:Miten hyvin tuon pienehkön näytön kanssa pärjää mp-käytössä? Pystyykö sitä lukemaan vauhdissa keskittymisen liikaa herpaantumatta itse ajamiseen?
Mielestäni reippaassa sora- ja metsätieajelussa tärkein ominaisuus on tuo etäisyys seuraavaan. Sopivalla karttazoomauksella voi ajaessa esimerkiksi hiukan ennustella, kääntyykö tie nyppylän takana vai meneekö se suoraan. Ääniohjauksia en käytä.
- DOMI
- Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
http://www.yepnet.fi/epages/Kaupat.sf/f ... -HOL-GA41U
Tuollainen ihan kunnollinen RAM-teline maksaa Suomessa kaupoissa 15.-
Omassa putiikissa löytyy hyllystä, kuten GPSMAP62s(349.-)ja muitakin kunnollisia kiinnikkeitä, kuten vaikka tuollainen.
http://www.yepnet.fi/epages/Kaupat.sf/f ... AM-B-149ZU
Stongakiinnityksen voi tietysti rakennella itsekin nylonista tms.. jos haluaa nähdä mahdollisimman paljon vaivaa ja säästää sen suurimman summan.
Virtaliitin on hyvä olla rungoltaan sen mallinen, joka tukee hyvin laitteen takana olevaan syvennykseen, kuten Garminin oma. Ei välity sitten johdon heilumiset ja tärinät pieneen liittimeen.
Tuollainen ihan kunnollinen RAM-teline maksaa Suomessa kaupoissa 15.-
Omassa putiikissa löytyy hyllystä, kuten GPSMAP62s(349.-)ja muitakin kunnollisia kiinnikkeitä, kuten vaikka tuollainen.
http://www.yepnet.fi/epages/Kaupat.sf/f ... AM-B-149ZU
Stongakiinnityksen voi tietysti rakennella itsekin nylonista tms.. jos haluaa nähdä mahdollisimman paljon vaivaa ja säästää sen suurimman summan.
Virtaliitin on hyvä olla rungoltaan sen mallinen, joka tukee hyvin laitteen takana olevaan syvennykseen, kuten Garminin oma. Ei välity sitten johdon heilumiset ja tärinät pieneen liittimeen.
-
kjooseppi
Tuli tälläinen 62s ostettua...hyvän tuntoinen muuten mutta eilisellä testilenkillä sammui itekseen monta kertaa.
Sisässä on uudet lithium paristot.
Kun käytin pelkästään paristoilla niin ei ongelmaa. Kun laitoin virtapiuhan kiinni (zumo 220 moottoripyörä virtapiuha) Niin useamman kerran kun tankoon vilkaisin niin oli pimeänä! Napista takaisin päälle, taikka piuha irti ja takaisin niin lähti päälle!??!
Olisiko tuo virtapiuha tärähtänyt ja ollut hetkellisesti ilman kontaktia->ulkoisen virran katkos sammuu 30sek kuluttua? Kait tuo nyt tajuaa olla sammumatta jos ulkoinen jännitesyöttö tulee takaisin!!?
Niin ja miten saa kapulaan tallennetun jäljen mapsourceen saan vain "nykyisen jäljen" tulemaan.
edittiä: sain jäljen näkyviin kun otin sen -> tiedosto->avaa kautta.
Kun käytin pelkästään paristoilla niin ei ongelmaa. Kun laitoin virtapiuhan kiinni (zumo 220 moottoripyörä virtapiuha) Niin useamman kerran kun tankoon vilkaisin niin oli pimeänä! Napista takaisin päälle, taikka piuha irti ja takaisin niin lähti päälle!??!
Olisiko tuo virtapiuha tärähtänyt ja ollut hetkellisesti ilman kontaktia->ulkoisen virran katkos sammuu 30sek kuluttua? Kait tuo nyt tajuaa olla sammumatta jos ulkoinen jännitesyöttö tulee takaisin!!?
Niin ja miten saa kapulaan tallennetun jäljen mapsourceen saan vain "nykyisen jäljen" tulemaan.
edittiä: sain jäljen näkyviin kun otin sen -> tiedosto->avaa kautta.
Tohtorillako=)
- CapoSakke
- Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
- Viesti:
Katso onko asetuksissa "Käynnistä kun ulkoinen virta kytketynä" / "Sammuta kun ei ulkoista virtaa"kjooseppi kirjoitti:Tuli tälläinen 62s ostettua...hyvän tuntoinen muuten mutta eilisellä testilenkillä sammui itekseen monta kertaa.
276C ainakin tuo kaikki jäljet, jotka on laitteessa. Valitse jälki, jonka haluat eritiedostoon "Copy" ja "Paste" toiseen avatuun tyhjään Mapsource tiedostoon ja anna nimi, tämä nimi näkyy tietokonella. Muuta myös Mapsource nimi, tämä nimi näkyy Navin " _Reitit / Jäljet" valikossa.

Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
-
kjooseppi
Juu nyt tuli jälki kun otti navin irti koneesta ja kytki uudelleen.
Sitten seuraava asia mitä oon nyt tässä tunnin tapellut. Tein reitin Basecamp ohjelmalla (tietä polkua yms itselle tuttua maastoa) sitten kun lähetin sen naviin ja laitoin ko reitin auki niin tuo vehjes laskee reitin uudelleen ja jättää juuri ne tämän harrastuksen kannalta oleelliset koukut poies. Siis: saako tuon vehkeen jotenkin olemaan ajattelematta? Siis että näyttäis reitin JUURI niinkuin minä sen olen tietsikalla tehnyt? Juu jos laittaa asetuksista ei tiellä niin sitten piirtää suorat viivat.
Ehkä jos tekee jälkenä ja sitten laittaa vain ko jäljen näkymään navin kartalle?
Sitten seuraava asia mitä oon nyt tässä tunnin tapellut. Tein reitin Basecamp ohjelmalla (tietä polkua yms itselle tuttua maastoa) sitten kun lähetin sen naviin ja laitoin ko reitin auki niin tuo vehjes laskee reitin uudelleen ja jättää juuri ne tämän harrastuksen kannalta oleelliset koukut poies. Siis: saako tuon vehkeen jotenkin olemaan ajattelematta? Siis että näyttäis reitin JUURI niinkuin minä sen olen tietsikalla tehnyt? Juu jos laittaa asetuksista ei tiellä niin sitten piirtää suorat viivat.
Ehkä jos tekee jälkenä ja sitten laittaa vain ko jäljen näkymään navin kartalle?
Tohtorillako=)
- pkilpo
- Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16
Reittejä nämä voi laskeskella uusiksi, mutta jälkiä ei, eli käytä sitä jos sulla on reitittävä kartta.kjooseppi kirjoitti: Ehkä jos tekee jälkenä ja sitten laittaa vain ko jäljen näkymään navin kartalle?
Topokartat ei ole reitittäviä ainakaan ne mitä minä olen nähnyt.
Kuraköröttelijä