Kirkkaat LED-valot, kun tehoa on käytettävissä.
Valvoja: Moderaattorit
-
tomim
- Pyörä: KTM 250 EXC, KTM 690R
Kirkkaat LED-valot, kun tehoa on käytettävissä.
Värkkäsin valot mopoon ja kypärään 10:stä teholedistä. Juttua ja kuvia löytyy allaolevan linkin takaa...
http://www.bitwise.fi/misc/tomi/ledvalot.pdf tiedoston koko 2.6MB
http://www.bitwise.fi/misc/tomi/ledvalot.pdf tiedoston koko 2.6MB
- Babelbabek
- Pyörä: cr250 -94 / domi
Re: Kirkkaat LED-valot, kun tehoa on käytettävissä.
hienosti parsittu juttu!
pitää lueskella tarkemmin kun pääsee kotiin...miten tuo piiri muuten reagoi jos yksi ledeistä aina ketjussa pimenee? vissiin koko ketju pimenee? näin jossain tuunatun piirin jossa jokainen ledi oli ohjattu trankulla siten että jos 1 pimeni muut jatkoi toimintaa ilman että virrat nousee liian isoksi...
en löytänyt sitä kytkistä nyt mistään, pitää ettiä kotikoneelta...
pitää lueskella tarkemmin kun pääsee kotiin...miten tuo piiri muuten reagoi jos yksi ledeistä aina ketjussa pimenee? vissiin koko ketju pimenee? näin jossain tuunatun piirin jossa jokainen ledi oli ohjattu trankulla siten että jos 1 pimeni muut jatkoi toimintaa ilman että virrat nousee liian isoksi...
Hieno juttu, kateelliseks käy, kun omat valot (lähes samoilla romppeilla) on vasta Catiassa. Mutta heräsipäs tuostakin taas lisää kehitysideoita, kiitos tästä!
Jos mahdollista pystytkö perehdyttämään lisää tuohon lämmönpoisto laskentaan, itse en ole sitä oikein sisäistänyt. Catiassakin sitä voisi analysoida, mutta osaaminen ei riitä.
Jos mahdollista pystytkö perehdyttämään lisää tuohon lämmönpoisto laskentaan, itse en ole sitä oikein sisäistänyt. Catiassakin sitä voisi analysoida, mutta osaaminen ei riitä.
Voitko kertoa mitä tuli maksaa? Itsellä nuo ledit on vielä jääny hyödyntämättä kun hinta tuppaa karkaamaan helposti. Tuo emitter P7 näyttäis maksavan 27e kappale ja niitä sulla on käytössä 10kpl. Siihen loput roinat päälle niin eikös tuolla saa jo kaupallisiakin ledivaloja vähintään yhtä tehokkaita? Xenonit on nykyään niin halpoja että pitää tyytyä vielä hetki sellasiin - jos akku vaan kestää. Ledit vois olla ja onkin järkevämmät moottorittomissa vehkeissä. Itsellä on polkuyörässä 35W HID mutta akku onkin 7Ah 12V ja taitaa painaa lähemmäs kolme kiloa 
-
tomim
Hintaa tuoll
Ledeistä...
hyvää:
antaa tasaisen varjottoman valokeilan (monta pientä heijastinta vs. yksi iso)
kestoikä
iskunkestävyys
virrankulutus
huonoa:
hinta
rakentaminen (jos ei sitten pidä sitä kotiterapiana)
Joku kysyi lämpöresistanssin laskemisesta. Tässä excel siihen hommaan: http://www.bitwise.fi/misc/tomi/led_lampo.xls.
P7 kustansi 10kpl erässä 22,6€/kpl, koko kasa rompetta siis jotain 350€... Itse en löytänyt valoteho/paino-suhteeltaa parempia kaupallisia valoja. Ja tämä rakentelu juontaa juurensa siihen, että kaverit sanoi, ettei ledeillä tee mitään. Toinen juttu on etten halua kantaa akkua mukana, vaan kaikki sähkö pitää saada pyörästä. Kaikilla on siis omat perverssionsa... 250 kotarin 80W dc-modattu vakiolaturi ei jaksa ruokkia kahta xenonia (2x3,5A) ja ladata akkua. Olen ajanut xenoneilla aiemmin ja valoa riittää niilläkin.TTA kirjoitti:Voitko kertoa mitä tuli maksaa? Itsellä nuo ledit on vielä jääny hyödyntämättä kun hinta tuppaa karkaamaan helposti. Tuo emitter P7 näyttäis maksavan 27e kappale ja niitä sulla on käytössä 10kpl. Siihen loput roinat päälle niin eikös tuolla saa jo kaupallisiakin ledivaloja vähintään yhtä tehokkaita? Xenonit on nykyään niin halpoja että pitää tyytyä vielä hetki sellasiin - jos akku vaan kestää. Ledit vois olla ja onkin järkevämmät moottorittomissa vehkeissä. Itsellä on polkuyörässä 35W HID mutta akku onkin 7Ah 12V ja taitaa painaa lähemmäs kolme kiloa
Ledeistä...
hyvää:
antaa tasaisen varjottoman valokeilan (monta pientä heijastinta vs. yksi iso)
kestoikä
iskunkestävyys
virrankulutus
huonoa:
hinta
rakentaminen (jos ei sitten pidä sitä kotiterapiana)
Joku kysyi lämpöresistanssin laskemisesta. Tässä excel siihen hommaan: http://www.bitwise.fi/misc/tomi/led_lampo.xls.
-
tomim
Katso tuolta datasheet ja sivu 3 -> inner circuit diagram. Yhden emitterin sisällä on 4 lediä ja zeneri. Varmaankin koko emitteri kärähtää, kun yksi ledi simahtaa sen sisältä. Ketjua ajetaan vakiovirralla, niin muut palaa normaalisti jos vaan virta kulkee palaneesta emitteristä läpi.Babelbabek kirjoitti:hienosti parsittu juttu!
http://www.seoulsemicon.com/en/product/ ... rLEDp7.asp
- Ossy-57
- Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350
Anteeksi hölmöyteni, mutta katselin juuri IKH.n työvalovalokoimaa ja sieltä 12-led mallia jonka virrankulutus on 3 amp ja valoteho 2160 (kandelaa?) hinta satasen paikkeilla. Eikös tommonen sopis mainiosti DR.n 35w kiiltomadon tilalle(lisäksi)?
Xenoneita en voi käyttää kun mopossa ei ole akkua ja käynnistysvirtaa ei taida löytyä tarpeeksi. Lisäksi suhtaudun varauksella Xenonin tärinänkestoon. Xenon työvalojakin kyllä löytyy samoihin hintoihin samasta osoitteesta. Minä kun olen laiska rakentelemaan niin tommonen valmis työvalo houkuttelee kovasti...
Xenoneita en voi käyttää kun mopossa ei ole akkua ja käynnistysvirtaa ei taida löytyä tarpeeksi. Lisäksi suhtaudun varauksella Xenonin tärinänkestoon. Xenon työvalojakin kyllä löytyy samoihin hintoihin samasta osoitteesta. Minä kun olen laiska rakentelemaan niin tommonen valmis työvalo houkuttelee kovasti...
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...
mulla oli tuo kahdentoista ledin valaisin enduropyörässä. 250 nelarin akku ja laturi piisasi hyvin. Nyt valo on mönkkärissä. Kestää tärinää ja kosteutta. Kannattaa ottaa sillä kapeammalla ja pidemmällä valokeilalla. Mun oma on sillä leveämmällä, mutta ei sen mp-käytössä tarvitse olla niin leveä.
Laitoin kuvia valokuviosta johonkin vanhaan ketjuun. En nyt muista mihin, enkä löydä sitä.
Laitoin kuvia valokuviosta johonkin vanhaan ketjuun. En nyt muista mihin, enkä löydä sitä.
Kuinka olet tuon dc-modauksen toteuttanut?tomim kirjoitti:250 kotarin 80W dc-modattu vakiolaturi ei jaksa ruokkia kahta xenonia (2x3,5A) ja ladata akkua. Olen ajanut xenoneilla aiemmin ja valoa riittää niilläkin.
Ja kuinka sait virtaa riittävästi xenonin sytytykseen?
Itellä ollut samanlaiset suunnitelmat Husqvarnaan.
Siinäkin 12V AC-systeemi.
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!" 
Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
-
tomim
Valoteho taitaa olla 2160 lumenia (lm). IKH lamput lienee tehty Edixion EDEW-KLC8-B5 3W emittereistä. Nämä antaa 180lm@1.0A. 8x180=1440, 12x180=2160, 20*180=3600. Ajoin viime päitsin omavalmiste 9x3W ledivärkki mopon keulilla ja se pelasti lauantaiyönä kun xenon ei enää syttynyt (johdosta löi sytytysjännä läpi), että varma valinta tuo työvalo.Ossy-57 kirjoitti:Anteeksi hölmöyteni, mutta katselin juuri IKH.n työvalovalokoimaa ja sieltä 12-led mallia jonka virrankulutus on 3 amp ja valoteho 2160 (kandelaa?) hinta satasen paikkeilla. Eikös tommonen sopis mainiosti DR.n 35w kiiltomadon tilalle(lisäksi)?
-
tomim
Hussesta en tiedä, mutta kotareihin olen tehnyt trailtechin ohjeen mukaan. Googleen: 'KTM AC to DC Stator Conversion Instructions'.Teme X-2 kirjoitti:Kuinka olet tuon dc-modauksen toteuttanut?tomim kirjoitti:250 kotarin 80W dc-modattu vakiolaturi ei jaksa ruokkia kahta xenonia (2x3,5A) ja ladata akkua. Olen ajanut xenoneilla aiemmin ja valoa riittää niilläkin.
Ja kuinka sait virtaa riittävästi xenonin sytytykseen?
Itellä ollut samanlaiset suunnitelmat Husqvarnaan.
Siinäkin 12V AC-systeemi.
Akusta sytytysvirta, suoraan laturilta ei riitä.
Valmistajan sivuilla on kuvat valokuvioista: Linkki LB12:n tietoihinVAK kirjoitti:Laitoin kuvia valokuviosta johonkin vanhaan ketjuun. En nyt muista mihin, enkä löydä sitä.
Siellä näyttäisi olevan muitakin mielenkiintoisia valoja: Linkki
- Ossy-57
- Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350
eihän tässä auta kuin marssia ostoksille.... nytkin piti tulla pois pellolta kun tuli pimeetä....
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...
Ei tekis mieli ostaa mitään IKH:lta kun ei voi laittaa ees ohjehintaa kuvastoon. Taas pitäis soitella jonnekin ja kysellä hintoja... 
Samaa kironnut joskus itsekin. Noille LED-valoille löytyy kuitenkin hinta syksyn 2009 mainoksesta sivulta 7:TTA kirjoitti:Ei tekis mieli ostaa mitään IKH:lta kun ei voi laittaa ees ohjehintaa kuvastoon. Taas pitäis soitella jonnekin ja kysellä hintoja...
Linkki
Nimi on muuttunut Supervisionista CRX:ksi, mutta eiköhän ne samoja ole.